Тема. Види деревинних конструкційних матеріалів.
Мета: Засвоєння знань про види деревинних конструкційних матеріалів. Формування вмінь розрізняти породи дерев за їх текстурою. Виховувати бережливе ставлення до природи. Розвивати логічне мислення, спостережливість, вміння аналізувати інформацію і робити висновки.
Об'єкт вивчення: Породи дерев.
Обладнання, матеріали, інструменти: Заготовки для демонстрації порід дерева, конспект , верстак, дошка.
Дидактичне забезпечення: інтерактивна дошка(екран), проектор, презентація, гра-вікторина.
Тип уроку: Комбінований.
Клас: 6
Література: 1.Трудове навчання (для хлопців):підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Б.М Терещук та ін,- К. : Генеза, 2014 § 3 с. 19-27.
2. Дутка А.В. Гарбузова Н.В., Винятинський В.Д., Методичні рекомендації для проведення пробної педагогічної практики з трудового навчання. – Броди: Просвіта, 2021. – 64с
План уроку (90 хв)
Хід уроку
1.Організаційна частина.
-Привітання з учнями,
-перевірка присутніх учнів на занятті,
-призначення чергових,
-перевірка наявності спецодягу і готовності учнів до уроку.
2.Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.
1. Пригадай, який матеріал називають конструкційним.
2. З якої сировини виготовляють папір, картон?
3. Назви конструкційні матеріали, які використовують для виробництва автомобілів, літаків, спорудження будинків, виготовлення домашніх меблів. Де виготовляються зазначені матеріали та яку сировину для цього використовують?
3.Мотивація навчально-трудової діяльності учнів.
У 6 класі ми з вами продовжимо роботу над виготовленням виробів з деревини. У проектуванні виробів дуже важливо правильно вибрати матеріал з якого виріб буде виготовлений, тому дуже важливо знати відомості про види порід дерев, види пиломатеріалів, будову дерева і вміти їх розрізняти за текстурою. Ці знання і вміння ми повторимо і узагальнимо на сьогоднішньому уроці.
4.Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
-Отож запишіть тему і план уроку:
Класна робота
Тема. Види деревинних конструкційних матеріалів.
План
1. Види порід деревини.
2. Будова дерева.
3. Виробництво лісо і пило матеріалів.
4. Текстура основних порід деревини.
Завдання на урок:
1. Повторити відомості про види порід дерев.
2. Вивчити види лісо і пило матеріалів.
3. Навчитися розрізняти породи дерев за їх текстурою.
5.Вивчення нового матеріалу.
Розвиток сучасної техніки і технологій залежить від виробництва та використання різноманітних конструкційних матеріалів: деревини, металу, пластичних мас, скла тощо.
Великого поширення набуло використання деревини. Вироби з неї застосовують практично в усіх сферах нашого життя. Із цього матеріалу виготовляють папір, картон, штучний шовк, пластмасу, меблі, елементи будівель, музичні інструменти й сувеніри та багато інших потрібних речей.
Усі деревні породи поділяють на дві групи: хвойні та листяні.
Хвойні породи мають листя у формі голок. До них належать: ялина, сосна, кедр, модрина, ялиця тощо. Листяними породами є вільха, липа, дуб, бук, граб та інші. Дерева використовують для виготовлення конструкційних деревних матеріалів. Деревні матеріали легко піддаються обробці різними різальними інструментами: пилками, ножами, долотами, свердлами, напилками та іншими. Елементи конструкцій з деревинних матеріалів надійно і міцно з’єднуються цвяхами, шурупами, а також склеюванням.
Кожне дерево складається з трьох частин: кореня, стовбура і крони.
Корінь вбирає з ґрунту вологу та розчинені в ній поживні речовини і проводить їх до стовбура.
Стовбур - це основна частина дерева. Він проводить воду з розчиненими в ній поживними речовинами від кореня до гілок і листя.
Крона - верхня частина дерева, яка складається з гілок і листя. Листя дерев вбирає вуглекислий газ, а виділяє кисень, тому ліси називають «легенями планети». Вони покращують стан навколишнього середовища, очищаючи повітря і воду, сприяють розвитку рослинного і тваринного світу - усього живого на Землі.
У лісових господарствах дерева спочатку спилюють. Далі очищені від гілок стовбури, які називають хлистами, переміщують до місця відвантаження. Цей процес називають трелюванням. Потім деревину завантажують і транспортують на спеціальну естакаду, де хлисти розпилюють на частини - колоди. Цей процес називають розкряжуванням. Колоди називають діловою деревиною, а вершину хлиста (де багато сучків) - дров’яною. Для отримання деревних матеріалів ділову деревину розрізають уздовж стовбура на спеціальних машинах – пилорамах. Підприємства, які здійснюють обробку деревини, називаються деревообробними. На них переробляють також відходи деревини: тирсу, кору, гілки, коріння. З них виготовляють різні матеріали: клей, штучний шовк, папір, картон, деревні плити тощо.
У результаті розпилювання ділової деревини утворюються різноманітні деревні пиломатеріали.
З пиломатеріалів виготовляють різноманітні вироби. Проте, щоб виріб був надійним у користуванні, мав привабливий зовнішній вигляд та низку інших якісних ознак, необхідно знати і враховувати під час його виготовлення особливості будови деревини. Її вивчають за трьома розрізами стовбура: поперечним (торцевим), радіальним і тангенціальним.
За поперечним розрізом стовбура та кількістю кілець, які видно на ньому, можна визначити, скільки років дереву, чи швидко воно росло, як змінювалася за час його росту погода тощо. На поперечному розрізі спостерігається чергування світлих і темних кілець.
Розріз деревини вздовж стовбура через серцевину називають радіальним. На ньому видно поздовжні смуги, що утворилися в результаті росту дерева.
Розрізавши стовбур на деякій відстані від серцевини, одержують тангенціальний розріз. На ньому можна побачити характерний для кожного дерева малюнок певного кольору, який називають текстурою. Вона залежить від особливостей будови кожної породи деревини і напрямку розрізу стовбура.
6. Закріплення вивченого матеріалу.
ГРА-ВІКТОРИНА ( https://wordwall.net/play/83827/573/255 )
7.Практична робота.
7.1. Вступний інструктаж.
А зараз на практичній роботі ми навчимось розрізняти породи дерев за їхньою текстурою.
Для цього ми виконаємо лабораторно практичну роботу на тему: Ознайомлення з текстурою деревинних матеріалів.
Для роботи нам потрібно підготувати таке обладнання і матеріали: столярний верстак, зразки різних порід деревини, лупа, набір кольорових олівців, лінійка, крейда.
Роботу будемо виконувати в такій послідовності:
1. Розглянь зразки різних порід деревини.
2. Порівняй текстуру кожного зразка деревини з текстурою різних порід деревини, зображених на малюнку 24 підручника.
3. Поясни, у чому схожість та відмінність зразків (розміщення й ширина річних кілець, колір деревини, запах, інші ознаки).
4. За вищезазначеними властивостями та малюнком відповідної текстури, зображеним у підручнику, визнач породу деревини.
5. Заповни таблицю за таким зразком:
7.2. Поточний інструктаж
1-й обхід: перевірка правильності організації робочого місця і початку роботи;
2-й обхід: перевірка правильності виконання трудових прийомів, дій, рухів і якості виробів;
3-й обхід: перевірка правильності проведення самоконтролю;
4-й обхід: перевірка правильності дотримання технічних умов і т.д.
7.3. Заключний інструктаж.
Підводжу підсумки роботи, демонструю кращі роботи, аналізую найхарактерніші помилки і недоліки.
8.Підсумок уроку.
8.1. Рефлексія.
-Що нового ви дізналися на уроці?
- Назвіть властивості, характерні для деревини?
-Чи справились ми із завданням уроку?
8.2. Робота з щоденниками.
-Виставлення оцінок за роботу на уроці.
-Домашнє завдання: повторити відомості про види деревинних конструкційних матеріалів § 3 с. 19-27. Виконати тестові завдання с. 26-27.