Тема: Тварини. Різноманітність тварин.
Мета: Формування поняття «тварина – частина живої природи»;групувати тварин за вказаною ознакою; розкривати спостережливість, увагу; бажання доглядати тварин та оберігати їх.
Обладнання: Малюнки різних тварин, кліше (для Технології “Метод Прес”) набірне полотно “Тварини”, “Мобілка”, уявний мікрофон, підручник, ілюстрації із зображенням тварин різних середовищ існування.
Хід уроку
Ι. Організація учнів до уроку.
- Діти, до нас на урок сьогодні завітали гості. Тож давайте привітаємо їх.
Добрий день!
У добрий час радо ми вітаєм вас!
З миром зустрічаємо,
Щастя вам бажаємо.
ΙΙ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
В чарівну країну
Вирушимо разом.
Перешкоди всі пройдем.
Хто не хоче працювати,
Із собою не візьмем.
-Літери у нашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифру відповідає кілька літер. Щоб відгадати зашифроване слово, треба вибрати тільки одну літеру. Отже, будьте уважними, номер:
7 1 1 7 3 6 3. Відповідь: ( Тварини)
- Молодці! Відгадали! Перешкоду подолали! Це країна -Тварини.
( Записую слово “Тварини” на дошці)
Орієнтовні запитання учнів:
Я хочу знати…
Які є тварини?
Де живуть тварини?
Чому тварин належать до живої природи?
Як відрізнити одну тварину від іншої?
Як доглядати за тваринами?
Чому їх так багато?
Чи можуть тварини зникнути?
ΙΙΙ. Робота над темою уроку.
Мета: вчити учнів розпізнавати тварин за характерними ознаками.
Тварини відрізняються розмірами тіла ( наприклад, найбільша з тварин – синій кит, він має довжину 30 м. і масу 150 т., а найменших тварин неможливо побачити без мікроскопа). Відрізняються тварини також формою тіла. Форма тіла залежить від того, у якому середовищі вони живуть.
ΙV. Фізкультхвилинка
Кря – кря – кря –танцюють каченята.
Няв – няв – няв – ходять кошенята.
Ква –ква –ква – скачуть жабенята.
Хрю – хрю – хрю – шукають поросята.
Гав –гав – гав – сідають собачата.
Кар –кар – кар –літають вороненята.
Все – все – все – закінчили малята.
V. Продовження роботи над новою темою
1.Технологія “Мозковий штурм”
( Я вивішую набірне полотно з написом “Тварини”, а учні прикріплюють свої малюнки).
2. Розповідь з елементами практичної роботи з метою формування уявлення про види тварин.
– Пригадайте, як люди розрізняють тварин.
– Виконайте практичну роботу, описану в зошиті.
Для того щоб розрізняти тварин, їх описують, встановлюють їхні ознаки і дають тваринам назви. Як і у рослин, назви видів тварин складаються із двох слів. Перше слово у назві означає, що тварини, наприклад ластівки, мають деякі спільні ознаки: чорно-біле забарвлення тіла, невеликі розміри, довгі крила, короткі ноги, маленький дзьоб. Всі ластівки будують подібні гнізда під стелями, на стінах будинків з вологого ґрунту, живляться літаючими комахами. Проте, на малюнку зображені ластівки різних видів, тому що вони відрізняються забарвленням голови, довжиною хвоста, формою крил. Ластівка сільська гнізда будує лише у селах на стайнях, хлівах, де утримують худобу, а міська – у містах та на скелях у горах.
Таким чином, тварини одного виду мають однакову будову, форму, забарвлення і розміри тіла, живуть в однакових умовах і мають своє місце проживання, а тварини різних видів за цими ознаками відрізняються.
– Назвіть види тварин, які ви знаєте. Опишіть їх зовнішню будову.
3. Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлення про тварин – живих організмів та про відмінності тварин від рослин.
– Пригадайте, які ознаки властиві живим організмам. (Тварини дихають, розмножуються, ростуть і розвиваються, живляться, народжуються і вмирають.)
– Чому у собаки, що спить, постійно рухаються груди і живіт? (Це відбувається тому, що тварини постійно дихають. Для дихання всім живим організмам, у тому числі й тваринам, потрібний кисень, а видихають вони вуглекислий газ.)
– Доведіть, що тварини розмножуються. (Кішка народжує 4–5 кошенят, кролиця народжує 5–10 кроленят, свиня народжує до 10 поросят, отже, тварини розмножуються. Вони народжуються, ростуть, розвиваються і вмирають. Тривалість життя у тварин різна. Серед них є довгожителі, наприклад, слони, які живуть 70–80 років, але є й такі, які живуть лише кілька днів – комахи одноденки.)
– Як і чим живляться тварини? (Тварини живляться рослинами і тваринами, яких вони знаходять, ловлять, добувають.)
Отже, тваринам, як і рослинам, властиві всі ознаки живих організмів.
– То чому в живій природі виділили царства рослин і тварин? Чим вони відрізняються? (Основна відмінність між рослини і тваринами – те, як і чим вони живляться.)
– Пригадайте, як живляться рослини. Де вони беруть собі їжу? (Рослини самі собі виробляють їжу. У листках на світлі утворюються необхідні їм поживні речовини. Поживні речовини вони виробляють із води, мінеральних солей і вуглекислого газу, які беруть із повітря і ґрунту.) – А як живляться тварини? (Тварини не можуть самі собі виробляти поживні речовини, вони живляться готовою їжею, поїдаючи рослини та інших тварин.)
– Уявіть, що в лісі виникла пожежа. Що станеться з рослинами і тваринами, як вони зреагують на пожежу? (Якщо в лісі виникає пожежа, то всі рослини гинуть у вогні, тоді як значна частина тварин рятується, втікаючи з лісу.)
– Зробіть висновок зі сказаного, і скажіть, чим ще відрізняються тварини від рослин. (Тварини, на відміну від рослин, можуть швидко рухатися, переміщуватися з одного місця на інше.)
– Наведіть приклади, як можуть рухатися відомі вам тварини. (Дельфіни, окуні, акули – плавають; граки, горобці, метелики – літають; жаби, зайці, білки, коники – стрибають; лисиці, вовки – бігають; вужі, гадюки – повзають.)
– Що дає змогу тваринам пересуватися різними способами? (Тварини можуть пересуватися різними способами завдяки тому, що у них є різноманітні кінцівки. У тих, хто плаває є плавці; у тих, хто літає – крила; у тих, хто бігає і стрибає – міцні ноги; ті, у кого відсутні кінцівки, – повзають.)
– Поміркуйте, чому рослини можуть все життя прожити на одному місці, а тваринам потрібно переміщуватися з місця на місце. (Рослинам не потрібно здобувати собі їжу, адже поживні речовини вони виробляють собі самі. Тварини переміщуються у пошуках їжі, а також, рятуючись від ворогів.)
Отже, тварини відрізняються від рослин способом живлення і здатністю переміщуватися з одного місця на інше.
VΙ. Узагальнення і систематизація набутих учнями знань
1. Пізнавальні завдання для застосування знань.
2. Запишіть, як пересуваються такі тварини: щука, метелик, вовк, сорока, гадюка, дельфін, кит, миша, сова, заєць, ящірка, жаба, вуж, олень, коник.
Літають: __________________
Бігають: __________________
Стрибають: _______________
Плавають: ________________
Повзають: ________________
Учні класу поділяються на команди (залежно від кількості рядів у класі). Вчитель викликає по черзі до дошки по два учні з кожної команди, дає кожному ілюстрацію із зображенням тварини (так, щоб не бачили інші учні у класі) і пропонує описати її середовище існування та зовнішній вигляд так, щоб можна було впізнати зображену тварину. Той, хто впізнає, називає описану тварину. Перемагає та команда, у якої впізнали більше тварин.
На дошці кліше
Я ВВАЖАЮ, ЩО…
ТОМУ ЩО…
НАПРИКЛАД…
ТАКИМ ЧИНОМ,…
VΙΙ. Підсумок уроку
VΙΙΙ. Домашнє завдання