Конспект уроку "Тварини.Різноманітність тварин"

Про матеріал
Тема: Тварини. Різноманітність тварин. Мета: Формування поняття «тварина – частина живої природи»;групувати тварин за вказаною ознакою; розкривати спостережливість, увагу; бажання доглядати тварин та оберігати їх. Обладнання: Малюнки різних тварин, кліше (для Технології “Метод Прес”) набірне полотно “Тварини”, “Мобілка”, уявний мікрофон, підручник, ілюстрації із зображенням тварин різних середовищ існування. Хід уроку Ι. Організація учнів до уроку. - Діти, до нас на урок сьогодні завітали гості. Тож давайте привітаємо їх. Добрий день! У добрий час радо ми вітаєм вас! З миром зустрічаємо, Щастя вам бажаємо. - А тепер давайте проведемо автотренінг і налаштуємося на урок. Я – учень. Я ходжу до школи. Мене навчають вчитись. Я все розумію. Я все хочу знати. ΙΙ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку. - Сьогодні у нас особливий урок – урок краси. Адже на ньому ми дізнаємось багато цікавого про тварин, навчимося групувати їх за вказаною ознакою. В чарівну країну Вирушимо разом. Перешкоди всі пройдем. Хто не хоче працювати, Із собою не візьмем. - Чи здогадалися ви, що це за країна? Ось і перша перешкода. Подолати її, тобто відгадати назву чарівної країни, вам допоможе “Мобільний телефон”. Пограємо у гру “Дешифрувальник”. 1. Гра “Дешифрувальник” -Літери у нашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифру відповідає кілька літер. Щоб відгадати зашифроване слово, треба вибрати тільки одну літеру. Отже, будьте уважними, номер: 7 1 1 7 3 6 3. Відповідь: ( Тварини) - Молодці! Відгадали! Перешкоду подолали! Це країна -Тварини. ( Записую слово “Тварини” на дошці) 2. Гра “Мікрофон” - Пограємо у вже знайому вам гру “Мікрофон”. - Що би ви хотіли дізнатися про тварин? Свої запитання починайте словами “Я хочу знати...”. ( Учні передають “мікрофон” один одному і формулюють запитання, я записую їх на дошці під словом “Тварини”. Орієнтовні запитання учнів: Я хочу знати… Які є тварини? Де живуть тварини? Чому тварин належать до живої природи? Як відрізнити одну тварину від іншої? Як доглядати за тваринами? Чому їх так багато? Чи можуть тварини зникнути? - У вас виникло дуже багато запитань. Якщо ви будете уважними, кмітливими, активними, старанними, то знайдете на них відповіді. ΙΙΙ. Робота над темою уроку. 1. Дидактична гра “Впізнай тварину” Мета: вчити учнів розпізнавати тварин за характерними ознаками. - А зараз пограємо в гру. Розгляньте малюнки із зображенням тварин, назвіть їх і скажіть, чи відрізняються між собою тварини. 2. Бесіда вчителя Тварини відрізняються розмірами тіла ( наприклад, найбільша з тварин – синій кит, він має довжину 30 м. і масу 150 т., а найменших тварин неможливо побачити без мікроскопа). Відрізняються тварини також формою тіла. Форма тіла залежить від того, у якому середовищі вони живуть. ΙV. Фізкультхвилинка Кря – кря – кря –танцюють каченята. Няв – няв – няв – ходять кошенята. Ква –ква –ква – скачуть жабенята. Хрю – хрю – хрю – шукають поросята. Гав –гав – гав – сідають собачата. Кар –кар – кар –літають вороненята. Все – все – все – закінчили малята. V. Продовження роботи над новою темою 1.Технологія “Мозковий штурм” - Зараз я вам роздам малюнки на яких зображені тварини. Ви уважно їх розгляните. А тоді прикріпите на дошці на тому місці, де живуть тварини. ( Я вивішую набірне полотно з написом “Тварини”, а учні прикріплюють свої малюнки). - Молодці! І цю перешкоду ми подолали. - Отже, ми з вами вже знайшли відповіді на запитання: які є тварини і як відрізнити одну тварину від іншої. 2. Розповідь з елементами практичної роботи з метою формування уявлення про види тварин. – Пригадайте, як люди розрізняють тварин. – Виконайте практичну роботу, описану в зошиті. Для того щоб розрізняти тварин, їх описують, встановлюють їхні ознаки і дають тваринам назви. Як і у рослин, назви видів тварин складаються із двох слів. Перше слово у назві означає, що тварини, наприклад ластівки, мають деякі спільні ознаки: чорно-біле забарвлення тіла, невеликі розміри, довгі крила, короткі ноги, маленький дзьоб. Всі ластівки будують подібні гнізда під стелями, на стінах будинків з вологого ґрунту, живляться літаючими комахами. Проте, на малюнку зображені ластівки різних видів, тому що вони відрізняються забарвленням голови, довжиною хвоста, формою крил. Ластівка сільська гнізда будує лише у селах на стайнях, хлівах, де утримують худобу, а міська – у містах та на скелях у горах. Таким чином, тварини одного виду мають однакову будову, форму, забарвлення і розміри тіла, живуть в однакових умовах і мають своє місце проживання, а тварини різних видів за цими ознаками відрізняються. – Назвіть види тварин, які ви знаєте. Опишіть їх зовнішню будову. 3. Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлення про тварин – живих організмів та про відмінності тварин від рослин. – Пригадайте, які ознаки властиві живим організмам. (Тварини дихають, розмножуються, ростуть і розвиваються, живляться, народжуються і вмирають.) – Чому у собаки, що спить, постійно рухаються груди і живіт? (Це відбувається тому, що тварини постійно дихають. Для дихання всім живим організмам, у тому числі й тваринам, потрібний кисень, а видихають вони вуглекислий газ.) – Доведіть, що тварини розмножуються. (Кішка народжує 4–5 кошенят, кролиця народжує 5–10 кроленят, свиня народжує до 10 поросят, отже, тварини розмножуються. Вони народжуються, ростуть, розвиваються і вмирають. Тривалість життя у тварин різна. Серед них є довгожителі, наприклад, слони, які живуть 70–80 років, але є й такі, які живуть лише кілька днів – комахи одноденки.) – Як і чим живляться тварини? (Тварини живляться рослинами і тваринами, яких вони знаходять, ловлять, добувають.) Отже, тваринам, як і рослинам, властиві всі ознаки живих організмів. – То чому в живій природі виділили царства рослин і тварин? Чим вони відрізняються? (Основна відмінність між рослини і тваринами – те, як і чим вони живляться.) – Пригадайте, як живляться рослини. Де вони беруть собі їжу? (Рослини самі собі виробляють їжу. У листках на світлі утворюються необхідні їм поживні речовини. Поживні речовини вони виробляють із води, мінеральних солей і вуглекислого газу, які беруть із повітря і ґрунту.) – А як живляться тварини? (Тварини не можуть самі собі виробляти поживні речовини, вони живляться готовою їжею, поїдаючи рослини та інших тварин.) – Уявіть, що в лісі виникла пожежа. Що станеться з рослинами і тваринами, як вони зреагують на пожежу? (Якщо в лісі виникає пожежа, то всі рослини гинуть у вогні, тоді як значна частина тварин рятується, втікаючи з лісу.) – Зробіть висновок зі сказаного, і скажіть, чим ще відрізняються тварини від рослин. (Тварини, на відміну від рослин, можуть швидко рухатися, переміщуватися з одного місця на інше.) – Наведіть приклади, як можуть рухатися відомі вам тварини. (Дельфіни, окуні, акули – плавають; граки, горобці, метелики – літають; жаби, зайці, білки, коники – стрибають; лисиці, вовки – бігають; вужі, гадюки – повзають.) – Що дає змогу тваринам пересуватися різними способами? (Тварини можуть пересуватися різними способами завдяки тому, що у них є різноманітні кінцівки. У тих, хто плаває є плавці; у тих, хто літає – крила; у тих, хто бігає і стрибає – міцні ноги; ті, у кого відсутні кінцівки, – повзають.) – Поміркуйте, чому рослини можуть все життя прожити на одному місці, а тваринам потрібно переміщуватися з місця на місце. (Рослинам не потрібно здобувати собі їжу, адже поживні речовини вони виробляють собі самі. Тварини переміщуються у пошуках їжі, а також, рятуючись від ворогів.) Отже, тварини відрізняються від рослин способом живлення і здатністю переміщуватися з одного місця на інше. VΙ. Узагальнення і систематизація набутих учнями знань 1. Пізнавальні завдання для застосування знань. 2. Запишіть, як пересуваються такі тварини: щука, метелик, вовк, сорока, гадюка, дельфін, кит, миша, сова, заєць, ящірка, жаба, вуж, олень, коник. Літають: __________________ Бігають: __________________ Стрибають: _______________ Плавають: ________________ Повзають: ________________ 3. Робота в парах. Технологія “Метод Прес”. Учні класу поділяються на команди (залежно від кількості рядів у класі). Вчитель викликає по черзі до дошки по два учні з кожної команди, дає кожному ілюстрацію із зображенням тварини (так, щоб не бачили інші учні у класі) і пропонує описати її середовище існування та зовнішній вигляд так, щоб можна було впізнати зображену тварину. Той, хто впізнає, називає описану тварину. Перемагає та команда, у якої впізнали більше тварин. На дошці кліше Я ВВАЖАЮ, ЩО… ТОМУ ЩО… НАПРИКЛАД… ТАКИМ ЧИНОМ,… VΙΙ. Підсумок уроку - Повернемося до запитань, які виникли у вас на початку уроку. - Чи на всі запитання ви отримали відповідь? - Чи цікавим був урок? - Чи справді”країна тварин” чарівна? - У чому її чарівність? VΙΙΙ. Домашнє завдання - Підготувати розповідь про значення тварин у житті людей, для природи.
Перегляд файлу

Тема: Тварини. Різноманітність тварин.

Мета: Формування поняття «тварина – частина живої природи»;групувати тварин за вказаною ознакою; розкривати спостережливість, увагу; бажання доглядати тварин та оберігати їх.

Обладнання: Малюнки різних тварин, кліше (для Технології “Метод Прес”) набірне полотно “Тварини”, “Мобілка”, уявний мікрофон, підручник, ілюстрації із зображенням тварин різних середовищ існування.

Хід уроку

Ι. Організація учнів до уроку.

- Діти, до нас на урок сьогодні завітали гості. Тож давайте привітаємо їх.

                          Добрий день!

У добрий час радо ми вітаєм вас!

                           З миром зустрічаємо,

                           Щастя вам бажаємо.

  • А тепер давайте проведемо автотренінг і налаштуємося на урок. Я – учень. Я ходжу до школи. Мене навчають вчитись. Я все розумію. Я все хочу знати.

ΙΙ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні у нас особливий урок – урок краси. Адже на ньому ми дізнаємось багато цікавого про тварин, навчимося групувати їх за вказаною ознакою.

 

В чарівну країну

Вирушимо разом.

Перешкоди всі пройдем.

Хто не хоче працювати,

Із собою не візьмем.

  • Чи здогадалися ви, що це за країна? Ось і перша перешкода. Подолати її, тобто відгадати назву чарівної країни, вам допоможе “Мобільний телефон”. Пограємо у гру “Дешифрувальник”.
  1. Гра “Дешифрувальник”

-Літери у нашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифру відповідає кілька літер. Щоб відгадати зашифроване слово, треба вибрати тільки одну літеру. Отже, будьте уважними, номер:

7 1 1 7 3 6 3.  Відповідь: ( Тварини)

 

- Молодці! Відгадали! Перешкоду подолали! Це країна -Тварини.

( Записую слово “Тварини” на дошці)

  1. Гра “Мікрофон”
  • Пограємо у вже знайому вам гру “Мікрофон”.
  • Що би ви хотіли дізнатися про тварин? Свої запитання починайте словами “Я хочу знати...”. ( Учні передають “мікрофон” один одному і формулюють запитання, я записую їх на дошці під словом “Тварини”.

Орієнтовні запитання учнів:

Я хочу знати…

Які є тварини?

Де живуть тварини?

Чому тварин належать до живої природи?

Як відрізнити одну тварину від іншої?

Як доглядати за тваринами?

Чому їх так багато?

Чи можуть тварини зникнути?

  • У вас виникло дуже багато запитань. Якщо ви будете уважними, кмітливими, активними, старанними, то знайдете на них відповіді.

ΙΙΙ. Робота над темою уроку.

  1. Дидактична гра “Впізнай тварину”

Мета: вчити учнів розпізнавати тварин за характерними ознаками.

  • А зараз пограємо в гру. Розгляньте малюнки із зображенням тварин, назвіть їх і скажіть, чи відрізняються між собою тварини.
  1. Бесіда вчителя

Тварини відрізняються розмірами тіла ( наприклад, найбільша з тварин – синій кит, він має довжину 30 м. і масу 150 т., а найменших тварин неможливо побачити без мікроскопа). Відрізняються тварини також формою тіла. Форма тіла залежить від того, у якому середовищі вони живуть.

ΙV. Фізкультхвилинка

Кря – кря – кря –танцюють каченята.

Няв – няв – няв – ходять кошенята.

Ква –ква –ква – скачуть жабенята.

Хрю – хрю – хрю – шукають поросята.

Гав –гав – гав – сідають собачата.

Кар –кар – кар –літають вороненята.

Все – все – все – закінчили малята.

V. Продовження роботи над новою темою

1.Технологія “Мозковий штурм”

  • Зараз я вам роздам малюнки на яких зображені тварини. Ви уважно їх розгляните. А тоді прикріпите на дошці  на тому місці, де живуть тварини.

( Я вивішую набірне полотно з написом “Тварини”, а учні прикріплюють свої малюнки).

  • Молодці! І цю перешкоду ми подолали.
  • Отже, ми з вами вже знайшли відповіді на запитання: які є тварини і як відрізнити одну тварину від іншої.

2. Розповідь з елементами практичної роботи з метою формування уявлення про види тварин.

 

– Пригадайте, як люди розрізняють тварин.

 

– Виконайте практичну роботу, описану в зошиті.

Для того щоб розрізняти тварин, їх описують, встановлюють їхні ознаки і дають тваринам назви. Як і у рослин, назви видів тварин складаються із двох слів. Перше слово у назві означає, що тварини, наприклад ластівки, мають деякі спільні ознаки: чорно-біле забарвлення тіла, невеликі розміри, довгі крила, короткі ноги, маленький дзьоб. Всі ластівки будують подібні гнізда під стелями, на стінах будинків з вологого ґрунту, живляться літаючими комахами. Проте, на малюнку зображені ластівки різних видів, тому що вони відрізняються забарвленням голови, довжиною хвоста, формою крил. Ластівка сільська гнізда будує лише у селах на стайнях, хлівах, де утримують худобу, а міська – у містах та на скелях у горах.

 

Таким чином, тварини одного виду мають однакову будову, форму, забарвлення і розміри тіла, живуть в однакових умовах і мають своє місце проживання, а тварини різних видів за цими ознаками відрізняються.

 

– Назвіть види тварин, які ви знаєте. Опишіть їх зовнішню будову.

 

 

3. Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлення про тварин – живих організмів та про відмінності тварин від рослин.

 

– Пригадайте, які ознаки властиві живим організмам. (Тварини дихають, розмножуються, ростуть і розвиваються, живляться, народжуються і вмирають.)

 

– Чому у собаки, що спить, постійно рухаються груди і живіт? (Це відбувається тому, що тварини постійно дихають. Для дихання всім живим організмам, у тому числі й тваринам, потрібний кисень, а видихають вони вуглекислий газ.)

 

– Доведіть, що тварини розмножуються. (Кішка народжує 4–5 кошенят, кролиця народжує 5–10 кроленят, свиня народжує до 10 поросят, отже, тварини розмножуються. Вони народжуються, ростуть, розвиваються і вмирають. Тривалість життя у тварин різна. Серед них є довгожителі, наприклад, слони, які живуть 70–80 років, але є й такі, які живуть лише кілька днів – комахи одноденки.)

 

– Як і чим живляться тварини? (Тварини живляться рослинами і тваринами, яких вони знаходять, ловлять, добувають.)

 

Отже, тваринам, як і рослинам, властиві всі ознаки живих організмів.

 

– То чому в живій природі виділили царства рослин і тварин? Чим вони відрізняються? (Основна відмінність між рослини і тваринами – те, як і чим вони живляться.)

 

– Пригадайте, як живляться рослини. Де вони беруть собі їжу? (Рослини самі собі виробляють їжу. У листках на світлі утворюються необхідні їм поживні речовини. Поживні речовини вони виробляють із води, мінеральних солей і вуглекислого газу, які беруть із повітря і ґрунту.) – А як живляться тварини? (Тварини не можуть самі собі виробляти поживні речовини, вони живляться готовою їжею, поїдаючи рослини та інших тварин.)

 

– Уявіть, що в лісі виникла пожежа. Що станеться з рослинами і тваринами, як вони зреагують на пожежу? (Якщо в лісі виникає пожежа, то всі рослини гинуть у вогні, тоді як значна частина тварин рятується, втікаючи з лісу.)

 

– Зробіть висновок зі сказаного, і скажіть, чим ще відрізняються тварини від рослин. (Тварини, на відміну від рослин, можуть швидко рухатися, переміщуватися з одного місця на інше.)

 

– Наведіть приклади, як можуть рухатися відомі вам тварини. (Дельфіни, окуні, акули – плавають; граки, горобці, метелики – літають; жаби, зайці, білки, коники – стрибають; лисиці, вовки – бігають; вужі, гадюки – повзають.)

 

– Що дає змогу тваринам пересуватися різними способами? (Тварини можуть пересуватися різними способами завдяки тому, що у них є різноманітні кінцівки. У тих, хто плаває є плавці; у тих, хто літає – крила; у тих, хто бігає і стрибає – міцні ноги; ті, у кого відсутні кінцівки, – повзають.)

 

– Поміркуйте, чому рослини можуть все життя прожити на одному місці, а тваринам потрібно переміщуватися з місця на місце. (Рослинам не потрібно здобувати собі їжу, адже поживні речовини вони виробляють собі самі. Тварини переміщуються у пошуках їжі, а також, рятуючись від ворогів.)

 

Отже, тварини відрізняються від рослин способом живлення і здатністю переміщуватися з одного місця на інше.

VΙ. Узагальнення і систематизація набутих учнями знань

1. Пізнавальні завдання для застосування знань.

2. Запишіть, як пересуваються такі тварини: щука, метелик, вовк, сорока, гадюка, дельфін, кит, миша, сова, заєць, ящірка, жаба, вуж, олень, коник.

 

Літають: __________________

 

Бігають: __________________

 

Стрибають: _______________

 

Плавають: ________________

 

Повзають: ________________

 

  1. Робота в парах. Технологія “Метод Прес”.

Учні класу поділяються на команди (залежно від кількості рядів у класі). Вчитель викликає по черзі до дошки по два учні з кожної команди, дає кожному ілюстрацію із зображенням тварини (так, щоб не бачили інші учні у класі) і пропонує описати її середовище існування та зовнішній вигляд так, щоб можна було впізнати зображену тварину. Той, хто впізнає, називає описану тварину. Перемагає та команда, у якої впізнали більше тварин.

На дошці кліше

Я ВВАЖАЮ, ЩО…

ТОМУ ЩО…

НАПРИКЛАД…

ТАКИМ ЧИНОМ,…

VΙΙ. Підсумок уроку

  • Повернемося до запитань, які виникли у вас на початку уроку.
  • Чи на всі запитання ви отримали відповідь?
  • Чи цікавим був урок?
  • Чи справді”країна тварин” чарівна?
  • У чому її чарівність?

VΙΙΙ. Домашнє завдання

  • Підготувати розповідь про значення тварин у житті людей, для природи.
doc
Додано
21 грудня 2020
Переглядів
1309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку