Конспект уроку у 8 класі. В.Чемерис "Вітька +Галя, або Повість про перше кохання"

Про матеріал

Конспект уроку у 8 класі за новою програмою за темою В. Чемерис "Вітька+ Галя,або Повість про перше кохання" з використанням презентації, відеоролика, інсценізації та роботи в групах та інших видів роботи, які сприяють розвитку критичного мислення, творчих здібностей.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Валентин Чемерис

«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: ознайомити учнів із гумо­ристичним твором про життя підлітків; поглибити знання про гумор та засоби творення комічного: удосконалювати навички виразного читання та проблем­но-образного аналізу тексту: розвивати творчі здібності, пам'ять, увагу: плекати почуття дружби, взаємодопомоги.

Учні мають знати: сюжет і компози­цію повісті; образи головних героїв тво­ру; що таке гумор і яка його роль у творі.

Учні мають уміти: виразно читати й переказувати гумористичні ситуації тво­ру; характеризувати образи друзів-підлітків; зіставляти життя героїв повісті зі своїм; узагальнювати матеріал, робити висновки; виступати з повідомленням на задану тему; придумувати власні історії про дитячі пригоди.

Епіграф:

Українську гумористику вже без його імені не уявити

П.Глазовий

Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов.

П. Тичина

Любов, як сонце, світу відкриває

Безмежну велич людської краси.

В. Симоненко

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Організаційний момент
  1.         З’ясування емоційної готовності до уроку та створення в класі позитивної обстановки
  2.         Вступне слово вчителя

-Діти, тож які найкращі ліки для зміцнення організму, для гарного настрою не можна придбати в жодній аптеці світу?

-Так, справді, це – сміх. Його ми не купимо ні в краплях, ні в пігулках. Але саме Добродій Сміх   викликає появу позитивних думок і гарний  настрій, чим зміцнює імунну систему. Коли усміхнутися перехожому – він усміхнеться у відповідь. Коли усміхнутися небу і сонцю – розійдуться хмари. Коли усміхнутися Всесвіту – станеться щось казкове. Усміхніться одне одному вустами, очима, долонями, серцями.

ІІ . Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.

- Ми розпочинаємо вивчення нового розділу - «Український гумор». Прига­дайте, що таке гумор.

-  Що є об'єктом сміху в гуморис­тичних творах?

ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

IV. Освоєння навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя

«Життя вимірюється не кількістю прожитих років, а тим, що встиг зробити, який слід залишив на землі, скільки добра подарував людям»,— так вважає відомий український письменник-гуморист Валентин Чемерис. З його  іскрометною гумористичною повістю «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» ми й розпочнемо знайомство на сьогоднішньому уроці.

  1. Робота в зошитах (Запис теми уроку)

Працювати ми будемо сьогодні у двох групах «Біографи» та «Дослідники творчості»

Правила роботи в групах.

 

  Розташуйте подані поняття за їхньою значущістю у вашому житті: праця, навчан­ня, дружба, кохання, хобі.

  На яке місце ви поставили дружбу? А кохання? Яку роль відіграє це почуття в житті чотирнадцятилітніх?

В житті існує одвічна проблема кохання. Яким треба бути, як себе поводити, щоб  здобути  його? Сподіваюся, що твір, з яким ми познайомимося, допоможе вам зрозуміти , що таке кохання, підкаже шлях до нього. Напевно, кожен із вас хоче бути щасливим!?

  1. Перегляд відеоролика

 

– А  що ж таке кохання  у вашому розумінні?

 Чи можна про кохання розповідати з гумором? Хто має таке право?

Повідомлення про письменника групи «Біографів».

Полтавщина – це край хліборобів і поетів, митців плуга і пера, закоханих в рідну землю в красу навколишньої природи . А ще Полтавщину називають Олімпом українського гумору. Вона  подарувала  світові І. Котляревського,

Г. Сковороду , Є. Гребінку, Л. Глібова, П. Гулака - Артемовського , В.Самійленка, І.Нечуя - Левицького,Остапа Вишню. Тут народився і беззаперечний  класик сучасної  української літератури Валентин  Лукич Чемерис.

Валентин Лукич Чемерис народився 8 липня 1936 року в селі Заїчинці Семенівського району Полтавської області. З 1953 року жив і працював у Дніпропетровську. 1971 року закінчив Вищі літературні курси при Літературному інституті ім. О. М. Горького. Працював у радгоспі, на низці підприємств Придніпров'я, в редакціях обласних газет, видавництві «Промінь». 1989– 1993 рр. — голова Дніпропетровської організації Спілки письменників України, працював в Адміністрації Президента України головним консультантом Президента з питань літератури (1993–1994).

1996–2000 рр. — секретар Національної Спілки письменників України, член її Президії і Вищої Ради.

Нині живе в Києві. Багато років працював у редакції газети «Літературна Україна» заступником головного редактора й завідуючим відділом сатири «Вишняк». Уклав 4 збірки антології українського сміху «З ким сміється Україна».

Нагороджений орденами рівноапостольного князя Володимира Великого (І, ІІ, ІІІ ступенів), святого архистратига Михаїла, Св. Кирила й Мефодія, Андрія Первозванного ІІ ступеня, Почесною грамотою і медаллю Кабміну України та іншими відзнаками. Заслужений працівник культури України.

  1.   Коротка характеристика творчого доробку.

Учитель:

Про внесок автора у літературну скарбницю повідомлять «Дослідники творчості»

Виступ ІІ групи 

П’ЯТЬ СВІТІВ ВАЛЕНТИНА ЧЕМЕРИСА

У кожного з нас свій світ. Особливо в неординарних людей, у творців. У декого їх буває й по кілька. У Валентина Чемериса їх аж п’ять.

Світ перший -  історичні романи, повісті, оповідання письменника: "Ольвія" (чотири перевидання), "Фортеця на Борисфені", "Смерть Атея" (літературна премія ім. Д.І. Яворницького)  "Генерали імперії", "Ордер на любов" (Міжнародна премія Українського козацтва "Лицарське перо", 2008)..

Світ другий - детективно-пригодницькі книги:  "Убивство на хуторі біля Диканьки" (літературно-мистецька премія ім. І. Нечуя-Левицького), "День Ворона", "Тайна Агати Крісті", "Таємнича пригода на Орілі", "Золотий саркофаг" та ін.

Світ третій – фантастика: роман "Приречені на щастя", "Білий корал детективу", "В сузір’ї Дракона", "Феномен Фенікса" тощо.

Світ четвертий: -твори з сучасного життя: оповідання, повісті.  "Державна коханка" (Премія ім. Ю. Яновського за кращі оповідання"), романи-есе: "Сини змієногої богині", "Президент", "Голгофа українського православ’я", "Бомба для патріарха".

І  нарешті  світ п’ятий - сатира та гумор. Власне В. Чемерис і починав як сатирик-гуморист. Видав вісімнадцять книг веселого жанру (всього в нього вийшло більше п’ятдесяти). Серед них — "Царська охота",  "Вибори таємного агента", "Як стати щасливим", "Вуса № 3" (свого часу були відзначені журналом "Перець"). За що автор отримав премію ім. Остапа Вишні,  ім. Степана Олійника,  ім. Ф.Ф.Маківчука, він лауреат веселої премії Одарки та Карася, що її присудила газета "Молодь України".

  1. Слово вчителя.

  Валентин Чемерис написав твір «Вітька + Галя, або Повість про пер­ше кохання», коли йому було близько тридцяти років. Ніхто не знає, чи був насправді Вітька Горобець. Може, це ав­тор пригадав свої почуття й розповів про пригоди, що трапилися з ним.

- А з яким почуттям ви читали повість?

- Чи можна назвати твір гуморис­тичним? Які епізоди найбільше насмі­шили?

-   Хто з героїв викликав особливу симпатію?

7. Вікторина «Дванадцятий».

Чи були ви уважними читачами? Дайте відповіді на дванадцять запитань і отри­майте найвищий бал.

1. У якому році відбуваються події, описані в повісті?

2. Яке прізвисько мав Федько Котигорошок?

3. Про що редакція газети порекомен­дувала Вітькові написати вірші?

4. «Завжди прилизаний, напахчений одеколоном, мамин синок, ябеда і боягуз, хвастун і брехун» - це характеристика...

5. Хто такий Даний Етап? Назвіть імя.

6. Що лежало в кобурі міліціонера?

7.  Що завадило глядачам насолоди­тися поцілунком у кіно?

8. Яке дивацтво було в діда Свирида?

9.  Скільки коштувала біла хлібина, з якою Федько йшов свататися?

10.  На сватанні Федько сказав Гали-ній матері, що шукає ...

11.  Напис «Вітька + Галя» Федько зробив на...

12.  Універсальним методом лікуван­ня сина для Вітькової матері був...

 

8. Дослідження-пошук. Як ви вже з'я­сували, повість було написано більш ніж півстоліття тому, і Галя з Вітькою - ро­весники ваших бабусь і дідусів. Знайдіть за одну хвилину принаймні п'ять доказів того, що герої живуть у зовсім іншу добу.

 -Що ж ріднить вас із героями твору? Чим близькі вони сучасному читачеві?

9. Робота з текстом твору.

 Незва­жаючи на жартівливий тон оповіді, у повісті порушено важливу проблему - зародження першого кохання, яке згодом, можливо, стане великим і на­віть єдиним. «Поживемо - побачимо. Все можливо на білому світі», - пише В. Чемерис. А якщо ні, то через роки, за твердженням самого автора, дівчина «буде прибігати у сни голубою куницею, швидкою, як вітер, і бентежною, як пре­красна казка».

- Яка ваша думка: кохання Галі й Вітька з часом мине чи залишить­ся світлим спогадом на все життя?

- Як автор змальовує зародження кохання? Воно з'явилося несподівано чи виросло на ґрунті дружби? Як у творі показано новий етап у стосунках Вітьки з подругою дитинства? Прочитайте від­повідні рядки. Чи є в них натяк на жарт?  С.246 підручник

(«І раптом в один чудовий день ти зовсім-зовсім іншими очима глянув на свою товаришку з довгою косою...».

- Як змінився Вітька, коли закохав­ся? Чому хлопцеві так тяжко?

- Чому Вітька звертається по до­помогу до Федька? Чому вважає, що дванадцятилітній Котигорошок більше знається на коханні?

10. Складання кроків Вітьки до серця коханої.

Прагнучи завоювати серце Галі, Віть­ка випробовує різні методи. Утворіть кроки Вітька, поставивши їх у пра­вильній часовій послідовності.

Сватання, дуель, серенада, кіно, приво­ротне зілля, поцілунок, перше побачення, вірш у газету, любовне посланіє.

 

-   Чому автор починає повість із ду­елі, порушуючи часову послідовність?

-   Що з намагань Вітька закінчуєть­ся крахом? Чому?

 

11. Запитання для хлопців. Як ви оцінюєте вчинки Вітьки? У чому він помилявся? Чому переживав провали? Який із задумів був цікавим? Що зава­дило втілити його?

Запитання для дівчат. Як оцінила Галя вчинки Вітьки? Якби ви були на місці Галі, чи зрозуміли б, що коїться у Вітьковій душі? Яким діям хлопця дали б найвищу оцінку?

12. Дослідження-обґрунтування. Хлопці повсякчас потрапляють у якісь історії і при цьому виглядають коміч­но. Та чи сміється автор зі свого героя? Знайдіть авторську мову в розділах «Шановний товаришу Горобець!», с.18

«На Голгофу!»,  с.27

і зробіть висновок про те, як автор ставиться до свого героя.

13. Інсценізація уривку «На Голгофу»

-  Яким було кохання Галі? Воно за­родилося одночасно з Вітьковим, раніше, чи під час залицяння хлопця?

- Чого ж більше в повісті - гумору чи романтики? Що дає творові поєднан­ня гумористичного й романтичного?

-   Сформулюйте тему та головну думку  повісті.  

 

V. Підсумок уроку

Бесіда

  Які «дорослі» проблеми намагаються розв'язати підлітки в повісті В. Чемериса?

  Чому твір актуальний і в XXI ст.?

  Чого навчає він дітей і дорослих?

  Чи можна назвати Вітьку й Галю кла­сичними образами закоханих?

Вчитель:

Справжнє кохання — це велике надбання людини. Воно формує особистість, визначає її сутність: воно стає головним випробуванням у житті людини, робить її щасливою або нещасною. То чи існує справжнє кохання сьогодні? Мабуть, що так, оскільки й зараз люди продовжують здійснювати героїчні та безглузді вчинки задля кохання і страждають від цього. Це й робить їх людьми.

Метод „Мікрофон”:

  • Цей урок навчив мене…
  • На сьогоднішньому уроці я зрозумів (ла)…
  • Щоб стати щасливим, потрібно

Спасибі, Господи, за те,

Що я прокинувся сьогодні,

Що у душі зберіг святе,

За те, що діти не голодні !

За те, що кожен день несе

Велику радість:в світі жити,

Співати, мріяти, любити,

Спасибі, Господи, за все!

В. Іващенко

Оцінювання роботи в групах

(Картки оцінювання)

 

VI. Домашняє завдання  На в и б і р. 1. Придумати ще од­ну пригоду, яка трапилася з Вітькою та іншими героями твору.. 2. Написати розлогу відповідь на запитання: «Чим приваблює мене Вітька (Федько, Галя)». 3. Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення, у якому роз­крити зміст поняття «дуель».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  оцінювання роботи учня в групі під час уроку

1Імя учня

Оцінка дитиною

Оцінка групою кожного члена

Оцінка вчителем

Бал за

Вікторину «Дванадцятий».

 

Бал за роботу у групі

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

Картка  оцінювання роботи учня в групі під час уроку

1Імя учня

Оцінка дитиною

Оцінка групою кожного члена

Оцінка вчителем

Бал за

Вікторину «Дванадцятий».

 

Бал за роботу у групі

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Повідомлення про письменника групи «Біографів».

Полтавщина – це край хліборобів і поетів, митців плуга і пера, закоханих в рідну землю в красу навколишньої природи . А ще Полтавщину називають Олімпом українського гумору. Вона  подарувала  світові І. Котляревського,

Г. Сковороду ,Є. Гребінку, Л. Глібова,П. Гулака - Артемовського , В.Самійленка, І.Нечуя - Левицького,Остапа Вишню. Тут народився і беззаперечний  класик сучасної  української літератури Валентин  Лукич Чемерис.

Валентин Лукич Чемерис народився 8 липня 1936 року в селі Заїчинці Семенівського району Полтавської області. З 1953 року жив і працював у Дніпропетровську. 1971 року закінчив Вищі літературні курси при Літературному інституті ім. О. М. Горького. Працював у радгоспі, на низці підприємств Придніпров'я, в редакціях обласних газет, видавництві «Промінь».

1989– 1993 рр. — голова Дніпропетровської організації Спілки письменників України, працював в Адміністрації Президента України головним консультантом Президента з питань літератури (1993–1994).

1996–2000 рр. — секретар Національної Спілки письменників України, член її Президії і Вищої Ради.

Нині живе в Києві. Багато років працював у редакції газети «Літературна Україна» заступником головного редактора й завідуючим відділом сатири «Вишняк». Уклав 4 збірки антології українського сміху «З ким сміється Україна».

 

Нагороджений орденами рівноапостольного князя Володимира Великого (І, ІІ, ІІІ ступенів), святого архистратига Михаїла, Св. Кирила й Мефодія, Андрія Первозванного ІІ ступеня, Почесною грамотою і медаллю Кабміну України та іншими відзнаками. Заслужений працівник культури України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виступ ІІ групи 

П’ЯТЬ СВІТІВ ВАЛЕНТИНА ЧЕМЕРИСА

У кожного з нас свій світ. Особливо в неординарних людей, у творців. У декого їх буває й по кілька. У Валентина Чемериса їх аж п’ять.

Світ перший -  історичні романи, повісті, оповідання письменника: "Ольвія" (чотири перевидання), "Фортеця на Борисфені", "Смерть Атея" (літературна премія ім. Д.І. Яворницького)  "Генерали імперії", "Ордер на любов" (Міжнародна премія Українського козацтва "Лицарське перо", 2008)..

Світ другий - детективно-пригодницькі книги:  "Убивство на хуторі біля Диканьки" (літературно-мистецька премія ім. І. Нечуя-Левицького), "День Ворона", "Тайна Агати Крісті", "Таємнича пригода на Орілі", "Золотий саркофаг" та ін.

Світ третій – фантастика: роман "Приречені на щастя", "Білий корал детективу", "В сузір’ї Дракона", "Феномен Фенікса" тощо.

Світ четвертий: -твори з сучасного життя: оповідання, повісті.  "Державна коханка" (Премія ім. Ю. Яновського за кращі оповідання"), романи-есе: "Сини змієногої богині", "Президент", "Голгофа українського православ’я", "Бомба для патріарха".

І  нарешті  світ п’ятий - сатира та гумор. Власне В. Чемерис і починав як сатирик-гуморист. Видав вісімнадцять книг веселого жанру (всього в нього вийшло більше п’ятдесяти). Серед них — "Царська охота",  "Вибори таємного агента", "Як стати щасливим", "Вуса № 3" (свого часу були відзначені журналом "Перець"). За що автор отримав премію ім. Остапа Вишні,  ім. Степана Олійника,  ім. Ф.Ф.Маківчука, він лауреат веселої премії Одарки та Карася, що її присудила газета "Молодь України".

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Московчук Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Артеменко Раїса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Тряпіцина Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
29479
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку