Урок "М. Коцюбинський. «Дорогою ціною». Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії"

Про матеріал

Урок з української літератури у 8 класі з теми: "М. Коцюбинський. «Дорогою ціною». Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії" дає можливість на основі сюжету твору розкрити тему кохання Остапа і Соломії як центрального мотиву, дослідити, як випробування гартують характер людини; навчати учнів аналізувати образи героїв (за складеним планом); формувати вміння аналізувати вчинки персонажів, добираючи матеріали з тексту; виховувати красу глибокого почуття кохання, мужності, сили волі як рис характеру, необхідних для боротьби зі злом

Перегляд файлу

Урок літератури 8-ий клас

Тема:         М. Коцюбинський. «Дорогою ціною». Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії

Мета:        на основі сюжету твору розкрити тему кохання Остапа і Соломії як центрального мотиву, дослідити, як випробування гартують характер людини; навчати учнів аналізувати образи героїв (за складеним планом); формувати вміння аналізувати вчинки персонажів, добираючи матеріали з тексту; виховувати красу глибокого почуття кохання, мужності, сили волі як рис характеру, необхідних для боротьби зі злом

Тип уроку:  комбінований

Обладнання: портрет М. Коцюбинського, текст твору, слайди, план характеристики образу персонажа, порівняльні таблиці,

музичні твори, дидактичний матеріал (картки)

 

Любов – це найтонша і найніжніша,

                                                      найбільш горда і найбільш уразлива,

найбільш скрита і найбільш відкрита

                                 сфера людської свободи.

                                                                                 В.О. Сухомлинський

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

     План до ІV частини твору

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Вікторина «Пізнай героя за його висловлюванням»

  • « Втечу… Піду за Дунай, може, ще там люди не пособачились…» (Остап)
  • « Ну, хай тебе боронить і хова од лихого мати божа…Прощавай!»                   ( Соломія)
  • «З живого шкуру здеру, чисто оббілую… Я ж йому пригадаю, гайдамаці, Кодню…» (Пан)
  • «За Дунай, у Січ із тобою… Приймаєш товариша чи не приймаєш ?» (Соломія)
  • «Як живий буду, землю оратиму, рибальством житиму… все ж краще на волі, ніж під паном…» ( Остап)
  • «Хіба я боюся смерті ? Сохрани боже! .. Пошли, господи, й завтра. Раз вмирати – не двічі. Вмер – і край, більш не встанеш» (Іван)
  • «Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що…» (Остап)

Підведення підсумків вікторини

ІV. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії.

 

V. Основний зміст уроку

  1. Вступне слово вчителя

М. Коцюбинський на основі глибокого вивчення життя кріпаків початку ХХ ст. за допомогою творчої уяви написав захоплююче оповідання «Дорогою ціною». В ньому письменник показав протест проти кріпосництва, який виявився у втечі кріпаків за Дунай у пошуках кращої долі. Події, імена, думки і поведінка героїв та подробиці їхньої втечі – вимисел письменника. Разом з тим усі події а герої правдиві, типові. Втілені вони в індивідуальних людських долях Соломії і Остапа – привабливих героїв, долі і кохання, яких проходять через весь твір як непереможна сила, що все рухає вперед.

  1. Повторення вивченого з теорії літератури:

Сюжет

Художній образ

 

 

  1. РОБОТА З ЕПІГРАФОМ УРОКУ
  2. Перегляд слайдів:

Розгляньте зображення. Яка тема їх поєднує?

 

  1. «Мозковий штурм»:

Що називається коханням?

Створення інформаційного ґрона за відповідями учнів

 

 

 

КОХАННЯ

 

 

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Робота за картками в групах

Картка 1.

Як ви вважаєте, через що автор повісті ототожнює смерть втікачів у сирому багні чи вдома в неволі? Наведіть переконливі аргументи.

 

Картка 2.

Чим, на ваш погляд, пояснити прагнення Соломії прийняти на себе всі болі і страждання Остапа? Наведіть переконливі приклади з повісті.

 

 

Картка 3.

Дослідіть, що свідчить про мужність, силу волі Соломії, коли вона розшукувала зворотний шлях у комишах до Остапа. Відповідь узагальніть.

 

Картка 4.

Як ви вважаєте, чи змінювалося ставлення Остапа і Соломії одне до одного під час складних ситуацій, в яких вони перебували? Наведіть переконливі приклади з повісті.

 

Картка 5.

Про яке щастя мріяла Соломія? На що готова героїня задля його? Наведіть переконливі приклади з повісті.

 

  1. Створення плану-характеристики Соломії (запис в зошити робота в парах за принципом «доміно»)

План до характеристики героїні твору

 

1. Зовнішність героя (вік, вигляд, риси обличчя, одяг)

2. Внутрішній світ героя:

  • його психологічний стан;
  • вплив на героя інших персонажів;
  • ставлення до життя та інших персонажів;
  • думки, міркування, мрії героя;
  • вчинки за різних обставин.

3. Риси характеру (мужність, відвага, щирість, доброта, рішучість, волелюбність, здатність до ризику, працьовитість, вірність у коханні, самовідданість, ніжність, ненависть до гнобителів, любов до життя, здатність на самопожертву, душевність)

4.Ставлення автора й читача до героя

5.Значення образу в літературі

 

3.Оформлення таблиці. Робота в парах

 

 

Сподівання героїв

  Дійсність

1.

1.

2.

2.

3.

3.

4.

4.

5.

5.

6.

6.

7.

7.

 

 

 4. Дискусія:  «Займи позицію»

     Соломія, щоб не загинути у водах Дунаю, мала б відмовитися від кохання до Остапа і лишитися з нелюбом. Так чи Ні ? Відповідь аргументуйте

 

 

ПІДСУМОК    

Слово вчителя

 

Слово любов кожен із нас вимовляє з різною інтонацією – з подивом, розчаруванням, захопленням, болем. Звичайно ж, нема митців, які б не писали про любов – вже надто значуще місце вона посідає у людському житті. Кажуть, здатність до любові є мірилом людської душі. Любов підносить, ошляхетнює людину навіть тоді, коли несе страждання.

 

VII. Підсумок уроку

Оголошення результатів навчальної діяльності

VIII. Домашнє завдання. Підготувати творчу роботу на тему: «Якби я був (була) письменником, то повість мала б такий кінець…»

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку