Мета.Закріпити знання учнів про звукове значення букви Жж; збагачувати
активний і пасивний словник учнів; навчати дітей передавати зміст казки;
розвивати мовлення учнів, увагу, спостережливість, інтерес до читання;
формувати літературну вимову слів зі звуком [ж] в кінці слова та в кінці
складу перед наступним глухим; виховувати інтерес до усної народної
творчості, щедрість, бажання поділитися з другом; прищеплювати
почуття любові до рідного слова, до природи,чесність, працелюбність,
гостинність.
Антоніна Олексієвець вчителька Горьківської ЗОШ І-ІІІст.
Каланчацької селищної ради
Херсонської області
Тема. Закріплення звукового значення букви Жж. Опрацювання уривка казки
«Лисичка і журавель». Прислів’я. Робота з дитячою книжкою. Мета.Закріпити знання учнів про звукове значення букви Жж; збагачувати активний і пасивний словник учнів; навчати дітей передавати зміст казки; розвивати мовлення учнів, увагу, спостережливість, інтерес до читання; формувати літературну вимову слів зі звуком [ж] в кінці слова та в кінці складу перед наступним глухим; виховувати інтерес до усної народної творчості, щедрість, бажання поділитися з другом; прищеплювати почуття любові до рідного слова, до природи,чесність, працелюбність, гостинність.
Обладнання.Каса букв, предметні малюнки, українська народна казка “Лисиця і Журавель”
Хід уроку
І.Організаційний момент.
1.Продзвенів уже дзвінок, починається урок. Працюватимемо старанно, щоб почути у кінці, що у нашім першім класі діти просто — молодці. 2.Хвилина емоційного настрою.
- Діти, ось у мене чарівна скринька той, хто зазирне до неї, має усміхнутися собі. А тепер я хочу, щоб ви подарували усмішки своєму другові.(Учні, передаючи скриньку з рук у руки, обмінюються усмішками).
Отже, подарували усмішки один одному, тепер можемо розпочинати наш урок. Працювати ми повинні активно, дружно. Бути уважними, старанними. І в підсумку дізнаємося,корисним був наш урок чи даремним.
ІІ,Повторення і закріплення вивченого матеріалу.
1. Мовленнєва розминка
Розучування скоромовки Жатка в полі жито жне, Жатку жайвір дожене.
Учитель стисло коментує зміст скоромовки, пояснюючи значення слова жваво(швидко) та слів жатка, жнець, що відображають спосіб збирання хліба у минулому.
2. Слухання вірша. Журавель шукає броду- Жабенятко- скік у воду.
Жук до жаби:”Жу-жу-жу!
Журавлеві розкажу”
— Які ще слова з літерою Жж зустрічаються у вірші?
3. Гра "Хто добре чує звук [ж]?" Я зібрав жуків чимало, Та вони всі повтікали.
Я — за ними. Ну й дива! Заповзли вони в слова:
"Жар, кажан, пожежа,
Жито, жаба, вежа,
Баклажан, пружина, Жало, вуж, крижина.." Де жуки ці? Покажіть.
4. Добирання учнями слів зі звуком [ж] в різних позиціях
Учитель вимагає підкреслено чіткої вимови цього звука в кінці слів (ніж, вуж) та в кінці складів (книжка, діжка).
5.Читання віршів Н. Забіли "На зеленому лужку" і Л. Вознюк "Журиться журавлик дуже".
6.Звуко-буквений аналіз слів : жабеня, журавель.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
1. Робота над загадками
- Довгі ноги, довгий ніс, Прилетів, обід приніс:
Смачних жабенят
Для своїх малят. (Журавель) - Я руда, низького росту, Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа —
В них таке смачненьке м’ясо... Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене... (лисиця).
-Ви так гарно працювали, що не помітили, як підійшли до Казкової країни.
Сьогодні ми з вами познайомимося з народною казкою “Лисиця і Журавель”.
Фізкультхвилинка.
Унадився журавель,журавель до бабиних конопель, конопель. Сякий, такий журавель, сякий, такий довгоногий, сякий, такий виступає, конопельки все шукає.
2.Робота за букварем (с. 106–107)
Розглядання ілюстрації до казки "Лисичка і журавель”
— До якої казки ця ілюстрація? Опишіть журавля. Опишіть лисичку.
2. Відшукування на ілюстрації інших предметів, у назві яких трапляється звук [ж]
Журавель, жоржини.
3. Читання колонки слів з “Букваря”.
Спочатку читає вчитель, потім- учні хором, “ланцюжком”, у прискореному темпі, окремі школярі.
4. Опрацювання української народної казки "Лисичка і журавель" 1)Читання казки вчителем.
-Чому Лисичка запросила Журавля в гості?
2)Читання казки учнями (окремі учні читають по частинах, решта стежить за підручником).
3) Словникова робота за змістом тексту.
Учитель пояснює нові слова та вирази (кумами стали, подружилися одне з одним, високий глечик з вузьким горлечком, розгнівалась).
4) Відповіді на запитання.
— Чому Лисичка запросила Журавля на гостину?
— Чи добре вчинила Лисичка, що в такий негарний спосіб пригостила Журавля?
— А як Журавель вирішив відплатити Лисичці за її насмішку над ним? — Як ви вважаєте, чи могла продовжуватися дружба між Лисичкою і Журавлем?
— А знаєте, що було далі?
IV. Робота з дитячою книжкою. Продовження роботи над казкою «Лисичка і журавель»
1. Розглядання ілюстрацій у книжці
2. Читання казки вчителем
3. Словникова робота
Подружилися— потоваришували, заприятелювали.
Вгощу— пригощу, почастую, нагодую.
Призволяйся— їж, пригощайся.
Погордувати — поставитися до кого-небудь зневажливо, зверхньо, презирливо.
Випорожнити— робити порожнім.
Гостина— похід у гості.
Пісним голосом— нудним, нецікавим голосом. 4. Вправи на миттєве сприймання тексту — Я читатиму початок, а ви кінцівку речення.
5. Робота над змістом казки
— На що сподівалася Лисичка, коли запросила на гостину Журавля? (Обхитрувати, обдурити)
— На що сподівався Журавлик, коли запросив Лисичку? (Віддячити)
— Як частувала Лисичка? Зачитайте.
— Чи гостинною вона була? (Ні)
— Як пригощав Журавель? Зачитайте.
6. Визначення головної думки казки.
-У чому полягає головна думка казки? Чого вчить нас ця казка? (Бути щирим зі своїми друзями, ділитися з ними тим, що сам маєш, не обманювати їх.)
- Чи тільки птахів і тварин стосується казка?
- Яких людей зобразив автор казки?
V.Робота з прислів'ями (на дошці)
1.Бесіда.
- Здавна наш народ цінує дружбу і засуджує ворожнечу між людьми. Про дружбу складено багато пісень, віршів, прислів'їв.
Поясніть прислів’я: "Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже".
"Яке частування, таке й дякування”.
-Яке прислів'я може бути заголовком до казки?
- Які ви ще знаєте прислів’я про дружбу?
" З добрим дружись, а лихих стережись".
"Дружба міцніша від кам’яних стін". VІ. Підсумок уроку
- Яку казку ми читали?
- Що засуджується у казці? Чого вона вчить? (Бути гарним товаришем, гостинним хазяїном, бути нежадібним...)
- Що у казці вам найбільше запам’яталось?
- Чи корисним був наш урок?