Конспект уроку. Українська мова, 4 клас. «Поділ тексту на частини. План» (Проблемне завдання)

Про матеріал
Мета: закріпити поняття учнів про текст; розвивати вміння самостійно складати план до поданого тексту; розвивати усне й писемне мовлення; розвивати бажання працювати в групах; виховувати уважність, спостережливість; виховання бережного відношення до природи та тварин. Обладнання: підручник для 4 класу «Українська мова та читання» М. Захарійчук (1 частина), зошит, роздаткові картки, прапорці.
Перегляд файлу

Конспект уроку

 

Клас: 4

Тема: «Поділ тексту на частини. План»

Мета: закріпити поняття учнів про текст; розвивати вміння самостійно складати план до поданого тексту; розвивати усне й писемне мовлення; розвивати бажання працювати в групах; виховувати уважність, спостережливість; виховання бережного відношення до природи та тварин.

Обладнання: підручник для 4 класу «Українська мова та читання» М. Захарійчук (1 частина), зошит, роздаткові картки, прапорці.

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку:

  1. Організація класу

Любі діти, добрий день!

Зичу праці і старання!

А ще, друзі, всім бажаю

Справдити всі сподівання!

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  • Діти, давайте зараз поділимось на дві групи. Витягніть папірець з коробки, прочитайте до якої команди ви відноситесь і розділіться.
  • Тепер у нас є дві групи.Оберіть собі капітана.
  • Пригадайте правила роботи в групах:
  • Дотримуйтесь правил активного слухання, головне – не перебивайте один одного.
  • Обговорюйте ідеї, а не учнів, які висловили ідею.
  • Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
  • Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.
  • Зараз вам треба буде за 1 хвилину записати якомога більше слів на букву «Р» (слова мають саме починатись з цієї літери).
  • Прочитайте свої слова.
  • А тепер я дам вам картку. Уважно прочитайте всі слова і знайдіть слово яке повторюється:

 

  • Повторюється двічі слово «ремесло». Обговоріть в групі і дайте власне пояснення слову, або припущення до нього. Капітан відповідає.

(Перелік ремесел: гончарство, ковальство, ткацтво, різьблення)

  • А можливо ви помітили зайве слово? (вірність)
  • Чому воно зайве? (починається не на букву «р»)
  • Обговоріть в групі і дайте власне пояснення слову, або припущення до нього. Капітан відповідає.

  • А чому на зображенні людина і собака?( Собака - це тварина, яка завжди буде поруч з людиною, яку вона вважає своїм господарем. Собака може бути дуже вірною і захисною твариною, яка захистить свого господаря у випадку небезпеки. Водночас, людина може допомогати собаці, надаючи їй її, воду та притулок. Крім того, собака може бути дуже корисною для людини, зокрема, якщо вона є домашнім улюбленцем. Собака може стати членом родини, яка підтримує збереження позитивних настрій, розважає і продовжує зняти стрес.
  • Також людина може навчати собаку різним командам та трюкам, що може зміцнити зв'язок між ними. Собака, в свою чергу, може бути вірним і надійним другим, який завжди буде радий бачити свого господаря та виконувати його команди.
  • Отже, людина і собака можуть бути вірними друзями, які знають взаємопідтримку та захищають одного.

 

  1. Актуалізація опорних знань

 

  • А тепер пригадаймо що таке текст? (Текст — це група речень, які зв'язані між собою за змістом.)
  • Текст можна розділити на змістовні частини за окремими підтемами. Така частина може складатися з одного або декількох абзаців. 
  • Що можна дібрати до кожної частини тексту відповідно до її підтеми ? (заголовок).
  • Як буде називатись пронумерований список заголовків частин, укладений послідовно у відповідності до структури тексту (план тексту).
  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Робота в групах

 

  • А зараз ми продовжимо нашу групову роботу. Я вам дам текст і ваше завдання складається в тому, щоб розділити текст на частини та скласти план до нього. Ви повинні працювати разом, домовляючись про те, яке слово чи речення можна об’єднати в одну частину тексту.

План:

  1. Догляд за яблунями
  2. Домівка Михацла
  3. Мрії про сад
  4. Нелегке діло - сад
  5. Зимові турботи
  • Запишіть на дошці ваші плани в стовпчики.
  • Давайте їх порівняємо.
  • Чи однаково у вас вийшло пунктів в плані?
  • Чим вони відрізняються?(формулюванням заголовків)
  • Діти, а чи виникли у вас питання при опрацюванні тексту?
  • Так, дійсно цей текст може здаватись дивним, адже його частини нелогічно розташовані.
  • А тепер погляньте який подається план в підручнику до цього тексту:

  • Упорядкуйте текст відповідно до цього плану.

Домівка Михайла знаходилася під самим лісом.

Напровесні хлопчик посадив на крутосхилі яблуневий сад. Нелегке то діло — садити тоненькі щепи в горах!

Ціле літо Михайло доглядав свої яблуньки. Старанно обкопував, підв’язував, носив воду аж із потічка. Коли зривалася буря, він переживав, щоб вітер не поламав його саджанців!

Узимку потрібно турбуватися, щоб зайці не погризли молоде солодке гілля. Треба обв’язати молоді яблуньки.

Він мріяв, що цієї весни сад зацвіте.

 

  1. Фізкультхвилинка
  2. Вправа 359
  • Спишіть перше речення впорядкованого тексту, познач підмет і присудок.

Домівка Михайла знаходилася під самим лісом.

  • Спишіть останнє речення впорядкованого тексту, познач підмети та присудки.

Він мріяв, що цієї весни сад зацвіте.

  1. Пальчикова гімнастика

У понеділок я прала, (кулачки тремо один до одного)

Підлогу у вівторок підмітала. (Кисті розслаблених рук вниз і робимо імітуючі рухи по столу)

У середу я пекла калач, (печемо “пиріжки”)

Весь четвер шукала м’яч, (праву руку підносимо до лоба і робимо “козирок”)

Чашки в п’ятницю помила, (пальці лівої руки напівзігнуті, долоня стоїть на ребрі, а вказівним пальцем правої руки водимо по колу всередині лівої руки)

А в суботу торт купила.(Долоньки розкриті і з’єднані разом по стороні мізинців)

Всіх подружок в неділю

Покликала на день народження. (Махаємо долоньками до себе)

  1. Закріплення вивченого матеріалу. Підсумок
  1. Вправа 360
  • Прочитайте поданий вам план до тексту:

  • А тепер почитайте початок тексту:

  • Дивлячись на фото поруч, ми можемо здогадуватись про що цей текст?(так, хлопці вирішили зробити шпаківню)
  • А тепер самостійно складіть й запишіть текст-розповідь, користуючись планом, початком тексту та словами з довідки.
  • Довідка. Дощечки, акуратно, виміряли, разом, зробили, завзято, працювали, готувалися, птахів, зустрічі, прив’язали, береза, нарешті, прилетіли, галасливі, поселилися, радісні, пісні, принесли, весну, наші, друзі, добра справа, молодці.

ЗРАЗОК:

У Сергія є старший брат Андрій. Про нього кажуть, що він має золоті руки.

 Брати вирішили підготуватися до зустрічі з пернатими друзями. Разом вони працювали завзято, готувалися до прильоту птахів. Вони виміряли довжину і ширину дощечок, акуратно прив'язали їх до гілок берези, щоб створити зручні гнізда для галасливих шпаків.

Нарешті, пернаті друзі прилетіли. З радісними піснями вони поселилися в нових гніздах, принесли з собою весну. Ці брати справжні молодці, вони зробили добру справу, допомогли пернатим друзям знайти тимчасовий дім.

 

  • Хто може зачитати свій текст?

 

  1. Рефлексія
  • Оберіть прапорець який вам більше підходить.

Методики рефлексії в початкових класах.

 

 

docx
Додано
13 квітня 2023
Переглядів
2129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку