Урок з української мови на тему "Прикметник"
Тема: Підсумковий урок з теми «Прикметник»
Мета: Закріплювати та узагальнювати знання учнів про прикметник,
його граматичні категорії, удосконалювати вміння розпізнавати
прикметники в тексті поміж інших частин мови;
розвивати спостережливість за мовними явищами, розвивати зв’язне
мовлення, творче мислення;
виховувати любов до рідної мови, вміння співпрацювати у групі.
Інтерактивні технології: «Карусель», Проектна робота,
«Мозковий штурм», гра «Асоціація», творча робота, гра «Прямо чи влучно»,
гра «Хто швидше?».
Хід уроку
Створення емоційного настрою.
Пам’ятка – аутотренінг
Я – школяр (ка).
Я – творча особистість.
Я – думаю, спостерігаю, замислююсь.
Я – аналізую, висловлюю свої думки.
Я – хочу все знати.
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(Висловлювання учнів про очікувані результати)
- А я очікую від вас:
злагодженої роботи;
дружньої співпраці;
говоріння чіткого й виразного;
письма грамотного, каліграфічного.
Мотивація навчальної діяльності
1. Оголошення теми уроку:
Сьогодні свою роботу ви будете оцінювати самі, за допомогою картки самооцінювання.
Картка самооцінювання
Завдання
Прізвище, оцінки |
1. Проектна робота
|
2. Інтелектуа-льна розминка. |
3. «Мозковий штурм»
|
4. Складаємо вірш
|
5. гра «Хто шви-дше?» |
6. Гра «Асоціація». Вправа «Карусель».
|
7. Прямо чи влучно.
|
8. Творча робота
|
Загальна оцінка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Міні – проект.Презентація домашнього завдання.
1 група – дібрати прислів’я і приказки про гостинність, пояснити деякі.
Веселий гість – дому радість.
Гарними розмовами гостей не наситиш.
Чим хата багата, тим гостям рада.
Рідкісного гостя двері навстіж.
Бажаний гість поклику не чекає.
Гість трохи гостює, та багато бачить.
В гостях - не вдома: воля не своя.
Гість хазяїнові не укажчик.
Гість задоволений - господар радий.
Господар весел - і гості ради.
За порожній стіл гостей не садять.
Вміла гукати, умій і пригощати.
Чим багаті, тим і раді.
Не клич гостей, коли немає і кісток.
Які дружки, такі їм і пиріжки.
Хто пізно приходить, той нічого не знаходить.
Хто запізниться, той хлебче воду.
На незвана гостя не пасена і ложка.
Непроханий гість - гірше татарина.
Прийдеш незваним, підеш дрантявим.
Полювання їздити в гості, та ніхто не кличе.
Кликати - кличе, а адреси не дає.
Поназвали гостей повен двір, а самі з дому геть.
Милі гості, чи не набридли вам господарі?
2 група – розробити пам’ятку «Правила поведінки в гостях».
3 група – скласти пам’ятку «Правила, яких повинні дотримуватися господарі, коли до них приходять гості»
3. Хвилинка каліграфії
Для хвилинки каліграфії я пропоную записати прислів’я «Чим хата багата, тим гостям рада». Підкресліть у цьому реченні прикметники.
4. Оголошення мети уроку. Мотивація.
1 група
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така … (чудова).
Міста чистенькі, білі села –
Зима і радісна й … (весела).
Кружляють вальс сніжинки ніжні
Зима пухка і … (білосніжна).
Зима чудова, весела, білосніжна – одн., ж.р., Н.в.
2 група
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна й … (морозна).
А як насуне хмара сива
Зима по – своєму … (красива).
А вранці іній – от обнова !
Яка зима у нас … (казкова).
Зима морозна, красива, казкова - одн., ж.р., Н.в.
3 група
Голок од інею не видно
Тоді вона, звичайно, … (срібна).
Зима буває вередлива,
То часом добра, то … (сварлива).
Яка ж зима? Яка вона?
Вона весела і … (сумна).
Зима срібна, сварлива, сумна - одн., ж.р., Н.в.
(Прикметники записані окремо).
4. Гра «Хто швидше?»
1 група - доберіть синоніми до слів: Багатий - …(заможний, грошовитий)
Важкий - … (масивний, тяжкий)
Красивий - … (вродливий, гарний)
Сумний - … (журливий, смутний)
– доберіть антоніми до слів: Багатий - …(бідний)
Важкий - … (легкий)
Красивий - … (потворний)
Сумний - … (веселий)
2 група – утворіть прикметники на – ський, - цький, - зький. Поясніть як вони пишуться.
Кавказ – (кавказький)
Запоріжжя – (запорізький)
Одеса – (одеський)
Вінниця – (вінницький)
Прага – (празький)
Рим - (римський)
3 група – до прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням.
Гарячий привіт –
Світла думка –
Залізна воля –
Кам’яне серце –
Поясніть значення словосполучень.
5. Гра « Асоціації». Інтерактивна вправа «Карусель»
(Робота в групах)
У багатьох мовах світу прикметників немає взагалі. Їхні функції часто виконують іменники. Ця властивість притаманна амхарській мові – основній мові Ефіопії. А в мовах Східної та Південно-Східної Азії (китайська, в’єтнамська) прикметник неможливо відрізнити від дієслова. Дослідники стверджують, що їхньою мовою простіше сказати «листя зеленіє», ніж «зелене листя».
І гр. (вільна, незалежна, рідна, кохана, єдина,
солов’їна,...)
ІІ гр. (український, працьовитий, щедрий,
щирий,співучий, доброзичливий,
гостинний,...)
ІІІ гр. (рідна, найкраща, лагідна, мила, люба,
турботлива, …)
6. Фізкультхвилинка
7. Прямо чи влучно.
- «Заговори, щоб я тебе побачив», - звертався до незнайомця давньогрецький філософ Сократ. І дійсно мовлення людини може розказати про неї багато. Тому треба слідкувати за своєю мовою, розвивати мовлення, намагатися зробити його образним, яскравішим.
Завдання: фразеологізми потрібно замінити одним словом – синонімом.
1 група
Хоч око виколи – (темно)
Держати хвіст трубою – (триматися)
Взяти ноги в руки – (втекти)
Ніде й голці впасти - (тісно)
2 група
Зробити з мухи слона – (перебільшити)
Пекти раків – (почервоніти)
Палець об палець не вдарити – (ледарювати)
Перелічити ребра – (побити)
3 група
Мати голову на плечах – (розумний)
Продавати зуби – (сміятися)
Замилювати очі – (обдурювати)
Як нитка за голкою – (невідступно)
8. Творче завдання. Робота над деформованими реченнями. Поширити їх прикметниками.
- Записати в зошит, підкреслити головні члени речення.
9. Тест.
Тест для перевірки знань про прикметник
1. Що означає прикметник?
А)назву предмета
Б)ознаку предмета
В) дію предмета.
2. З якою частиною мови прикметник зв’язаний в реченні?
А) з іменником
Б)з дієсловом
В)з прикметником
3. За чим змінюються прикметники в однині?
А)за відмінками
Б)за числами та відмінками
В) за відмінками та родами
4. Яким членом речення виступає прикметник в реченні найчастіше?
А)означенням
Б) додатком
В) обставиною
5. Слова: мовний, мова, мовонька, вимовлений
А)синоніми
Б)антоніми
В) споріднені
6. Вибери прикметник вжитий в переносному значенні:
А)тепле молоко
Б)тепла зустріч
В) теплий вечір
«Яку роль відіграють прикметники в мовленні?» (роблять наше мовлення багатшим, досконалішим, допомагають точніше висловити свою думку).
1. Записати 5 словосполучень прикметника з іменником, визначити число, рід.
2. Виписати з художньої літератури 3 речення, визначити відмінок прикметників.