Конспект уроку української літератури для 8 класу "Давня весна" Лесі Українки 8 клас. Урок № 27. Тема: Гармонійне єднання людини з природою у поезії Лесі Українки «Давня весна»
8 клас. Урок № 27. Тема: Гармонійне єднання людини з природою у поезії Лесі Українки «Давня весна»
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст поезії Лесі Українки; розвивати пам’ять, навички компаративного аналізу, вміння співставляти та порівнювати, висловлювати власні судження; виховувати толерантність, естетичний смак та любов до природи.
Обладнання: портрет письменниці, репродукції картин (Васильєв«Пейзаж», Саврасов «Весна», Щербаков «Рання весна», Грищенка «Весняний натюрморт»), аудіозаписи (П.Чайковський «Вальс квітів (Весна)», О.Скрипка «Весна»).
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, музика, народознавство.
Тип уроку: комбінований із елементами компаративного аналізу.
Весна іде, красу несе,
і тій красі радіє все.
Українська народна пісня
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сугестивне введення в тему Звучить музика Чайковського П. І. «Вальс квітів (Весна)».
Слово вчителя. На календарі - зима, за вікном - пейзаж пізньої осені, а в нашому класі - весняний настрій, адже звучить чарівний «Вальс квітів» П. П. І. Чайковського з музичного циклу «Весна». Українці завжди славили весну. Згадайте хоча б рядки української народної пісні: «Весна іде, красу несе, і тій красі радіє все…»
ІІІ. Цілевизначення і планування навчальної діяльності
Раділа весні, пробудженню природи й Леся Українка, творчість якої ви продовжуєте вивчати. Тому запишіть тему уроку: «Леся Українка. Тема гармонійного єднання людини з природою. «Давня весна». Епіграфом уроку я взяла слова народної пісні «Весна іде, красу несе, і тій красі радіє все»
Мета нашої роботи на уроці - усвідомити ідейно-художній зміст поезії Лесі Українки завдяки вмінню зіставляти та порівнювати, висловлювати власні судження. І допоможуть вам у цьому література, музика, образотворче мистецтво.
На мою думку, це саме той матеріал, що єднає людину з природою. Навіть якщо людина прикута до інвалідного візка, її сподівання, мрії, думки можуть блукати далеко за морями чи у весняному лісі… Так часто подорожували думки нашої поетеси Лесі Українки високо-високо в небі між зір, а сама вона дуже часто опинялася в ліжку, прикута хворобою. Яку ж силу духу треба мати, щоб не зламатися, не впасти у відчай, знайти у собі сили підтримувати інших, творити.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Хотіла б я вийти у чистеє поле,
Припасти лицем до сирої землі
І так заридати, щоб зорі почули,
Щоб люди вжахнулись на сльози мої.
Проте мрії про краще, потяг до життя, бадьорі настрої, як завжди, перемагають сум і тугу.
Одним з найяскравіших автобіографічних творів циклу «Мелодії» є вірш Лесі Українки «Давня весна».
* З чим у вашій свідомості асоціюється прихід весни?
* Що відбувається в природі навесні?
Була весна весела, щедра, мила.
Промінням грала, сипала квітки.
Вона летіла хутко, мов стокрила,
За нею вслід співучії пташки!
Все ожило, усе загомоніло —
Зелений шум, веселая луна!
Співало все, сміялось і бриніло,
А я лежала хвора й самотна.
Я думала: «Весна для всіх настала.
Дарунки всім несе вона, ясна.
Для мене тільки дару не придбала,
Мене забула радісна весна».
Ні, не забула! У вікно до мене
Заглянули від яблуні гілки.
Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки.
Прилинув вітер, і в тісній хатині
Він про весняну волю заспівав,
А з ним прилинули пісні пташині,
І любий гай свій відгук з ним прислав.
Моя душа ніколи не забуде
Того дарунку, що весна дала;
Весни такої не було й не буде,
Як та була, що за вікном цвіла.
Обмін враженнями щодо прочитаного* Які ваші враження від поезії?
1.На скільки частин можна умовно поділити щойно почутий вірш?
(Вірш «Давня весна» умовно складається з двох частин).
2. Що змальовує авторка у першій частині поезії?
(У першій частині авторка під впливом пробудження природи малює весну).
3. Посилаючись на текст твору, опишіть красуню-весну. («Була весна весела, щедра, мила, Промінням грала, сипала квітки») Чи можна за допомогою цього опису визначити ставлення поетеси до весни?
4. Які зміни відбуваються в природі навесні? (Все ожило, усе загомоніло — Зелений шум, веселая луна! Співало все, сміялось і бриніло, А я лежала хвора й самотна)
5. Чому поетеса висловлює обурення весні? (Для мене тільки дару не придбала, Мене забула радісна весна) Чим воно виправдане?
6. Що об’єднує авторку й ліричну героїню поезії?
Згадаймо біографію письменниці. З дев'ятилітнього віку вона тяжко захворіла. Недуга була важка, боліло і прикуте до ліжка тіло. І весняне пробудження природи дівчина спостерігала через вікно. Вона не мала фізичних можливостей відчувати всі запахи весни, і від цього їй ставало боляче…
А вже у другий частині вірша Леся відтворює гармонію людини і природи.
7. Якими звуками переповнена дана поезія? (Приплинув вітер, і в тісній хатині Він про весняну волю заспівав А з ним прилинули пісні пташині І любий гай свій відгук з ним прислав)
8. Знайдіть у вірші рядки, де «радісна весна» не забула дівчини?
(...У вікно до мене Заглянули від яблуні гілки, Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки).
9. Яка роль пестливих слів у поезії?
Використання слів з пестливими суфіксами відтворює стан душі хворої. Цьому ж сприяють зорові (гілки від яблуні заглянули у вікно, «посипались білесенькі квітки») і слухові (замиготіли листячко зелене, «прилинув вітер...», «пташині пісні») образи.
Всепереможні, побідні вияви життя розгонили сум і тугу: Моя душа ніколи не забуде Того дарунку, що весна дала;
Весни такої не було й не буде, Як та була, що за вікном цвіла.
10. Яка тема поезії? (Відтворення впливу приходу весни на хворобливий стан поетеси).
11. Яка ж ідея вірша? (Возвеличення краси весняної природи, за сприяння якої людина забуває про свою хворобу, самотність)
12. А як ви гадаєте, що треба людині, щоб відчувати себе щасливою?
(Щоб бути щасливим, треба навчитися цінувати найменші радості життя).
13. До якого жанру лірики можна віднести поезію? (Пейзажна)
Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А!
Вірш «Давня весна» покладений на музику Дмитром Черченком. Послухайте уривок з пісні.
Порівняйте за настроєм і за змістом вірші Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі…» та «Давня весна». Дайте відповіді на запитання:
* Чи та ж сама лірична героїня в поезіях «Ви щасливі, пречистії зорі» та «Давня весна»? * Чи протиставляє себе лірична героїня природі?
- Лірична героїня та ж, але не протиставляє себе природі, а гармонійно з нею співіснує, прагне віднайти джерела духовної сили.
* Чи перегукуються художні образи обох поезій? * Які нові образи з’являються у поезії «Давня весна»?
- Художні образи перегукуються, додаються конкретні образи природи та образ волі.
* Чи подібні художні засоби в поезіях?
-Художні засоби подібні, але у «Давній весні» відчувається більша метафоричність, емоційність та експресія (завдяки використанню окличних речень і заперечень)
* Чи близькі ідеї обох віршів?
- Ідеї обох віршів близькі, проте у «Давній весні» більш конкретизовані, з автобіографічними мотивами
Завдання. Наскільки конкретизований образ весни побачимо, склавши інформаційне ґроно до нього за віршем «Давня весна»
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Такою бачила весну Леся Українка. А таким зображували весняний пейзаж видатні художники Васильєв «Пейзаж», Саврасов «Весна», Щербаков «Рання весна».
* Чи відрізняються ці пейзажі від Лесиних? Наскільки відрізняються вони?
Робота з ілюстрацією Івана Грищенка «Весняний натюрморт»
--Які кольори і відтінки використовує художник для змалювання цвіту яблуні?
--Чому дуже вдалим є те, що розквітла гілка зображена на тлі відчиненого вікна?
--Чи передає ця картина зміст почуттів і настрій героїні вірша «Давня весна»? Чому ви так вважаєте?
* А що постає у вашій уяві, коли ви чуєте слово «весна»? Запишіть свої асоціації та поділіться з нами.
Гронування. Складіть власне асоціативне гроно «Весна»
VІ. Рефлексійно-оцінювальний етап
1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»
— Продовжіть речення.
«Було б добре, коли б весна принесла мені в дарунок…, тому що…».
2. Коментоване оцінювання
- А я, звичайно ж, не весна, проте за вашу сумлінну працю нагороджу вас оцінками.
Слово вчителя
Ви знаєте, що мрії мають властивість здійснюватися, але для цього потрібно щось-таки робити. А ви - учні, тому ваше першочергове завдання - сумлінно вчитися, виконувати домашнє завдання.
VІІ . Домашнє завдання
3. Зробити ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати»
Звучить пісня О.Скрипки «Весна».