24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

Конспект уроку української літератури

Про матеріал

Конспект уроку української літератури для 8 класу "Давня весна" Лесі Українки 8 клас. Урок № 27. Тема: Гармонійне єднання людини з природою у поезії Лесі Українки «Давня весна»

Перегляд файлу

8 клас. Урок № 27. Тема: Гармонійне єднання людини з природою у поезії Лесі Українки  «Давня весна»

  Мета:      допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст поезії Лесі Українки;      розвивати пам’ять, навички компаративного аналізу, вміння співставляти та порівнювати, висловлювати власні судження;     виховувати толерантність,  естетичний смак та любов до природи.

Обладнання:  портрет письменниці, репродукції картин (Васильєв«Пейзаж»,  Саврасов «Весна», Щербаков «Рання весна», Грищенка «Весняний натюрморт»), аудіозаписи  (П.Чайковський «Вальс квітів (Весна)», О.Скрипка «Весна»).

Міжпредметні зв’язки:  образотворче мистецтво, музика, народознавство.

Тип уроку:      комбінований із елементами компаративного  аналізу.

Весна іде, красу несе,

                                      і тій красі радіє все.

Українська народна пісня

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сугестивне введення в тему  Звучить музика Чайковського П. І. «Вальс квітів (Весна)».

  • Словесний настрій. Забезпечення емоційної готовності учнів до сприймання нового матеріалу.

Слово вчителя. На календарі - зима, за вікном - пейзаж пізньої  осені, а в нашому  класі - весняний настрій, адже  звучить чарівний «Вальс  квітів» П. П. І. Чайковського з музичного циклу «Весна».  Українці завжди славили весну. Згадайте хоча б рядки української народної  пісні: «Весна іде, красу несе, і тій красі радіє все…»

 

ІІІ. Цілевизначення і планування навчальної діяльності

  • Повідомлення теми і завдань уроку

       Раділа весні, пробудженню природи й Леся Українка, творчість якої ви продовжуєте вивчати. Тому запишіть тему уроку: «Леся Українка. Тема гармонійного єднання людини з природою. «Давня весна». Епіграфом уроку я взяла слова народної пісні «Весна іде, красу несе, і тій красі радіє все»

 

     Мета нашої роботи на уроці - усвідомити ідейно-художній зміст поезії Лесі Українки завдяки вмінню зіставляти та порівнювати, висловлювати власні судження. І допоможуть вам у цьому література, музика, образотворче мистецтво.

       На мою думку, це саме той матеріал, що єднає людину з природою. Навіть якщо людина прикута до інвалідного візка, її сподівання, мрії, думки можуть блукати далеко за морями чи у весняному лісі… Так часто подорожували думки нашої поетеси Лесі Українки високо-високо в небі між зір, а сама вона дуже часто опинялася в ліжку, прикута хворобою. Яку ж силу духу треба мати, щоб не зламатися, не впасти у відчай, знайти у собі сили підтримувати інших, творити.

 

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  • Слово вчителя У 1899 році у збірнику «Думи і мрії» було надруковано 12 ліричних творів поетеси, об’єднаних у один цикл під назвою «Мелодії». У віршах цього циклу багато суму, туги, бо сумним було життя поетеси, сумним було життя народу. Скільки глибокого болю в таких її рядках:

Хотіла б я вийти у чистеє поле,

Припасти лицем до сирої землі

І так заридати, щоб зорі почули,

Щоб люди вжахнулись на сльози мої.

 

   Проте мрії про краще, потяг до життя, бадьорі настрої,  як завжди, перемагають  сум і тугу.

       Одним з найяскравіших автобіографічних творів циклу «Мелодії» є вірш Лесі Українки «Давня весна».

 

* З чим у вашій свідомості асоціюється прихід весни?

 

* Що відбувається в природі навесні?

 

  • Виразне читання поезії Лесі Українки «Давня весна»

Була весна весела, щедра, мила.

Промінням грала, сипала квітки.

Вона летіла хутко, мов стокрила,

За нею вслід співучії пташки!

 

Все ожило, усе загомоніло —

Зелений шум, веселая луна!

Співало все, сміялось і бриніло,

А я лежала хвора й самотна.

 

Я думала: «Весна для всіх настала.

Дарунки всім несе вона, ясна.

Для мене тільки дару не придбала,

Мене забула радісна весна».

Ні, не забула! У вікно до мене

Заглянули від яблуні гілки.

Замиготіло листячко зелене,

Посипались білесенькі квітки.

 

Прилинув вітер, і в тісній хатині

Він про весняну волю заспівав,

А з ним прилинули пісні пташині,

І любий гай свій відгук з ним прислав.

 

Моя душа ніколи не забуде

Того дарунку, що весна дала;

Весни такої не було й не буде,

Як та була, що за вікном цвіла.


 

Обмін враженнями щодо прочитаного* Які ваші враження від поезії?

 

1.На скільки частин можна  умовно поділити щойно почутий вірш?

(Вірш «Давня весна» умовно складається з двох частин).

 

2. Що змальовує авторка у першій частині поезії?

 (У першій частині авторка під впливом пробудження природи малює весну).

 

3.  Посилаючись на текст твору, опишіть красуню-весну. («Була весна весела, щедра, мила, Промінням грала, сипала квітки») Чи можна за допомогою цього опису визначити ставлення поетеси до весни?

 

4.  Які зміни відбуваються в природі навесні? (Все ожило, усе загомоніло — Зелений шум, веселая луна! Співало все, сміялось і бриніло, А я лежала хвора й самотна)

 

5.  Чому поетеса висловлює обурення весні? (Для мене тільки дару не придбала, Мене забула радісна весна) Чим воно виправдане?

 

6. Що об’єднує авторку й ліричну героїню поезії?

    Згадаймо біографію письменниці. З дев'ятилітнього віку вона тяжко захворіла. Недуга була важка, боліло і прикуте до ліжка тіло. І весняне пробудження природи дівчина спостерігала через вікно. Вона не мала фізичних можливостей відчувати всі запахи весни, і від цього їй ставало боляче…

     А вже у другий частині вірша Леся відтворює гармонію людини і природи.

 

7.  Якими звуками переповнена дана поезія? (Приплинув вітер, і в тісній хатині Він про весняну волю заспівав А з ним прилинули пісні пташині І любий гай свій відгук з ним прислав)

 

8. Знайдіть у вірші рядки, де «радісна весна» не забула дівчини?          

(...У вікно до мене  Заглянули від яблуні гілки, Замиготіло листячко зелене,

Посипались білесенькі квітки).

 

9. Яка роль пестливих слів у поезії?

  Використання слів з пестливими суфіксами відтворює стан душі хворої. Цьому ж сприяють зорові (гілки від яблуні заглянули у вікно, «посипались білесенькі квітки») і слухові (замиготіли листячко зелене, «прилинув вітер...», «пташині пісні») образи.

     Всепереможні, побідні вияви життя розгонили сум і тугу:    Моя душа ніколи не забуде   Того дарунку, що весна дала;

Весни такої не було й не буде,   Як та була, що за вікном цвіла.

 

10.  Яка тема поезії? (Відтворення впливу приходу весни на хворобливий стан поетеси).

 

11. Яка ж ідея вірша? озвеличення краси весняної природи,  за сприяння якої людина забуває про свою хворобу, самотність)

 

12. А як ви гадаєте, що треба людині, щоб відчувати себе щасливою?

 (Щоб бути щасливим, треба навчитися цінувати найменші радості життя).

 

13. До якого жанру лірики можна віднести поезію? (Пейзажна)

 

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А!

 

Вірш «Давня весна» покладений на музику Дмитром Черченком. Послухайте уривок з пісні.

 

  •        Порівняльна робота

 

Порівняйте за настроєм і за змістом вірші Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі…» та «Давня весна». Дайте відповіді на запитання:

 

* Чи та ж сама лірична героїня в поезіях «Ви щасливі, пречистії зорі» та «Давня весна»? * Чи протиставляє себе лірична героїня природі?

- Лірична героїня та ж, але не протиставляє себе природі, а гармонійно з нею співіснує, прагне віднайти джерела духовної сили.

 

* Чи перегукуються художні образи обох поезій? * Які нові образи з’являються у поезії «Давня весна»?

- Художні образи перегукуються, додаються конкретні образи природи та образ волі.

 

* Чи подібні художні засоби в поезіях?

-Художні засоби подібні, але  у «Давній весні» відчувається більша метафоричність, емоційність та експресія (завдяки використанню окличних речень і заперечень)

 

* Чи близькі ідеї обох віршів?

 - Ідеї обох віршів близькі, проте  у  «Давній весні» більш конкретизовані, з автобіографічними мотивами

 

Завдання.  Наскільки конкретизований образ весни побачимо, склавши  інформаційне ґроно до нього за віршем «Давня весна»

V. Закріплення знань, умінь та навичок 

 

      Такою бачила весну Леся Українка. А таким зображували весняний пейзаж  видатні  художники Васильєв «Пейзаж», Саврасов «Весна», Щербаков «Рання весна».

 

* Чи відрізняються ці пейзажі від Лесиних? Наскільки  відрізняються вони?

 

Робота з ілюстрацією Івана Грищенка «Весняний натюрморт»

 --Які кольори і відтінки використовує художник для змалювання цвіту яблуні?

--Чому дуже вдалим є те, що розквітла гілка зображена на тлі відчиненого вікна?

--Чи передає ця картина зміст почуттів і настрій героїні вірша «Давня весна»? Чому ви так вважаєте?

 

* А що постає у вашій уяві, коли ви чуєте слово «весна»? Запишіть свої асоціації та поділіться з нами.

Гронування. Складіть власне асоціативне гроно «Весна»

 

VІ. Рефлексійно-оцінювальний етап

 

1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»

— Продовжіть речення.

«Було б добре, коли б весна принесла мені в дарунок…, тому що…».

 

2. Коментоване оцінювання

-  А я, звичайно ж, не весна, проте за вашу сумлінну працю нагороджу вас оцінками.

 

Слово вчителя

 Ви знаєте, що мрії мають властивість здійснюватися, але для цього потрібно щось-таки робити. А ви - учні, тому ваше першочергове завдання - сумлінно вчитися, виконувати домашнє завдання.

 

VІІ . Домашнє завдання

  1. Навчитися виразно читати, аналізувати вірш Лесі Українки «Давня весна», визначивши його віршовий розмір, риму.
  2. Написати твір-роздум на одну із тем «Весна у рідному краї» або  «Цілісний образ весни у літературі, музиці, образотворчому мистецтві».

3. Зробити ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати»

 

Звучить пісня О.Скрипки «Весна».

 

doc
Додано
1 травня 2018
Переглядів
1190
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку