ознайомити учнів із поезіями Ліни Біленької, допомогти п'ятикласникам осягнути здатність поетеси бачити красу рідної природи і створювати її картини засобами поетичної мови.
Українська література 5 клас.
Мета:
- Навчальна: ознайомити учнів із поезіями Ліни Біленької, допомогти п’ятикласникам осягнути здатність поетеси бачити красу рідної природи і створювати її картини засобами поетичної мови.
- Виховна: виховувати прагнення до єдності з природою, вираження своїх почуттів.
- Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання: дидактичний матеріал, портрет Ліни Біленької
Хід уроку
Епіграф до уроку
Моє Поділля – стежко руса
До богоокої ріки.
Від Коцюбинського до Стуса
Стоять у слові земляки.
М. Каменюк
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
3. Актуалізація опорних знань. «Мозковий штурм»
- Діти, пригадайте твори письменників нашого краю, які ми вивчали з вами на уроках української літератури?
- А яких письменників, музикантів, художників Вінниччини ви знаєте?
- А чи хотіли би ви дізнатись більше про відомих людей нашого краю?
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
Вінниччина – щедра, багата літературними талантами земля. Вона завжди вабила до себе чарівною природою і щирими людьми геніальних письменників, видатних митців, а також виплекала та подарувала світові цілу плеяду творців художнього слова.
Подільськими стежками мандрував Великий український поет Тарас Шевченко. Часто подорожував Поділлям і неодноразово бував у Вінниці видатний представник єврейського народу письменник Шолом-Алейхем. На нашій плідній землі розпочала свою літературну діяльність Марко Вовчок, писала свої твори українська берегиня Олена Пчілка, у маєтку Потоцьких творив свою поезію російський письменник Олександр Пушкін.
Вінницька земля є батьківщиною класика української літератури Михайла Коцюбинського, російського поета Миколи Некрасова, польського романіста Ярослава Івашкевича, майстра українського гумору Степана Руданського, літописця подільського краю Михайла Стельмаха, поета-дисидента Василя Стуса, письменника-мандрівника Миколи Трублаїні, романіста-фронтовика Василя Земляка.
Не можливо уявити сучасну українську літературу без творів письменників-земляків Євгена Гуцала, Анатолія Бортняка, Володимира Забаштанського, Андрія М’ястківського, Ніни Гнатюк, Ганни Чубач, Галини Тарасюк, Григорія Усача, Миколи Луківа, Василя Кобця, Анатолія Гарматюка, Михайла Каменюка, Наталки Поклад, Валентини Сторожук, Тетяни Яковенко…
Все гучніше про себе заявляють молоді письменника Вінниччини Ірина Зелененька, Валентина Гальянова, Руслана Мельничук, Катерина Девдера Оксана Барбак, Андрій Стебелєв, Вадим Василенко, Микола Антощак, Дмитро Штофель та багато інших. Можливо серед цих імен є майбутні класики української літератури, а сьогодні вони натхненно пишуть ліричні вірші, громадянську поезію, живу прозу, дотепний гумор.
Вінниччина має письменників, які писали і пишуть не лише для дорослих, але й для дітей. Михайло Коцюбинський, Михайло Стельмах, Овсій Дріз, Тетяна Волгіна, Євген Гуцало, Андрій М’ястківський, Анатолій Гарматюк – це письменники-земляки, які створили цілу дитячу літературну планету. Сьогодні для маленьких читачів цікаві твори пишуть вінницькі письменники Василь Кобець, Володимир Рабенчук, Григорій Усач, Олександр Височанський, Тетяна Яковенко, Олена Вітенко, Сергій Свердл, Людмила Брендак та багато інших.
Отож, запрошуємо вас поринути у безмежний літературний світ Вінниччини, який створили для вас наші талановиті письменники.
І сьогодні ми поринемо в чудовий і прекрасний світ Ліни Біленької. Хто ж ця Ліна?
IV.Життєвий і творчий шлях Ліни Біленької
Ліна Біленька -Ангеліна (Енгеліна) Тимофіївна Студецька (Григор'єва).
Народилася 10 січня 1925 р. в с. Юзвин (тепер — Некрасове Вінницького району) на Вінниччині. Закінчила Вінницький педагогічний інститут. Учасник Другої світової війни. Працювала лаборантом в альма-матер, коректором в обласній друкарні, редактором реклами, інспектором архівного відділу при облвиконкомі, старшим техніком на заводі радіоелектроапаратури. У 1982–1984 рр. була секретаркою і літконсультантом Вінницької письменницької організації. У 1995 р. разом з чоловіком — письменником Миколою Студецьким переїжджає на Київщину. Згодом оселяється у Будинку ветеранів сцени в Пущі-Водиці (Київ).
Творчість
Пише переважно для дітей. Перша публікація — у 1945 р. в газеті «Вінницька правда». Згодом її ліричні поезії і твори для дітей публікуються в українській періодиці.
Авторка книжок: «Українським дітям у всьому світі» (1990), «Три зошити» (1991), «Весела книжечка для малят» (1991, у співавторстві з Петром Головатюком), «Цок, цок — іде цапок» (1992) , «Арфа» (1996), «Сонячний букварик» (2000).
Твори перекладені балкарською, кабардинською і російською мовами.
V. Робота з текстом
1. Вірш «Бережімо Україну»
Бережімо Україну –
Нашу матінку єдину:
Хлібні ниви золотисті
І ліси зеленолисті,
Голубі озера й ріки,
Чаєнят сріблястих крики,
Неба синього глибини,
Тиху пісню журавлину –
Бо у нас одна-єдина
Рідна мати – Україна
Тема: закликання людини любити та берегти природу, красу і дійсність.
Ідея: зображення яскравих фарб природи.
Основна думка: зобразити мальовничо-пейзажні фони України.
Жанр: пейзажна лірика.
2. Читання учнями вірша «Ранок»
Озивається ранок до мене
Щебетанням розбуджених птиць
І дерев шелестінням зеленим,
І гудінням бджілок-трудівниць
Я саджу перед вікнами квіти,
Я вслухаюсь у пісню весни.
Вже зі мною прощається квітень,
Залишаючи спогад ясний
Журавлів залишає в дарунок
І заливистий спів солов’їв,
І на сонці настояний трунок
Яблуневих подільських садів.
Тема: оспівування краси природи.
Ідея: захопленість рідною природою, її величним та дивовижним світом, райдужними кольорами.
Основна думка: кожен із нас — невід'ємна частинка матінки-природи. Світ навколо нас такий чарівний, таких квітучий і радісний, що людині тільки б захоплюватись ним та берегти цю чудову і неповторну красу.
Жанр: пейзажна лірика.
3. Бесіда за прочитаним твором.
- Чи сподобався вам вірш?
- Які кольори ви побачили в поезії?
- Як описує ранок письменниця? Доведіть рядками із поетичного твору.
4. Вправа «Уявна картина»
- Розкажіть, які би ви намалювали картини після прочитання віршів Ліни Біленької?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Рефлексія
- Сьогодні на уроці я зрозумів (-ла), що ...
- Я думаю, що література ...
- На уроці мені найбільше запам'яталося ...
2. Слово вчителя
Краса природи приваблює не лише поетів, композиторів та художників, а й кожного з нас. Тож учіться бачити красу природи не лише у книжці, а й у житті. Зупиніться перед красою і ви станете кращими, благороднішими. А я вам дякую за урок.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати виразно поезію Ліни Біленької