Конспект уроку української літератури на тему: “Оксана Сенатович. “Малий Віз”". 5 клас

Про матеріал

Тема уроку: “Оксана Сенатович. “Малий Віз".

Мета уроку: ознайомити з життям і творчістю письменниці, допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст казки; розвивати творчу уяву, навички виразного читання, переказу твору та його аналізу щодо використання художніх засобів; виховувати усвідомлення важливості збереження історичної пам'яті народу.

Методи і прийоми: бесіда, самостiйної роботи, творчого читання, читання в ролях, репродуктивний, пояснювально-iлюстративний, iгровий, слово вчителя, проблемне питання.

Перегляд файлу

 

Клас: 5

Дата проведення:

Тема уроку: “Оксана Сенатович. “Малий Віз”

Мета уроку: ознайомити з життям і творчістю письменниці, допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст казки; розвивати творчу уяву, навички виразного читання, переказу твору та його аналізу щодо використання художніх засобів; виховувати усвідомлення важливості збереження історичної пам'яті народу.

Методи і прийоми: бесіда, самостiйної роботи, творчого читання, читання в ролях, репродуктивний, пояснювально-iлюстративний, iгровий, слово вчителя, проблемне питання.

Теорія літератури: літературна казка, сюжет, тема, композиція

Міжпредметні зв’язки: історія, природознавство, українська мова

Обладнання: портрет письменниці, репродукція картини «Запорожці пишуть листа турецькому султану», портрет Івана Сірка, фото сузір’я, презентацiя, iнтерактивна дошка.

Тип уроку: урок вивчення нового матерiалу.

Література:

  1. https://vseosvita.ua/library/tema-oksana-senatovic-malij-viz-24719.html
  2. book-server.net›…ukrainian…20150224215230.docx
  3. https://botana.biz/prepod/ukrainskii_yazyk/om4x5zrc.html
  4. https://gorodenok.com/урок-№-46-оксана-сенатович-малий-віз-к/
  5. http://kalinovakraina.blogspot.com/p/blog-page_0.html

 

Козацькому     роду

                                                                                       нема  переводу,

                                                                                      Лине   його   слава

                                                                                      із   далечі  віків

Хід уроку

 

І. Організація класу

 

Ось дзвінок сигнал подав —

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Цілевизначення.

Слово вчителя

Багато хто з письменників звертався до історичної тематики. Приваблювали їх мужність і звитяга наших предків, прагнення до волі й лицарський дух. І наші сучасники часто переплітають реальні події з давно минулими. Як і Оксана Сенатович, казку «Малий Віз» якої ми будемо сьогодні вивчати.

 

Технологічна картка

Цілі:

  •  ознайомитися з  життєвим і творчим шляхом Оксани Сенатович; 
  •  учитись виразно і вдумливо читати твір, переказувати текст;
  •  розвивати навички виразного читання;
  •  розвивати свою творчу уяву;
  • виробляти вміння знаходити у тексті художні засоби.      

 

ІІІ. Перевірка вивченого на попередньому уроці

 

ІV. Актуалізація опорних знань

 

- Який розділ ми вивчаємо? (Історичне минуле нашого народу)

- Які твори з цього розділу вам запам’яталися найбільше? Чому? ( « Повість  минулих  літ», літописні  оповіді  про  заснування  Києва, про   Володимира  Великого, про  Ярослава  Мудрого»)

- Які твори з цього розділу вам запам’яталися найбільше? Чому?

- Хто з письменників описував нашу історію? (О. Олесь, І. Нечуй- Левицький, М. Лотоцький)

V. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

 

  1. Розповідь про письменницю із використанням мультимедійної презентації

 

  • Українська письменниця Оксана Павлівна Сенатович народилася 1941 року в містечку Бережани на Тернопільщині. Вона вважала себе вічною мандрівницею, хоча насправді подорожувала небагато. Більшість свого життя вона прожила у Львові, де здобула вищу освіту, одружилася, народила двох синів, творила поезію і прозу.
  • Батьки Оксани були вчителями. Цілими днями вони клопоталися шкільними справами, тому змалечку привчили доньку до самостійності. З раннього віку батьки дозволяли їй бувати на уроках, за умови, що вона буде тихо сидіти.
  • Після закінчення школи Оксана Сенатович продовжила навчання у Львівському політехнічному інституті. Деякий час працювала інженером. Згодом зрозуміла, що її покликання – література. Ще в інституті вона відвідувала літературну студію. Пізніше сама почала писати твори для дітей і дорослих.
  • Чоловік Оксани Сенатович, Володимир Лучук, теж письменник. Їхню справу продовжили сини: Іван – поет, Тарас – перекладач.
  • Перу Оксани Сенатович належить кілька збірок для дорослих і багато для дітей. Ось назви деяких з них: “Вісім сотень колобків”, “Вчиться вересень читати”, “Шпаківня на колесах”, “Не виростуть хлопці без дощу”. Окрім власних творів, Оксана Павлівна займалась ще й перекладами з сербської мови. Вона – лауреат премії імені Олени Пчілки.

 

  1. Слово вчителя:

 

  • Давайте пригадаємо, а яка казка називається літературною? (Казка, у якої є автор)
  • Чим літературна казка відрізняється від народної? (У народної казки автор - народ, неможливо визначити дату її створення, зазвичай пишуть, яке століття. Так як це усна народна творчість, кожен оповідач може щось змінити в своїй розповіді, одна і та ж казка може відрізнятись в різних місцевостях)

-  Діти  , скажіть , чи  сняться  вам  чарівні  сни?

- А  чи  мандрували  ви  коли-небудь  у  своїй  уяві  зоряним  небом  у   минуле  або  майбутнє?

  що  ми  бачимо  на  небі  вночі?

-Звичайно, ми  бачимо  зорі, які  зібрані  у  групи, які  називаються  сузір΄ями. Які  сузір’я  ви  знаєте?

  • Про  сузір΄я  Мала  Ведмедиця, або    як  його  називають  у  народі  Малий  Віз   наш   твір. За жанром «Малий віз» - казка. У ній цікаво переплітаються теперішнє із минулим. Письменниця звертається до славних сторінок нашої історії – козаччини. Згадує про винаходи й кмітливість запорожців, про славного отамана Сірка, який здійснив понад 20 походів на ворога – і жодного не програв.  З ім’ям Сірка пов’язана легенда листа – відповіді запорожців турецькому султану, який вимагав від них покоритися. Підписав листа кошовий отаман Іван Сірко. Цей епізод з біографії славетного козацького поводиря і став сюжетом відомої картини Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану». А більш докладно   ознайомлять нас з історією козацтва учні-«історики», які пiдготували повідомлення.

 

  1. Повідомлення учнів-«істориків»

 

  • Козацький період в історії нашої Батьківщини тривав 300 років.
  • Слово козак тюркського походження й означає вільну, озброєну людину.
  • Центром козацтва в Україні стала Запорозька Січ, яка виникла на півдні від Дніпровських порогів приблизно 1552 року.
  • Перше козацьке укріплення збудував на острові Мала Хортиця канівський та черкаський староста Дмитро Байда-Вишневецький.
  • Січ являла собою укріплену фортецю, всередині якої знаходився майдан із церквою та стовпом для покарань. Навколо майдану стояли хати-курені та інші козацькі помешкання.
  • Українське козацтво створило струнку військову організацію, що проіснувала до кінця ХVІІІ століття.

3.  Словникова робота

- дай нурка – пірни

- дишель – палиці, якими з’єднується віз із упряжкою коня

- Малий Віз – сузір’я Велика Ведмедиця

- Курінь – тимчасове житло з гілок, хмизу в польових умовах

- Куліш – пшоняна каша з добавками

- Хмиз – тонкі гіллячки

- Ватра – вогонь

- Побічня – край воза

- Мана – привид

- Кіш – підрозділ козаків

- Канапа – ліжко без спинок, диван

- Бабахнувся – впав

- Казан – посудина з округлим дном

- Залагодити – владнати, допомогти

- Бариться – зволікає

4. Добір синонімів до слова баритися (гаятися, зволікати, затримуватися, спізнюватися).

5. Виразне читання казки «Малий Віз» до слів «,..Я маю справу до Івана Сірка...».

6. Виразне читання трьома учнями уривка за ролями (діалог Дмитрика та Сірка).

7. Бесіда за змістом прочитаного.

1. Де жили козаки? (У військовому таборі. Називався кіш)

2. Де сиділи козаки? (Біля куреня)

3. Яку їжу вживали козаки? ( Куліш - густий суп із пшона)

4. На кого чекають козаки? (На турків, татар, друзів, недругів)

5. Чому чекали на Дмитрика? (Не чекали на лежнів, лежнів серед них немає)

6. До кого мав справу Дмитрик ? (Івана Сірка)

7. Про що хотів дізнатися Дмитрик у Івана Сірка? (Чи є у козаків підводні човни)

8. Як виглядав підводний човен? (Був подібний до великої жовтої черепашки)

9. Про що ще дізнався Дмитрик у коші? (Козаки мають ракети )

10. Поясніть,  яким  чином   письменниці  вдалося поєднати  минуле  й  сучасне? (За  допомогою  сну, який  наснився  Дмитрику)

  • Гра  « Так  чи  ні» ( робота з сигнальними  картками)

1.Червневе небо  обтрушувало  зорі  в  озеро? (так)

2. Дмитрик  разом  з  товаришем потрапив  у  минуле ? (ні)

3.Дмитрик  розгубився, потрапивши  до  козаків ? (ні)

4.Човен  був  подібний  до  великої  жовтої  черепашки?  (так)

5. Чи  була  книжка  про  Сірка  в  бібліотеці? (ні)

6. Чи  існує  в  природі  сузір΄я  Великий  Віз ? ( так)

 

  • Фiзкультхвилинка

Усміхніться,

До Малого Воза потягніться,

Як його колеса, покрутіться,

До землі рідненької прихиліться,

Сили, мудрості в неї наберіться,

Вправо, вліво, вперед, назад

Кілька разів розімніться

І тихесенько на робоче місце поверніться.

  1. Переказ  твору.

Спробуйте  переказати     картини   чарівного  сну     хлопчика.

VІ. Закріплення вивченого

  1. Характеристика головного героя.
  • Дмитрик — хлопець-мандрівник, захоплюється історичною минувшиною.

Риси характеру героя:

Допитливість,

Комунікабельність.

Наполегливість.

 

Завзятість.

Волелюбність.

Уміння довести, обґрунтувати власну думку.?

  • Дмитрик — справжній козак чи такий собі звичайнісінький шукач пригод?

 

  1. Гра «Шукачi скарбiв» - знайти художні засоби:

Епітети:

Червневе небо

Зоряне озеро

Сивовусий козак

Порівняння:

Зоряне озеро - як небо

Човен подібний до великої жовтої черепашки

 

Метафори:

Небо обтрушувало в озеро зорі

Дмитрик полетів, намацав ногою дно неба

Прогуркотів небом Великий Віз і заїхав за хмари

Витяг з води Віз

Дмитрик разом з ліжком поїхав у невідоме

Підводний човен зблід.

  1. Практична робота

Дітям видаються картки із пустою другою частиною, яку вони заповнюють.

Значення назви

«Малий віз» - Велика Ведмедиця – сузір’я, яке люблять у народі

Тема

Фантастична подорож хлопчика в минуле, до козаків

        Сюжет

Дмитрик дістав Малого воза із дна озера, помандрував до козаків. Запорожці посміялися, але дали відповідь на його питання підводні човни й ракети, які вони винайшли

Кульмінація

Перший прийом у козаків

Головний герой

Десяти літній хлопчик Дмитрик

Другорядні герої

Козаки, Іван Сірко

Фантастичне у казці

Подорож на Малому Возі у минуле, розмова з козаками

Реальне у казці

Зацікавлення хлопчика історією, захоплення винаходами запорожців, написання книги

Умовний літературний прийом

Чарівний сон Дмитрика

Художні засоби

Пейзаж, діалог, просторічні слова, емоційно забарвлена лексика, гумор, епітети, фразеологізми

Головна думка

Уславлення кмітливості й винахідливості запорожців, їхнього отамана Івана СІРКА, схвалення думок і дій допитливого хлопчика, який цінує історичне минуле

 

VІІ. Підсумок уроку

  • Отже, головна думка – уславлення кмітливості та винахідливості козаків, зокрема Івана Сірка. Схвалення думок і дій допитливого хлопчика, який шанує славне історичне минуле рідного народу.    Висновок: «Козацькому роду нема переводу». Дмитрик виросте справжнім громадянином, патріотом своєї держави.

1. Виставлення оцінок з коментарем

2. Рефлексія

- Чи досягли ми цілей, які ставили на початку уроку?

- Завершіть речення: «Сьогодні мандрівка у просторі і часі виявилася для мене …».

 

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Запис у щоденниках
  • Читати і переказувати казку.
  •  (На вибiр) Напишіть розгорнуту відповідь на питання: «Якби я був Дмитриком, то помандрував би…, зустрівся б    ».
  • (На вибiр) Написати   твір-мініатюру  «Мої  мандрівники  чарівними  снами».
  1. Інструктаж

Коли читаєш твір, нам самим хочеться побути Дмитриком. Хочеться? Але ж сни на замовлення не приходять. Тож спати лягати я вам не пропоную. Уявіть свої мандри у минулому чи майбутньому. Напишіть розгорнуту відповідь на питання: «Якби я був Дмитриком, то помандрував би…, зустрівся б…».

  1. Подяка за роботу на уроці

Наш  урок  завершено, ми  з  вами плідно  попрацювали, дякую за увагу!

 

docx
Додано
1 квітня 2023
Переглядів
572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку