Конспект уроку української літератури в 5 класі В.Королів-Старий «Добро і зло в казці «Хуха Моховинка»
Мета:
особливостями, розкрити її мораль; осмисливши літературознавчий матеріал, учні повинні зрозуміти суть поняття портрет;
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет В.Короліва-Старого, видання фантастичних казок
письменника «Нечиста сила», текст твору «Хуха Моховинка»,
м’яка іграшка Хуха, кошик з кленовими листочками для Хухи,
магніти, листки з опорними словами.
Перебіг уроку
Після запису в зошиті учнями числа, теми уроку, звертаю увагу на епіграф: (народне прислів’я)
По правді казка вчить,
Як на цьому світі жить
Мотивація навчальної діяльності
Про незвичайні, чарівні, фантастичні істоти ми дізналися на попередніх уроках з народних казок, міфів, легенд. Вони були добрі та лихі. Викликали у нас страх, цікавість, настороженість, неприязнь, симпатію.
А чи вірити ви в реальне існування нечистої сили (чортів, домовиків, відьом, мавок, русалок, водяників)?
Чи можна стверджувати, що світ лише такий, яким ми його бачимо? Як ви думаєте, чи існує світ невидимий для людського ока? Чи можна добром перемогти зло? На ці запитання спробуємо знайти відповідь упродовж уроку.
А представлятиме «нечисту силу» український письменник В.Королів-Старий (1879 – 1943), який був ще й книжковим видавцем, громадським діячем і ветеринарним лікарем.
Народився на Полтавщині, а з 1919 проживав у Чехо-Словаччині. Там він написав свою відому збірку фентезійних казок «Нечиста сила».
І одну з фантастичних героїнь цієї збірки я запросила до нас на урок. Відгадайте, про кого йдеться:
Гарнесенька, мякесенька,
Мордочка, мов квіточка,
А голосок, як у мишки (Хуха)
«Пухка, як мох. Мінлива довга вовничка, мов шовкова, мордочка голенька, нагадувала жовто-фіалкову квіточку «братки». Голенькі зісподу рожеві лапки»
Це залежно від тих речей, біля яких бувають Хухи.
Була зеленою – бо зелена хатка,
рудувато-червоною – бо глянці,
блакитною – бо потік,
жовтою – бо пісок,
рожевою – бо кущі шипшини,
фіалковою – бо на вересі,
білою – бо на снігу.
ІІІ. Основна частина уроку.
Запис учнів у зошиті.
Хуха – Моховинка – «плоха», але досконала, бо:
Добра – моторна – роботяща;
Слухняна – звичайненька – спокійна;
Непримхлива – нешкідлива – негнівлива;
Несмілива – незла –лагідна.
Отже: «це була дуже гарна Хушка, ліпша, як всі інші Хухи в тому лісі»
а) Завдання учням: від 1 особи переказати життя Хухи, використовуючи дієслова з тексту казки. (Слова кріпляться на дошці магнітом).
План відповіді
І. «Я – Хуха – боровинка»
ІІ. «Я – Хуха – хлівна»
ІІІ. «Я – Хуха – кривенька»
Записи у зошиті учнями з дошки.
Боровинка Хлівна Кривенька Біжіть Вищала Не боялася Пищіть Муркотіла Знайшла
Шкрябайте Рятувала Надряпала
Скажіть Вболівала Зробила
Покотили Подякувала Прожила Хрюкали Пошкандибала
Стукали
Отже, з моменту народження Хуху ненавидів і хотів убити сокирою злий дід, і зрештою покалічив її ніжку, і вона стала кривенькою.
б) Завдання бліц-опитування на розуміння власне українських слів.
Галузки – гілочки;
Прожогом – швидко;
Повстяники – валянки;
Притьмом – тієї миті, швидко;
Сплюндровано – розбито, споганено;
Хлів – приміщення для худоби;
Кулешик – пшоняна каша із заправкою;
Плоха – слабка, нешкідлива;
Виграшки – ігри;
Бавила – забавляла, розважала;
Моторна – жвава;
Вивірка – білка;
Ганити – неславити, ганьбити;
Красненько – щиро, красномовно;
Хижка – хатинка;
Намет – купа снігу, замет;
«Усі Хухи мають добре серце і не пам’ятають лихого».
Висновок: «Хухи не потребують подяки, вони роблять добро з повинності»
Проблемні запитання – узагальнення.
Автор каже, що, «далеко не кожний може побачити Хуху». Знайдімо відповідь у творі. Хто може побачити Хуху?
«Тільки дуже добрим дітям, що ніколи нікого не уразять, тільки ті можуть побачити на власні очі живу Хуху».
Старий мудрий Хо (персонаж з тексту) радить: «Робити по правді (не по
Про правду говорить і народне прислів’я-епіграф уроку. У цих словах, мабуть, відгадка на вибраний псевдонім письменника Старий (що може розтлумачитись як, той, що живе по правді).
А є ще одна дуже відома людина, яка дуже часто вживала це слово по правді. Це – Ісус Христос.
Підсумувати мудрість народну і біблійну допомогла нам незвичайна істота Хуха, яку письменник вигадав не просто так. А для навчання і напоумлення. Запам’ятайте на усе своє подальше життя:
Не дозволяй злу перемагати тебе,
А завжди перемагай зло добром. Римл. 12:21
ІУ. Підсумок.
Оголошення оцінок.
Домашнє завдання.