Конспект уроку української літератури у 5 класі. Добро і зло в казці В. Короліва-Старого '' Хуха-Муховинка''.

Про матеріал
У конспекті подаються опорні схеми,порушуються проблемні запитання,що розвивають критичне мислення, висновок компаративний фольклорно-біблійний.
Перегляд файлу

Конспект уроку української літератури в 5 класі В.Королів-Старий «Добро і зло в казці «Хуха Моховинка»

 

Мета:

  • ознайомити з казкою письменника, її ідейно-образними         

особливостями, розкрити її мораль; осмисливши літературознавчий матеріал, учні повинні зрозуміти суть поняття портрет;

  •  розвивати культуру зв’язного мовлення, творчу уяву школярів, їх логічне мислення, увагу, пам'ять; вміння акумулювати власні знання, швидкість в опрацюванні завдань; формувати кругозір, світогляд;
  • виховувати в учнів пізнавальний інтерес до життєвого і творчого шляху В.Короліва-Старого; прищеплювати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності; поважне ставлення до ближнього, любові до нього.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет В.Короліва-Старого, видання фантастичних казок                   

                       письменника «Нечиста сила», текст твору «Хуха Моховинка»,   

                       м’яка іграшка Хуха, кошик з кленовими листочками для Хухи,

                       магніти, листки з опорними словами.    

 

                                          Перебіг уроку

  1. Організаційний момент.

Після запису в зошиті учнями числа, теми уроку, звертаю увагу на епіграф: (народне прислів’я)                  

                             По правді казка вчить,

                                       Як на цьому світі жить

 

                              Мотивація навчальної діяльності

 

  1. Розповідь учителя.

      Про незвичайні, чарівні, фантастичні істоти ми дізналися на попередніх уроках з народних казок, міфів, легенд. Вони були добрі та лихі. Викликали у нас страх, цікавість, настороженість, неприязнь, симпатію.

       А чи вірити ви в реальне існування нечистої сили (чортів, домовиків, відьом, мавок, русалок, водяників)?

       Чи можна стверджувати, що світ лише такий,  яким ми його бачимо? Як ви думаєте, чи існує світ невидимий для людського ока? Чи можна добром перемогти зло? На ці запитання спробуємо знайти відповідь упродовж уроку.

        А представлятиме «нечисту силу» український письменник  В.Королів-Старий (1879 – 1943), який був ще й книжковим видавцем, громадським діячем і ветеринарним лікарем.

        Народився на Полтавщині, а з 1919  проживав у Чехо-Словаччині. Там він написав свою відому збірку фентезійних казок «Нечиста сила».

        І одну з фантастичних героїнь цієї збірки я запросила до нас на урок. Відгадайте, про кого йдеться:

                             Гарнесенька, мякесенька,

                             Мордочка, мов квіточка,

                             А голосок, як у мишки      (Хуха)

 

  • А ось і наша гостя. Подивіться, яка незвична! Спробуймо описати її. А для цього знайдіть у підручнику:

«Пухка, як мох. Мінлива довга   вовничка, мов шовкова, мордочка голенька, нагадувала жовто-фіалкову квіточку «братки». Голенькі зісподу рожеві лапки»

  • А чому саме такого кольору набуває довга вовничка Хухи?

Це залежно від тих речей, біля яких бувають Хухи.

      Була зеленою – бо зелена хатка,

      рудувато-червоною – бо глянці,

      блакитною – бо потік,

      жовтою – бо пісок,

      рожевою – бо кущі шипшини,

      фіалковою – бо на вересі,

      білою – бо на снігу.

ІІІ. Основна частина уроку.

  1. Подальше опрацювання твору В.Короліва-Старого «Хуха Моховинка» в усно-письмовій формі шляхом створення опорного конспекту.
  • Ми дізналися про те, як виглядає Хуха, а тепер пригадаємо, яку вона має вдачу, які риси характеру?

Запис учнів у зошиті.

Хуха – Моховинка – «плоха», але досконала, бо:

Добра – моторна – роботяща;

Слухняна – звичайненька – спокійна;

Непримхлива – нешкідлива – негнівлива;

Несмілива – незла –лагідна.

Отже:  «це була дуже гарна Хушка, ліпша, як всі інші Хухи в тому лісі»

  • Які ж події відбуваються з Хухою від моменту народження і упродовж року (від зими до зими)?

а) Завдання учням: від 1 особи переказати життя Хухи, використовуючи дієслова з тексту казки. (Слова кріпляться на дошці магнітом).

               План відповіді

І. «Я – Хуха – боровинка»

  1. Я – найменша в родині, «мізинчик».
  2. Зроду лісова Хуха.
  3. М’якенька хатка прикорні сосни.
  4. Підзимок, перший сніг.
  5. Злий чоловік у великих повстяниках.
  6. Зрубана сосна.

 

    ІІ. «Я – Хуха – хлівна»

  1. Дощана соснова сосна.
  2. Лагідні господарі.
  3. Спокійне життя в козячому хліві.
  4. Нещастя зі старшою козою Лискою.
  5. Врятування приятельки Лиски.
  6. Відчайдушна спроба врятуватись.
  7. Знову злий чоловік із сокирою.

 

  ІІІ. «Я – Хуха – кривенька»

  1. Рання весна в сосновому бору.
  2. Кривенька Муховинка.
  3. Гарнесенька хатка.
  4. Зустріч з задубілим злим дідом.
  5. Добре серце Хухи.
  6. Вражений дід.

Записи у зошиті учнями з дошки.

            Боровинка           Хлівна           Кривенька                      Біжіть               Вищала          Не боялася                                  Пищіть             Муркотіла      Знайшла

Шкрябайте      Рятувала         Надряпала

 Скажіть           Вболівала       Зробила            

Покотили       Подякувала      Прожила                                                                                                                                                                      Хрюкали      Пошкандибала                                                                        

 Стукали          

Отже, з моменту народження Хуху ненавидів і хотів убити сокирою злий дід, і зрештою покалічив її ніжку, і вона стала кривенькою.

  • Я пропоную зробити невеличку перерву і пригадати, що у творі автор вживає власне українські слова.Це  свідчить про те, що ця літературна казка має національний колорит.

б)  Завдання бліц-опитування на розуміння власне українських слів.

Галузки – гілочки;  

Прожогом – швидко;

Повстяники – валянки;

Притьмом – тієї миті, швидко;

Сплюндровано – розбито, споганено;

Хлів – приміщення для худоби;

Кулешик – пшоняна каша із заправкою;

Плоха – слабка, нешкідлива;

Виграшки – ігри;

Бавила – забавляла, розважала;

Моторна – жвава;

Вивірка – білка;

Ганити – неславити, ганьбити;

Красненько – щиро, красномовно;

Хижка – хатинка;

Намет – купа снігу, замет;

  • За якими законами і правилами живуть Хухи? (живуть на одних і тих самих місцях, переселяються, коли зруйнують батьківщину, кожна доросла Хуха повинна мати окрему хатину, Хухи ніколи не шкодять людям).
  • Знайдіть у підручнику відповідь, як вдалось маленькій Хушці-мізинчику, голоса якої навіть не чути, витримати усі випробування.

      «Усі Хухи мають добре серце і не пам’ятають лихого».

  • Відтворимо зло у вигляді сокири злого діда, а добро – серцем Хухи, яке ніби обіймає сердечною любов’ю.  

 

Висновок: «Хухи не потребують подяки, вони роблять добро з повинності»

 

Проблемні запитання – узагальнення.

 

  • Чому люди рідко помічають Хух?

Автор каже, що, «далеко не кожний може побачити Хуху».  Знайдімо відповідь у творі. Хто може побачити Хуху?

«Тільки дуже добрим дітям, що ніколи нікого не уразять, тільки ті можуть побачити на власні очі живу Хуху».

  • Кому ж  докоряє В.Королів-Старий рядками: «Дуже рідко помічають та розуміють чужі сльози. Дуже неуважні: вони  мало помічають навколо себе» (Люди).
  •  Чому Хуха мала єдине прохання до лихого діда: «Розкажи людям, що з тобою трапилося» Звертаю увагу на ключові дієслова, що характеризують спосіб життя малесеньких Хух (бігали, пищали, шкрябали, не боялися, будували, стукали, вищали). Який приклад людям подають вони у такому поводженні. Закликають бути небайдужими, допомагати щохвилини, не марнувати життя, а наповнювати добрими справами!

  

           Старий мудрий Хо (персонаж з тексту) радить: «Робити по правді (не по       

    правді)».

      Про правду говорить і народне прислів’я-епіграф уроку. У цих словах, мабуть, відгадка на вибраний псевдонім письменника Старий (що може розтлумачитись як, той, що живе по правді).

       А є ще одна дуже відома людина, яка дуже часто вживала це слово по правді. Це – Ісус Христос.

        Підсумувати мудрість народну і біблійну допомогла нам незвичайна істота Хуха, яку письменник вигадав не просто так. А для навчання і напоумлення. Запам’ятайте на усе своє подальше життя:

                             Не дозволяй злу перемагати тебе,

                             А завжди перемагай зло добром.                                                                             Римл. 12:21

ІУ. Підсумок.

      Оголошення оцінок.

      Домашнє завдання.

 

 

    

 

docx
Додано
5 березня 2020
Переглядів
967
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку