До розіграшу
залишилось:
16 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект уроку з української літератури 5 клас на тему: "Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»"

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури на тему "Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети" 5 клас

Перегляд файлу

Тема. Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети

Мета: 

навчальна: продовжити знайомити учнів з творчістю дитячої письменниці, зі змістом повісті-казки;  поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки, визначати морально-етичні проблеми твору; формувати вміння  аналізувати вчинки інших та власні;

розвивальна: розвивати вміння робити висновки;

виховна: виховувати прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця; сприяти вихованню позитивних рис характеру, прагнення робити добро.


Тип уроку: комбінований
Обладнання:  портрет письменниці, ілюстрації, роздатковий матеріал, текст повісті-казки, мультимедійні засоби навчання

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка д/з.

Створення леп буку

По суті лепбук є текою або міні-книжку, в якій систематизовані знання з якоїсь теми. Теми можуть бути як широкі ( «Математика», «Погода», «Спорт»), так і вузькі ( «Кішки», «Сніг», «Яблука»). У такій книжці багато кишеньок і конвертиків, що містять необхідний систематизований матеріал (в тому числі ілюстративний) для вивчення та закріплення знань по темі.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Гра «Лови помилку». Прочитайте цитати з повісті-казки, знайдіть та виправте помилки.      
«…Знаєш, що це за країна? Звичайно, не знаєш! – поспіхом сам собі відповів Недоладько. Тут живуть усі доведені до ладу справи!» (не доведені).

«…А ти знаєш, чому я боюся свого Першого Недорадника? Бо він зазіхає на мою корону! – плаксиво сказав Недороль Десятий. – Мене рятує тільки те, що у нього немає рук» (голови).

«…- Цікаво, чи всі бажання тут виконуються? – голосно промовила Аля. Їй дуже захотілося сметани» (морозива)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

-         Розгорніть свої зошити і запишіть тему уроку

Сьогодні :

-         Продовжимо знайомство зі змістом казки-повісті;

-          визначамо морально-етичні проблеми твору;

-         будемо аналізувати вчинки персонажів та власні;

. Проблемне питання: У ході роботи на уроці ми маємо знайти відповідь: «Чи були у вашому житті випадки, коли ви мали неприємності через незакінчену справу? Чи треба доводити справи до кінця?»

Епіграфом до уроку стануть слова святого Івана Боско
            Сьогодні роби все так, щоби завтра не мав ти

червоніти від сорому.

-         Як ви розумієте ці слова?

-         Кожна людина повинна відповідально ставитися до своє праці, нести відповідальність за свої вчинки, бо навіть найменша праця буде винагороджена Богом.

 І Опрацювання навчального матеріалу

Робота над змістом

- Хто є головним персонажем казки? Чому дівчинка носила саме таке ім’я?

- Опишіть зовнішній вигляд Алі. Прочитай її портрет у казці.

-У який момент життя дівчинки ми знайомимося з нею?

- Казка починається словами: «Аля грюкнула  кімнатними дверима і притулила долоні до гарячих щік». Як ви думаєте, чому оповідь починається саме з цього речення, а не з розповіді про святкування дня народження бабусі?

- Як змінюється настрій героїні протягом першого розділу казки? Назвіть почуття, які їй довелося пережити.

- Чому і як Аля потрапила до Недоладії? Чи було це справедливо, на вашу думку?

- З ким потоваришувала дівчинка в дивній країні?

- Чому про Недочеревика сказано, що він чудернацький? Підтвердіть відповідь трьома прикладами з тексту.

- Яке заклинання перенесло Алю в країну Недоладії? Прочитайте його.

- Що незвичного побачила Аля в Недоладії? Наведи три приклади дивовижного.

- Хто живе в країні Недоладії? Прочитай пояснення Недоладька.

- Знайдіть портрет Недоладька. У 3 і 4 розділах двічі згадано одну художню деталь, яка найточніше характеризує Недоладька. Знайди і прочитай її. Про як рису характеру свідчить ця деталь?

- Опишіть місто Недоград. Чому воно було таким на вигляд?

- Охарактеризуйте правителя країни - Недороля Десятого. Це добрий чи поганий персонаж казки? Чому ви так вважаєте?

- Яку історію розповів Недороль про Першого Недорадника? Чому він рубав голови?

-Знайдіть у тексті інструкцію «Як перенестися з країни Недоладії». Що потрібно було зробити для цього?

-Які перевтілення ми бачимо в Алі протягом казки?

-Чи пішла подорож до Недоладії їй на користь? Обґрунтуйте свою думку.

-Яким ви уявляєте Недоладька? На вашу думку, це позитивний герой чи ні? Доведіть. Чи симпатизує йому письменниця?

- Які риси йому властиві? (Доброзичливість, чуйність, бажання допомогти іншим)

- Чи схожий на нього Недорадник?

- Отже, до якої категорії ми відносимо його? (до негативних героїв)

- Охарактеризуйте його.( Заздрість до Недороля зробила цього персонажа жорстоким, жага влади стала метою його існування)

- Який висновок зробите для себе з цієї казки?                             

Хотілось би ,щоб сьогоднішній урок допоміг вам, і ви завжди все робили до кінця.

Фізкультхвилинка

Морально-етичні проблеми. Повість-казка сучасної української письменниці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» є справді незвичайною. Розумієш, що це казка, вигадка, але читати надзвичайно цікаво.

Письменниця по-простому вказує на помилки багатьох дітей і дорослих, які часто бувають неорганізованими, лігіивими, необов’язковими. Адже Недоладія тому й існує, що є багато недороблених справ. Усі ті, хто має таку хибну звич­ку — не закінчувати свої справи, потрапляють туди. Саме так сталося і з дівчин­кою Галею, яку всі називали Алею, бо в дитинстві вона не вимовляла повністю своє ім’я. Незаплетені кіски, недомальовані чоловічки, недовишитий рушник і ще багато чого недоробленого — ось що стало причиною того, що дівчина потрапи­ла в цю дивну країну. Серед мешканців цієї країни — Недоладько, Недочеревик, Недопопелюшка та інші.

Персонажі казки, як завжди, поділяються на добрих і злих. Такі, як Недо- радник і Недороль, чинили багато зла мешканцям країни. Але ті згуртувалися і врешті-решт подолали його. Отже, добро все-таки перемогло зло.

А ще пригоди Алі допомогли мені зрозуміти, що завжди треба бути готовим відповідати за свої вчинки, уміти долати перешкоди, що виникають на шляху, до­помагати одне одному, бути добрим, порядним і нічого не боятися. Бо страх — поганий порадник. І тільки тоді ти зможеш досягти своєї мети.

2. Морально-етичні проблеми в казці

Щоб забавити дітей оповіддю, Галина Малик робить її веселою і повчальною водночас. Її герої мають і фантастичні здібності, як, наприклад, Недочеревин, який може подорожувати в наш світ з Недоладії, так і звичайні, притаманні людям риси — ледащі, гнів, непослідовність. Не забула казкарка і про батьків, нагадуючи їм зі сторінок книжки, що виховувати малих дітей треба, насамперед, казкою. Тому що хто, як не улюблені персонажі, можуть власним прикладом продемонструвати, як треба чинити в тій чи іншій ситу­ації, а які дії можуть накликати біду.

У казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» порушено дуже цікаве питання: «Чи треба доводити справи до кінця?» Дівчин­ка Аля, яка все полишала на половині, потрапила за це в чарівну країну Недоладію, де зрозуміла, що незакінчені справи можуть при­звести до великих неприємностей. Тому, повернувшись додому, вона не тільки доробила усі свої справи, а ще почала попереджати інших, щоб закінчували почате. Отже, авторка за допомогою Алі доносить до читачів головну думку казки про те, що кожна розпочата справа має бути завершена.

 

Діти, а чи була у вас така справа, яку ви не довели до кінця?

Майже кожна людина має за своїми плечами таку справу.

А як ви вважаєте чи треба доводити справу до кінці? Чому?

А що стає на заваді довести справу до кінця?

-         Діти лінощі – це одна із найгірших рис людського характеру, з якою нам доводиться часто боротися. У Біблії лінощі – це зло, яке приводить до гріха.

Тому не лініться і доводьте справу завжди до кінця.

А зараз давайте складемо сенкан

Учитель ділить клас на дві групи. Учні складають сенкан.

I група (складає сенкан, якою Аля була спочатку).

1.                Аля.

2.                Неохайна, лінива.

3.                Недороблює, не слухає, не виконує.

4.                Аля недороблює свої справи.

5.                Нечупара.

 

II група (складає сенкан, якою Аля стала після повернення з Недоладії).

1.                Аля.

2.                Охайна, відповідальна.

3.                Працює, виконує, встигає.

4.                Аля відповідає за свої вчинки.

5.                Відповідальна дівчинка.

Звернення до проблемного питання

Чи вдалося нам знайти відповідь на проблемне питання?

Чи треба доводити справи до кінця?

Так. (Отже, авторка за допомогою Алі доносить до читачів головну думку казки про те, що кожна розпочата справа має бути завершена. Треба боротися з власними лінощами та пам’ятати, що найкраща справа та,  яка має результат).

V.  Підсумок уроку.

Прийшов час прощатися з героями казки й повертатися з цікавої подорожі додому.

  Що б ви взяли на згадку про цю мандрівку?

Чи було цікаво читати повість і чому?

        У який момент за долю героїні ви переживали особливо?

        Які сторінки повісті хотіли б перечитати ще раз?

  Чи запропонували б ви прочитати цю казку своїм батькам?

Ми з вами крок за кроком переходимо до завершення нашого уроку. Але не варто забувати про прохання Алі. Як же повернутися дівчинці додому?» (відповіді учнів)

ⅤІ. Рефлексія

«Незакінчене речення».

  На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було… .

  Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок… .

– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось... .

– На уроці мені було… .

– Удома  я розповім батькам (сестрі, брату) про... .

 

ⅤІІ. Оцінювання

Наша мандрівка в казкову країну скінчилась,

всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,

тож роздаю вам очікувану нагороду –

гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.



ⅤІІІ Домашнє завдання

Створити фанфік (написати листа Алі від свого імені, подати власні роздуми про поведінку, вади Алі, допомогти їй виправитись і подружитись із головною героїнею).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
25 грудня 2017
Переглядів
657
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку