Конспект уроку з української літератури у 5 класі - Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Мета - розвиток стійких читацьких інтересів п'ятикласників, їх творчих здібностей, вміння аналізувати і порівнювати поведінку героїв, робити висновки.
Ізмайлівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
План – конспект
уроку з української літератури в 5 класі
на тему
« Зірка Мензатюк. « Таємниця козацької шаблі»»
Підготувала
учитель української мови та літератури
Чорна Тетяна Володимирівна
2017
Анотація
Запропонований урок з використанням ІКТ сприяє стійкій мотивації учнів до навчання, робить процес закріплення набутих знань інтенсивним.
Комп’ютерні технології збільшують частку самостійної роботи учнів, підвищують їх пізнавальну активність при закріпленні знань з теми
« Історичне минуле нашого народу», дозволяють перевірити засвоєння матеріалу у всіх учнів .
Ключові слова: комп’ютерні технології , презентації, схеми,таблиці,
відеоматеріали.
ТЕМА. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі»
МЕТА: розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників, їх творчі здібності, уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки;
використовуючи матеріали повісті, формувати навички практичного застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;
сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.
ОБЛАДНАННЯ: відеоінтерв’ю «Письменник біля мікрофона», відеофільм
« Єдина країна», відеофізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія», мультимедійні презентації: «Розгадайка», «Замки України»; таблиця «Характеристика образів Наталки та Антипа», ґроно « Шабля», обладнання для мультимедійної презентації, тлумачний словник, карта України
ТИП УРОКУ: урок закріплення і застосування набутих знань, умінь і
навичок з використанням ІКТ
Очікувані результати:
- розвиток пізнавальних, творчих навичок, знань та умінь, що потребують самостійного конструювання знань та орієнтації в інформаційному просторі;
- не пасивне, а активне навчання «через дію»;
- не тільки закріплення учнями знань, а й освоєння нових способів діяльності;
- «відчутність» результатів виконання самостійного завдання ( конкретний результат, готовий до впровадження );
- із задоволенням читати сучасну дитячу прозу.
Випереджальне завдання:
підготувати:
ХІД УРОКУ
І. Оргчастина ( 2 хв.)
Доброго дня, діти ! Рада вас бачити. На нас сьогодні чекає напружена робота . А налаштуватися на неї нам допоможе аутотренінг.
Створення емоційного настрою. Аутотренінг для учнів («Самоналаштування» )
- Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте про себе за мною :
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці!
Я думаю, замислююсь.
Я – особистість творча!
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому занятті!
- Щодня ми бажаємо оточуючим доброго дня чи ранку. Ми зичимо людям добра і навзамін розраховуємо відчути їх добро. Адже добро – одна із визначальних цінностей у нашому житті, які наповнюють його сенсом. І я хочу побажати доброго здоров'я вам і вашим рідним, доброго настрою сьогодні й щодня, добрих людей навколо, добрих слів і добрих справ!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку
( 3 хв.)
Тема
Сьогодні на уроці ми будемо працювати над повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», яку ми опрацьовували на попередніх уроках. У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти і детективні пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Не завжди те, над чим варто задуматися, привертає нашу увагу під час читання художнього твору. Тому сьогодні ми спробуємо зануритися у ті життєві глибини, які для нас приготувала авторка. Зірка Захаріївна стверджує, що література повинна готувати дитину до дорослого життя, допомагати їй пізнати себе, оточуючих людей, світ навколо.
Перед нами стоять завдання:
1) поглибити розуміння змісту повісті "Таємниця козацької шаблі";
2) удосконалювати навички роботи з текстом;
3) розвивати увагу, пам'ять, зв'язне мовлення;
4) виховувати патріотизм і повагу до минулого нашого народу.
На домашнє завдання вам потрібно було дочитати повість та підготувати буктрейлер про прочитану повість..
Запис числа та теми у зошити.
ІІІ. Актуалізація опорних знань ( 5 хв.)
Учитель: полюбляє подорожувати і Зірка Мензатюк. «Причому, то мають бути «дикі» мандри з наметом, наплічником — по місцях, які не затоптали туристи. Казанок на багатті, лисиця, яка вночі цупить нашу ковбасу, проблеми з грозою чи вітрюганом, що серед ночі зриває намет — оце мені саме всмак», — говорить письменниця.
ІV. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок ( 12 хв. )
ШАБЛЯ – різновид холодної зброї. Вона має клинок ( довжиною більше 100 см) , хрестовину (гарду) та руків'я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків'я. Зразки шабель, які ми бачимо, вказують, що козацькі шаблі були доволі тонкі та легкі, ручку мали оздоблену, піхви прикрашені різьбою.
Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.
Окремо треба наголосити на особливому значенні шаблі для козака-лицаря. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як символу військової звитяги. Козаки повсякчас удосконалювали свою техніку шабельного бою.
Шабля завжди посідала визначне місце у свідомості українців, асоціюючись у першу чергу з козаком – захисником Вітчизни.
Робота над змістом повісті.
Що дізналися Руснаки про старовинну реліквію від привида?
Де вирішили шукати шаблю в першу чергу? Чому?
У який день сім'я Руснаків потрапила у Берестечко?
З ким познайомилася Наталка у Берестечку?
Що ви знаєте про пластунів?
Які видіння бачить дівчина? Навіщо письменниця уводить до повісті картини бою?
Що вас найбільше вразило у оповідях про битву під Берестечком?
Де ж було знайдено старовинну шаблю?
Хто допомагав сімейству Руснаків, а хто заважав? Як саме?
Чи хотіли б ви бути учасниками таких пригод, які пережили наші герої? Яких саме?
А яких пригод ви б хотіли уникнути?
5. Віртуальна подорож архітектурно-історичними пам'ятками України.
Думаю, ніхто з вас не відмовився б разом із сімейством Руснаків відвідати ті замки та фортеці, у яких побували вони під час пошуків шаблі. І я запрошую вас у віртуальну подорож до цих визначних місць, яку ми здійснимо з допомогою наших екскурсоводів. А також пригадаємо, які події повісті пов'язані з цими місцями.
4. Віртуальна подорож архітектурно-історичними пам’ятками України « Замки України» ( учнівська презентація ).
Думаю, ніхто з вас не відмовився б разом із сімейством Руснаків відвідати ті замки та фортеці, у яких побували вони під час пошуків шаблі. І я запрошую вас у віртуальну подорож історичними пам’ятками України, а також пригадаємо, які події повісті пов’язані з цими місцями.
Питання до слайдів презентації:
Слайд 1
Слайд 2
Слайд 3
Слайд 4
Слайд 5
Слайд 6
Слайд 7,8
- А про яке місто говорить мати Наталки на початку повісті: «Кожен порядний українець має побувати в …» (Берестечку).
- Чому це так важливо? Що ви дізналися про це місце зі сторінок повісті?
5. Фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія» (відеосупровід)
(2 хв.)
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок ( 15 хв.)
1. Робота в групах.
- Характеристика образів Наталки та Антипа.
І група – дібрати риси характеру, властиві Наталці – не менше 6 – і записати їх у таблицю.
ІІ група - дібрати риси характеру, властиві Антипу, – не менше 6 – і записати їх у таблицю.
сміливість |
|
хитрість |
довірливість |
підступність |
|
уміння дружити |
самовпевненість |
|
патріотизм |
безжальність |
|
розвинута фантазія |
відсутність патріотизму |
|
любов до пригод |
нахабство |
|
наполегливість |
насмішкуватість |
ІІІ група – проаналізувати поведінку героїв і зробити висновок, які вчинки гідні поваги, а які заслуговують на осуд. Дати усно відповідь на питання:
Учитель
Час роботи вичерпано. Давайте заслухаємо виступи груп.
2. Ґроно «Шабля» ( складання на дошці)
( орієнтовна схема)
музей
Учитель: герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.
3. «Незакінчене речення».
Учитель: продовжити речення «Патріот – це той, хто...»
VІ . Підбиття підсумку уроку ( 6 хв.)
(Учні роблять підсумок уроку, доповнюючи речення, що відображають враження від цього уроку).
Що символізує шабля у повісті? Чому саме їй присвячені детективні пригоди героїв?
Чи потрібно було її рятувати? Навіщо?
Що нам, українцям, треба берегти і захищати?
Що було для вас цікавим на цьому уроці?
Що він допоміг зрозуміти? Які думки і почуття він у вас викликав?
Які висновки для себе ви зробили після уроку?
2.Оцінювання. 3. Взаємооцінювання. 4. Корекція оцінок.
Учитель: наш урок завершується, крок за кроком ми дійшли висновку, що наша сила, як і сила героїв повісті, - в ЄДНОСТІ. Усі ми – УКРАЇНЦІ, нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів - козаків! Адже непоборним є тільки той народ, який відчуває себе єдиним цілим.
Відеофільм « Єдина країна»
VІІ. Актуалізація домашньої навчальної роботи ( 2 хв.)
І група: скласти сенкан, синквейн до слова «Шабля»;
ІІ група: підготувати рекламу книги ;