Мета: поглибити знання дітей про літературну казку; дати п'ятикласникам біографічні відомості про Ольгу Бусенко, навчати розуміти красу чарівного світу її казок, позиції її героїв; формувати уміння й навички переказувати текст, творчо мислити, висловлювати і відстоювати власну думку; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до книги, інтерес до читання.
Урок позакласного читання
Тема. Ольга Бусенко. Збірка казок «Паперовий янгол»
Мета: поглибити знання дітей про літературну казку; дати п’ятикласникам біографічні відомості про Ольгу Бусенко, навчати розуміти красу чарівного світу її казок, позиції її героїв; формувати уміння й навички переказувати текст, творчо мислити, висловлювати і відстоювати власну думку; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до книги, інтерес до читання.
Обладнання: портрет письменниці; збірка казок; картки-завдання; роздруковані тексти; тлумачний словник; дитячі малюнки до казок; пазли (виготовлені самостійно) із зображенням янгола; комп’ютерна презентація.
Форма проведення: урок – творча співпраця.
Інтерактивні технології: «Відкритий мікрофон», «Вузлик асоціацій», робота в групах, парах, випереджальні завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Активізація навчальної діяльності учнів
Учитель. Щоб визначити жанр твору, над яким ми будемо працювати на уроці, вам пропонується розгадати літературний кросворд.
Відповідь: казка (по вертикалі).
ІІІ. Тема, мета уроку (Слайд 2)
Напередодні уроку позакласного читання було б доцільно, щоб учні перечитали оповідання-казки з книги (їх 12, можна кожному учневі по 1 чи 2 оповідання). Це дасть змогу за урок почути короткий зміст кожної казки, зупинитися на кожному творі й проаналізувати його. До прочитаних казок намалювати ілюстрації.
Вступне слово вчителя. Біографічні відомості про письменницю (можна подати як випереджальні завдання для повідомлення). Перегляд презентації (Слайд 3).
Почуто від автора: «З книгою товаришую з дитинства. Спочатку я любила найтовстіші, бо з них краще будувалися різні фортеці або просто затишні куточки для гри. Коли щойно навчилася читати, вибирала тоненькі, але обов’язково з малюнками. А пізніше вже читалося все загалом: і товстенькі, і тоненькі, і з малюнками і без. А ось писати почала, коли народилася донька. На її день народження писала й майструвала їй книжечки. Пізніше віднесла щось з того «писаннячка» до журналу. Паралельно викладала англійську й американську літературу, українську та російську мови як іноземну у вузах.
Зараз працюю вчителем літератури та мови в Печерській міжнародній школі.
Дуже люблю дитячі книжки й читаю їх впродовж усього життя. Адже хороша дитяча книжка, як відомо, цікава і дорослим».
Учитель. Казковий світ О. Бусенко надзвичайно багатий. Усі герої її казок – різні за характерами, за вчинками. Але кожна її казочка повчає, від чогось застерігає.
С л о в н и к
В і р н і с т ь – постійність почуттів людини у її ставленні до іншої.
В в і ч л и в і с т ь – дотримання добрих манер, вихованість, люб'язність, уважність у поводженні з іншими людьми.
Д о б р о з и ч л и в і с т ь – щире бажання людям добра, приязне ставлення до людей, прихильність до них, чуйність.
Л ю д я н і с т ь – співчутливе, зацікавлене ставлення до інших.
М у ж н і с т ь – вияв хоробрості, стійкості, рішучості.
П р а в д и в і с т ь – здатність завжди говорити правду.
П р а ц ь о в и т і с т ь – любов до праці і сумлінне виконання роботи.
С к р о м н і с т ь – звичка не підкреслювати свої позитивні
якості, не хвалитися своїми заслугами.
С м і л и в і с т ь – здатність переборювати труднощі.
Ч е с н і с т ь – відверта, щира поведінка з людьми.
Б о я г у з т в о – пасування перед труднощами.
Г р у б і с т ь – некультурна, неввічлива поведінка.
Е г о ї з м – себелюбство, нехтування інтересами інших людей заради задоволення власних забаганок.
З а з н а й с т в о – вияв зверхності, зневажливого ставлення до інших.
З л і с т ь – недобре, сповнене злоби ставлення до інших.
С к у п і с т ь – надмірна ощадливість, що викликає осуд.
Хоч не всі перераховані у словнику моральні якості належать героям казки, учням необхідно ознайомитися з наведеними термінами. Це розширить їхній кругозір, створить чіткіше уявлення про людину і сприятиме формуванню знань про її позитивні та негативні риси.
Учитель. Сьогодні на уроці позакласного читання ми ознайомимося з надзвичайно цікавою книжкою. Як ви зрозуміли зі слів авторки, вона писала книжечки для своєї доньки, тому вкладала в них усю душу, усе тепло свого материнського серця. Кожне оповідання збірочки пронизане безмежною любов’ю, наповнене добротою і ніжністю, має повчальний характер.
До книжки ввійшло 12 оповідань, кожне з яких має свою назву, що підкреслює її тематичну наповненість.
– Як звали головну героїню казок-оповідань? Якою була ця дівчинка? (Відповіді учнів)
Учитель. Героїня ж усіх оповідань одна – Яринка, ще зовсім маленька дівчинка. У неї чудова уява, багата фантазія, завдяки чому вона складає казкові історії, а її бабуся ці історії записує. А ще дівчинка гарно малює. Причому спочатку в Яринки з’являється саме малюнок, а вже потім народжується й казкова історія.
– Хто такий янгол? Яким ви його собі уявляєте? (Перегляд малюнків, які діти намалювали вдома; складання пазлів. Слайд 5).
Учитель. Послухайте цікаву легенду про маленького Янгола Добра.
Студеного зимового вечора, саме напередодні Різдва, послав Бог маленького Янгола Добра на Землю, щоб той довідався, як живеться людям і чи потребують вони допомоги. Дозволив там бути Янголу лише годину. Ось посланець уже й на Землі, у невеличкому містечку. Маленький небесний гість зрадів, побачивши веселі вогники вікон будинків, у яких яскраво переливалися ялинкові прикраси й електричні гірлянди. Люди заклопотано, але з усмішками на обличчі, поспішали зробити останні покупки.
Янгол Добра зачепив свою хмаринку за високу тополю і по гілках спустився вниз. Першим, кого побачив Янгол, був хлопчик, який разом із татком ніс ялинку, весело сміючись. «Їм, мабуть, добре живеться», – подумав Янгол і також усміхнувся. Змахнув крилами і піднявся до одного з будинків, де у віконечко побачив, як татусь із дітками прикрашали ялинку, а мама готувала смачну вечерю. «І цим добре живеться», – зрадів Янгол і знову спустився на землю. Йому стало сумно, бо так мріяв зробити кому-небудь щось добре. І раптом побачив стареньку бабусю, яка стояла під магазином і рахувала копійки, щоб купити хліба. На її очах були сльози. «Ось кому потрібна моя допомога», – зрозумів Янгол. Він дістав із кишені зірочку і поклав її на долоню бабусі. Зірочка вмить перетворилася на великий кошик, у якому було багато смачної їжі. Здивована, але щаслива бабуся підняла очі до неба і сказала: «Щиро дякую тобі, Боже, за різдвяний дарунок».
Маленький Янгол Добра теж радів, що опинився на Землі в потрібний час, бо робити добро – це велике щастя.
Учитель. Книжка, яку ви тримаєте в руках, незвичайна. Ім’я її автора заховане всередині, на сторінках казочок. Вигадала ці історії та створила до них ілюстрації, як ви вже знаєте, одна людина – дівчинка Яринка. Своїм пензликом вона вимальовує на аркушику дерево, а на самому вершечку – янгола. Паперового янгола. Що це за янгол? Звідки він? Як сюди потрапив? Зринає безліч запитань у Яринки, а разом з ними й нова історійка. Зараз ви й дізнаєтесь про них.
Учитель. Цей твір, що дав назву всій книзі, сповнений глибокого змісту, бо в нім ідеться про такі одвічні людські цінності, як щастя, співчуття, чесність, відповідальність, вихованість, любов. Виявляється, що всі ці якості повинні виховуватися ще в дитинстві.
Мала Яринка випадково знайшла в парку на дереві паперового Янгола. Він їй дуже сподобався і був для дівчинки, як чарівна знахідка. Але ж він чийсь! Попри своє бажання залишити Янгола в себе, Яринка розуміє, що, можливо, він комусь потрібен більше, може, хтось страшенно сумує за ним. Написавши оголошення про знахідку та залишивши на ньому свій телефон, Яринка чекає дзвінка, потроху звикаючи до Янгола і забуваючи, що він чийсь. Але одного разу, прогулюючись парком із бабусею та Янголом, дівчинка зустрічає незнайому жінку, яка, виявляється, і була власницею Янгола, художницею. Хоч і шкода було розлучатися Яринці зі своїм другом, та дитина розуміє, що чужа річ повинна бути у свого господаря. Бачачи, як важко дівчинці віддати іграшку, художниця дарує їй іншого янгола, якого намалювала сама. Це подяка за те, що дитина зберегла її янгола і шанобливо до нього ставилася.
Отже, добрі справи роблять людину щасливою, як це сталося з маленькою героїнею. Робіть добро, і воно повернеться до вас сторицею – провідна думка оповідання.
Учитель. Намалювала Яринка будинок, а біля нього сім’ю – тата, маму, хлопчика, дівчинку, собаку, кішку, хом’ячка. Хто ж буде жити в будиночку навпроти? Відповідь на це питання - у наступному оповіданні «Пан Хо-хо та пан Хе-хе».
(Учень передає короткий зміст оповідання)
Учитель.
– Яка головна думка цього оповідання? (Навіть найчерствіше людське серце може бути розтоплене найменшою ласкою, довірою і теплом. Люди, будьте уважнішими один до одного, не проходьте повз інших, якщо ви бачите, що їм потрібна ваша допомога! Поділіться своєю радістю з іншими, і від цього радості у вас стане ще більше).
Учитель. Одного осіннього вечора Яринка засумувала за літом. Їй захотілося згадати його, і вона намалювала соняшники й старого береста, що ріс біля їхньої дачі. В уяві дівчинки народилася ще одна історія. Яринка назвала її «Історія, яку розповів старий берест». Вона є чи не найбільш емоційно забарвленою в книзі, бо в ній порушено багато етичних проблем, яких, на жаль, дуже багато в нашому житті. (Учень передає короткий зміст казки).
– Чого вчить нас це оповідання?
Орієнтовна відповідь (Будь-яке зло обов’язково буде покараним; слід пам’ятати, що не все можна купити за гроші. Не зазіхайте на чуже добро, пам’ятайте одну із Господніх заповідей: «Не вкради»).
Учитель. На своєму наступному малюнку Яринка зобразила два будинки, які відділяє паркан, а вже після цього – двох собак, які розмовляють, просунувши мордочки крізь дошки. Прочитавши оповідання, розумієш, що у тварин буває так само, як і в людей: вони дружать, бавляться, сваряться й бешкетують. Єдине, що вони не розмовляють. Прикладом цьому служить оповідання «Принцеса і Пірат».
Учитель. Отож, як бачимо, ніякі випробування не страшні для справжньої дружби, бо в тяжку хвилину друзі підтримають один одного й завжди прийдуть на допомогу. Якщо ви впевнені у своїх друзях, бережіть їх, пам’ятайте, що ніхто вас так не зрозуміє і не підтримає, як справжній друг.
Висновок. Доброта може творити справжні чудеса, поєднуючи зовсім різних людей. Будьмо добрими й терплячими, приймаймо людей такими, які вони є, тоді й вони будуть привітними до нас.
– Чим сподобалася вам наступна казка? Поясніть її назву.( Казка «Середа і Вареник»)
– Яку цікаву історію згадала дівчинка?
Учитель. «Середа і Вареник» – веселе оповідання, яке не залишить байдужими ні дорослих, ні дітей.
Кожен, хто прочитає «Історію про тигра, зебру й крокодила», обов’язково візьме для себе урок – бути добрими так приємно, адже зроблене тобою добро тобі й повернеться, але вже сторицею. Отже, доброта і чемність можуть творити справжні дива: змінювати людей, мирити їх, робити добрішими. Адже недарма люди говорять, що добро завжди перемагає зло.
– Чи зацікавила вас розповідь Яринки про телемана Мишка Бублика?
Учитель. Ця історія дійсно повчальна й актуальна. Погляньте навколо – скільки цікавого: природа, книги, друзі. То ж не позбавляйте себе задоволення спілкуватися зі світом прекрасного. Пізнаваймо світ і його таємниці самостійно, своїми очима, а не через екрани сучасної техніки.
Кожен із нас по-своєму розуміє прекрасне, має улюблене заняття, пору року, потаємні мрії. Така мрія є і в Яринки, а ось як вона втілює її в життя, розповість наступне оповідання «Різнобарвні хмаринки».
Учитель. Почуття прекрасного ми повинні виховувати в собі з дитинства. Частіше брати до рук цікаву книжку чи фарби, як Яринка! Втілюйте в життя свої мрії, можливо, комусь від цього стане тепліше чи веселіше.
Головним героєм наступного оповідання Яринка чомусь обрала звичайного гусака на прізвисько Парубок. Що то був за гусак! А голос який мав! (Казка «Гусак на ім’я Парубок»).
Учитель. Діти, з вами також може таке статися, що ви захворієте. Тож не займайтеся самолікуванням, бо можете зашкодити своєму здоров’ю, як гусак Парубок, коли лікував себе машинним мастилом чи морозивом. Будьте обачними, завжди звертайтеся до старших по допомогу.
Учитель. Дружба і взаємодопомога, віра й надія, зрада й підступність… У своєму оповіданні «Дівчинка-Волошка» Яринка по-дитячому висвітлила цю тему. Хто прочитає цю історію, той зрозуміє, що підступність і зрада будуть обов’язково покарані, а дружба, взаємодопомога, любов перемагають, що б не сталося. Тож не проходьте повз тих, хто благає про допомогу, не будьте байдужими до чужого лиха.
Завершує книгу оповідання «На добраніч». Після напруженого дня дівчинка довго не могла заснути. На папері вона намалювала ніч і підписала: «На добраніч!». Що ж було далі? (Учень переказує зміст оповідання).
Учитель. На жаль, ми прочитали останнє оповідання книги Ольги Бусенко «Паперовий янгол». Твори всі дуже цікаві, тому шкода розлучатися з її героями: Яринкою, талановитою дівчинкою-фантазеркою, Мишком Бубликом – колишнім телеманом, що знайшов у собі силу волі, щоб приборкати згубну звичку, дівчинкою-Волошкою, що перехитрила дідугана-чаклуна й опинилася на волі. Героїв дуже багато – це все витвір уяви маленької дівчинки Яринки. Її твори – легкі для читання, захопливі й повчальні.
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
На ваших столах лежать аркуші. Кожен із вас може написати, якими рисами повинна бути наділена людина, щоб про неї говорили лише добре. (Діти записують слова на листочках)
1. Виявлення уважності, люб’язності, чемності у ставленні до інших
□□□□□□□□□□□ (Ввічливість)
2. Уміння говорити правду за будь-яких обставин
□□□□□□□□ (Чесність)
3. Щире, доброзичливе, чуйне ставлення до інших
□□□□□□□□□ (Людяність)
4. Нездатність на погані, нечесні вчинки
□□□□□□□□□□ (Порядність)
Учитель. А зараз я пропоную вам гру «Вузлик асоціацій». Давайте запишемо слово доброта. Тепер подумайте, які асоціації викликає у вас це слово. (Ніжність, радість, милосердя, добро, світло).
На завершення уроку учням пропонується зробити виставку малюнків до збірки «Паперовий янгол». Діти ще раз згадують цікаві історії та персонажів казок, повертаються до поставлених на початку уроку проблемних запитань, дають відповіді на них.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Слайд 6)