Конспект уроку "Утворення Сонячної системи. Сонячний вітер"

Про матеріал
Розробка уроку містить мету, ключові компетентності, очікувані результати уроку; використані форми організації уроку - це групова, індивідуальна, елементи STEM-освіти.
Перегляд файлу

Я досліджую світ                                      

 

4 клас

 

Підручник : Воронцова Т.

 

Тема: Утворення Сонячної системи. Сонячний вітер

 

Мета: продовжувати систематизувати знання учнів, отримані у попередніх класах, про Сонячну систему, про Сонце як її центр і про місце планет у ній; формувати уявлення про утворення Сонячної системи, ознайомити їх з сучасними уявленнями про стадії розвитку Сонячної системи; причини виникнення сонячного затемнення; вчити учнів розрізняти планети; розвивати в дітей творчу активність, допитливість, пам'ять, логічне мислення та фантазію, уміння спостерігати, робити висновки; удосконалювати вміння працювати в групах, виконуючи правила співпраці; виховувати інтерес до наукових знань, бажання дізнаватися більше,досліджувати навколишній світ, працювати з різними джерелами інформації.

 

Формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: поглибити знання про навколишній світ, удосконалювати вміння дотримувати правильної постави під час письма, самоорганізовуватися до навчальної діяльності, виконувати завдання за зразком, співпрацювати в групі, виконувати розумові операції й практичні дії;

комунікативної: розвивати мовленнєві вміння (говорити чітко, повільно, виразно, дотримувати пауз), а також критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення

соціальної: розвивати здатність продуктивно співпрацювати з однокласниками в групі, спілкуватися рідною мовою;

інформаційної: удосконалювати вміння добувати й опрацьовувати інформацію з підручника, інших джерел інформації.

 

Очкувані результати: наприкінці уроку учень/учениця:

  • описує, як утворилася Сонячна система;
  • наводить приклади її складових;
  • визначає планету за її описом (характеристикою);
  • пояснюють, що таке сонячний вітер, полярне сяйво, геомагнітні бурі;
  • моделюють сонячне затемнення.

 

Технології, застосовані на уроці:

  • інтеграція навчання (мовна і природнича галузі);
  • здоров’язбережувальні технології;
  • технології критичного мислення;
  • робота в групах.

 

Обладнання: 

презентація та відео «Утворення Сонячної системи» та «Сонячний вітер»,

макети  Сонячної системи, планет,

роздатковий матеріал для роботи в групах,

міні – плакати для вправи «Асоціація»,

кульки та ліхтарики для практичної роботи в групах;

індивідуальні картки для перевірки засвоєння матеріалу.

 

Тип уроку:  урок засвоєння знань і вмінь із використанням інтерактивних технологій і вправ.

 

Форми організації пізнавальної діяльності учнів: фронтальна, групова, індивідуальна, елементи СТЕМ-освіти.

 

 

 

 

Хід уроку:

 

І. Організаційний момент

Чарівний Всесвіт — просто неозорий,
І в нім Земля перлинкою пливе.
Який же дивовижний світ казковий
І на Землі усе-усе живе.
На ній рослини дивні і тварини,
Вона у фарбах вся і у красі,
І місце тут знайшлося для людини.
Планет багато, але різні всі.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Як часто ви дивитесь на небо?

- Які питання у вас виникають, коли ви дивитесь на небо?

- Чи є в неба краї? (Ні, Всесвіт безмежний)

- Чому сонце світить яскравіше за місяць? (Сонце – це зірка)

 (Учитель узагальнює і доповнює відповіді учнів.)

- Люди завжди цікавились небесними світилами, багато чого нового про них відкривали і дізнавалися. Завдяки цьому виникла наука про небесні світила — астрономія (астрон — зоря, номос — закон). Ми вже знаємо, як утворився Всесвіт. Давайте повторимо.

Вправа «Віднови події»

0 секунд після                   1 секунда                       3 хвилини            1 млрд років           9 млрд. років потому

Великого вибуху

Properties of Nucleons             Великий вибух - Еволюція всесвіту       Презентація з природознавства для 5 класу Урок 24 "Планети. Сонячна система.  Відмінності між планетами. Міжзоряний простір." | Презентація.  Природознавство        Глава 5. История жизни Солнца [1990 Киппенхан Р. - 100 миллиардов Солнц:  Рождение, жизнь и смерть звезд]   Зірки мають вік до 10 млрд років: Чумацький Шлях поглинув іншу галактику –  науковці

 

З’явилися                       З’явився час, простір,     Утворилася          Нейтрони  і протони     Утворилися  

нейтрони і протони          найдрібніші             Сонячна система         об’єдналися                 галактики

                                       частинки матерії                                       в ядра водню і гелію

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

- Сьогодні ми подорожуватимемо Сонячною системою і об’єктами нашої подорожі будуть планети Сонячної системи. Подорожуючи, ми з’ясуємо утворення та стадії розвитку Сонячної системи,  розкриємо деякі їх таємниці. На подорожі є гіди, які супроводжують подорожуючих, розказують про об’єкти, які трапляються їм на шляху. Гідами нашої подорожі будете ви, оскільки на сьогодні ви повинні були підготувати невеликі повідомлення про кожну з планет Сонячної системи.

- Про що ви б хотіли дізнатись з цієї теми? (Відповіді учнів.)

- Працювати будемо за планом:

План

1. Сонячна система

2. Планети Сонячної системи

3. Сонячний вітер

4. Сонячне затемнення

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Психогімнастика

- Діти, а чи боїтесь ви темряви? (Відповіді учнів.)

- Заплющіть очі. Нашу Землю сповиває тиха ніч... На небі спалахують зірочки — більші та менші.

Уявіть себе зірочками. Замерехтіли наші зірочки — покліпайте очима. Зірочки розминають після сну свої промінчики — підніміть руки вгору. Ось так яскраво сяють наші зірочки.

Невдовзі ранок...

- Діти, як наступає ранок? (Перестають сяяти і зникають зірочки, сходить сонце). Тому опускайте руки.

- Яку зірку можна побачити вдень? (Сонце)

Сонце — зірка яскрава, що всіх зігріває.

2. Вправа у групах «Асоціація»

- Запишіть на міні – плакатах асоціації до слова «Сонячна система». Презентуйте свої роботи.

 

 

 

 

 

 

 

3. Вступна бесіда з участю дітей.

Срібними ліхтариками мерехтять зорі. Це дуже-дуже далеко від нас. Кожна зірка має своє місце у космічному просторі. І нерухомо світить звідти тисячоліттями. Чому світить? Та тому, що зірка — це суцільний клубок вогню.

Зіркою і центром нашої Сонячної системи є Сонце. Сонце це найнаближча до Землі зірка у всесвіті, яка дарує нам тепло і світло вже мільярди років. Саме Сонце робить можливим життя на Землі. Зірка обертається навколо своєї осі за 25,38 земних діб.

Крім Сонця до складу Сонячної системи входять планети, їх супутники, астероїди (малі планети), комети, метеорити, міжпланетний газ.

Сонячна система у Всесвіті не одна. Існують інші зоряні системи, до складу яких входять зірки разом із планетами, що обертаються навколо них. Такі зоряні системи утворюють Галактики, а усі галактики утворюють Всесвіт, що не має ані кінця, ані краю, що є безмежним у часі та просторі

Всесвіт настільки великий, що його розміри важко уявити. Навіть провідні астрономи світу не можуть цього зробити, адже ще немає відповідних засобів, через які можна було б добратися до кожного його куточка.

Сонячна система є частиною галактики Чумацький Шлях і обертається навколо її центру зі швидкістю 217 км / с, роблячи повний оборот приблизно за 240 млн. років.

3. Прогнозування

- Чи змогли б ви прожити без Сонця? Спробуйте на мить уявити собі життя без Сонця. Що сталося б? (Зникло б життя без тепла і енергії Сонця)

4. Розповіді учнів

- Відгадайте загадку.

Що існує вік на волі

А кружляє вічно в колі? (Планета)

- Першою зупинкою нашої подорожі є планети земної групи. Щоб дізнатись їх назви, розгадайте ребуси.

Гра «Розгадай ребуси»

Меркурій

Венера

 

Земля

Марс

- Так як ми вже знайомі з планетами Сонячної системи,  послухайте розповіді наших гідів, які об’єдналися у групи, відповідно до обраної планети (тексти орієнтовні).

1. Меркурій. Планета, найближча до Сонця. Отримала свою назву на честь римського бога торгівлі. Ця найшвидша планета здійснює оберт навколо Сонця за 87,97 земних діб. Маса Меркурія приблизно у 18 разів менша від маси Землі. Як найближча до Сонця планета, Меркурій отримує від центрального світила значно більше енергії, ніж, наприклад, Земля (у середньому в 10 разів). Удень на Меркурії спекотно, а вночі — мороз. Середня температура — +430 °С.

  2. Венера. Друга за віддаленістю від Сонця, носить ім’я богині краси. Венера — третій за яскравістю об’єкт на небі. Її яскравість поступається лише яскравості Сонця та Місяця. Належить до планет, відомих людству з найдавніших часів. На світанку Венеру можна побачити в східній частині неба. А в західній його частині планету видно після 19, тоді, як Сонце сяде за обрій. Венера обертається навколо Сонця у зворотному напрямку — зі сходу на захід, а не із заходу на схід, як Земля й більшість інших планет. Період обертання Венери навколо осі щодо зір (зоряна доба) триває близько 243 земних доби. Середня температура — +500 °С.

  3. Земля. Це третя від Сонця планета Сонячної системи, єдина планета, на якій існує життя. Її називають Планетою-садом, Блакитною або Зеленою планетою. Земля обертається навколо Сонця за період, що дорівнює 365,24 доби. Має супутник — Місяць. Період обертання планети навколо своєї осі — 23 год 56 хв 4,1 с. Середня температура — +30 °С.

 4. Марс. Марс — четверта планета земного типу. Через криваво-червоний колір (у складі планети багато заліза) його іноді називають Червоною планетою. Марс довго асоціювали з війною та кровопролиттям, і тому його назвали на честь римського бога війни. На Марсі є метеоритні кратери, як на Місяці, вулкани, долини та пустелі, подібні до земних. Тут розташована гора Олімп — найвища відома гора в Сонячній системі. Планета має два супутники. Рік на Марсі триває 687 днів. Планета обертається навколо своєї осі, період обертання триває 24 години 37 хвилин. На Марсі також спостерігається зміна пір року, тривалість яких майже вдвічі більша, ніж на Землі. Середня температура — –23 °С.

5. Юпітер. П’ята й найбільша планета Сонячної системи, більш ніж у два рази важча за всі інші планети разом узяті й майже в 318 разів важча за Землю. Названа на честь найголовнішого римського бога. Уся видима поверхня Юпітера — щільні хмари, розташовані на висоті близько 1000 км над «поверхнею», де газоподібний стан змінюється на рідкий і утворює численні шари жовто-коричневих, червоних і блакитних відтінків.

Незважаючи на гігантські розміри, Юпітер доволі швидко обертається навколо власної осі, здійснюючи повний оберт усього за 9 годин 55 хвилин. При цьому в газовому океані планети виникають потужні вихори й циклони. Одна з прикметних рис Юпітера — пласке кільце, що складається з пилу й дрібних кам’яних частинок. Середня температура — –160 °С.

  6. Сатурн. Шоста за віддаленістю від Сонця й друга за розмірами планета Сонячної системи. Назва походить від імені римського бога землеробства. Сатурн є величезною кулею, що швидко обертається навколо своєї осі (період — 10,23 години). Його маса у 95 разів більша за масу Землі. Сьогодні вченим відомо, що Сатурн оточує ціла серія 20 кілець, завтовшки всього 10–20 м. Кожне з них складається з безлічі брил снігу й криги, середній розмір яких сягає кількох метрів.

  7. Уран. Сьома від Сонця велика планета Сонячної системи, належить до планет-гігантів. Уран рухається навколо Сонця по еліптичній орбіті. Один оберт навколо Сонця він здійснює за 84,01 земних роки. Період власного обертання Урана складає приблизно 17 годин. Він має 27 супутників. Середня температура — –220 °С. Відстань цієї планети від Сонця в 19 разів більша, ніж відстань Землі до центрального світила.

8. Нептун. Восьма за віддаленістю від Сонця й четверта за розміром планета Сонячної системи, що належить до планет-гігантів. Названа на честь бога моря. Світло від Сонця доходить до Нептуна трохи більше, ніж за 4 години. Тривалість року, тобто час одного повного оберту навколо Сонця,— 164,8 земного року. Нептун також має кільця — два широких і два вузьких. У нього є 8 відомих супутників. Середня температура — –210 °С.

         9. Плутон

Найдальшу, дев’яту  планету Сонячної системи – Плутон – було відкрито у 1930 році. Тривалість зоряного року становить 248 земних років, тривалість доби – 6,5 з.д. 

Плутон обертається навколо власної осі подібно Урану і Венері у зворотному напрямку. Діаметр планети становить 2300 км, тому це найменша планета Сонячної системи. Поверхня планети являє собою крижану метанову пустелю, середня температура на якій сягає – 220 С.

Планета має один супутник Харон, який удвічі менший за діаметр Плутона, на відміну від Плутона переважно складається водяного льоду.

Фізкультхвилинка

(Діти виконують рухи під супровід відео, проспівуючи слова пісні.)

Хочеш все про Всесвіт знать,

Треба більш читати,

І тоді в небесний світ

Можеш поринати.

Астрономом станеш ти,

Щоб вивчати космос,

Знати більше про зірки,

Про сузір'я й Сонце.

Нам дощі і вітри, й зорепади не страшні.

Бо маємо знання міцні.

 

5. Робота з підручником. Читання статті «Утворення Сонячної системи».

- З яких планет складається Сонячна система ми знаємо. А які складові в ній ще є? Довідаємося про це.

Запитання після прочитання:

  • З чого утворилося Сонце?
  • Коли приблизно це трапилося?
  • Що утворилося з уламків каміння, які не могли об’єднатися у планети?
  • Чим відрізняються між собою планети, які розташовані ліворуч і праворуч від Пояса астероїдів?
  • Які планети є скелястими? А газовими і крижаними?
  • Що є на межі Сонячної системи?

 

6. Перегляд відео «Утворення Сонячної системи»

  • А тепер давайте переглянемо відео про те, як утворилася Сонячна система.

Запитання після перегляду:

- Як називається хмара зіркового пилу, до складу якої входив матеріал для утворення Сонячної системи?

- Які перетворення атомів призвели до утворення Сонця?

- Що утворилося раніше: Сонце чи планети?

- Чому газові та крижані планети розташовані далі від Сонця, ніж скелясті?

 

7. Читання статті «Сонячний вітер» та перегляд відео «Сонячне затемнення».

Запитання після цього:

- Що таке сонячні плями?

- Звідки розпочинає свій рух сонячний вітер?

- Як відбувається сонячне затемнення?

- Якими вони бувають?

- Як правильно та безпечно спостерігати сонячне затемнення?

 

8. Практична робота в групах «Моделюємо сонячне затемнення».

Учні отримують по дві кульки (велику і маленьку) та ліхтарик.

Вчитель дає кожній групі вид сонячного затемнення (повне, часткове, кільцеподібне).

Діти пробують моделювати відповідне сонячне затемнення.

Презентація роботи кількох груп.

V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу 

- Ось і закінчилася наша уявна подорож планетами Сонячної системи. Ми багато дізналися про ці таємничі небесні тіла. Залишилося підбити підсумки та узагальнити те, про що дізналися.

Робота в групах:
1. Гра «Розмісти планети правильно» для груп 1, 4

Роздатковий матеріал. Учні на папірцях підписують планети Сонячної системи.

Тепер обміняйтесь листочками і перевірте.

 

2. Гра «Відгадайте» для груп 2, 5

Відгадайте, до яких слів, поданих у правому стовпчику, підходять слова, написані ліворуч.

Меркурій                        «жива» планета

Венера                             «лінива» планета

Земля                               найближча до Сонця

Марс                                 найбільша планета

Юпітер                             червона планета

Сатурн                              найжаркіша планета

Уран                                 тверда планета

Нептун                             окільцьована планета

Плутон                             газовий гігант

Перевір себе

  • Меркурій    найближча до Сонця
  • Венера    найжаркіша планета
  • Земля   «жива» планета
  • Марс     червона планета
  • Юпітер  найбільша планета
  • Сатурн    окільцьована планета
  • Уран    «лінива» планета
  • Нептун    газовий гігант
  • Плутон   тверда планета

3. Гра «Четвертий зайвий» для груп 3,6

- І поясніть чому.

Меркурій, Земля. Плутон, Сонце. (Сонце – зірка)

Планети, комети, ґрунт, зорі. (Грунт – не пов'язаний з космосом)

Юпітер. Венера, Уран. Нептун. (Венера – не планета-гігінт)

Комети, астероїди, Місяць, метеорити. (Місяць – супутник планета, решта не пов’язані з планетами)

4. Гра- вікторина “Планети” для групи 7

Кожна правильна відповідь – 1 бал. Визначити планету сонячної системи за її характеристиками. Дати відповідь, піднявши картку, номер якої відповідає номеру планети.

  1.      На якій планеті існує життя? (3 Земля)
  2.      Планета, яка обертається навколо Сонця «лежачи на боці». (7 - Уран)
  3.      Яка планета подорожує між Сатурном і Нептуном? (7 Уран)
  4.      Планета, яка отримала ім’я бога війни? (4 Марс)
  5.      Планета, що обертається навколо Сонця у зворотному напрямку — зі сходу на захід (2 Венера)
  6.      Планета, названа в честь бога моря (8-Нептун)
  7.      Планета, яка має найпотужнішу систему кілець. (6 - Сатурн)
  8.      Найбільша планета (5 - Юпітер)
  9.      Перша планета від Сонця (1-Меркурій)
  10.  Остання планета від Сонця. (9 - Плутон)
  11.  Планета, на якій, як і на Землі відбувається зміна пір року. (4 Марс)

VI. Підсумки уроку та оцінювання

Підбийте підсумки роботи, користуючись зразками:

● На уроці найбільшим відкриттям для мене було...

● Мені цікаво було дізнатися про...

● Після уроку я обов'язково прочитаю додаткову літературу про...

 

А після уроку на перерві ми пограємо в гру Парад планет. Правила гри – рухати по своїй орбіті, не наближатися до сонця, бо згорите.


VII. Домашнє завдання

 

Творче завдання: підготувати розповідь на тему «Я у Всесвіті», використовуючи відео GR – коду або виконати онлайн – вправу за посиланням «Моделюємо Сонячну систему»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Мешко Олена
Додано
26 листопада 2021
Переглядів
2737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку