Тема уроку: Розв’язування задач на повторення та закріплення вивченого матеріалу. Кількість теплоти. Питома теплоємність речовини. Закони збереження енергії .
Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання про протікання теплових процесів; закріпити вміння розв’язувати типові задачі,розвивати логічне мислення, вміння працювати самостійно,виховувати почуття самостійності та творче мислення.
Тип уроку: узагальнення та систематизація.
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, картки із завданням, збірник задач.
Хід уроку
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Кожен із вас отримує картку-завдання. Вам необхідно встановити відповідність між правою та лівою колонками. Стрілками з'єднайте відповідні поняття, терміни тощо. Час на виконання цього завдання — 5 хв. Далі взаємоперевірка.
Варіант 1
1. Тепловий рух |
А. Фізична величина, значення якої дорівнює енергії, яку тіло одержує або віддає в процесі теплопередачі |
2. Приклад теплопровідності |
Б. Неперервний безладний рух молекул (атомів) |
3. Кількість теплоти |
В. Холодні руки зігрівають тертям |
4. Температура |
Г. Розжарену деталь опускають у холодне мастило |
5. Спосіб зміни внутрішньої енергії (виконання роботи) |
Д. Фізична величина, яка показує кількість теплоти потрібної для нагрівання на 1°С |
6. Теплоємність |
Е. Фізична величина, яка характеризує стан теплової рівноваги і є мірою середньої кінетичної енергії руху частинок, з яких складається тіло |
Варіант 2
1. Замкнена (ізольована) система тіл |
А. Виконання роботи |
2. Внутрішня енергія |
Б. Випромінювання |
3. Шлях, вздовж якого змінюється внутрішня енергія свердла під час свердління |
В. Фізична величина, яка характеризує речовину і чисельно дорівнює кількості теплоти, яку необхідно передати речовині масою 1 кг, щоб нагріти її на 1 °С |
4. Питома теплоємність |
Г. Енергія руху та взаємодії частинок, з яких складається тіло |
5. Шлях, яким лише у вакуумі відбувається передача енергії |
Д. Конвекція |
6. Вид теплообміну пов'язаний з потоками газів |
Е. Система тіл, яка не одержує енергії ззовні |
Відповіді
Варіант 1. 1 – Б, 2 – Г, 3 – А, 4 – Е, 5 – В, 6 – Д.
Варіант 2. 1 – Е,2 – Г, 3 – А,4 – В, 5 – Б, 6 – Д.
1.Мозковий штурм.
А зараз, пригадаємо основні поняття раніше вивченого матеріалу:
(конденсації)?
()
1.Розв’язування задач
Задача 1. Чавун масою 20 т нагріли в печі від 20 до 1200°С. Обчисліть масу кам’яного вугілля, яке для цього треба було спалити. Тепловими втратами знехтувати.
Дано:
Задача 2. Яку кількість теплоти необхідно витратити, щоб 2 кг води, взятої при температурі 200С, довести до кипіння і повністю випарити ?
Дано:
Задача 3. Двигун потужністю 100 Вт протягом 5 хв. Обертає лопасті гвинта усередині калориметра, у якому міститься 3 л води.
Вода внаслідок цього нагрівається. Нехтуючи тепловими втратами, визначте, на скільки зміниться температура води.
Дано:
2. Розв’язування якісних задач
1. Двом тілам із міді і свинцю, що мали однакову температуру, передали однакову кількість теплоти. Яке з тіл гарячіше, якщо маси тіл однакові? (В: тіло зі свинцю.)
2. Температура газового запальника 500°С. Посудину з якого матеріалу можна використовувати? (В: із матеріалів, температура плавлення яких вища за 500°С.)
3. Температура фотосфери на Сонці 6000°С. Із яких матеріалів можна сконструювати апарат для дослідження фотосфери? (В: таких матеріалів не існує.)
4. Чи можна в Якутії, де температура взимку досягає -35°С, користуватися ртутним термометром? (В: так, бо температура кристалізації ртуті -39°С.)
5. Чому лід не одразу тане, якщо його занести у тепле приміщення? (В: лід спочатку нагрівається до температури плавлення, а вже потім тане.)
6. Чому взимку для охолодження двигунів автомобілів використовують не воду, а, наприклад, тосол? (В: бо вода при 0°С замерзає і розширюється, що призводить до поломки.)
Цвяхом моря не зігрієш. (Цвях має невелику масу і виготовлений він зі сталі, яка має відносно малу питому теплоємність. Тому кількість теплоти, яку може віддати цвях, замала для того, щоб нагріти велику масу води.)
Вітер сніг з'їдає. (Вітер прискорює випаровування, в тому числі й твердих тіл.)
Куй залізо, поки гаряче. (Із підвищенням температури легше змінити форму твердого тіла, оскільки зменшуються молекулярні сили взаємодії. Отже, його можна кувати й надавати потрібної форми.)
Поле зі снігом – комора з хлібом. (Сніг, маючи низьку теплопровідність, захищає озимі від вимерзання.)
Людина, що цегла, – після обпалення стає твердішою. (Після обпалення цегли збільшується її міцність: зменшується відстань між молекулами цегли (внаслідок випаровування води), а тому збільшуються сили взаємодії.)
Задача №1. Яка кількість теплоти необхідна для перетворення води масою 200г у пару при температурі 100?
Задача №2.Скільки сталі, взятої при 20, можна розплавити в печі з ККД 50%, cпалюючи 2 т кам`яного вугілля?
Задача №3 Лід, що тане, принесли в приміщення, температура в якому 0. Чи буде лід у цьому приміщенні танути ? (Ні. Тому що для того, щоб розплавити лід,потрібна додаткова енергія, а взятии її можна тільки в більш нагрітого тіла.)