Примітка: Для того, щоб найточніше визначити шлях за певний інтервал часу, накладіть на відповідні місця доріжки вузькі паперові смужки, які кулька буде скидати під час свого руху. Виконання роботи починається зі складання установки згідно мал14. Для того щоб забезпечити малий нахил між кришкою та корпусом ящика, установлюю за допомогою кутоміра та штативного стрижня кут 2,50. Закріплюють бігову доріжку, що складається з двох треків, на кришці ящика. На відстані 60 см робиться позначка (s1) та визначається час за якій кулька проходить цю відстань. Дослід повторюють також для s2 = 50 см, s3 = 40 см. середню швидкість руху кульки знаходиться за формулою Збільшивши кут нахилу дерев’яної дошки, піднявши лапку штатива до позначки α2= 5°, повторюють вимірювання. Результати вимірювань і обчислень зручно представити у вигляді таблиці.
Висота кріплення дошки, h, м Пройдений шлях, s, м Час руху, t, c Швидкість автомобіля (кульки), υ, м/с Середня швидкість, υсер, м/с α1 s1 0,6 t1 υ1 s2 0,5 t2 υ2 s3 0,4 t3 υ3 α2 s1 0,6 t1 υ1 s2 0,5 t2 υ2 s3 0,4 t3 υ3 Для більшої наочності варто побудувати графіки залежності пройденого шляху (s) кульки від часу її руху (для кожного з двох випадків кута нахилу дошки).
Вивчення теплового балансу при змішування води різної температури Мета роботи: навчитися визначати кількість теплоти, переконатися, що кількість теплоти, яку віддала гаряча вода, дорівнює кількості теплоти, що прийняла холодна. Обладнання: № Назва приладу кількість малюнок 1 Калориметр 1 шт. 2 Терези 1 шт. 3 Мензурка 100 мл з гарячою і холодною водою 1 шт. 4 Термометр 1 шт
На даній роботі учні експериментально перевіряють рівняння теплового балансу. Тому вчитель має наголосити на цьому законі перед початком проведення лабораторної роботи. Також варто повторити такі поняття як: теплоємність, питома теплоємність та кількість теплоти. Правила техніки безпеки: обережно поводитись з приладами, не допускайте їх падіння і руйнування. Особливо обережно працювати з гарячою водою, не допускайте попадання її на тіло. Робота виконується наступним чином: у мензурку наливають деяку кількість холодної води та виміряють її температуру, потім виміряють температуру гарячої води. В калориметрі їх змішують та виміряють температуру суміші. Далі проводяться всі розрахунки, які необхідні для експериментальної перевірки рівняння теплового балансу. Результати вимірювань і обчислень зручно представити у вигляді таблиці.