Дана розробка уроку дає можливість учням не лише засвоїти види вишивки, але і навчитися збільшувати або зменшувати малюнок як власноруч так і за допомогою комп'ютера.
Тема уроку. Види вишивки
Мета уроку :
Навчальна :
- формування знань і умінь учнів про види вишивки;
- формування знань учнів про професію вишивальник.
- навчити прийомам роботи по збільшенню, зменшенню малюнка;
Виховна:
- виховання інтересу до ручної праці, шанобливого відношення до праці інших людей.
Розвиваюча:
- розвиток пізнавальних інтересів до отримання досвіду застосування комп'ютерних технологій у вишивці; розвиток окоміру.
Завдання:
1. Повторити види вишивальних швів, колірне рішення вишивки.
2. Показати ручні прийоми роботи (по растровій сітці) і застосування комп'ютерних технологій для збільшення і зменшення малюнка вишивки.
3. Провести опитування знань учнів за допомогою комп'ютерного тестування
Тип уроку : комбінований
Методи і методичні прийоми : фронтальне опитування, евристична бесіда, дві практичні роботи індивідуальна і групова, опитування - комп'ютерне тестування.
Устаткування для учителя:
1.комп'ютер з відеопроектором
2.магніти - 10 шт. і дошка
3.мультимедійна презентація до уроку «Види вишивки»
4.роздатковий матеріал із зразками малюнків для виконання вишивок, зразки предметів побуту і декоративних виробів, оброблених ручною і машинною вишивкою;
для учнів:
1.листи А 4 з практичним завданням «Зменшення і збільшення малюнка вишивки» - по 1 шт.
2.листи А 4 з практичним завданням «Підбір кольору і технології виконання вишивки» по 1 шт. на стіл
3.креслярські інструменти (прості олівці, лінійка, гумка)
4.зразки ручної вишивки - 2 на стіл.
5.комп'ютери.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Перевірка кількості присутніх учнів
Контроль за готовністю до уроку
II. Актуалізація знань учнів
Сьогодні ми продовжуємо вивчення технології виконання вишивки.
Вишивка дає нам можливість прикрасити свій наряд, свій будинок, розвивати свою творчість.
III. Перевірка домашнього завдання, фронтальне опитування з питань:
1. Скажіть, що ви знаєте ще про вишивку? Вишивка це давнє мистецтво і зараз воно в моді.
Основою будь-якої вишивки є прості ручні шви.
2. З якими вишивальними швами ми з вами познайомилися?
Це шви «вперед голку», «шнурок», стебловий, «за голку», тамбурний, «петельний», «вузлики», , рококо.
Для вишивання треба знати, яким кольором можна виконати малюнок вишивки.
3. Що ви можете сказати про колірний круг?
4. Які ж кольори називають теплими, а які холодними?
теплі - червоний, жовтий, помаранчевий (виступають);
холодні - зелений, синій, блакитний, фіолетовий, пурпурний (відступають).
Показ колірного круга.
IY. Актуалізація знань учнів
« Між іншим, Макіавеллі якось сказав, що мистецтво дипломатії схоже на мистецтво вишивання«,— говориться у відомому спектаклі »Надзвичайний посол« король однієї із скандинавських країн, що був, за твердженням авторів п'єси, не лише мудрим політиком, але і майстром вишивальником. Давайте спробуємо все ж припустити, що, вставши на шлях освоєння вишивальних премудрощів, ми теж можемо залучитися до дипломатії. Як ви думаєте, які риси вдачі людини можна виробити, займаючись вишиванням?
Ми можемо стати терплячими, акуратнішими, розвинути в собі смаки до краси, затишку у будинку, добре розвивається окомір.
Подивіться, як зображував художник дівчину вишивальницю. Як ви думаєте, чому картина називається «Гаптарка», і які почуття вона у вас викликає? відповідь: Дівчина вишиває, їй це подобається, вона у гарному настрої, посміхається. Вона викликає добрі, шанобливі почуття. «Гаптарка» так названа
картина, тому що дівчина вишиває «золотими» нитками.
Так, раніше, як і зараз золоте шитво залишається затребуваним, воно дуже красиве, але і дуже дороге і складне у виконанні. Тому вишивальниці мають бути дуже умілими.
Y. Формування нових знань
Золоте шитво є одним з видів вишивки. Сьогодні тема нашого уроку:Види вишивки.
У наш час існують два види вишивки: ручна і машинна.
Чому так називається? відповідь: ручну виконують руками, а машинну на машинці.
Ручна вишивка вважається основою вишивання.
Види ручної вишивки :
1. Вишивка хрестиком
2.Вишивка гладдю
3.Вільна вишивка
4.Вишивка бісером
5.Вишивка стрічками
6.Тіньова вишивка
7.Вишивка рішельє
8.Рельєфна вишивка
9.Об'ємна вишивка
10.Золоте шиття .
Для виконання машинної вишивки конструктори придумали швацькі машини з функцією вишивки, а також сучасні спеціальні вишивальні машини, які дають можливість виконати вишивку дуже швидко, однаково на багатьох виробах і навіть часто без присутності самої людини, за спеціальною комп'ютерною програмою, за завданням з флеш - карти .
Є машини маленькі і є дуже великі. Вишивка на одязі не лише прикраса а й ефективний рекламний хід, що не втрачає з часом своєї актуальності, прекрасна прикраса і гарний подарунок.
YI. Первинна перевірка розуміння.
Практична робота. Для будь якої вишивки головне зуміти правильно підібрати її розмір, гарну гаму і вибрати технологію її виконання ( підібрати види швів для її виконання). Сьогодні ми обов’язково цього навчимося. А для цього виконаємо дві практичні роботи.
Перша практична робота: «Підбір кольору та технології виконання вишивки»
Проведення інструктажів в групах, під час виконання роботи.
Фізкультхвилинка -
Вишивати довго вчились,
очi, рученьки втомились,
а щоб краще вишивати,
треба трохи втому зняти.
Раз-пiдняти руки вгору,
Два-сплесни перед собою.
Три-схились до самих п'ят,
а тепер рiвненько стань.
знов сплесни перед собою,
нахились до самих п'ят
сiдай знову вишивать.
YII. Практична робота. Іноді підбираючи малюнок для вишивки у нас виникає проблема: малюнок який нам подобається або маленький або великий. Подумайте, як можна розв’язати таку проблему? Звичайно ми можемо перемалювати , але ж не всі вміють малювати. І тому ми можемо використовувати спеціальний папір для збільшення або зменшення малюнка.
Ввідний інструктаж з демонстрацією прийомів роботи: збільшення або зменшення малюнка.
Друга практична робота «Зменшення і збільшення малюнка вишивки»
YIII. Закріплення нових знань
- І так яким чином нам необхідно діяти, якщо необхідно збільшити наш малюнок в 1,4 рази?
- А якщо зменшити в 2 рази?
У наш час, час високих технологій для цієї операції можна скористатися комп’ютером.
IX. Перевірка отриманих знань
Учитель допомагає впоратися учням по роботі з програмою тестів.
X. Підведення підсумків уроку
Запитання: Про що ви дізналися сьогодні на уроці?
відповідь: ми дізналися про види вишивки, про те, як зменшити або збільшити малюнок вишивки ручним способом і застосовуючи комп'ютер.
Завдання додому
Додатково (за бажанням) знайти інформацію про один з видів ручної вишивки.
Принести: робочу форму, малюнок для своєї вишивки, інструменти і матеріали для вишивання (п’яльця, тканину або канву, нитки для вишивання