Семінар-практикум
учителів трудового навчання
Підготував учитель трудового навчання
І кваліфікаційної категорії
філії Золот опрудський НВК «ЗЗСО І-ІІст.-дитячий садок»
МАШКОВ
Сергій Андрійович
с.Золоті Пруди, 2020р.
Трудове навчання Проект «Декоративні квіти» 6 клас
Тема уроку: Виготовлення штучних квітів з гофрованого паперу «Підсніжники»
Обладнання: гофрований папір білого і зеленого кольору, ножиці, нитки котушкові № 10, клей ПВА, пензлики, дріт, олівець або фломастер жовтого і зеленого кольору, серветки для рук, олівець, гумка, готові підсніжники із гофрованого паперу, мультимедійна презентація.
вдосконалити вміння та навички роботи з папером, виготовити штучні квіти із гофрованого паперу за зразком,
розвивати екологічну грамотність,уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя, художній смак, творче мислення, дрібну моторику рук,
Хід уроку:
І. Організаційний момент,
1. Привітання – побажання (передаємо один одному «квітку побажань»).
2. Перевірка готовності до уроку.
2. Літературна хвилинка. 24 лютого закінчилась Масляна.
Нарешті на порозі весна! Вона починається із пахощів, розтанув сніг, сонечко пригріває, дихається легко, пташки починають співати, а також починають розквітати перші весняні квіти. Кому належать слова?
Встала весна, чорну землю сонну розбудила,
Уквітчала її рястом, барвінком укрила.
А на полі жайворонок, соловейко в гаї –
Землю, убрану весною, вранці зустрічають.
(«Гайдамаки» Тарас Григорович Шевченко)
3. Асоціативне гроно до слова «Весна
Весна.(дівчинка в костюмі Весни)
А я весна! Іду вже в Україну,
Несу проміння сонечка у світ.
Теплом і квітами я радую людину,
Несу й дарую щедро — первоцвіт.
У квітах є і загадка, і диво.
Цілющі ліки, і легенди є.
Вивчайте квіти і живіть щасливо,
Любіть довкілля і життя своє.
Зі мною тут є найдивніші квіти,
Які прийшли після зими у світ,
Щоб ви їх вчились берегти й любити,
Вивчати й розуміти з ранніх літ.
Стукіт у двері. До класу заходить дівчинка із корзиною в руках.
Дівчинка:Доброго дня!
Вчитель: Хто ти? І чому завітала до нас на урок?
Дівчинка:Мене звати Марушка. Зла мачуха відправила мене до лісу за квітами, але я, мабуть, заблукала, що потрапила аж у вашу школу. Можливо, у вас скоро буде перерва і ви зможете піти зі мною та допомогти назбирати квітів у лісі?
Вчитель: А які ж квіти о цій порі ти маєш назбирати?
Дівчинка:Не пам’ятаю.
Вчитель: Ну, що ж, діти, допоможемо дівчинці згадати назву квітки? \
4. Впізнай квітку
Зараз попрошу вас, діти, правильно розмістити літери та відгадати назви квітів, які перші починають цвісти навесні. Учні працюють з картками.
2 4 6 3 7 5 1Н Т Ь Ю А Л П (Тюльпан)
2 4 3 5 6 1С Н Р А Ц И (Нарцис)
2 6 1 4 5 7О К С К У Р С (Крокус)
5 7 6 4 1 2 9 8 3 О Ц Т В П Р Е І В (Первоцвіт)
5 7 1 8 2 6 4 3О І К О П С Р Л (Пролісок)
3 1 5 2 4 9 8 10 6 7І С П Н Д И К Ж І Н (Підсніжник)
Дівчинка:Саме за цими квітами послала мене мачуха.
Вчитель: А що ти про них знаєш? Пропоную послухати наших юних натуралістів.
Учень І:Тендітні і ніжні підсніжники з'являються ранньою весною з першими променями теплого сонечка, пробиваючись крізь сніжок, що тане на лісових галявинах. Підсніжники починають розквітати в той час, коли зима ще не закінчилася, а весна ще не почалася. Підсніжники з’являються щороку в різний час, залежно від того, коли починається відлига. Чим раніше закінчується зима, тим раніше можна милуватися цими ніжними квітами. Так, найчастіше підсніжники з’являються наприкінці лютого – на початку березня, радуючи своєю ніжною красою.
Учень ІІ:Прекрасні і ніжні квіти підсніжники страждають із-за людської підступності. Незаконна торгівля квітами вже призвела до того, що деякі їх види знаходяться на межі зникнення і вже занесені до Червоної книги. Тому кожен раз, коли ви зважитеся купити на вулиці у торговців букетик білих квіточок, чи піти до лісу, який є неподалік нашого села,згадайте про те, що ви також будете причетні до загибелі прекрасної флори нашої планети.
Учитель:
Ця квіточка вимагає нашої турботи та уваги, тому замість живих букетів краще виготовити квіти власноруч із паперу. Отже, ми виготовимо квіти підсніжники із гофрованого паперу і подаруємо їх нашій гості Марушці. І, таким чином, збережемо справжні квіти від зникнення.
III. Повідомлення теми й завдань уроку.
Тема нашого уроку «Виготовлення штучних квітів із гофрованого паперу «Підсніжники».
IV. Робота над новим матеріалом.
Пропоную розглянути готовий виріб і проаналізувати його.
Якої форми виріб?( об’ємної )
З яких матеріалів виготовлений? (дроту, гофрованого паперу)
Скільки пелюсток має квітка? (три)
Яким способом виготовлені пелюстки? (способом симетричного вирізування)
Папір якого кольору використаний для виготовлення квітки й листочків? (білого і зеленого)
Як з’єднані пелюстки? (нитками і клеєм)
Гофрований папір — матеріал, який використовується для рукоділля, при створенні упаковок і у виробництві картону. Існують різні види гофрованого паперу, що розрізняються по товщині, за кольором, та фактурою. З’явився він не так давно, але зараз використовується дуже широко. Прийнято вважати, що цей папір був винайдений у Великобританії в 1856 році, там його застосовували як підкладку для капелюхів. Гофрований папір може бути будь-яких кольорів і фактур, так як паперова промисловість випускає величезний асортимент цього продукту.
Застосування гофрованого паперу
Гофрований папір використовується для створення: декоративних букетів, гірлянд, композицій; подарункового упакування; виробничого упакування; наповнювачів для коробок і сумок; декоративних елементів у приміщеннях; носіїв реклами різного характеру.
V. Підбір матеріалів та інструментів
Отже, для виготовлення підсніжників нам необхідні такі інструменти та матеріали: гофрований папір білого і зеленого кольору, дріт, олівець або фломастер жовтого і зеленого кольору, ножиці, серветки для рук, олівець, гумка.
VI. Повторення правил техніки безпеки та гігієни праці.
Правила користування ножицями
1) Ножиці для ручної праці повинні мати заокруглені кінці.
Клади ножиці так, щоб вони не виступали за край робочого місця.
2) Не працюй тупими ножицями, а також ножицями зі слабким кріпленням.
У процесі різання уважно слідкуй за розміткою.
3) У процесі роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від гострого леза.
4) Не розмахуй ножицями, під час різання не ходи, а також не підходь занадто близько до того, хто ними працює.
5) Під час робочого процесу не відволікайся на сторонні справи, не розмовляй, будь зосередженим. У процесі роботи дотримуйся порядку на робочому місці, а після роботи акуратно прибери його.
Після роботи ножиці склади, бажано, в чохол.
Правила користування клеєм
1) Клей треба наносити пензликом від середини до країв.
2) При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою або витерти вологою серветкою.
3) Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися серветкою.
4) Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.
VII. Практична робота. Поточний інструктаж.
Виготовлення підсніжника із гофрованого паперу
Практичну роботу учні виконують за інструкційною карткою самостійно. Учитель, за потреби, надає допомогу.
Послідовність виготовлення підсніжника:
Вчитель: Перед тим, як з’єднувати деталі у готовий виріб, пропоную провести фізкульт-хвилинку
Руки в сторони та вгору — на носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо, добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо. Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно, все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись і сусіду усміхнулись.
Нумо, знову до роботи!
2. Легенди про підсніжники.
2.1. Весна
О! Перші квіти — вісники надії,
Народжені в полях і у лісах…
Вони несуть з собою чисті мрії,
Оспівані у думах і піснях.
Дарують людям і красу, і ласку,
І радістю наповнюють серця.
Ведуть в чарівну, неповторну казку,
І супроводжують людину до кінця.
А скільки є легенд про диво-квіти!
Казок і віршів, загадок, пісень…
Вивчайте світ і кожну квітку, діти,
Знання свої примножуйте щодень.
А зараз ми розкажемо вам диво,
Що у легендах люди зберегли.
Бо кожній квітці щось своє властиво,
Вони ж до нас із давнини прийшли.
Учитель. Поки ви виконуєте практичну роботу, послухайте кілька легенд про підсніжник.
2.2. Одного разу з коловерті морської піни з’явилась молода дівчина – Галатея. На березі на неї чекав стрункий і далекозорий юнак Ацис. Він був одягнений в сизо-зелені шати. Але замріяного юнака підстеріг горбатий циклоп Поліфем і розчавив його гранітною скелею. З-під скелі раптово задзюрчало джерельце, утворилась річка, на смарагдових берегах якої зарясніли білі квіти. Не дочекавшись коханого, Галатея пішла провідати названу матір. Посейдон, почувши, що в його царстві з’явилась невідома красуня, прийшов познайомитись з нею. Бог запропонував їй бути помічницею – володаркою кількох морів, проте Галатея відмовилась. Образився і розгнівався кучеряво-сивий Посейдон і вирішив помститися. На дівчину, яка купалась в морі, звалився страшний дев’ятий вал. Не наче кришталева ваза розбилась Галатея на дрібні частинки, які розлетілись в різні куточки світу. Ті, що полетіли догори, утворили Молочний Шлях і далекі Галактики, а ті, що впали на землю, проросли підсніжниками – рослинами з білосніжними, як тіло Галатеї, квітами та сизо-зеленими листочками, неначе одяг Ациса. Легенда стверджує, що ті, хто їх зриває, і ті, хто їх дарує, а також ті, хто їх продає і купує, ніколи не будуть щасливими в коханні. Правда це чи ні? Не відомо.
2.3.
Коли Бог вигнав Єву з раю, падав сніг, було дуже холодно і вона, стривожена і засмучена, йшла гаєм. Чорний ворон над нею кряче, а вона ось-ось заплаче. Щоб Єву розвеселити і надію подати, вирішили декілька милосердних сніжинок її зігріти й красою зачарувати. Вони з легеньких сніжинок-пушинок у ніжні квіточки перетворилися. Єва на них дивилася, милувалася ними, і від того їй ставало тепло і затишно. Квіти-підсніжники нагадували, що скоро сонечко засяє,усіх теплом приласкає. Тільки треба сподіватися та чекати. Відтоді підсніжник - це символ надії, нового та неповторного.
Отже, красиві весняні квіти готові! Ви можете зробити кілька підсніжників, зібрати їх в букет та подарувати Марушці, їй буде дуже приємно!
VІІІ. Рефлексія.
Очікуваний результат:
Учитель:Дорогі діти! Ви закінчили виконувати практичну роботу. Дотримуючись послідовності виконання роботи, в результаті отримали гарні та неповторні підсніжники. Як бачите, зробити їх досить просто, а в результаті виходить дуже свіжа, ніжна і красива квітка, яка викликає найтепліші емоції.
Марушка: Я безмежно вдячна Вам, дорогі друзі за допомогу. Створюючи підсніжники з гофрованого паперу своїми руками, ви не тільки допомогли мені, а й отримали вміння виготовити гарну прикрасу для інтер'єру своєї кімнати, чи елемент подарункової упаковки, а головне - проявляєте турботу про рідкісних цибулинних рослин, які занесені до Червоної Книги.
Весна.
Не зривайте квітку, любі діти.
Хай милує серце ніжний цвіт.
Цій красі ви будете радіти
Й добрими ітимете у світ.
В квітці стільки радості і світла,
Та краси, що душу полонить.
Бо вона під сонечком розквітла
І прийшла, щоб в цьому світі жить.
Щоб нектаром бджілку напоїти
І комашку від дощу укрить.
Навіть просто світові радіти,
Пташечці сердечко звеселить…
Ароматом простір напоїти.
Хай по всьому світу він летить!
З квіткою і людям легше жити,
То ж милуйтеся, але її не рвіть…
VІІІ. Оцінювання за результатами виконаної практичної роботи
Я пропоную Марушці оцінити вашу роботу на уроці .
Марушка: Мені дуже сподобались ваші роботи, тому я думаю, що ви справились добре! А в моїй корзинці є для вас гостинці! (дівчинка пригощає усіх цукерками)
Учитель. Пропоную тобі не повертатися до злої мачухи, залишитися з нами, а корзинку направимо для участі в акції «Збережи первоцвіт-2020»
ІХ. Підсумок уроку.
Учитель:
То ж бажаю вам успіхів у праці, навчанні і, надіюсь, ви отримали втіху та задоволення від своєї роботи!
Дякую усім за увагу, взаємодопомогу та приємно проведений урок.
Прибирання робочих місць.
Технологічна картка:
Послідовність виготовлення підсніжника
1.Почнемо з пелюсток. Приготуйте білий гофрований папір і відріжте 3прямокутних відрізка 25мм/100мм.
2.Визначте центр прямокутників методом складання.
.
8 Нижню частину закручуємо в жгутик.
9. Прикріплюємо пелюсточки до основи, тобто до серцевини, і закріплюємо дротиком.
10.Тепер вирізуємо листочки підсніжника із зеленого гофрованого паперу
10. Заокругліть верх листочка і трохи витягніть руками.
11. Для стебла виріжте довгу тонку смужку, розтягніть легенько руками. 12.Змастіть смужку паперу клеєм і акуратно обмотайте дріт.
13.Під час обмотування стебла, прикріпіть листочки, попередньо змастивши їх клеєм.
14.Тепер надайте форму вашому підсніжнику.
Весна.(дівчинка в костюмі Весни)
А я весна! Іду вже в Україну,
Несу проміння сонечка у світ.
Теплом і квітами я радую людину,
Несу й дарую щедро — первоцвіт.
У квітах є і загадка, і диво.
Цілющі ліки, і легенди є.
Вивчайте квіти і живіть щасливо,
Любіть довкілля і життя своє.
Зі мною тут є найдивніші квіти,
Які прийшли після зими у світ,
Щоб ви їх вчились берегти й любити,
Вивчати й розуміти з ранніх літ.
Дівчинка:Мене звати Марушка. Зла мачуха відправила мене до лісу за квітами, але я, мабуть, заблукала, що потрапила аж у вашу школу. Можливо, у вас скоро буде перерва і ви зможете піти зі мною та допомогти назбирати квітів у лісі?
Вчитель: А які ж квіти о цій порі ти маєш назбирати?
Дівчинка:Не пам’ятаю.
Учень І:Тендітні і ніжні підсніжники з'являються ранньою весною з першими променями теплого сонечка, пробиваючись крізь сніжок, що тане на лісових галявинах. Підсніжники починають розквітати в той час, коли зима ще не закінчилася, а весна ще не почалася. Підсніжники з’являються щороку в різний час, залежно від того, коли починається відлига. Чим раніше закінчується зима, тим раніше можна милуватися цими ніжними квітами. Так, найчастіше підсніжники з’являються наприкінці лютого – на початку березня, радуючи своєю ніжною красою.
Учень ІІ:Прекрасні і ніжні квіти підсніжники страждають із-за людської підступності. Незаконна торгівля квітами вже призвела до того, що деякі їх види знаходяться на межі зникнення і вже занесені до Червоної книги. Тому кожен раз, коли ви зважитеся купити на вулиці у торговців букетик білих квіточок, чи піти до лісу, який є неподалік нашого села,згадайте про те, що ви також будете причетні до загибелі прекрасної флори нашої планети.
2.1. Весна
О! Перші квіти — вісники надії,
Народжені в полях і у лісах…
Вони несуть з собою чисті мрії,
Оспівані у думах і піснях.
Дарують людям і красу, і ласку,
І радістю наповнюють серця.
Ведуть в чарівну, неповторну казку,
І супроводжують людину до кінця.
А скільки є легенд про диво-квіти!
Казок і віршів, загадок, пісень…
Вивчайте світ і кожну квітку, діти,
Знання свої примножуйте щодень.
А зараз ми розкажемо вам диво,
Що у легендах люди зберегли.
Бо кожній квітці щось своє властиво,
Вони ж до нас із давнини прийшли.
2.3. Коли Бог вигнав Єву з раю, падав сніг, було дуже холодно і вона, стривожена і засмучена, йшла гаєм. Чорний ворон над нею кряче, а вона ось-ось заплаче. Щоб Єву розвеселити і надію подати, вирішили декілька милосердних сніжинок її зігріти й красою зачарувати. Вони з легеньких сніжинок-пушинок у ніжні квіточки перетворилися. Єва на них дивилася, милувалася ними, і від того їй ставало тепло і затишно. Квіти-підсніжники нагадували, що скоро сонечко засяє,усіх теплом приласкає. Тільки треба сподіватися та чекати. Відтоді підсніжник - це символ надії, нового та неповторного
2. Одного разу з коловерті морської піни з’явилась молода дівчина – Галатея. На березі на неї чекав стрункий і далекозорий юнак Ацис. Він був одягнений в сизо-зелені шати. Але замріяного юнака підстеріг горбатий циклоп Поліфем і розчавив його гранітною скелею. З-під скелі раптово задзюрчало джерельце, утворилась річка, на смарагдових берегах якої зарясніли білі квіти. Не дочекавшись коханого, Галатея пішла провідати названу матір. Посейдон, почувши, що в його царстві з’явилась невідома красуня, прийшов познайомитись з нею. Бог запропонував їй бути помічницею – володаркою кількох морів, проте Галатея відмовилась. Образився і розгнівався кучеряво-сивий Посейдон і вирішив помститися. На дівчину, яка купалась в морі, звалився страшний дев’ятий вал. Не наче кришталева ваза розбилась Галатея на дрібні частинки, які розлетілись в різні куточки світу. Ті, що полетіли догори, утворили Молочний Шлях і далекі Галактики, а ті, що впали на землю, проросли підсніжниками – рослинами з білосніжними, як тіло Галатеї, квітами та сизо-зеленими листочками, неначе одяг Ациса. Легенда стверджує, що ті, хто їх зриває, і ті, хто їх дарує, а також ті, хто їх продає і купує, ніколи не будуть щасливими в коханні. Правда це чи ні? Не відомо.
Весна.
Не зривайте квітку, любі діти.
Хай милує серце ніжний цвіт.
Цій красі ви будете радіти
Й добрими ітимете у світ.
В квітці стільки радості і світла,
Та краси, що душу полонить.
Бо вона під сонечком розквітла
І прийшла, щоб в цьому світі жить.
Щоб нектаром бджілку напоїти
І комашку від дощу укрить.
Навіть просто світові радіти,
Пташечці сердечко звеселить…
Ароматом простір напоїти.
Хай по всьому світу він летить!
З квіткою і людям легше жити,
То ж милуйтеся, але її не рвіть…