Конспект уроку-вікторини на тему:"«МЕХАНІЧНІ КОЛИВАННЯ І ХВИЛІ. ЗВУКОВІ ХВИЛІ»

Про матеріал
Мета уроку узагальнити і систематизувати знання учнів про механічні коливання, хвилі, звукові хвилі; види хвиль і коливань; їхні характеристики і властивості; закономірності поширення хвильового процесу використовуючи інтерактивну гру-вікторину. Розвивати вміння застосовувати закони механіки до опису коливальних рухів, використовуючи набуті знання для розв'язування і пояснення ряду практичних завдань.
Перегляд файлу

 

УРОК ‒ ВІКТОРИНА

  1. КЛАС

 

ТЕМА: «МЕХАНІЧНІ КОЛИВАННЯ І ХВИЛІ. ЗВУКОВІ ХВИЛІ»

МЕТА: Узагальнити і систематизувати знання учнів про механічні коливання, хвилі, звукові хвилі; види хвиль і коливань; їхні характеристики і властивості; закономірності.

             Розвивати вміння застосовувати закони механіки до опису коливальних рухів, використовуючи набуті знання для розв'язування і пояснення ряду практичних завдань.

ТИП УРОКУ: Узагальнення і систематизація знань

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНІ МОМЕНТИ

 

У вступному слові вчитель мотивує можливість і необхідність  систематизації знань і вмінь про механічні коливання і хвилі, підкреслює їх матеріальну природу.

а) Клас ділиться на дві команди, обирають капітанів, назву команди пов'язану із звуком і хвилями.

б) Обирається журі з учнів, що мають високий рівень навчання. Якщо на уроці присутні інші вчителі, то їм пропонується залучитися до роботи журі. Журі веде рахунок і записує результати на дошці. Підводить підсумки після кожного конкурсу.

 

ІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

 

1. Конкурс «Хто перший?»

Для його проведення вчитель зачитує запитання по черзі кожній команді. Кожна правильна відповідь приносить 3 бали команді.

Питання вікторини:

  1. Чому скрипки, гітари, мандоліни мають продовгувату форму?
  2. Чи може снаряд, випущений з гармати, випередити звук пострілу?
  3. Чому ящірка–круглоголовка, яка живе в пустелі, для того щоб зануритися у пісок починає рухати тулубом?
  4. Чи можна з допомогою звукоуловлювача визначити місце знаходження сучасного реактивного літака?
  5. Чому шумопеленгатори широко застосовуються у підводному флоті?
  6. Що таке «голос моря»?
  7. Чому на відкритому повітрі музика, спів, мова звучать тихіше ніж у закритому приміщенні?
  8. Чому луна в горах повторюється багато разів?
  9. Чому «шумить» морська мушля?
  10.  Чому луна не спостерігається у невеликому закритому приміщенні?
  11.  Звукові хвилі переходять з повітря у воду. Чи змінюється при цьому:

а) швидкість поширення хвиль;

б) частота коливань;

в) довжина звукової хвилі;

 г) висота звуку?

  1.  Чи можна звуками людського голосу розбити скло?

 

2. Змагання команд «Чи можу я розв'язувати задачі?»

 

Для кожної команди на аркушах паперу записані задачі. Кожна задача оцінюється по 5 балів. Від команд виділяються по три учні.

 

  1. Швидкість звуку відносно Землі при попутному вітрі 380 м/с, а при зустрічному – 320 м/с. визначити швидкість вітру і звуку.
  2.   У шахту впав камінь. Людина почула звук через 6с після початку падіння. Яка глибина шахти? Швидкість звуку 332 м/с.
  3.   Стрілець почув, як куля вдарилась в мішень через 1с після пострілу. На якій відстані від нього знаходиться мішень? Температура повітря 0ºС. Середня швидкість кулі 500 м/с.
  4.   На якій відстані від спостерігача спалахнула блискавка, якщо він почув грім через 6с після того, як побачив блискавку?

 

Для інших в цей момент дається фронтальний експеримент, правильність виконання якого оцінюється в 5 балів .

  1. Визначити прискорення тіла, що вільно падає.

Обладнання: пружина на штативі, секундомір, тіло, лінійка.

  1. Виготовити математичний маятник, період коливань якого 1с.

Обладнання: нитки, лінійка, штангенциркуль, металева кулька з отвором, секундомір.

 

Журі оголошує результат попереднього конкурсу.

 

3. Конкурс капітанів

 

Проводиться як змагання. Завдання цього конкурсу ― назвати як найбільшу кількість застосувань вібрацій у різних галузях техніки і в побуті.

Можливі відповіді: укладка бетону вібруванням, ущільнення сипучих матеріалів, дослідження матеріалів і конструкцій на витривалість, дія вібровимірювальних приладів ( частотомір, сейсмограф і інші ), очистка і обробка деталей.

 

4. Відповіді на швидкість

 

За кожну правильну відповідь по 1 балу.

  • Що таке висота звуку?
  • Що таке тембр звуку?
  • Що таке музикальний звук?
  • Коли шум під час проходження трамваю менший: якщо рейки покладені на асфальт чи на бруківку?
  • Жаби ― тварини взагалі дрібні. За рахунок чого вони видають такі гучні звуки?
  • Який звук називають шумом?
  • Для чого музикальним інструментам резонатори?
  • Чи є звук барабану резонаторним?
  • Чи можна на скрипці грати без смичка?
  • Чому дзюрчать струмки?
  • Чому на березі моря постріли з кораблів чути двічі?
  • Що ми почуємо, якщо будемо відходити від оркестру зі швидкістю звуку?
  • Що швидше рухається: куля чи звук пострілу?
  • Як змінюється тон свистка наближуючогося поїзда?
  • Як  роль відіграє хвіст у бобра?
  • Яка із морських істот і завдяки чому відчуває наближення шторму?

 

5. Конкурс «Чи знаєте ви ...?»

 

Одна команда розповідає про інфразвук, а інша про ультразвук і їх застосування. Оцінка за відповіді становить 5 балів.

 

 

 

6. Конкурс «Впізнай мене»

 

Для одної команди ставиться камертон, а для іншої маятник. Команди повинні назвати прилад і для чого його можна використати. Максимальна кількість балів ― 5

 

ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Оголошується підсумок вікторини і нагороджуються переможці, виставляються оцінки.

 

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

  1. Повторити  §§ 19 ― 23  ( підручник:  Фізика 10 клас. Рівень стандарт.

За редакцією В.Г. Бар’яхтара, С.О. Довгого)

  1. Повторити  матеріал  теми  і  переглянути  всі  типи  задач  розв'язаних  з  цієї  теми. Виконати завдання для самоперевірки до розділу І «Механіка». Підготуватися  до  тематичного оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
1905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку