УРОК ‒ ВІКТОРИНА
ТЕМА: «МЕХАНІЧНІ КОЛИВАННЯ І ХВИЛІ. ЗВУКОВІ ХВИЛІ»
МЕТА: Узагальнити і систематизувати знання учнів про механічні коливання, хвилі, звукові хвилі; види хвиль і коливань; їхні характеристики і властивості; закономірності.
Розвивати вміння застосовувати закони механіки до опису коливальних рухів, використовуючи набуті знання для розв'язування і пояснення ряду практичних завдань.
ТИП УРОКУ: Узагальнення і систематизація знань
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНІ МОМЕНТИ
У вступному слові вчитель мотивує можливість і необхідність систематизації знань і вмінь про механічні коливання і хвилі, підкреслює їх матеріальну природу.
а) Клас ділиться на дві команди, обирають капітанів, назву команди пов'язану із звуком і хвилями.
б) Обирається журі з учнів, що мають високий рівень навчання. Якщо на уроці присутні інші вчителі, то їм пропонується залучитися до роботи журі. Журі веде рахунок і записує результати на дошці. Підводить підсумки після кожного конкурсу.
ІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Конкурс «Хто перший?»
Для його проведення вчитель зачитує запитання по черзі кожній команді. Кожна правильна відповідь приносить 3 бали команді.
Питання вікторини:
а) швидкість поширення хвиль;
б) частота коливань;
в) довжина звукової хвилі;
г) висота звуку?
2. Змагання команд «Чи можу я розв'язувати задачі?»
Для кожної команди на аркушах паперу записані задачі. Кожна задача оцінюється по 5 балів. Від команд виділяються по три учні.
Для інших в цей момент дається фронтальний експеримент, правильність виконання якого оцінюється в 5 балів .
Обладнання: пружина на штативі, секундомір, тіло, лінійка.
Обладнання: нитки, лінійка, штангенциркуль, металева кулька з отвором, секундомір.
Журі оголошує результат попереднього конкурсу.
3. Конкурс капітанів
Проводиться як змагання. Завдання цього конкурсу ― назвати як найбільшу кількість застосувань вібрацій у різних галузях техніки і в побуті.
Можливі відповіді: укладка бетону вібруванням, ущільнення сипучих матеріалів, дослідження матеріалів і конструкцій на витривалість, дія вібровимірювальних приладів ( частотомір, сейсмограф і інші ), очистка і обробка деталей.
4. Відповіді на швидкість
За кожну правильну відповідь по 1 балу.
5. Конкурс «Чи знаєте ви ...?»
Одна команда розповідає про інфразвук, а інша про ультразвук і їх застосування. Оцінка за відповіді становить 5 балів.
6. Конкурс «Впізнай мене»
Для одної команди ставиться камертон, а для іншої маятник. Команди повинні назвати прилад і для чого його можна використати. Максимальна кількість балів ― 5
ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Оголошується підсумок вікторини і нагороджуються переможці, виставляються оцінки.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
За редакцією В.Г. Бар’яхтара, С.О. Довгого)