УРОК
Тема: Вплив діяльності людини на стан біосфери. Раціональне використання природних ресурсів та охорона біосфери. Поняття про екологічне мислення. СЛАЙД 1.
Мета: ознайомити учнів із сучасною екологічною й демографічною ситуацією у світі та в Україні; виявити основні причини й шляхи розв'язання проблем; розвивати екологічну свідомість; здійснювати екологічне, моральне виховання учнів.
Тип уроку: урок-семінар
Ключові слова і поняття: екологічна криза, причини екологічної кризи, демографічний вибух, демографічна криза, урбанізація, тепличний ефект, пестициди.
Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація вчителя.
І. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя СЛАЙД 2.
... Зробити щось, лишити по собі,
А ми, нічого, — пройдемо, як тіні,
Щоб тільки неба очі голубі
Цю землю бачили в цвітінні.
Щоб ці ліси не вимерли, як тур,
Щоб ці слова не вичахли, як руди.
Життя іде, і все без коректур,
І як напишеш, так уже і буде.
Ліна Костенко
Те, якою ми залишимо Землю для наших нащадків, залежить від знань, отриманих у школі, й того, чи будемо ми їх застосовувати в практичній діяльності. Бо будь-яке втручання в природу, прийняття рішень про її перетворення повинно бути науково обґрунтованим. Чи достатні у вас знання про властивості живої природи, закони й закономірності взаємозв'язків людини і біосфери? Чи рівень вашої екологічної культури та свідомості
достатній для того, щоб упевнено ввійти в самостійне життя? Спробуймо сьогодні це з'ясувати.
ІІ. Хід семінару
Питання семінару СЛАЙД 3.
1. Яким чином діяльність людини може вплинути на стан біосфери?
Повідомлення учнів.
СЛАЙД 4.2. Які екологічні проблеми пов’язані зі зростанням населення Землі?
Повідомлення учнів.
Таблиця «Чисельність населення земної
кулі і споживання зв'язаного азоту згідно з приблизними
підрахунками» В.Кудеярова (за В.Ковдою, 1975).
СЛАЙД 5.3. Що таке урбанізація? Її наслідки?
Повідомлення учнів.
У ході досліджень доведено залежність стану здоров'я від вуличного шуму. Наприклад, будівництво автострад без урахування екологічного стану значно
погіршує екологічну ситуацію й містах. Нині лікарі говорять про шумову хворобу. Коли й за яких обставин ви відчували дискомфорт від шумового впливу? Опишіть свої відчуття
СЛАЙД 6.4. Проблеми використання енергоресурсів? Повідомлення учнів.
СЛАЙД 7. 5. Як діяльність людини впливає на стан атмосфери? Повідомлення учнів.
6. Що таке кислотні дощі та озонові діри? Чим вони спричиненні та як впливають на стан біосфери?
7. Що таке парниковий ефект? Його наслідки.
СЛАЙД 8. 8. Вплив діяльності людини на гідросферу.
СДАЙД 9. 9. Що таке ерозія грунтів? Які причини цього явища?
10. Що таке пестициди? Як вони впливають на довкілля?
11. Яким чином діяльність людини може спричинити збільшення площі пустель?
СЛАЙД 10.12. Що потрібно зробити для створення екологічно стабільного суспільства?
13. Що таке біологічні методи боротьби із шкідливими видами?
14. Що таке Червона книга? У 1948 р. При міжнародному союзі охорони природи і природних ресурсів засновано Комісію з рідкісних та зникаючих видів рослин і тварин. Ідея створення Червоної книги належить англ.. зоологу професору Пітеру Скотту.
СЛАЙД 11. 15. Які види рослин і тварин занесені до Червоної книги України? До видання Червоної книги України (1995 р.) занесено вже 408 видів квіткових рослин, 6 видів плавуноподібних, 7 видів голонасінних, 8 видів папоротеподібних, 28 видів мохоподібних, 17 видів водоростей, 30 видів грибів, 27 видів лишайників. У 2009 р. вийшло третє видання Червоної книги України. До нього занесено 542 види тварин: птахи - 87, ссавці - 68. СЛАЙД 12.
СЛАЙД 13. 16. Що ви знаєте при природоохоронне законодавство України?
17. Охарактеризуйте природоохоронні території України, області, району. СЛАЙД 14.
18. Що вам відомо про Міжнародну біологічну програму та програму «Людина і біосфера»? З метою запобігання негативних наслідків вченими під егідою ООН у 1992 р. в Ріо-де-Жанейро була підписана конвенція про біологічне різноманіття.
СЛАЙД 15.А тепер давайте розгадаємо кросфорд.
По вертикалі: 1. Комплекс організмів, які взаємопов'язані між собою і населяють певну територію з більш-менш однорідними умовами існування. 2. Один із показників, характерний для біогеоценозу. 3. Учений, який ввів термін «біосфера». 4. Загальний вигляд місцевості, пейзаж.
По горизонталі: 1. Сукупність організмів, що живуть на поверхні Землі або в товщі ґрунту, водойм. 2. Природна територія, на якій охороняються весь комплекс природних угруповань та вся фауна і флора. 3. Учений, який створив вчення про біосферу. 4. Штучне відновлення родючості ґрунтів і рослинного покриву після техногенного втручання вприроду.
Відповіді
По вертикалі: 1. Біоценоз. 2. Продуктивність. 3. Ламарк. 4. Ландшафт.
По горизонталі: 1. Бентос. 2. Заповідник. 3. Вернадський. 4. Рекультивація.
Який вплив людина здійснює на біосферу? (заповнення плакату)
V. Завершальне слово вчителя
У зоопарку Бронкса в клітці за міцними ґратами висить дзеркало з багатозначним написом: «Ви дивитеся на найбільш небезпечного звіра на Землі. З усіх звірів, що будь-коли жили на планеті, тільки цей здатний винищити (і вже винищив) цілі види...» Віддаючи належне дотепності авторів напису, необхідно відзначити, що роль людини в долі живої природи може бути іншою, якщо вона берегтиме і примножуватиме біорізноманіття Землі.
СЛАЙД 16.VI. Домашнє завдання
1. Вивчити відповідний параграф підручника
Ключові слова і поняття: біосфера, ноосфера, озоновий екран, гумус, деградація ґрунтів, пестициди, парниковий ефект, урбанізація,
демографічний вибух, озонові діри, екологічно стабільне
суспільство, біологічний метод боротьби, біорізноманіття, Червона книга, заповідник, зникаючі види, Зелена книга, біосферний заповідник, заказник.
Записати в робочий зошит і підготуватись до екологічного диктанту.