Тема. Англія в XVI ст.
Мета: схарактеризувати особливості розвитку Англії в 16 ст.; з'ясувати суть процесу огороджування та його наслідки, розкрити особливості реформаційного руху в Англії; визначити роль Єлизавети І в зміцненні англійського абсолютизму; розвивати в учнів уміння критично аналізувати історичні події, давати характеристику історичним діячам, визначати їх місце в історичному процесі, аналізувати історичні явища та події, визначати їх суть, працювати з джерелами інформації; виховувати толерантне ставлення до будь-яких релігій.
Тема. Англія в XVI ст.
Мета: схарактеризувати особливості розвитку Англії в 16 ст.; з’ясувати суть процесу огороджування та його наслідки, розкрити особливості реформаційного руху в Англії; визначити роль Єлизавети І в зміцненні англійського абсолютизму; розвивати в учнів уміння критично аналізувати історичні події, давати характеристику історичним діячам, визначати їх місце в історичному процесі, аналізувати історичні явища та події, визначати їх суть, працювати з джерелами інформації; виховувати толерантне ставлення до будь-яких релігій.
Основні поняття: обгороджування, «нові дворяни», пуританство, мануфактура, «Криваве законодавство», англіканська церква.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Основні дати та події:
1534р. – Затвердження англійським парламентом Акта про супрематію
1588р.- Розгром «Непереможної армади»
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
-визначати передумови стрімкого піднесення Англіїв XVI ст.;
-називати імена видатних постатей цього періоду;
-з’ясовувати особливості реформаційного руху в Англії, суть процесу огороджування та його наслідки;
-визначати характерні риси абсолютної монархії в Англії;
Хід уроку
І.Організаційна частина уроку
ІІ.Актуалізація опорних знань
Фронтальна бесіда
1.Пригадайте, якими були результати Столітньої війни для Англії?
2.Поміркуйте. як вплинули Великі географічні відкриття на економічний розвиток Англії?
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
Учням ставляться питання для самостійного осмислення :
1.Правління якої династії встановилося в Англії в результаті війни Червоної і Білої троянд?
2.Що таке Реформація?
3.Що таке обгороджування?
4.Чому Реформацію в Англії називають королівською?
5.Чим уславився Френсіс Дрейк? тощо.
Відповіді записуються кожним учнем в колонки «Знаю» і «Хочу знати» у таблицю:
Знаю |
Хочу знати |
Взнав |
|
|
|
Остання колонка може заповнюватися вже після наступного етапу — осмислення.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу
1.Особливості розвитку Англії в 16 ст.
З’ясувати характер змін, що відбувалися в Англії 16 ст.
Учні/учениці опрацьовують текст підручника (§14, с.74) «Особливості розвитку Англії в 16 ст.». Під час читання вони роблять олівцем умовні позначки. Наприклад, «+» - «я це знав» інформація відома. «!» - інформація важлива, «?» - «я хотів би дізнатися про це детальніше» інформація потребує уточнення, додаткового опрацювання.
Обгороджування
В Англії здавна займалися вівчарством. Попит на вовняне сукно з кінця XV ст. зріс. У XVI ст. виробництво сукна стало головною галуззю англійської промисловості, а в середині століття воно становило 80 % експорту. Розводити овець стало вигідніше, ніж вирощувати хліб, але для їхнього випасу потрібні були великі пасовища. Тому ці мирні тварини мимоволі виявилися ворогами десятки тисяч селян.
Робота з документом (стор.75 підручник)
Завдання: опрацюйте уривок з історичного документу «Томас Мор «Утопія» 1516р.». Як ви розумієте вислів Томаса Мора, що «вівці... поїдають людей»?
Робота з підручником
Метод «Рамка цілі»
Метод передбачає чотири етапи:
1. Мета (Чому? Навіщо? Для чого?)
2. План( Як? Яким чином?)
3. Дія (Що? Де? Коли?) 4. Результати (Які наслідки? Які підсумки?)
За цим алгоритмом учні/учениці опрацьовують підпункт питання «Обгороджування» за текстом підручника.(стор.74 -75)
Орієнтовний зразок відповіді учнів/учениць
Мета: захопити землі селян і перетворити їх на пасовиська для овець, які давали вовну, яка, у свою чергу, забезпечувала величезні прибутки для дворян.
План: «обгороджування».
Дія: у будь-який спосіб дворяни захоплювали громадські землі і зганяли селян з їхніх ділянок. Загарбані землі зазвичай обгороджувалися частоколами, парканами, канавами, чагарниками і здавалися в оренду фермерам-вівчарам.
Результат: в Англії з’явилась величезна кількість знедолених, які вимушені були продавати власну робочу силу власникам мануфактур і великих ферм. До того ж, знедолених було так багато, що Тюдори мали видати жорстокі закони, які отримали назву — «Криваве законодавство».
2. Королівська реформація
Бесіда
-Що таке Реформація?
- Де і коли розпочалася Реформація?
- Укажіть основні передумови і наслідки Реформації?
Робота з підручником
Метод «Кола Вена» (метод навчає учнів/учениць знаходити спільні та відмінні ознаки, аналізувати, систематизувати й порівнювати.)
Завдання: спираючись на текст підручника й використовуючи «кола Вена» порівняти англіканство з католицизмом
Орієнтовний зразок відповіді учнів/учениць
3.Єлизавета І
У 1558 р. на англійський престол заступила Єлизавета І, найбільш яскрава представниця англійського абсолютизму. Зійшовши на трон, вона сказала: «Я доведу світові, що в Англії є жінка, яка вміє діяти мужньо». За її правління значно зміцнилася центральна влада. Єлизавета провадила політику протекціонізму, заохочувала створення мануфактур, великих торговельних компаній, підтримувала винахідників.
Робота з підручником
Метод «Три речення» (метод дозволяє учням/ученицям набути уміння чітко, лаконічно і логічно висловлювати власну думку)
Завдання: опрацювати матеріал підручника (стор 76-77 п-4 «Єлизавета І») і спробувати передати його зміст трьома реченнями.
Орієнтовний зразок відповіді учнів/учениць
1.Протистоянням реформаційних і контрреформаційниї сил в Англії, була боротьба двох королев – протестантки Єлизавети І і католички марії Стюарт.
2.Королева Єлизавета І заохочувала створення мануфактур, великих торговельних компаній, підтримувала винахідників, надаючи притулок досвідченим фахівцям іноземцям — протестантам.
3.За Єлизавети І Англія стала володаркою морів розгромивши в 1588р. «Непереможну армаду» іспанського короля Філіпа ІІ.
ІІІ.Рефлексія
Орієнтовний зразок відповіді учнів/учениць
ІV. Домашнє завдання: