Мета даного конспекту - познайомити учнів зновим розділом «Видатні українські письменники»; поглибити знання дітей про життям і творчість українського народного поета Т. Г. Шевченка; розвивати уміння виділяти головне, суттєве; уміння зв'язно говорити , висловлювання на задану тему; сприяти національному вихованню учнів; виховувати почуття гордості за Україну
Тема: введення в розділ «Видатні українські письменники ». Вступ до теми «Тарас Шевченко» Вірші «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати…» ( напам’ять )
Мета: розпочати вивчати розділ «Видатні українські письменники»; поглибити знання дітей про життям і творчість українського народного поета Т. Г. Шевченка; розвивати уміння виділяти головне, суттєве; уміння зв’язно говорити , висловлювання на задану тему; сприяти національному вихованню учнів; виховувати почуття гордості за Україну.
Обладнання: виставка книжок ; портрет Т. Шевченка; «Кобзарі» на вишитому рушникові , тематичний стенд , запис «Садок вишневий коло хати», картки
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Ми вам раді, люди добрі;
І вітаєм щиро вас;
І запрошуєм ласкаво
На урок в 4 клас.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Я не даремно почала сьогоднішній урок словами Ліни Костенко , бо ми розпочинаємо вивчати розділ, який називається «Видатні українські письменники». Тому я хочу запросити вас в поетичну світлицю
ІІІ. Актуалізація опороних знань. Мотивація навчальної діяльності
1. Давайте поміркуємо над тим, що означає слово світлиця ? (Роздуми дітей: це кімната, у якій світло, радісно і добре)
А слово поетична у назві цього розділу означає, що у цій кімнаті завжди звучить поезія.
- Вивчаючи цей розділ, ми зустрінемося з майстрами поетичного слова: Тарасом Шевченком, Іваном Франком, Лесею Українкою, Павлом Тичиною і Максимом Рильським.
Ці імена знають не тільки в Україні, а й відомі усьому світові. Твори цих славетних українців назавжди увійшли у скарбницю світової літератури.
Благословенна та земля, що дала світові такі талановиті постаті. Їхні твори назавжди увійшли до скарбниці світової літератури. А особливе почесне місце серед цих імен по праву займає автор чудових слів , які являлися девізом протягом цих років навчання (читаю напам’ять ) та чий портрет займає почесне місце в нашому класі
Тож сьогоднішній наш урок ми присвятимо Тарасу Шевченку, Великому Кобзарю, національному пророку, захиснику всіх знедолених, нашому поводирю крутими дорогами становлення української державності. Кобзарями називаємо також народних співців, які виконували пісні, супроводжуючи свій спів грою на бандурі чи кобзі.
Декламація віршів підготовленими учнями.
Учень: вже скоро день народження Тараса,
Великого, святого Кобзаря,
Його слова і досі світ хвилюють,
І всіх нас зігріва його зоря.
Учень: Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
Учень: Благословляємо той день прекрасний,
Коли з’явився він на білий світ.
Він буде жити - доки України.
Він буде з нами ще багато літ!
Офорт — різновид гравюри на металі, котрий дозволяє отримувати відтиски з друкарських форм, які попередньо оброблені кислотами. На металевій дошці голкою роблять малюнок, а заглиблення елементів зображення посилюють шляхом травлення металу кислотами, витравлені місця наповнюють фарбою і на спеціальному станку друкують відбиток на зволоженому папері. Офорт виник у Західній Європі в 16 столітті. Цим засобом широко користувалися українські митці, зокрема Т. Шевченко.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явор молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпощуться качаточка
Помеж осокою.
А качечка випливає
З качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.
Тече вода край города.
Вода ставом стала.
Прийшло дівча воду брати,
Брало, заспівало.
Вийшли з хати батько й мати
В садок погуляти,
Порадитись, кого б то їм
Своїм зятем звати?
Фізкультхвилинка
IV. Вивчення нового матеріалу.
1 . Опрацювання вірша Т.Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє…»
1. Читання вірша вчителем.
- Звичайно, сила і безсмертя поета – у його віршах. Чудовими і неповторними є Шевченкові вірші, у яких він оспівує красу рідного краю. Примусова розлука з рідним краєм загострила у нього почуття любові до України. Ніби голуби сизокрилі, прилітали з-за Дніпра думи і переносили поета на рідну землю. І бачив він картину неповторної краси рідного куточка. Зараз і ми здійснимо подорож у цей куточок.
- Які картини малювала ваша уява, слухаючи вірш?
2. Словникова робота.
пливе один
повен Дунаю
спиняє скіпок
поплив заграло
спинить розмовляє
погралися рибалоньки
а) Гра «День і ніч»
Слово вчителя.
У 1845 р. поет закінчив Петербурзьку Академію мистецтв і поїхав у Київ. Тут він працював художником в археографічній комісії, став членом таємничого товариства – Кирило-Мефодіївського братства, яке боролося проти панів і царя.Як члена цього братства Т.Г. Шевченка було заарештовано. Він опинився у страшних казематах Петропавлівської фортеці в Петербурзі. Кількаметрові стіни камери заховали Тараса від усього світу, але не вбили Божої іскри митця. Заарештований поет після огидних допитів пише вірші. А тепер уявіть собі холодне підземелля з широкими кількаметровими стінами Петропавловської фортеці в Петербурзі. Тут, захований від усього світу за написання волелюбних віршів, в огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Тарас Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року.Його кати, мабуть, луснули б від злості, якби добідалися, що їхній арештант і тут, у казематі, пише вірші. Цей цикл віршів, серед яких і вірш «Садок вишневий коло хати», Шевченко так і назвав «У казематі».
2. Робота над віршем «Садок вишневий коло хати…»
а) Показове читання вірша вчителем напам’ять
б) Словникова робота
- Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви:
в_шні х_ти
пл_ги под_є
в_ч_ря з_тих
к_ло йд_ть
- Яке слово «зайве» у кожній колонці? Чому?
- Яке значення може мати слово коло ?
хрущі – червоно-бурі жуки (демонстрація малюнка)
зіронька встає - сходить сонце
в) Перевірка первинного сприймання вірша дітьми
- Хто подає вечерю?
- Звідки повертаються дівчата?
- Де вечеряє сім’я?
Все-все в цьому вірші символізує Україну: вишневий садок, хрущі над вишнями , дівчата, які стомлені важкою панською працею, з піснею повертаються додому, біля хати вечеряє селянська родина.Щось величне та вічне, пронизане ідеєю добра, відчувається в поезії. А ще глибока людяність і сердечність у взаєминах. А яка краса оточує цю українську родину! Краще й не скажеш. І автор – тут!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Тепер фільм «ожив» дзичанням жуків, солов’їним щебетом, тихою розмовою, українською піснею, яку співають дівчата.
Ми не знаємо точно, яка пісня лунає у вірші «Садок вишневий коло хати…» Народних пісень дуже багато. Всі вони надзвичайно мелодійні, гарні; в них душа українського народу. Давайте послухаємо українську народну пісню у виконанні
Підсумок уроку.
- Чи відображають ці прислів’я тему нашого сьогоднішнього уроку?
- Що нового ви взяли з уроку?
- Історія життя Шевченка – то повість про те, якою сильною і непереможною може бути людина, що виростає з народу, живе з ним, вірно служить йому і зв’язана з ним усіма думками і помислами своїми.
Судилася йому Прометеєва доля – безсмертная. Не тихим словом вшановують його люди, а говорять як із живим, як із сучасником, беручи з нього приклад витримки, мужності, незалежності, великої любові до природи і України.
Його безсмертні поетичні і художні твори не тільки є цінною спадщиною для українського народу – вони увійшли золотим фондом у скарбницю світової літератури.
VI. Домашнє завдання.
Вивчити вірш «Садок вишневий коло хати…» напам’ять.
Він тут стоїть не для прикраси
У сквері цім на видноті
Величний пам’ятник Тарасу
Створили руки золоті
Чоло нахилене в задумі
Як і тоді в далекі дні
Коли бував проїздом в Сумах
І зупинявсь в Лебедині
Бував він і в припсельських селах
Картка 1
пливе один
повен Дунаю
спиняє скіпок
поплив заграло
спинить розмовляє
погралися рибалоньки
Картка 2
- Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви:
в_шні х_ти
пл_ги под_є
в_ч_ря з_тих
к_ло йд_ть
Картка 3
Гра «Розсипанка» Склади прислів’я.
Шевченко Тарас живе і здорове
Немає птаха без крил, як рідний край
Тарасове слово і ніколи не забудем
Шевченків «Кобзар» дорогий, наче сонце для нас
Кобзаря любити будем а Шевченка без України.