Конспект уроку. Введення в розділ «Видатні українські письменники ». Вступ до теми «Тарас Шевченко» Вірші «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати…» ( напам’ять )

Про матеріал

Мета даного конспекту - познайомити учнів зновим розділом «Видатні українські письменники»; поглибити знання дітей про життям і творчість українського народного поета Т. Г. Шевченка; розвивати уміння виділяти головне, суттєве; уміння зв'язно говорити , висловлювання на задану тему; сприяти національному вихованню учнів; виховувати почуття гордості за Україну

Перегляд файлу

Тема: введення в розділ «Видатні українські письменники ». Вступ до теми «Тарас Шевченко» Вірші «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати…»  ( напам’ять ) 

Мета: розпочати вивчати розділ «Видатні українські письменники»; поглибити знання  дітей про життям і творчість українського народного поета Т. Г. Шевченка; розвивати уміння виділяти головне, суттєве; уміння зв’язно говорити , висловлювання на задану тему; сприяти національному вихованню учнів; виховувати почуття гордості за Україну.

Обладнання:  виставка книжок ; портрет Т. Шевченка; «Кобзарі» на вишитому рушникові , тематичний стенд , запис «Садок вишневий коло хати», картки

Хід уроку

І. Організаційний момент.
Ми вам раді, люди добрі; 
І вітаєм щиро вас; 
І запрошуєм ласкаво 
На урок в 4 клас.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Страшні слова, коли вони мовчать, 
    коли вони зненацька причаїлись, 
    коли не знаєш, з чого їх почать, 
    бо всі слова були уже чиїмись. 

    Хтось ними плакав, мучивсь, болів, 
    із них почав і ними ж і завершив. 
    Людей мільярди і мільярди слів, 
    а ти їх маєш вимовити вперше! 

    Все повторялось: і краса, й потворність. 
    Усе було: асфальти й спориші. 
    Поезія - це завжди неповторність, 
    якийсь безсмертний дотик до душі.

-          Я не даремно почала сьогоднішній  урок словами Ліни Костенко , бо ми розпочинаємо вивчати розділ, який називається «Видатні українські письменники». Тому я хочу запросити вас в поетичну світлицю

ІІІ. Актуалізація опороних знань. Мотивація навчальної діяльності

1.       Давайте поміркуємо над тим, що означає слово світлиця ? (Роздуми дітей: це кімната, у якій світло, радісно і добре)

А слово поетична у назві цього розділу означає, що у цій кімнаті завжди звучить поезія.

-          Вивчаючи цей розділ, ми зустрінемося з майстрами поетичного слова: Тарасом Шевченком, Іваном Франком, Лесею Українкою, Павлом Тичиною і Максимом Рильським.

Ці імена знають не тільки в Україні, а й відомі усьому світові. Твори цих славетних українців назавжди увійшли у скарбницю світової літератури.

Благословенна та земля, що дала світові такі талановиті постаті. Їхні твори назавжди увійшли до скарбниці світової літератури. А особливе почесне місце серед цих імен по праву займає автор чудових слів , які являлися девізом протягом цих років навчання (читаю напамять ) та чий портрет займає почесне місце в нашому класі
Тож сьогоднішній наш урок ми присвятимо Тарасу Шевченку, Великому Кобзарю, національному пророку, захиснику всіх знедолених, нашому поводирю крутими дорогами становлення української державності. Кобзарями називаємо також народних співців, які виконували пісні, супроводжуючи свій спів грою на бандурі чи кобзі.

        Декламація віршів підготовленими учнями.
       Учень: вже скоро день народження Тараса,
                    Великого, святого Кобзаря,
                    Його слова і досі світ хвилюють,
                    І всіх нас зігріва його зоря.

      Учень: Щовесни, коли тануть сніги,
                    І на рясті просяє веселка,
                   Повні сил і живої снаги
                    Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.

      Учень: Благословляємо той день прекрасний,
                    Коли з’явився він на білий світ.
                     Він буде жити - доки України.
                   Він буде з нами ще багато літ!

  • Слова любові, пошани, вдячності наповнюють серця людей усього світу при згадуванні імені Кобзаря , бо Шевченко – не тільки наш поет, він належить усім народам. Його знають і цінують на всій планеті. По ньому пізнають нас, українців. Та наші серця проймаються особливою гордістю, коли ми чуємо його ім’я, адже для нас Шевченко не просто геніальний поет, він – наш земляк, а ми – його нащадки. 
    Він наша совість, наш порадник, наша найбільша правда. Ми вчимося в нього мудрості, любові до рідного краю і народу, його мови, навчаємося бути чесними й справедливими, гуманними й порядними, працювати на благо України.
    У світі налічується 1384 пам’ятники Тарасові Шевченку – це найбільша кількість пам’ятників, встановлених одній особистості та 110 музеїв, 100 з яких на території нашої держави – все це свідчення глибокої поваги до поета. 
  • Розгляньте , будь ласка , виставку , яка складається лише з книг , в яких вміщені твори Т.Шевченка , а ось це книга , в якій вміщені картини з музею ….

Офорт   — різновид гравюри на металі, котрий дозволяє отримувати відтиски з друкарських форм, які попередньо оброблені кислотами. На металевій дошці голкою роблять малюнок, а заглиблення елементів зображення посилюють шляхом травлення металу кислотами, витравлені місця наповнюють фарбою і на спеціальному станку друкують відбиток на зволоженому папері. Офорт виник у Західній Європі в 16 столітті. Цим засобом широко користувалися українські митці, зокрема Т. Шевченко.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • А зараз дозвольте мені уявити себе журналістом , я буду ставити запитання , а ви – відповідати . То ж почнемо . Де і коли народився Т.Шевченко ?
  • Т.Г. Шевченко народився 9 березня 1814 року на Черкащині  в селі Моринці. Дитинство його пройшло в Кирилівці.
  • У скільки років батько віддав Тараса до школи ?
  • У восьмирічному віці батько віддав Тараса до школи , до кирилівського дячка-вчителя
  • А що ви можете розповісти про батьків Тарасика ?
  •  Батьки Шевченка були кріпаками багатого пана Енгельгарда. Тарас рано залишився круглою сиротою. Спочатку померла мати, а потім і батько.
  • Що ще вам відомо про Тараса з попередніх класів ?
  • Тарас спочатку був наймитом у дяка, потім став козачком пана Енгельгарда. Буває заховається в бур’янах та й малює  картини чи складає вірші
  • А хто скаже , скільки років був Шевченко у кріпацтві ?
  • 24 роки був Т.Г. Шевченко у кріпацтві.
  • А які вірші Шевченка ви знаєте напамять

Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

Пишається калинонька,

Явор молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють.

Тече вода із-за гаю

Та попід горою.

Хлюпощуться качаточка

Помеж осокою.

А качечка випливає

З качуром за ними,

Ловить ряску, розмовляє

З дітками своїми.

Тече вода край города.

Вода ставом стала.

Прийшло дівча воду брати,

Брало, заспівало.

Вийшли з хати батько й мати

В садок погуляти,

Порадитись, кого б то їм

Своїм зятем звати?

  • Село! І серце одпочине:
    Село на нашій Украïні —
    Неначе писанка, село,
    Зеленим гаем поросло.
    Цвітуть сади, біліють хати,
    А на горі стоять палати,
    Неначе диво. А кругом
    Широколистіï тополі,
    А там і ліс, і ліс, і поле,
    І сині гори за Дніпром.
    Сам Бог витае над селом.

Фізкультхвилинка

IV. Вивчення нового матеріалу.

1 . Опрацювання вірша Т.Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє…»

1. Читання вірша вчителем.
- Звичайно, сила і безсмертя поета – у його віршах. Чудовими і неповторними є Шевченкові вірші, у яких він оспівує красу рідного краю. Примусова розлука з рідним краєм загострила у нього почуття любові до України. Ніби голуби сизокрилі, прилітали з-за Дніпра думи і переносили поета на рідну землю. І бачив він картину неповторної краси рідного куточка. Зараз і ми здійснимо подорож у цей куточок.
- Які картини малювала ваша уява, слухаючи вірш?

2. Словникова робота.

пливе                           один

повен                          Дунаю

спиняє                         скіпок

поплив                         заграло

спинить                     розмовляє

погралися                 рибалоньки

  • прочитати кожну колонку слів на одному диханні
  • поясніть вислів «гори-хвилі»
  • поясніть слово скіпка (невелика пластина, відколота від деревини)
  • поясніть правопис слова з великої букви
  1. Повторне (мовчазне) читання вірша учнями.
  • Читаючи, зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші і неспокою у природі.
  1. Читання вірша учнями вголос.
  2. Аналіз змісту вірша.
  • яку річку описує поет у своєму вірші?
  • що пливло по Дунаю?
  • чому човен винесло у море?
  • прочитайте рядочки, у яких поет передав картини тиші у природі;
  • прочитайте рядочки, у яких поет передав картини неспокою у природі;
  • прочитайте, що із описаного у вірші ви могли б сприйняти зором, а що – відчути слухом
  • які почуття викликав у вас цей вірш?

а) Гра «День і ніч»

 Слово вчителя.

      У 1845 р. поет закінчив Петербурзьку Академію мистецтв і поїхав у Київ. Тут він працював художником в археографічній комісії, став членом таємничого товариства – Кирило-Мефодіївського братства, яке боролося проти панів і царя.Як члена цього братства Т.Г. Шевченка було заарештовано. Він опинився у страшних казематах Петропавлівської фортеці в Петербурзі. Кількаметрові стіни камери заховали Тараса від усього світу, але не вбили Божої іскри митця. Заарештований поет після огидних допитів пише вірші. А тепер уявіть собі холодне підземелля з широкими кількаметровими стінами Петропавловської фортеці в Петербурзі. Тут, захований від усього світу за написання волелюбних віршів, в огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Тарас Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року.Його кати, мабуть, луснули б від злості, якби добідалися, що їхній арештант і тут, у казематі, пише вірші. Цей цикл віршів, серед яких і вірш «Садок вишневий коло хати», Шевченко так і назвав «У казематі».

2.       Робота над віршем «Садок вишневий коло хати…»

а) Показове читання вірша вчителем напам’ять

б) Словникова робота

- Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви:
в_шні        х_ти
пл_ги        под_є
в_ч_ря      з_тих
к_ло          йд_ть
- Яке слово «зайве» у кожній колонці? Чому?
- Яке значення може мати слово коло ?

хрущі – червоно-бурі жуки (демонстрація малюнка)

зіронька встає - сходить сонце

в) Перевірка первинного сприймання вірша дітьми

  • яка пора року описана у вірші?
  • які рядочки дають вам підставу так вважати?

- Хто подає вечерю?

- Звідки повертаються дівчата?

- Де вечеряє сім’я?

  • як ви розумієте вислів «мати хоче научати»?
  • які пестливі , ніжні слова використовує поет ?
  • відчувається його душа в словах «зіронька», «соловейко», «маленьких діточок» душа поета в любові до рідного краю , батьківщини
  • - назвіть предмети зображені у вірші, які ви сприймаєте зором, а потім ті, які відчуваєте слухом.

Все-все в цьому вірші символізує Україну: вишневий садок, хрущі над вишнями , дівчата, які стомлені важкою панською працею, з піснею повертаються додому, біля хати вечеряє селянська родина.Щось величне та вічне, пронизане ідеєю добра, відчувається в поезії. А ще глибока людяність і сердечність у взаєминах. А яка краса оточує цю українську родину! Краще й не скажеш. І автор – тут!

  • Виразне читання вірша учнями
  • Рольова гра «Режисер фільму»
    Словникова робота
    Режисер  - постановник кінофільму, вистави, концертної програми тощо. 
    Головне завдання режисера - поставити даний йому сценарій. Від таланту режисера залежить успіх кожної постановки. Якщо режисер досвідчений, розумний, своєрідно мислить, то це дасть змогу йому точно передати ідею, атмосферу сценарію, так само він може додати що-небудь своє, так званий авторський почерк.

    Завдання
  • Уявіть себе режисерами фільму «Садок вишневий коло хати…» (за віршем Т.Г.Шевченка). Вам потрібно поставити фільм за сценарієм вірша. Розкажіть, про що буде ваш фільм. 
  • З яких трьох частин складатиметься фільм? (Вибіркове читання)
    І частина 
    До вечері
    Садок вишневий коло хати, 
    Хрущі над вишнями гудуть, 
    Плугатарі з плугами йдуть, 
    Співають ідучи дівчата, 
    А матері вечерять ждуть. 

    ІІ частина 
    Вечеря
    Сім'я вечеря коло хати,
    Вечірня зіронька встає. 
    Дочка вечерять подає, 
    А мати хоче научати, 
    Так соловейко не дає. 

    ІІІ частина 
    Після вечері
    Поклала мати коло хати 
    Маленьких діточок своїх; 
    Сама заснула коло їх. 
    Затихло все, тілько дівчата 
    Та соловейко не затих. 

    Учитель. Дуже гарне режисерське рішення. Я добре уявила ті картини, які ви покажете у фільмі. Але щоб ці картини «ожили», необхідно озвучити наш фільм. 

    Робота в парах 

    Завдання. Прочитайте пошепки ще раз вірш за частинами. Порадьтесь і запропонуйте звук до кожної частини вашого фільму.

    Орієнтовне виконання завдання


І частина

«До вечері»


ІІ частина

«Вечеря»


ІІІ частина

«Після вечері»


Садок вишневий коло хати, 

Хрущі над вишнями гудуть, 
Плугатарі з плугами йдуть, 
Співають ідучи дівчата, 
А матері вечерять ждуть. 


Сім'я вечеря коло хати, 
Вечірня зіронька встає. 
Дочка вечерять подає, 
А мати хоче научати, 
Так соловейко не дає. 


Поклала мати коло хати 
Маленьких діточок своїх; 
Сама заснула коло їх. 
Затихло все, тілько дівчата 
Та соловейко не затих. 


Звук: Хрущі гудуть, дівчата співають українську народну пісню


Звук: тиха розмова сім’ї, солов’їний щебет, далекий дівочий спів 


Звук: солов’їний щебет, українська народна пісня

- Тепер фільм «ожив» дзичанням жуків, солов’їним щебетом, тихою розмовою, українською піснею, яку співають дівчата. 
Ми не знаємо точно, яка пісня лунає у вірші «Садок вишневий коло хати…» Народних пісень дуже багато. Всі вони надзвичайно мелодійні, гарні; в них душа українського народу. Давайте послухаємо українську народну пісню у виконанні

Підсумок уроку.

  • «Мозковий штурм»
    Шевченко: хто він для України?
    Т. Шевченко – славний син українського народу; громадський діяч, мислитель.
  • Розсипанка. Склади прислів’я. Робота у парах.
    Шевченко Тарас                                            живе і здорове
    Немає птаха без крил,                                   як рідний край
    Тарасове слово і                                             ніколи не забудем
    Шевченків «Кобзар» дорогий,                     наче сонце для нас
    Кобзаря любити будем                                 а Шевченка без України.

-          Чи відображають ці прислів’я тему нашого сьогоднішнього уроку?

-          Що нового ви взяли з уроку?

-         Історія життя Шевченка – то повість про те, якою сильною і непереможною може бути людина, що виростає з народу, живе з ним, вірно служить йому і зв’язана з ним усіма думками і помислами своїми.
Судилася йому Прометеєва доля – безсмертная. Не тихим словом вшановують його люди, а говорять як із живим, як із сучасником, беручи з нього приклад витримки, мужності, незалежності, великої любові до природи і України.
Його безсмертні поетичні і художні твори не тільки є цінною спадщиною для українського народу – вони увійшли золотим фондом у скарбницю світової літератури.

VI. Домашнє завдання.

Вивчити вірш «Садок вишневий коло хати…» напам’ять.

 

 

 

Він тут стоїть не для прикраси

У сквері цім на видноті

Величний пам’ятник Тарасу

Створили руки золоті

Чоло нахилене в задумі

Як і тоді в далекі дні

Коли бував проїздом в Сумах

І зупинявсь в Лебедині

Бував він і в припсельських селах

Картка 1

пливе                           один
повен                          Дунаю
спиняє                         скіпок
поплив                         заграло
спинить                     розмовляє
погралися                 рибалоньки

 

Картка 2

- Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви:
в_шні        х_ти
пл_ги        под_є
в_ч_ря      з_тих
к_ло          йд_ть
 

Картка 3

Гра «Розсипанка» Склади прислів’я.
Шевченко Тарас                                            живе і здорове
Немає птаха без крил,                                   як рідний край
Тарасове слово і                                             ніколи не забудем
Шевченків «Кобзар» дорогий,                     наче сонце для нас
Кобзаря любити будем                                 а Шевченка без України.

 

doc
До підручника
Літературне читання 4 клас (Чумарна М. І.)
Додано
3 листопада 2018
Переглядів
1339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку