Конспект уроку з літературного читання для 4 класу на тему "Марія Хоросницька «Звідки в міста назва – Львів», Мар’яна Савка «Казка про Старого Лева»"

Про матеріал

Тема уроку: Марія Хоросницька «Звідки в міста назва – Львів», Мар'яна Савка «Казка про Старого Лева» . Матеріал уроку допомагає ознайомити учнів з історичним минулим нашого народу, походженням назви міста Львів та сприяти свідомому розумінню тексту; пригадати що таке вірш; вдосконалювати навички виразного, усвідомленого читання; розвивати вміння самостійно аналізувати, робити висновки; збагачувати словниковий запас. Виховувати любов до України, шанобливе ставлення до рідного краю.

Перегляд файлу

Урок  з літературного читання

на тему:

Марія Хоросницька «Звідки в міста назва – Львів»,

Мар’яна Савка «Казка про Старого Лева»

4 клас

Вчитель початкових класів: Ященко І.В.

 

Загальнопізнавальні цілі:

  •                               вдосконалювати навички виразного, усвідомленого читання;
  •                               виховувати наполегливість, самостійність, старанність у роботі.

Предметні компетентності:

  •                               ознайомити учнів з історичним минулим нашого народу, походженням назви міста Львів;
  •                               поповнювати словниковий запас;
  •                               формувати вміння самостійно аналізувати;

Ключові компетентності:

вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:

  •                               розуміє завдання, які ставить вчитель;
  •                               співпрацює в парі з вчителем;

загально-мовленнєві вміння і навички:

  •                               відповідає в помірному темпі, чітко, виразно, з відповідною силою голосу;
  •                               вдосконалювати навички свідомого виразного читання;
  •                               розвивати зв’язне мовлення

контрольно-оцінні вміння:

  •                               тримає в порядку своє робоче місце та приладдя;

інформаційно-комунікативна:

  •                               знаходить в завданні конкретні відомості;
  •                               показує свою роль в вивченні та засвоєнні навчального матеріалу;

здоровязбережувальна:

  •                               розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою.

Мета: ознайомити учнів з історичним минулим нашого народу, походжен -ням назви міста Львів і сприяти свідомому розумінню тексту вірша; пригада -ти що таке вірш; вдосконалювати навички виразного, усвідомленого читання; розвивати вміння самостійно аналізувати, робити висновки; формувати навички зв'язного мовлення і розвивати пізнавальні інтереси учнів, збагачува ти словниковий запас. Виховувати любов до України, шанобливе ставлення до рідного краю.

Обладнання: презентація, тест для перевірки д.з, картки для роботи в групі.

Очікувані результати: знають походженням назви міста Львів;  вміють виразно читати вірш, аналізувати його зміст.

 

 

 

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

1. Привітання

Дзвоник пролунав веселий,

Дружно всіх він кличе в клас.

І цікаве на уроці

пропоную я для вас.

Сьогодні до нас завітали гості.

Привітайтесь до гостей «Добрий день!»

2. Створення емоційного настрою:

Щоб завжди було приємно

І цікаво, і дотепно,

Усміхайтесь скрізь і всюди

Мамі, вчителям і людям,

І тоді життя прекрасне

Стане радісним для всіх.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1.                           Перевірка домашнього завдання.

Тест.

     Перевіримо чи уважними ви були дослідниками нашої Батьківщини. Виконаємо тест за творами з якими вже ознайомилися. Питань 6, кожна правильна відповідь – 2б.

1)Місто Чернігів уперше згадується в літописах під … (1 слайд)

а) 907 роком;

б) 1012 роком;

в) 908 роком.

2) Слово Чернігів звучало колись як … (2 слайд)

а) Сернігів;

б) Серги;

в) Чорне.

3) З приводу назви міста існує (3 слайд)

а) одна легенда;

б) декілька легенд;

в) жодної легенди.

4) Хто був найвідомішим ученим за княжих часів? (4 слайд)

а) Ярослав Мудрий;

б) Нестор Літописець;

в) Володимир Великий;

5) Що таке «Найдавніша Літопись»? (5 слайд)

а) перша історія України;

б) збірка віршів про Україну;

в) збірка оповідань про життя князів.

6) Ким був Ярослав Мудрий? (6 слайд)

а) літописець;

б) автор казок;

в) князь київський.

Взаємоперевірка.

  •                               Зараз обмінялися аркушем із сусідом, взяли в руки олівці, перевірте роботу одне одного. Кожна правильна відповідь 2 б.

(Відповіді на дошці.) (1 - а, 2 - а, 3 -б , 4 - б, 5 - а, 6 -в .)

  •                               Сьогодні ми працюємо  групами, підготовка деякої інформації також виконувалася в домашніх групах. На уроці у нас діє система самоцінювання , результати якої ви виставляєте в лист самооцінки.

Вчитель:

- Діти, ви добре справились із  завданням тесту, тож готові працювати далі.

ІІІ. Повідомлення теми та мети. Мотивація навчальної діяльності.

- Нагадайте як називається розділ який ми зараз вивчаємо? (Сторінками історії України)

2. Гра «Відновіть вірш».

(Учні отримують картки.)

Левеня із міста Лева

Марія Людкевич

 

Левеня із міста Лева,

В нього мати королева,

Біля ратуші на троні

На залізному припоні.

На гербі Лев-батько гідно

Сім віків стоїть незмінно.

 

Пишна грива, очі сині,        

Левеня щасливе нині, 

Бо день міста в ріднім Львові —  

І воно вже на значкові.       

 

Той значок купила мати (1)

І так гарно їм обом -  (3)

Для синка Левка на свято. (2)

Левенятку із Левком. (4)

- Як Ви думаєте до якого міста ми сьогодні з вами помандруємо?

- Сьогодні  ми  помандруємо  до  Львова,  поринемо  у далеке  минуле  цього  міста. Познайомимось  із віршем  Марії  Хоросницької «Звідки  в  міста  назва – Львів», Мар’яни Савки «Казка про Старого Лева». Ми  будемо  читати і обговорювати  прочитане,  міркувати,  дивитись  і  бачити,  слухати  і  чути,  сприймати  розумом  і  душею  те,  про  що  йтиметься  на  уроці.

- Що Ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (відповіді учнів)

 

 

 

3. Літературознавчий диктант. Робота в парі.

- Перед вами лежить аркуш зі словами лівої колонки і визначеннями правої колонки. Необхідно з’єднати стрілками: слово, та його визначення.

Поєднай визначення з правилом  (робота в парі)

4. Самоперевірка

Нагадаємо що таке вірш? (відповідь учнів) визначення, що таке вірш на екрані.

- Чи знаєте ви, звідки походить назва міста Львів?

- Знайдемо місце знаходження міста. В якій стороні горизонту знаходиться місто? (захід)

- Подивіться на карту України. Це дуже далеко, їхати до Львова майже цілу добу.

     - Чи був хтось із вас у цьому місті?

- На весняних канікулах у 3 класі деякі учні відвідали це місто і принесли оці чудесні фотографії з яких ми зробили КОЛАЖ. І зараз ці  учні проведуть з нами невеличку заочну подорож , давайте їх послухаємо.

5. Розповідь підготовлених дітей ( Колаж)

Тож  запрошуємо  до  подорожі!!!

   Львів — це великий політичний і культурний, історичний і туристичний центр Західної України. 

     Говорять, що це місто схоже своїми архітектурними спорудами на Париж, навіть деякі фільми, події яких розгортаються у Франції, були відзняті у Львові.

      Побувавши у Львові ми дізналися про його історію, традиції та звичаї цього міста.

         Побували на площі Ринок, побачили Ратушу, відвідали майстерню карамелі і шоколаду.

       Також перегляньте нашу виставку сувенірів, які ми привезли  на згадку про це дивовижне місто.

VІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

1. Слово  вчителя  про  заснування  Львова     

 

 

- Ім’я  першого  короля  України  Данила  Галицького  тісно  пов’язане  зі  Львовом.  Це  він,  Данило  Галицький,  у  далекому  1256 році  побудував  місто,  назвав  його  на  честь  сина  Лева  Львовом  і  подарував  його  на  весілля  синові.

     Тож  прийшов  час  познайомитись  нам  із  віршем  Марії  Хоросницької  «Звідки  в  міста  назва – Львів», але перш за все познайомимося з автором цього віршу.

2. Повідомлення про поетесу.

(Виступ учнів)

       Марія Василівна Хоросницька (Сваричевська) народилася 13 травня 1924 року в с. Хоросно Пустомитівського району на Львівщині. Від назви села й узяла собі літературний псевдонім.

        Після закінчення школи навчалася у Львівському педагогічному інституті. Рідний галицький край наділив її веселою вдачею. Коли вона стала письменницею, біля неї завжди юрмилися подруги, чулися дотепи, сміх, вигуки, звучали вірші. Була учасником війни.      

        Марія Хоросницька любить дітей. Окрім поезій, для них вона написала цікаві  вірші і казки, серед них  «Мандрівка по Львову», «Рідне місто пізнаю», які стали своєрідною новинкою в царині дитячої літератури.
 3. Стіна слів.

- У тексті вам зустрінуться такі слова:

Ратуша (малюнок) міська рада.

Імення – ім’я

Данило Галицький – князь

Днина  - (день, час).

Сім  віків – (700 років,  сім  століть).

Дзвеніла – (лунала).

Перекотило – (пройшло).

 

4. Розвиток зв’язного мовлення. Творче завдання.

- Прочитайте назву вірша. Перед тим як ви дізнаєтеся звідки в міста назва Львів, як ви думаєте чому його так назвали?

(Вислови учнів)

5. Первинне сприймання вірша.

Читання вчителя.

     - Прослухайте вірш та скажіть якого князя згадують у вірші?

(відповіді дітей)

6. Повторене читання вірша мовчки. Аналіз змісту.

- Прочитайте вірш самостійно та скажіть між ким відбувається розмова у вірші? Учні читають мовчки

- Між  ким  відбувається  розмова? (Говорять  два  брати.)

- Про  що  розмова? (Про  походження назви  міста  Львів.)

- Що  розповів  старший  брат  молодшому?  (Більше  700 років  тому  князь  Данило  Галицький  побудував  місто  і назвав  його  іменем  сина – Львів.)

- Чому  сумував  Данило? («Сумував  князь,  що  один».)

- Чого  бажав  князь  синові? («Сильним  будь!

                                                        Наш  рід  прослав!»)

 

7.  Виразне читання вірша.

- З якою інтонацією прочитаєте слова молодшого брата? А старшого?

- Який виберете темп читання — швидкий чи повільний? 

 

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Мій Львове!»

1. Робота  над  текстом  «Цікаве  про  Львів»

Цікаве про Львів

       Львів – одне з найбільших міст Західної України. Крім офіційної назви, у Львова є ще  досить  багато імен, кожне з яких красномовно розповість про особливості цього міста: «Місто Лева», «Королівське місто», «Перлина корони Європи», «Столиця Галичини», «Місто—музей», «Маленький Париж», «Культурна столиця України».

    Це  місто  має багату й  цікаву  історію. У Львові була  надрукована  перша українська книга «Апостол». Саме у Львові з'явилася перша міська пошта європейського зразка, був  створений перший в Україні університет, з'явилися перша   пивоварня,  перший пам'ятник, перший готель, перша гасова лампа, перший  стаціонарний  міський  театр,  перша  газета, перший  кінний  трамвай, перший  автомобіль…1895 року у Львові вперше в Україні названо вулицю іменем Тараса Григоровича Шевченка.

    Сучасний Львів цікавий і  різноманітний.  На сьогоднішній день налічує 2500 пам’ятників і понад 60 музеїв. Тут більше 120 храмів. Щорічно у Львові відбувається понад 100 фестивалів. Найбільш знамениті  - фестивалі класичної музики, джазу, вуличного театру, кави  і шоколаду. Саме тут створюють програмне забезпечення для багатьох голлівудських фільмів, наприклад, спецефекти  для «Гаррі Поттера». Тут дуже багато молоді: кожен п’ятий у цьому місті — це студент тому що у Львові 26 університетів.

     Львів знаходиться на рівній відстані (близько 500 км) від трьох столиць: Варшави (Польща), Києва (Україна) і Будапешта (Угорщина).

1) Тест

VI. Читання віршу  М. Савки «Казка про старого Лева». З  хрестоматії с.74

1. Слово вчителя.

- Львів  - культурна  столиця  Галичини.  Тут   працюють  книжкові видавництва. Серед  них -  Видавництво  Старого  Лева,  яке  видрукувало  нашу  «Хрестоматію  сучасної  української  літератури»,  з  якою  працюємо.  (Звертаю увагу на виставку книжок видавництва «Старого Лева») .

- Зараз ми  з вами познайомимося ще з одним віршованим твором Мар’яни Савки «Казка про Старого Лева»

2. Відомості про автора

      Мар’яна Савка (21 лютого 1973 року, м. Копичинці, Тернопільська область) - головний редактор і співзасновник «Видавництва Старого Лева».

      Поетеса, автор дванадцяти книг, серед яких і дитячі, зокрема віршована «Казка про Старого Лева».

       Перекладач, громадський діяч, член Ради Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва, віце-президент літературної премії «Великий Їжак».

3. Стіна слів

Галицький ринок – найстаріший ринок у Львові

Шинка – мясо

Шпондерок –  сало

Відень – столиця Австрії

Бродвей – широка, довга вулиця

Мансарда –  поверх у горішньому просторі

Ратуша – споруда міської адміністрації

4. Бесіда за змістом.

- Де мандрував Лев?

- Де він отримав освіту?

- В яких країнах він жив?

- Де зустрів останнє кохання?

- Куди ж він таки повернувся?

- Де саме оселився у місті Львові?

Ви прочитали, що дуже багато відвідав країн, різних міст наш герой, але все-таки повернувся на свою Батьківщину.

- Які прислів’я про Батьківщину Ви знаєте? (зачитують підготовлені учні)

 

 

VI. Узагальнення отриманих знань.

  1. Складемо «Асоціативний кущ»

- Які асоціації у вас виникають із словом Львів?

 

        

             місто            Париж                                      історія       

кава                              Львів                                 лев

 

    трамвай         Данило Галицький                                  М.Хоросницька

 

VII. Підсумок уроку.

  1.                           Оцінювання.

- Оцініть будь ласка вашу роботу на сьогоднішньому уроці. Підрахуйте кількість своїх балів.

2. Домашнє завдання

 

 

-  Сьогодні  нам  прийшла  посилка   зі  Львова.  (Учитель  дістає  посилку,  разом  із  дітьми  розглядає  її,  відкриває.)

  • Що  тут? Спочатку  лист.    Послухайте  його.

Дорогі друзі!  Знаємо,  що  зараз  ви  на  уроці  говорите  про  наше  чудове  місто  Львів,  милуєтесь  його  краєвидами,  вивчаєте  історію.  Знайте,  що ми,  працівники  фабрики  «Світоч», радіємо  цьому  і  шлемо    палкий  привіт  та  солодкий  гостинець  для  Вас.  Пригощайтеся! І чекаємо Вас у гості!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Неверова Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 листопада 2018
Переглядів
6266
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку