Просянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня
Інтегрований урок літературного читання та
образотворчого мистецтва
у 4 класі
Знай і шануй символи України.
Стаття про герб України.
Д.Павличко «Наш прапор».
Н. Поклад «Гімн».
Символи України в образотворчому мистецтві.
Учитель вищої категорії,
учитель – методист
Мендрух Т.О.
Інтегрований урок літературного читання та
образотворчого мистецтва
у 4 класі
Тема: Знай і шануй символи України. Стаття про герб України. Д.Павличко «Наш прапор». Н. Поклад «Гімн». Символи України в образотворчому мистецтві.
Мета: ознайомити учнів з віршами Дмитра Павличка «Наш прапор» та Наталки Поклад «Гімн»; удосконалювати навички виразного свідомого читання поетичних творів; розширити знання учнів про національну символіку; удосконалювати навички малювання державної символіки;сприяти формуванню національної свідомості учнів; виховувати патріотизм, розуміння своєї причетності до долі України.
Обладнання: стенд «Державні символи України», музичний запис Гімну України, мультимедійний пристрій, картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Я у вазу добавлю і свій колосок з очікуванням на урок. А очікую я, що:
Так, як ти, не вмію я.
ІІІ група - доповни прислів'я .
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Намалюйте малюнок, про що йшла мова у домашньому тексті.
2. Тестування (на індивідуальних картках)
1. Цей твір за жанром є:
а) оповіданням;
б) казкою;
в) статтею.
2. Жовто-блакитне знамено — це:
а) національний символ держави;
б) емблема держави;
в) народний символ держави
3. Захопити стяг ворога означало отримати:
а) поразку;
б) перемогу;
в) перевагу.
4. Прапори виготовляють, як правило, відповідно до кольорів:
а) квітів-символів;
б) національного одягу;
в) герба.
5. Державний Прапор України має такі кольори:
а) синій та білий;
б) синій та жовтий;
в) жовтий та сірий.
6. Верховна Рада ухвалила постанову про Державний Прапор України:
а) 28 січня 1992 року;
б) 24 серпня 1991 року;
в) 28 червня 1991 року
Взаємоперевірка.
Відповіді: 1в; 2а; 3б; 4в; 5б; 6а
3. Читання учнями статті «Як давно в Україні з'явився жовто-блакитний прапор?
ІV. Робота по темі.
1. Вступна бесіда вчителя.
- Я вам прочитаю казку і ви зрозумієте про що ми будемо говорити сьогодні на уроці.
Казка
Давним-давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя.
Підросли вони і вирішили піти в люди, щоб прославити свою матір.
Першим пішов старший син. Мати, аби він про неї пам'ятав, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками. Пішов син. І за корону, яка зігрівала людей і вела вперед, вказувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім'я — Тризуб.
Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто-блакитний одяг. Своїми хорошими справами прославив він свою матір. Дали люди ім'я синові — Прапор.
А там, де був молодший син, завжди звучала пісня, бо мати подарувала молодшому сину голос солов'я. І дали йому ім'я — Гімн.
З того часу йдуть завжди разом — Тризуб, Прапор і Гімн, прославляючи рідну матір. (Показ плакатів з державними символами України і гімн).
Золотий тризуб — символ влади, його можна побачити ще на монетах Київського князя Володимира Великого. У тризубі відображена триєдність життя: батько, мати, дитина, які символізують силу, мудрість і любов. (Демонстрація плаката).
— Що означають кольори на прапорі України?
— Хто є авторами нашого Гімну?
— Які є ще національні символи, крім державних?
— Це її столиця — Київ.
— Річка Дніпро, національна гордість і слава України.
— Гора Говерла у Карпатах.
— Острів Хортиця — символ історії козацтва.
— Софійський собор, Золоті ворота, Києво-Печерська лавра.
— Духовні поводирі — Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка.
— Символами України є верба, калина, чорнобривці, соняшник, тополя.
2. Самостійне читання статті про герб України.
- Поставте запитання своєму товаришеві.
(учні придумують питання товаришеві)
3. Малювання герба.
- Спочатку олівцем намалюйте ескіз композиції, а потім виконайте роботу фарбами.
(перегляд малюнків, обговорення, вибір кращих робіт)
4. Опрацювання вірша Д. Павличка «Наш прапор».
Скільки на землі країн, стільки і прапорів. І всі вони різні: однокольорові, багатокольорові, з візерунками, смугами, зірками, хрестами тощо. Кожний знак або символ на прапорі має своє значення. Кожний прапор має свою історію.
2 учень Як кожний вільний народ, ми, українці, маємо свій прапор. Його ще називають хоругвою, або знаменом. Історія розповідає, що ще великий князь Олег на честь перемоги над Візантією велів вивісити знамена. А князь Володимир вже водив свою бойову дружину на ворогів під хоругвами, у тому числі й синьо-жовтими.
— Чи сподобався вам вірш?
— Які почуття він у вас викликав?
— Що ви уявляли, слухаючи його?
Підготовка до виразного читання вірша
— З якою інтонацією, у якому темпі будете читати вірш?
— Які рядки вірша виділите голосом при читанні?
— Що описує автор у вірші?
— Як пояснює кольори прапора?
— Зачитайте порівняння. З якою метою їх ужито?
— Зачитайте вирази, вжиті в переносному значенні.
5. Відгадайте загадку.
1 | ||||||||||
2 | ||||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
6 | ||||||||||
7 |
1) Птах - символ довголіття.
2) Гори України.
3) Герб нашої держави.
4) Кущ символ України.
5) Столиця України.
6) Найбільша річка України.
7) Дерево - символ України.
ІІ група
1 | |||||||||||||
2 | |||||||||||||
3 | |||||||||||||
4 | |||||||||||||
5 | |||||||||||||
6 |
1)Гори, розміщені на Заході України.
2)Півострів України.
3)Найтепліше море України.
4)Найбільша річка України.
5)Найвища гірська вершина Карпат.
ІІІ група
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 |
1)Місто, яке за легендою одержало назву від князя Чорного та княжни Чорної.
2)Місто, назване на честь Лева - сина князя Данила Галицького.
3)У назві якого міста сховалось «жито»?
4)Столиця шахтарського краю.
VI. Підсумок уроку.
— Розмову про Україну та про її символи можна вести без кінця-краю, бо така багата і щедра наша земля, така славна її історія. Хочу, щоб кожен із вас запам'ятав те, про що ми говорили сьогодні. Любіть свою землю, вивчайте, знайте і поважайте її символи, не давайте нікому скривдити її. Отож, будьте патріотами, шануйте святині своєї держави, пам'ятайте, що за право мати власні символи — герб, прапор, гімн — наш народ заплатив мільйонами людських життів, відданих «за Україну, за її волю, за честь і славу, за народ».
VII. Домашнє завдання.
Вивчити напам'ять вірш Дмитра Павличка «Наш прапор» (с. 58).