«Інтегрований урок літературного читання та образотворчого мистецтва у 4 класі Знай і шануй символи України. Стаття про герб України. Д.Павличко «Наш прапо

Про матеріал

Просянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня

Інтегрований урок літературного читання та

образотворчого мистецтва

у 4 класі

Знай і шануй символи України.

Стаття про герб України.

Д.Павличко «Наш прапор».

Н. Поклад «Гімн».

Символи України в образотворчому мистецтві.

Учитель вищої категорії,

учитель – методист

Мендрух Т.О.

Інтегрований урок літературного читання та

образотворчого мистецтва

у 4 класі

Тема: Знай і шануй символи України. Стаття про герб України. Д.Павличко «Наш прапор». Н. Поклад «Гімн». Символи України в образотворчому мистецтві.

Мета: ознайомити учнів з віршами Дмитра Павличка «Наш прапор» та Наталки Поклад «Гімн»; удосконалювати навички виразного свідомого читання поетичних творів; розширити знання учнів про національну символіку; удосконалювати навички малювання державної символіки;сприяти формуванню національної свідомості учнів; виховувати патріотизм, розуміння своєї причетності до долі України.

Обладнання: стенд «Державні символи України», музичний запис Гімну України, мультимедійний пристрій, картки.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  • 1.Вітання
  • Продзвенів шкільний дзвінок
  • Всіх покликав на урок
  • Треба дружно привітатись: «Добрий день!»
  • Дружно голосно сказати : «Добрий день!»
  • Вліво-вправо повернутись.
  • Усім-усім посміхнутись «Добрий день!Добрий день!»
  • 2. Вправа «Очікування».
  • (на дошці малюнок вази, в учнів вирізані колоски)
  • - У нас сьогодні інтегрований урок літературного читання та образотворчого мистецтва. Що ви очікуєте від цього уроку? Запишіть на колосках і прикріпіть у вазу.
  • (5-6 учнів промовляють свої очікування)
  • Україна – хлібна країна. У нас багато полів засіяно пшеницею. Ціле море колосків можна побачити влітку.

Я у вазу добавлю і свій колосок з очікуванням на урок. А очікую я, що:

  • -Ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, фантазувати й уявляти;
  • -Будете злагоджено працювати у групах, де вам буде комфортно;
  • -Будете активні на уроці.
  • ІІ. Мовленнєва розминка. Робота по групах на картках.
  • І група - словникова робота.
  • Швидко читай – синоніми додавай.
  • Дім - …………….
  • Батьківщина - ……………
  • Прапор - ……………
  • ІІ група - робота над скоромовкою. Визначити учня, який найшвидше
  • промовить скоромовку.
  • Сів шпак на шпаківню
  • Заспівав шпак півню:
  • -Ти не вмієш так, як я,

Так, як ти, не вмію я.

ІІІ група - доповни прислів'я .

За рідний край чужина мачуха.

Людина без Вітчизни, а й та працює.

Батьківщина мати, а життя віддай.

Бджола мала, як соловей без пісні.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Намалюйте малюнок, про що йшла мова у домашньому тексті.


2. Тестування (на індивідуальних картках)


1. Цей твір за жанром є:

а) оповіданням;

б) казкою;

в) статтею.

2. Жовто-блакитне знамено — це:

а) національний символ держави;

б) емблема держави;

в) народний символ держави

3. Захопити стяг ворога означало отримати:

а) поразку;

б) перемогу;

в) перевагу.

4. Прапори виготовляють, як правило, відповідно до кольорів:

а) квітів-символів;

б) національного одягу;

в) герба.

5. Державний Прапор України має такі кольори:

а) синій та білий;

б) синій та жовтий;

в) жовтий та сірий.

6. Верховна Рада ухвалила постанову про Державний Прапор України:

а) 28 січня 1992 року;

б) 24 серпня 1991 року;

в) 28 червня 1991 року


Взаємоперевірка.

Відповіді: 1в; 2а; 3б; 4в; 5б; 6а


3. Читання учнями статті «Як давно в Україні з'явився жовто-блакитний прапор?


ІV. Робота по темі.

1. Вступна бесіда вчителя.

- Я вам прочитаю казку і ви зрозумієте про що ми будемо говорити сьогодні на уроці.

Казка

Давним-давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя.

Підросли вони і вирішили піти в люди, щоб прославити свою матір.

Першим пішов старший син. Мати, аби він про неї пам'ятав, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками. Пішов син. І за корону, яка зігрівала людей і вела вперед, вказувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім'я — Тризуб.

Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто-блакитний одяг. Своїми хорошими справами прославив він свою матір. Дали люди ім'я синові — Прапор.

А там, де був молодший син, завжди звучала пісня, бо мати подарувала молодшому сину голос солов'я. І дали йому ім'я — Гімн.

З того часу йдуть завжди разом — Тризуб, Прапор і Гімн, прославляючи рідну матір. (Показ плакатів з державними символами України і гімн).

Золотий тризуб — символ влади, його можна побачити ще на монетах Київського князя Володимира Великого. У тризубі відображена триєдність життя: батько, мати, дитина, які символізують силу, мудрість і любов. (Демонстрація плаката).

— Що означають кольори на прапорі України?

— Хто є авторами нашого Гімну?

— Які є ще національні символи, крім державних?

— Це її столиця — Київ.

— Річка Дніпро, національна гордість і слава України.

— Гора Говерла у Карпатах.

— Острів Хортиця — символ історії козацтва.

— Софійський собор, Золоті ворота, Києво-Печерська лавра.

— Духовні поводирі — Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка.

— Символами України є верба, калина, чорнобривці, соняшник, тополя.

  • - Прослухавши казку, скажіть, про що ми будемо говорити на уроці.

2. Самостійне читання статті про герб України.

- Поставте запитання своєму товаришеві.

(учні придумують питання товаришеві)

3. Малювання герба.

- Спочатку олівцем намалюйте ескіз композиції, а потім виконайте роботу фарбами.


(перегляд малюнків, обговорення, вибір кращих робіт)

4. Опрацювання вірша Д. Павличка «Наш прапор».

  • §Інформаційне бюро (підготовлені учні)
  • 1 учень Слово «прапор» у перекладі з грецької означає «горіти, спалювати».

Скільки на землі країн, стільки і прапорів. І всі вони різні: однокольорові, багатокольорові, з візерунками, смугами, зірками, хрестами тощо. Кожний знак або символ на прапорі має своє значення. Кожний прапор має свою історію.


2 учень Як кожний вільний народ, ми, українці, маємо свій прапор. Його ще називають хоругвою, або знаменом. Історія розповідає, що ще великий князь Олег на честь перемоги над Візантією велів вивісити знамена. А князь Володимир вже водив свою бойову дружину на ворогів під хоругвами, у тому числі й синьо-жовтими.

  • 3 учень Український прапор. Синь українського неба і золото неозорих пшеничних ланів переніс наш народ на свій прапор. Кольори ці мають ще інше значення — «мир, багатство», бо наш народ мирний і працелюбний. Працею в поті чола здобував він славу рідній землі. Коли ж злі вороги порушували спокій на-роду-трударя, він ставав воїном. А синьо-жовтий прапор закликав до бою, перемоги.
  • 4 учень Синьо-жовте полотнище
  • Гордо майорить.
  • Це — ознака сили й слави
  • Української держави.
  • §Виразне читання вірша вчителем.

— Чи сподобався вам вірш?

— Які почуття він у вас викликав?

— Що ви уявляли, слухаючи його?

  • §Робота в парах.

Підготовка до виразного читання вірша

— З якою інтонацією, у якому темпі будете читати вірш?

— Які рядки вірша виділите голосом при читанні?

  • §Конкурс на краще виразне читання вірша.
  • §Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

— Що описує автор у вірші?

— Як пояснює кольори прапора?

— Зачитайте порівняння. З якою метою їх ужито?

— Зачитайте вирази, вжиті в переносному значенні.

  • §Гра «Добери риму».

  • Блакитні - ……
  • Глибині - ……
  • Блідне - ……
  • Жнива - ……
  • Літо - ……
  • Майорить - …….

5. Відгадайте загадку.

  • Коли звучить він — всі встають,
  • До серця руку прикладають,
  • І вголос, й подумки співають,
  • І Україну прославляють. (Гімн)
  • §Прослухайте гімн України.
  • (звучить гімн, всі присутні встають)
  • §Виразне читання вірша Н. Поклад «Гімн» учителем.
  • — Чи сподобався вам вірш?
  • — Який він за настроєм?
  • §Гра «Бджілки».
  • (Самостійне напівголосне читання вірша учнями. Підготовка до виразного читання вірша)
  • — У якому темпі, з якою інтонацією читатимете вірш?
  • — Знайдіть рядки, які слід виділити під час читання.
  • §Конкурс на краще виразне читання вірша.
  • §Аналіз змісту вірша.
  • — Що автор говорить про слова гімну? про мелодію?
  • — Якими словами підкреслює, що гімн об'єднує український народ?
  • — До чого закликають слова гімну?
  • V. Узагальнення і систематизація знань.
  • 1. Робота в групах. Розгадування кросвордів
  • І група

1

2

3

4

5

6

7


1) Птах - символ довголіття.

2) Гори України.

3) Герб нашої держави.

4) Кущ символ України.

5) Столиця України.

6) Найбільша річка України.

7) Дерево - символ України.


ІІ група

1

2

3

4

5

6

1)Гори, розміщені на Заході України.

2)Півострів України.

3)Найтепліше море України.

4)Найбільша річка України.

5)Найвища гірська вершина Карпат.

  • 6)Яка річка «дні стерла»?

ІІІ група

1

2

3

4

1)Місто, яке за легендою одержало назву від князя Чорного та княжни Чорної.

2)Місто, назване на честь Лева - сина князя Данила Галицького.

3)У назві якого міста сховалось «жито»?

4)Столиця шахтарського краю.

VI. Підсумок уроку.

— Розмову про Україну та про її символи можна вести без кінця-краю, бо така багата і щедра наша земля, така славна її історія. Хочу, щоб кожен із вас запам'ятав те, про що ми говорили сьогодні. Любіть свою землю, вивчайте, знайте і поважайте її символи, не давайте нікому скривдити її. Отож, будьте патріотами, шануйте святині своєї держави, пам'ятайте, що за право мати власні символи — герб, прапор, гімн — наш народ заплатив мільйонами людських життів, відданих «за Україну, за її волю, за честь і славу, за народ».

  • §Гра «Мікрофон»
  • - Чи здійснились ваші очікування?
  • - Яким був урок?
  • - Що нового ви дізналися?
  • §Оцінювання

VII. Домашнє завдання.

Вивчити напам'ять вірш Дмитра Павличка «Наш прапор» (с. 58).

docx
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
1997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку