Розробка уроку дає можливість ознайомити учнів з видами водойм на території рідного краю; вчити знаходити на карті України водойми, з'ясувати значення водойм рідного краю для життя людини; розвивати зв'язне мовлення, логічне та креативне мислення, спостережливість, уяву, пізнавальний інтерес: виховувати бережливе ставлення до водоймів рідної землі та екологічну свідомість.
Це урок засвоєння нових знань, на якому використовується презентація , ілюстративний та роздатковий матеріал, відеоматеріали, аудіозапис, індивідуальні роздаткові матеріали, глобус, карта України.
Конспект уроку «Я досліджую світ» (2 клас, ІІ семестр)
Тема. Водойми України
Мета: ознайомити учнів з видами водойм на території рідного краю; вчити знаходити на карті України водойми, з’ясувати значення водойм рідного краю для життя людини; розвивати зв’язне мовлення, логічне та креативне мислення, спостережливість, уяву, пізнавальний інтерес: виховувати бережливе ставлення до водоймів рідної землі та екологічну свідомість.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: презентація до уроку, ілюстративний та роздатковий матеріал до теми, відеоматеріали, аудіозапис пісні, аркуші для малюнків, індивідуальні малюнки краплинок для рефлексії, глобус, карта України.
Основні групи інноваційних педагогічних технологій, які використані на уроці:
комп’ютерна технологія; колективний спосіб навчання; групові технології; ігрова технологія навчання.
Методи навчання:
1. За джерелами передачі інформації: мовні, наочні, практичні.
2. За джерелами одержання інформації: дедуктивні, індуктивні, незалежні, взаємодіючі.
3. За рівнем активності учнів: активні, інтерактивні.
Форми і методи роботи на уроці: інтерактивний прийом «Коло», вправа «Асоціативний кущ», екологічний дослід-тренінг «Ми за чисту воду», міні-інтерв’ю, вправа «Бажаю тобі», метод «Рольова гра», технологія «Мозковий штурм», інтерактивний прийом «Вибери позицію», метод «Мозаїка», інтерактивний прийом «Сенкан», бесіда, розповідь, робота в парах, робота в групах.
Ключові компетентності:
навчально-організаційні вміння і навички: під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;
загально мовленнєві вміння і навички: міркує взаємопов’язаними судженнями;
загально пізнавальні вміння: робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;
контрольно-оцінні вміння: висловлює оцінні судження щодо своєї роботи;
інформаційно-комунікативна: розрізняє різні види водойм, показує їх на карті;
загальнокультурна: дотримується правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна: розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна: працює індивідуально та в групі.
Список використаних джерел:
Книги:
1. Фіцула М. М. Педагогіка / М.М. Фіцула – Тернопіль. : Навчальна книга -Богдан, 2002. – 131 с.
2. Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Науково-методичний посібник./ Пометун О., Пироженко Л. – К.: Видавництво А.С.К.,
3. «Я досліджую світ» підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах) Бібік Н. М., Бондарчук Г. П. (Частина 1); Корнієнко М.М., Крамаровська С.М., Зарецька І.Т. (Частина 2).
Електронні ресурси.
1. Концепція Нової української школи
https://www.kmu.gov.ua/storage/app/ media/ reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf
2. Національна доктрина розвитку освіти
http://zakon4.rada.gov.ua/laws
3. http://osvita.ua/school/lessons_summary/nature/
4. http://4top-info.ru/parazitologiya-zhivotnih/77728-priroda-12/
5. https://studfile.net/preview/6063271/
6. https://www.youtube.com/watch?v=jAO6r75BYT0
7. https://svitdovkola.org/metodic/yds2
8. https://znayshov.com/OnlineResource/2klas/Ya_doslidzhuiu_svit
9. https://www.educ.com.ua/nush-metodichna/2-klas-metodichni
10.https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/pilot-nush/pilot-nush-2-klas
Хід уроку
І. Ранкова зустріч на тему «Територія води»
1. Вітання. Інтерактивний прийом «Коло»
Станемо в коло і розітремо свої долоньки. Що ви відчули?
-Передамо один одному своє тепло потиском руки.
Закриємо очі і пошепки за мною промовимо:
-У нас хороший настрій.
- Ми всі готові до уроку.
- Бажаємо собі і друзям успіху.
2. Обмін інформацією
Створення емоційного фону. Загадки
В’ється, наче стрічка.
Здогадалися, що це?
Це глибока річка
Молодці! Ви вірно відгадали всі загадки. А що поєднує всі відгадки? Як назвати одним словом? (Це вода або водойми)
Вправа «Асоціативний кущ»
- Які асоціації у вас виникають зі словом «вода»?
відпочинок життя
прозора краплина
джерело море
озеро ріка
болото ставок
канали
- Гарні слова ви назвали щодо слова вода. Це правда, адже без води не буде життя. Вода — цінний дар природи. Без води не було б життя на Землі. Тому до водойм треба ставитися дбайливо, по-господарськи їх використовувати та охороняти.
Для того, щоб слідкувати за чистотою води, її рівнем, температурою, прозорістю, швидкістю течії, створюють спеціальні гідрологічні пости. Слово «гідро» — грецького походження і означає «вода».
22 березня у світі офіційно відзначається як Міжнародний день води, який нагадує всім жителям планети про значення і важливість води і продовження життя на Землі. Це не день радості, це – день тривоги… Адже людині доступно для використання всього близько 1% водних ресурсів нашої планети, з яких значна частина щороку все більше виснажується і забруднюється!
3. Групове заняття
Екологічний дослід-тренінг «Ми за чисту воду»
Уявіть, що (вчитель бере стакан з водою) це запаси води на землі.
- Зробимо червоним маркером на стакані відмітку рівня води. (Кожен учень отримує трубочку для води).
- Тепер через трубочку зробіть кожен по невеличкому ковтку, але не ковтайте, а потримайте в роті.
- Що сталося з земними запасами води?
- Вони були випарувані або використані людиною.
- Тепер через трубочки поверніть воду назад.
- Чи змінився рівень води?
- Чи змінилася чистота води?
- Діти те ж саме стається з земними запасами води.
- А тепер (вчитель в стакан кидає шматочки тканини, паперу, пластику, пайетки, бісер) уявіть, що люди забруднили водойми.
- Чи приємно буде таку воду вживати?
- Яка користь буде від такої води?
4. Щоденні новини
5. Робота з календарем погоди та щоденною інформацією.
ІІ. Організаційний момент. Психологічна настанова на урок
1. Гра «Мікрофон» (На поставлене запитання учні по черзі дають відповідь у мікрофон).
-Яким був попередній урок? (Цікавим…)
- Якою була перерва? (Веселою…)
- З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, веселим..)
- Яка зараз повинна бути обстановка на уроці, щоб ви могли засвоїти нову тему? (Робоча)
- Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу.
2. Вправа «Бажаю тобі»
Учні торкаються однойменних по черзі пальців рук свого сусіда, починаючи з великих пальчиків і кажуть:
- Бажаю (стикаються великими пальцями)
- Успіху (стикаються вказівними пальцями)
- Великого (стикаються середніми пальцями)
- У всьому (стикаються безіменними пальцями)
- І всюди (стикаються мізинцями)
- Тобі! (дотик всією долонею).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Сценка «Першокласник». Метод «Рольова гра» (троє учасників)
- Тату, а чому навесні листя на деревах з’являються, а восени опадають? – запитав у батька син.
- А хто ж його знає, синку.
Тату, а чому восени перелітні птахи відлітають у теплі краї, а навесні повертаються додому? – знову запитує хлопчик.
- Та я навіть не знаю, як тобі це пояснити… - розгублено відповів батько.
- Тату, а звідки береться вітер? – ніяк не вгамується син.
- Синку, ти задаєш мені такі питання, на які я не маю відповідей.
- Піднесіть, будь ласка, руку ті, хто в майбутньому хотів би бути схожим на цього татка.
- Невже ніхто не хоче? Так це ж чудово, що ніхто! Ми ж для того і вчимося, щоб самим все знати і в майбутньому вміти достойно відповісти на питання своїх дітей.
ІV. Визначення теми і мети уроку
1. - Послухайте фрагмент передачі «Говорять діти». Спробуйте здогадатися, що описують діти. (Аудіозапис)
- Це потрібно всьому живому…
- Може бути солоною, а може бути дуже смачною…
- Буває навіть твердою…
- Іноді вона гаряча, а іноді холодна…
- Так про що вони говорять? (Вода. Картку «ВОДА» на дошку)
- Спробуйте самостійно сформулювати тему нашого сьогоднішнього уроку. (Варіанти відповідей дітей)
2. - Отже, сьогодні ми поговоримо з вами про воду, яка потрібна всьому живому на планеті, і про сховища води – водойми.
3. Технологія «Мозковий штурм»
- А що саме про водойми ви б хотіли дізнатися на цьому уроці?
(Варіанти відповідей дітей)
- Нехай це буде нашим планом, за яким ми і будемо працювати на сьогоднішньому уроці. (План на дошку)
V. Робота над новим матеріалом
- Погляньте на зображення? Чи впізнали ви цього казкового героя? Хто він? Так, молодці – це Капітошка.
- А хто такий Капітошка? (Крапелька води)
- Я думаю, його допомога нам не завадить. Він прослідкує за тим, щоб ми нічого не забули з того плану роботи, який склали.
- Капітошка утворений з крапельок води. У вас на партах лежать його крапельки. Наприкінці уроку на цих крапельках ви відобразите свій настрій і подаруєте його Капітошці.
1. - Спочатку давайте розберемося, що ж таке «Водойма»
- Як ви думаєте? (Етимологія слова. Розділити слово на складники: «вода» і «мати»)
- Водойма — природне або штучне заглиблення в земній поверхні, де збирається та затримується вода.
- Подумайте і наведіть приклади водойм. (Океани, моря, річки, озера, болота, джерела, водосховища, канали, ставки)
2. Капітошка приготував для вас нову інформацію.
|
Всі водойми діляться на дві групи: |
|
Природні |
Штучні |
|
Виникли в природі |
Створені людьми |
|
3. Практична робота (Робота в парах)
- Капітошка приніс для вас завдання, щоб перевірити, чи правда ви такі кмітливі, як я йому розповідала.
- Працюємо в парах. (Одна пара дітей працює за закритою дошкою).
- Ваше завдання розподілити водойми на дві групи: природні і штучні. (Картки з зображенням водойм: океан, море, річка, озеро, болото, джерело, водосховище, канал, ставок).
(Перевірка виконання завдання з роботою пари за закритою дошкою).
4. Розминка-релакс «Диригент музики природи» (відео)
https://youtu.be/jAO6r75BYT0?si=KNEetUBMXkYAmAQB
5. Давайте звіримося з нашим планом, про що ми повинні дізнатися зараз.
- Які ваші думки з цього питання? (Варіанти відповідей дітей)
- Без води жити на Землі неможливо. Вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожити набагато довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 складається з води, а деякі рослини – на 4/5 (Таблиця)
Вода потрібна людям не тільки для того, щоб пити. Водою людина вмивається, пере одяг, готує на ній їжу. Водою люди поливають рослини. Її ж використовують на електростанціях, завдяки чому в наших домівках є світло.
6. - Подивіться на глобус.
- Якого кольору на ньому найбільше?
- Як ви думаєте, чому?
- Вода покриває майже 3/4 нашої планети. (Карта)
- Подивіться на карту України. Синій колір – це вода, а все інше – суходіл.
- Ви знаєте, що найулюбленіше заняття Капітошки – мандрівки.
- Давайте разом з ним помандруємо Україною, познайомимося з з найвідомішими водоймами, що є на території нашої країни.
- Допоможе нам в цьому карта України.
- Відгадайте загадку.
Кругом вода, а з питтям біда. (Море. Фото на екрані)
- Почнемо з найбільших за розміром водойм України – морів.
- Скільки морів і які є в Україні? Покажіть їх на карті.
- Відгадайте наступну загадку.
Тече, тече – не витече,
Біжить, біжить – не вибіжить. (Річка. Фото на екрані)
- Головні найдовші річки країни – Дніпро, Дунай, Дністер. Покажіть їх на карті.
- Наступна загадка для вас.
Між крутих гір,
Водний простір,
Схожий на блюдце,
Але не б’ється!
(Озеро. Фото на екрані)
- Найбільшим озером України є озеро Ялпуг. Покажіть його на карті.
- Волинь може пишатися озером, в якому живе понад 21 вид риб. Це озеро Свитязь. Покажіть його на карті.
- Найкрасивіше гірське озеро Синевір розташовано в Карпатах. Покажіть його на карті.
- Відгадайте наступну загадку.
- Воно річку почало. Що це, діти?.. (Джерело. Фото на екрані)
- Чи доводилося вам знаходити джерело?
- Яка в ньому вода? (Холодна, чиста).
Джерела можна зустріти на всій території України.
- Послухайте вірш Надії Красоткіної «Джерело» (Відеозапис читання вірша автором)
https://youtu.be/a0Ye7_4mfpM?si=Zps8ln_F6lOyHMfV
Джерело
З-під верби б’є мале джерело,
Там ромашки цвітуть у тепло
І пташина до нього летить,
Щоб живої водиці попить.
А воно дзюркотить і співа,
Бо вода в ньому й справді жива,
Напуває ромашковий світ,
Посилає веселий привіт.
Я розчищу мале джерело,
Щоб ще краще співати могло,
Напувало дерева й траву,
Всім давало водичку живу!
- Наступна ваша загадка.
Всі обходять це місце:
Тут земля наче тісто,
Тут осока, купини, мохи...
Немає опори для ноги.
(Болото. Фото на екрані)
- Болота в Україні зустрічаютья рідко. В чому полягає небезпека боліт? (Відповіді дітей).
- Небезпека болота криється в тому, що його поверхня оманливо здається міцною, але варто на неї наступити, як вона підступно йде з-під ніг і трясовина засмоктує людину на дно. Не меншу загрозу несуть отруйні гази, що випаровуються з боліт. Інші небезпеки боліт полягають в наявності отруйних змій, засилля гнусу та погану якість питної води, здатної привести до різних захворювань шлунково-кишкового тракту.
- Як ви думаєте, а чи є від боліт людині якась користь? (Відповіді дітей)
- Насправді болота приносять багато користі. Це і джерело торфу, і джерело корисного моху сфагнуму. Болота є природною аптекою, адже на них ростуть цілющі трави, корисні ягоди. Поблизу боліт водяться багато тварин і птахів: ондатри, видри, глухарі, тетерева, дикі кабани. Повітря над болотом багате киснем – недарма ці природні стоячі води називають легенями планети.
VІ. Руханка «Булька» (Відео)
https://youtu.be/ld__dVatHiE?si=9zbYbxNMErah5PC_
VІІ. Узагальнення і систематизація знань.
1. Інтерактивний прийом «Вибери позицію»
- Мандруючи нашою країною, Капітошка чув багато різних висловлювань про воду та водойми.
- Яке твердження, на вашу думку, правильне? (Якщо неправильне твердження- треба встати).
- На жаль, чистої води стає все менше і менше. А винні в цьому люди, які забруднюють водойми, неекономно їх використовують, вирубують ліси навколо них, що призводить до руйнування берегів і обмілінню річок. Деякі промислові підприємства спускають у річки відходи з шкідливими речовинами. Тому потрібно пам’ятати, що запаси прісної води на Землі невеликі.
- Давайте разом складемо складемо правила бережливого ставлення до води і водойм, віддамо Капітошці, щоб під час своїх подорожів він нагадував про них людям.
2. Робота в групах. Метод «Мозаїка»
- Ваше завдання: з окремих слів зібрати правило.
3. Складання сенкану
Водойми
Природні, штучні
Живлять, милують, напувають
Природне багатство нашої землі
Життя
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
- Ось і закінчується наш сьогоднішній урок.
- Капітошко, перевір, чи на всі запитання плану, який склали діти на початку уроку, знайшлися відповіді?
- Що дізналися нового на уроці?
- Чого вас навчив сьогоднішній урок?
- Чи потрібні водойми? Навіщо?
- Чи знадобляться знання, отримані на уроці, в повсякденному житті?
- А для підсумку нашого уроку Капітошка приготував для вас зашифроване висловлювання. Розшифруйте його і не забувайте протягом всього свого життя.
- А тепер зобразіть на крапельках, що лежать у вас на партах, свій настрій і подаруйте його Капітошці. (Звучить пісня «Капітошка»)