Конспект уроку "Як риби живуть у воді?"

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 4 класу нової української школи з я досліджую світ
Перегляд файлу

 

Тема. Чому риби живуть у воді?

Мета. Закріпити і поглибити знання учнів про риб, ознайомитися із особливостями будови їхнього тіла; удосконалювати навички роботи з текстом; формувати науковий світогляд; розвивати спостережливість, уміння логічно мислити, робити висновки, пам’ять; виховувати зацікавленість предметом, бережливе ставлення до природи, самостійність, дисциплінованість, любов до тварин.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: ноутбук, телевізор, таблиці, малюнки тварин.

Література:

Хід уроку

І. Організаційний етап

1.1. Представлення

1.2. Перевірка готовності учнів до уроку

1.3. Фенологічні спостереження

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда:

  •        Якою буває природа? (Жива і нежива)
  •        До якої природи належать тварини? (До живої)
  •        Які ознаки відрізняють тварин від інших істот? Серед цих ознак зазначте характеристики живлення, переміщення, зовнішнього вигляду.  (живляться іншими живими організмами: рослинами чи тваринами, по-різному пересуваються, одні вкриті шерстю, інші лускою і шкірою).

ІІІ. Актуалізація опорних знань та оголошення теми і мети уроку

3.1. Актуалізація опорних знань

  •        Чого на нашій планеті більше: води чи суші?
  •        Як називаються істоти, що проживають у воді скажіть, відгадавши загадку:

«Плаваю під мостиком,

І виляю хвостиком.

По землі не ходжу.

Рот є – не говорю.

Очі є – не блимаю.

Крила є – не літаю.»

  •        Перелічіть особливості риби, що були зазначені у загадці? (плаває, не літає, не ходить, не говорить, не блимає)
  •        Про які крила йдеться? (про плавники риби)

3.2. Оголошення теми уроку

Отже, тема сьогоднішнього заняття «Чому риби живуть у воді?»

Розгляньте малюнки. Як називаються тварини, що на них зображені? (лебідь, окунь, щука, карась, акула). Що їх об’єднує? (їх життя пов’язане з водою)

А тепер перелічіть лише риб. (Окунь, щука, карась, акула) За якою ознакою ви визначили їх приналежність до тварин? (Тіло вкрите лускою, дихають через зябра)

IV. Вивчення нового матеріалу

4.1. Робота з підручником с. 12

Риби мешкають в океанах, морях, річках, ставках і озерах. Риби – тварини, тіло яких вкрите лускою. Вони дихають киснем, розчиненим у воді.

Риб морів і океанів називають морськими, а риб річок, ставків і озер – прісноводними.

Риба росте протягом всього свого життя. Пересуватися риби можуть лише у воді за допомогою плавців.

Хвостовий плавець розташований на тілі вертикально. Він слугує рибі «кермом». Бічні – грудні і черевні плавці утримують тіло риби, коли вона повертається.

Дихають риби зябрами, що вкриті зябровими кришками.

Тіло риб має обтічну форму, тобто у більшості риб тіло подовжене і стисле з боків, а також вкрите слизькою лускою та слизом, який захищає її від різних хвороб.

Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб – у хвіст. Шиї у риб немає, завдяки чому їм легко пробивати собі шлях у товщі води.

Живлять риби різною їжею. Серед них є:

  •          Рослиноїдні, які живляться водоростями.
  •          Хижі, що живляться іншими рибами.
  •          Всеїдні, що живляться і водоростями, і іншими рибами.

Риби є одночасно чудовим кормом для інших тварин, наприклад,  дельфінів, тюленів, птахів, ведмедів, видр.

Зазвичай риби рухаються зграями. А от акула – це риба, яка плаває зазвичай сама.

Риби відчувають смак, дотик, мають гострий нюх та слух.

Завдяки нюху риби знаходять собі їжу.

(Пояснення теорії на таблиці.)

4.2. Перевірка первинного сприймання. Гра «Так чи ні»

  1. Риби – тварини, тіло яких вкрите шкірою. (Ні)
  2. Будова риби наступна: голова, тулуб і хвіст. (Так)
  3. У більшості риб тіло подовжене і сплюснуте з боків. (Так)
  4. Кінцівки риб – крила. (Ні)
  5. Риби дихають легенями. (Ні)
  6. Пересуваються за допомогою хвоста. (Так)
  7. Дихають киснем, розчиненим у воді. (Так)
  8. Є лише рослиноїдні риби. (Ні)

 

V. Фізкультхвилинка.

https://www.google.com/search?q=%D1%84%D1%96%D0%B7%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%85%D0%B2%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0+3+%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81+%D1%8F%D0%B4%D1%81&oq=%D1%84%D1%96%D0%B7%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%85%D0%B2%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0+3+%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81+%D1%8F%D0%B4%D1%81&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigATIHCAIQIRigAdIBCjI2MDY0ajBqMTWoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&ip=1&vld=cid:f086f99d,vid:t7FLa2FF2AI,st:0

4.3. Робота в зошиті с. 6

 

VII. Підсумок уроку

  •        Про ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
  •        На які групи діляться риби?  (Морські і прісноводні)
  •        Які є види риб? (Хижі, рослиноїдні, всеїдні)
  •        Яка будова риби? (Голова, тулуб, плавці, зябра)
  •        Чим вкрите тіло риби? (Лускою)
  •        Для чого рибам зябра? (Для дихання)
  •        Яка форма тіла в більшості риб? (Тіло подовжене і сплюснуте з боків)

Д. з.: с. 12 – читати.

 

docx
Додано
21 грудня
Переглядів
11
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку