Урок природознавства, 4 клас
Тема уроку: Як тварини впливають на природу Землі?
Мета: формувати уявлення про різноманітність груп тварин та значення тварин у природі та житті людини; розвивати вміння спостерігати за об’єктами живої природи, аналізувати, зіставляти; виховувати любов до природи та бережне ставлення до тварин.
Обладнання: ілюстрації із зображенням представників різних груп тварин.
Хід уроку
Щоб дізнатися, які організми ми розпочнемо вивчати на сьогоднішньому уроці, вам потрібно відгадати загадки.
Гострі зуби, хижу вдачу,
В річці всі від неї плачуть. (Щука)
Понад садами літає,
Солодку росу збирає. (Бджола)
Жолуді зриває і в дупло ховає. (Білка)
Прилетів – обід приніс:
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека)
Від сьогодні ми розпочнемо вивчати тварин.
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, на які групи поділяють тварин. Ви також довідаєтеся, яке значення мають тварини в природі та житті людини. Ви навчитеся розподіляти тварин на групи.
Тема сьогоднішнього уроку – «Як тварини впливають на природу Землі».
Тварини оточують нас скрізь: по дорозі до школи ви спостерігаєте за зграйкою горобців, на прогулянці в лісі – за життя мурашника. Вдома у декого з вас є собака, кішка чи інша тваринка – ваш домашній улюбленець. (Вдома ви, мабуть, допомагаєте своїм батькам доглядати за тваринами, що живуть у вашому господарстві й дають молоко, яйця, мед).
Розгляньте малюнки із зображенням тварин на с. 99 підручника.
Тварини різняться розмірами тіла (наприклад, найбільша з тварин – синій кит – має довжину тіла 30 м і масу 150 т, а найменших тварин неможливо побачити без мікроскопа). Різна у тварини також форма тіла. Форма тіла тварин залежить від того, у якому середовищі вони живуть.
Тварини живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів та місце для влаштування житла: у воді та на суші, в ґрунті та в повітрі. В усіх куточках нашої планети можна зустріти тварин, навіть там, де життя, здавалося б, неможливе.
Усі тварини – це живі організми. Їм властиві всі ознаки живих організмів: розвиток, живлення, розмноження, дихання, ріст.
Фізкультхвилинка.
Нас оточує різноманітний світ тварин, тому людина завжди виявляла великий інтерес до його вивчення. Вивчає тварин наука зоологія. Учені-зоологи поділяють тварин на багато груп.
Попрацюйте разом у парі та виконайте завдання, запропоноване на с. 99 підручника.
Комахи – невеликі за розмірами тварини, які є однією з найчисленніших груп тварин на Землі.
Усі комахи мають шість ніг.
Комахи – це бджоли, метелики, жуки, бабки, мухи, комарі та багато інших.
Риби – жителі прісних і морських водойм. У риб тіло вкрите лускою, рухаються риби за допомогою плавців. Дихають киснем, розчиненим у воді. До риб належать щука, акула, короп, окунь, судак, оселедець.
Птахи – це тварини, які заволоділи повітряним простором, тіло яких вкрите пір’ям, а їхні передні кінцівки перетворилися на крила.
В усіх птахів тіло вкрите пір'ям, а передні кінцівки перетворилися на крила.
Птахи – це ластівки, снігурі, орли, горобці, лелеки, качки, лебеді, страуси, пінгвіни, зозулі, дятли.
Звірі – різноманітні за розмірами тварини, які живуть в різних куточках Землі.
- Пригадайте, якими ознаками звірі відрізняються від усіх інших тварин. Назвіть відомих вам звірів.
В усіх звірів тіло вкрите шерстю. Своїх малят вони вигодовують молоком.
Звірі – це корови, вовки, білки, моржі, олені, миші, коні, тигри, слони, собаки, кроти, кажани, лисиці.
Тварини запилюють квітки, поширюють насіння, беруть участь в утворенні ґрунту; рослиноїдні тварини є кормом для хижаків; хижаки є санітарами, що знищують хворих тварин, запобігаючи поширенню хвороб. У природі, окрім паразитів, шкідливих тварин немає.
Тварини для людей – це:
Виконаймо завдання 1 в зошиті на с. 54.
Тваринам властиві такі ознаки: розвиток, ріст, розмноження, дихання, живлення.
Виконаймо завдання 2 в зошиті на с. 54.
Для цього вам потрібно вписати в клітинки відповідні слова. (Відповіді на кросворд подані в зошиті на с.80).
Виконаймо завдання 3 в зошиті на с. 54.
Значення тварин у природі величезне: вони запилюють і поширюють рослини, сприяють утворенню ґрунту, очищують довкілля від решток організмів.
Опрацювати статтю в підручнику на с. 99-100. Дати відповіді на запитання після статті.
1 варіант – Скласти розповідь про улюблену тварину.
2 варіант – Підготувати прислів’я, загадки про тварин.