Тема: Як вулкани і землетруси змінюють земну поверхню.
Мета. Формувати в учнів уявлення про вулкани і землетруси; їх вплив на формування земної поверхні; ознайомити школярів з правилами поведінки під час землетрусу.
Розвивати пізнавальний інтерес, уміння міркувати, порівнювати, робити власні висновки на основі спостережень, вміння працювати в команді. Прищеплювати учням бажання пізнавати природу Землі.
Формувати ключові компетентності: компетентності у природничих науках і технологіях; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя; математичну компетентність, екологічну грамотність та здорове життя, ініціативність, вміння спілкуватись державною мовою.
Обладнання. Мультимедійний комплект, ілюстрації будови вулкану, вогнища землетрусу, картки із завданнями, Q-коди, набір для досліду, підручник «Я досліджую світ Н.Будна, Т.Гладюк, С.Заброцька.
Ι. Вступна частина.
До уроку приготуємось,
На роботу налаштуємось.
Будемо поверхню Землі вивчати-
Нові знання здобувати.
ΙΙ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.
1.На уроці ви дізнаєтесь:Слайд2
Слайд 3
2. Для того, щоб рухатись далі, потрібно згадати все, що ми знаємо про форми земної поверхні. (Рівнини та гори). На які 2 групи поділяють рівнини? Чим пагорб відрізняється від гори?
3. Вправа «Займи позицію»
- Як ви вважаєте, форми земної поверхні змінюються з часом?
Які чинники впливають на ці зміни ?( Сонце, вода, вітер – природні, діяльність людини)
ΙΙΙ. Вивчення нової теми.
Слайд 4 Сьогодні ми дізнаємось про ще один значний чинник – який змінює форму земної поверхні – стихійні лиха.
Слайд 5
Про них сьогодні ми і поведем розмову. У подорож неможливо поїхати без валізи. У валізу, ви покладете свої знання.
Ви написали, що знайомі з будовою вулканів, на уроці дизайну ми виготовляли макет вулкану. Давайте перевіримо.
Слайд.8 У вас на партах є такий самий малюнок і назви частин вулкану – правильно розташуйте . Перевірка на слайдах. Хто все виконав правильно?
Слайд 9 У світі щороку відбуваються виверження 20-30 вулканів. Давайте про них дізнаємось. С.121 ( Читаємо цікавинки від Дмитрика.)
Тож Везувій – вулкан, що розташований в Італії. Він знищив 2 стародавніх міста. Давайте дізнаємось і про інші вулкани світу.
Слайд 10 Для цього візьміть листочок з прикладом і розв’яжіть. Виберіть конверт з відповідним числом, дістаньте кьюар-код і перейдіть за посиланням. Назва вулкану , висота, розташування.
Тож сьогодні ми поповнили свій словничок назвами 5 найвищих вулканів світу.
Слайд 11 Скажіть, а у нас Україні є вулкани?
Так, в с. Старуня Івано-Франківської області є діючий вулкан. Він має дещо інші складові. На поверхню випускає вогняну хвилю і глинисті потоки.
Слайд 12 Фізхвилинка А тепер, думаю час відпочити.
Слайд.13 Пропоную вам зараз один дослід. Хочете оживити вулкан?
Проведення досліду.
Тож створивши штучний вулкан ми розуміємо, що це сила. А у природі – стихія. Поговоримо про наслідки дії вулканів.
Слайд 14.
Лава застигає і утворюються …..гори та нові острови.
Руйнуються споруди, знищується все живе.
Але є і свої + Земля остигає, так би мовити випускає пар. Земля – живий організм і так як і ми потребує час від час «спустити пар».
Є такий фразеологізм «жити як на вулкані» Що він означає?
Отже, ми зробили висновки про вплив вулканів. Тож час перейти до 2 стихійного лиха – землетрусів.
Слайд 15 Відео про землетрус
Слайд 16.
Землетрус – це раптове різке коливання земної поверхні, що виникають внаслідок підземних поштовхів, які поширюються на значні відстані. Із віддаленням його сила слабшає.
Слайд 17. Коливання 10-12м балів. Катастрофічні наслідки.
В Україні сейсмічно небезпечними є Івано-Франківська, Закарпатська, Одеська, Автономна Республіка Крим.
Слайд 18
Що це за прилад? (1 Сейсмограф, який винайшли у Китаї. Якщо десь навіть далеко відбувались підземні поштовхи – з тієї сторони випадала кулька у рот жаби. Сьогоднішні сейсмографи набагато ефективніші. Тож землетрус можна передбачити)
Слайд 19
Як змінює форму земної поверхні землетрус. ( Утворення завалів, тріщин, руйнування споруд тощо)
Слайд 20 -21
Давайте вивчимо правила поводження під час землетрусу.
Ви шукаєте у підручнику. Озвучуєте за слайдами.
ΙV Підсумок уроку
Слайд 22 Рефлексія. Оцінювання. Вивішування валіз.
Орісаба
Охос –дель –Саладо
Демавенд
Сідлей
Кіліманджаро
6000 5000 6000 7000
105 819 390 109
6000
364
5 895 4 181
5 610 6 891
5 636