1
Тема 2.
Конспект уроку з алгебри для 7 класу на тему:
«Системи лінійних рівнянь з двома змінними. Графічний спосіб розв’язування систем»
Мета:
навчальна: засвоїти знання щодо залежності кількості розв’язків системи двох лінійних рівнянь з двома змінними від співвідношення коефіцієнтів рівнянь , вдосконалювати вміння розв’язувати системи двох лінійних рівнянь з двома змінними графічним способом ;
розвивальна: розвивати і вдосконалювати графічні навички, уміння порівнювати, аналізувати та робити висновки;
виховна: виховувати любов до навчання , вміння працювати разом, намагатися скласти ситуацію успіху для кожного учня.
Тип уроку: удосконалення знань і вмінь.
Обладнання та наочність: підручник Алгебра 7 клас, Мерзляк А.Г., Харків «Гімназія» 2016; роздатковий матеріал, комп’ютер, проектор, Internet.
матеріал, комп’ютер, проектор, Internet.
Хід уроку
І.Організаційний етап
Перевіряється готовність учнів до уроку.
ІІ . Перевірка домашнього завдання
Взаємоперевірка завдання, заданого за підручником за зразком. Учні презентують свої відповіді ,коментують основні моменти в розв’язанні завдань.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні наша мета – удосконалити вміння використовувати
графічний спосіб розв’язування систем лінійних рівнянь, перевірити своє вміння застосовувати набуті знання до розв’язування задач.
Проаналізуємо логічний взаємозв’язок між змістовними лініями алгебри
Алгебра
Числа; дії над числами
|
Вирази; перетворення виразів
|
Рівняння та системи рівнянь
|
Задачі текстові, прикладні |
Для чого ми знайомилися з системами рівнянь? На якому етапі ми знаходимося?
ІV.Актуалізація опорних знань
Графічний диктант
Так ∆ , Ні −. Самоперевірка. Відповіді на дошці.
1) Рівняння х2 +5у =9 − лінійне з двома змінними ?( −)
2) Декілька рівнянь, об’єднаних фігурною
дужкою - це система рівнянь . Фігурна дужка означає, що рівняння повинні виконуватися одночасно. (∆)
3) Розв’язком системи рівнянь з двома змінними називається число,
що перетворює рівняння на правильну рівність. ( −)
4 )Системи лінійних рівнянь з двома змінними можуть мати 1, безліч або не мати взагалі розв’язків. (∆)
5) Розв’язати систему рівнянь – це значить знайти всі її розв’язки або
показати, що їх не має. (∆)
6) Якщо графіки лінійних рівнянь системи лінійних рівнянь з двома змінними є паралельними прямими ,то їх коефіцієнти відносяться як?(∆)
7) Якщо графіки лінійних рівнянь системи лінійних рівнянь з двома змінними є прямими ,які перетинаються,то їх коефіцієнти відносяться як?( −)
8) Якщо графіки лінійних рівнянь системи лінійних рівнянь з двома змінними є прямими ,які співпадають,то їх коефіцієнти відносяться як?( −)
2.Усні вправи
1)Яка пара чисел (1; 2), (- 2; 1), (2; 2) є розв’язком системи рівнянь
х + у = - 1
х – у = - 3 ?
2)Чому дорівнює коефіцієнт С ? 7; –7; 5; 12.
3)Чому дорівнює коефіцієнт a ?
3;−2; 2; 1.
V. Удосконалення вмінь і навичок
Виконання письмових вправ
Робота у групах
Розв’яжіть графічно систему рівнянь:
1 група:
Відповідь(2;3)
2 група:
Відповідь: немає розв’язків
3 група:
Відповідь: безліч розв’язків
Хто перший правильно виконає завдання в групі,записує розв’язання на дошці і отримує відповідні бали.
Додаткове завдання №1024
Колективне виконання письмових вправ
Модуль (абсолютна величина) числа – це саме число , при , та протилежне до нього -, при , тобто
Графік функції =
Підручник №1025 (1)
=
х |
0 |
1 |
у |
0 |
1 |
у=х
х |
0 |
−1 |
у |
0 |
−1 |
у=−х
х |
0 |
1 |
у |
4 |
5 |
Відповідь: (−2;2)
Самостійна робота
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1.Розв’яжіть графічно систему рівнянь: |
|
|
|
2.Напишіть яку-небудь систему лінійних рівнянь, яка має розв’язок:
|
|
(1;−2)
|
(−2;3)
|
3.Визначте значення a , при якому система рівнянь
|
|
не має розв’язків
|
має безліч розв’язків |
VІ. Підведення підсумків уроку
Закінчити речення:
1) Якщо прямі – графіки даних рівнянь – перетинаються, то система має ... (відношення коефіцієнтів при одноіменних змінних і вільних членах ...).
2) Якщо прямі паралельні, то система ... (відношення коефіцієнтів при одноіменних змінних рівні між собою , але не дорівнюють відношенню ...).
3) Якщо прямі співпадають, то система має ... (відношення коефіцієнтів при одноіменних змінних і вільних членах ...).
Повернемося до поставлених на початку уроку цілей. Які з них виконали?
(діти відповідають)
Свій настрій відмітьте на полях олівцем (добрий +; поганий −;
дуже добрий ++; не змінився 0.
Виставлення оцінок за роботу на уроці.
VІІ. Домашнє завдання
Повторити § 24-26.
Розв’язати вправи на застосування вивчених понять (за змістом аналогічні до класної роботи) №1222(2),№1221, №1021(2).
Додаткове завдання : №1026 (4).
1