Конспект уроку з англійської мови для 5-го класу на тему " Україна - моя Батьківщина"

Про матеріал

Очікувані результати; учні активізують вивчену лексику за темою "Україна"; вдосконалять навички аудіювання, читання, письма; розвивають комунікативні навички; вміють порівнювати Україну з іншими державами.

Перегляд файлу

 

                      Тема:Україна  – наша Батьківщина.

 

Мета:

  • активізувати  вивчену лексику теми;
  • активізувати навички й уміння усного мовлення;
  • розвивати навички читання, говоріння та письма.  
  • вчити учнів сприймати та відтворювати отриману інформацію;
  • виховувати любов до рідної країни та культуру мовлення.

 

Обладнання: підручник, робочі зошити, символи України, карта України, комп’ютер, комп’ютерна презентація,  пісня“Motherland”.

 

                                            Хід уроку

І. Підготовка до сприймання іншомовного мовлення

1. Привітання

2. Фонетична розминка

     T:  Read the poem and name the words which are connected with our topic

      My native land,

      The land of wonders,

      Of autumn rains

      And summer thunders.

      The greenest hills

      And magic lakes, 

      The tender breeze, 

      Romantic dales

      Amazing land –

      My dear Ukraine.

T.: Ukraine is our Motherland. What synonyms to the word “Motherland” do you know?

P1: Home.                 P2: Native land.

 P3: Homeland.          P4:  Fatherland.

3.Мовленнєва розминка

T: Pupils, answer the questions:

1.Where were you born?

2.What is your native language?

3.Name the capital of Ukraine.

4. Name the main cities of Ukraine.

5. Name the main rivers of Ukraine;

6. Which places in Ukraine have you visited?

ІІ. Основна частина уроку

1. Повідомлення теми та мети уроку

T: The topic of our  lesson is «Ukraine is our Motherland ». Today we will speak about Ukraine, continue to speak about our native country. You will learn new words, read  the text, and do different exercises.

T: Look at the board and read  the  proverb “ East or west home is best”. Translate it and try to explain it.  (Відкритий   мікрофон)

2. Активізація нових лексичних одиниць

              Motherland          Батьківщина

               Independent         незалежність

               State             держава

               Soil             грунт

              A steppe               степ

              Generous              щедрий

              Hard -working      роботящий

               Honour          повага

T: Read the words in the correct order to make sentences

1. is/ an/ state/ Ukraine/ independent.

2. people/ Hard-working/ and/ generous/in/ Ukraine/ live.

3. got/ has / It/ soils/ rich.

4. Motherland/our/ Ukraine/ is.

3. T: Make up words. What associations do you have with words UKRAINE?

 

                              UKRAINE

 (population, lakes, territory, lakes, rivers, mountains, seas

4. T: What can you see on the picture? The children describe the picture.

 

https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=319c05e2a365800d552bd37b355f0282&n=33&h=215&w=337

 

 

5. Physical minutes

                                  Up,  down, up, down

                                Which is the way to Kyiv town?

                                 Where? Where?

                                 Up in the air,

                                 Close your eyes

                                 And you are there

 

6.  Listening

 T: Listen to the text paying attention to the words and phrases   you’ve learned.

 

Ukraine is European country

Ukraine is situated in the south - eastern part of Europe. It borders on Russia, Belarus, Poland ,Slovakia, Hungary, Romania and Moldova.

The Black Sea washes the country in the south and the Sea of Azov washes it in  the south – east.

Our Motherland is the country of many rivers. The most important rivers are   the Dnipro, the Dniester , the Desna, the Southern Buh and the Siverskyi Donets.

The biggest lake in Ukraine is Lake Yalpuh and the deepest one is Lake Svityaz.

There  are the Carpathians Mountains with the highest peak  Hoverla in the west of the country. Ukraine is a rich country.

Read the sentences and write T or F:

  1. Ukraine is situated in the western part of Europe. (F)
  2. It borders on Russia, Belarus, Poland, Slovakia, Hungary, Romania, 

Moldova. (T)

  1. The North Sea washes the country. (F)
  2. Our Motherland is the country of rivers. (T)
  3. The most important rivers are the Dnipro, the Dniester, the Desna, the Southern Buh, the Siverkyi Donets. (T)
  4. The biggest lake is Lake Svityaz. (F)
  5. The deepest lake is Lake Svityaz. (T)
  6. There are no mountains in Ukraine. (F)
  7. The highest peak is Hoverla. (T)
  8.  Ukraine is a rich country. (T)

7. Робота у групах      T:  Read each sentence and make up a text:

       Ukrainian people love their traditions and keep them with great honour. (8)

       We live in a rich country.(3)

       We live in Ukraine.  (1)

        It has got rich soils, large forests, beautiful steppes.(4)

        The Dnipro is the longest river in Ukraine.  (6)

        Kyiv, the capital city of our country, is situated on it. (7)

        Ukraine is an independent state. (2)

        There are many mountain, rivers and lakes in Ukraine. (5)

T: Answer the questions:

1. Where do you live?

2. Is Ukraine an independent state?

3. What has Ukraine got?

4. What is the longest river in Ukraine?

5. What is the capital of our country?

 

ІІІ. Завершальний етап уроку

  • T:  I would like to ask you to do the following: love your Motherland, love our

Ukraine. Love it when it is in trouble; love it when it is happy.

  • Учениця читає вірш.

Love your dear Motherland,

Love it with your whole heart.

Love Ukraine when the days are happy,

Love it when they are dark.

Cherish your mother tongue,

Cherish your family root.

Never stop thinking of your parents

And make their life good.

T: Love Ukraine as Sosiura did:

  • Учениця зачитує вірш В.Сосюри «Любіть Україну».

Любіть Україну, як сонце любіть, любіть,

як вітер, і трави, і води…

В годину щасливу і в радості мить

любіть у годину негоди.

Любіть Україну увісні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її, вічно живу і нову,

і мову її солов’їну.

  • Учні під музичний супровід співають пісню  Ukraine is our Motherland.

 

ІІІ. Завершальний етап уроку

1. Домашнє завдання.

Ех.6 р.130. Write 7-8 sentences to describe nature in Ukraine

2. Підведення підсумків уроку

T: My dear children! May be in future you’ll leave our country. May be you’ll go to another city. I would like you remember that you are Ukrainian children and here in your country, in your village your family will be waiting for you forever. Remember “there is no place like home”  Thank you for this lesson. You may be free. Good bye!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Нечипорук Люба
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Англійська мова (5-й рік навчання) 5 клас (Несвіт А.М.)
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
2437
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку