Урок №
Тема: Проростання насіння. Дослідницький практикум. Дослідження умов проростання насінин.
Мета:
навчальна: поглибити знання учнів про насінне розмноження рослин, ознайомити з умовами з умовами, необхідними для проростання насінини, основними етапами її проростання, дати уявлення про типи проростання насіння, озимі та ярі культури, значення своєчасного висівання насіння в грунт, формувати в учнів наукові погляди й переконання в можливостях пізнання складних процесів проростання насіння, пояснити значення цих знань на практиці;
розвивальна: продовжувати формувати уміння і навички робити з текстом і малюнками підручника, уміння висловлювати свої думки, робити умовиводи, встановлювати взаємозв'язки між процесами проростання насіння і дією факторів середовища;
виховна: виховувати в учнів спостережливість, допитливість, бажання пізнати процеси, що відбуваються з живими організмами.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Таблиця «Будова насінини», картки з завданнями, малюнки, схеми.
Основні поняття та терміни: проростання, проросток, схожість насіння
Урок №
Тема: Проростання насіння. Дослідницький практикум. Дослідження умов проростання насінин.
Мета:
навчальна: поглибити знання учнів про насінне розмноження рослин, ознайомити з умовами з умовами, необхідними для проростання насінини, основними етапами її проростання, дати уявлення про типи проростання насіння, озимі та ярі культури, значення своєчасного висівання насіння в грунт, формувати в учнів наукові погляди й переконання в можливостях пізнання складних процесів проростання насіння, пояснити значення цих знань на практиці;
розвивальна: продовжувати формувати уміння і навички робити з текстом і малюнками підручника, уміння висловлювати свої думки, робити умовиводи, встановлювати взаємозв’язки між процесами проростання насіння і дією факторів середовища;
виховна: виховувати в учнів спостережливість, допитливість, бажання пізнати процеси, що відбуваються з живими організмами.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Таблиця «Будова насінини», картки з завданнями, малюнки, схеми.
Основні поняття та терміни: проростання, проросток, схожість насіння
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Сьогодні він у вас незвичайний,
Адже відкритий для усіх.
Тож повернімося один до одного обличчям
І скажем лагідно: «Привіт!».
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.Запилення є важливою умовою … (запліднення)
2.Потрапивши на приймочку маточки, пилкове зерно … (проростає)
3.Проростаючи, пилкове зерно утворює … (пилкову трубку)
4.Пилкова трубка росте через стовпчик до … (зав`язі)
5.У зав`язі знаходиться … (насінний зачаток)
6.У насінному зачатку є … (зародковий мішок)
7.Коли пилкова трубка потрапляє до зародкового мішка, вона … (розривається)
8.Один спермій зливається з … (яйцеклітиною)
9.Інший спермій зливається з … (центральною клітиною)
10.Таке запліднення має назву … (подвійного)
11.Із зиготи розвивається … (зародок насінини)
12.Після запліднення з насінних зачатків утворюється..(насіння), а квітка перетворюється на..(плід).
3. Вправа «Незакінчене речення».
Згадайте, як відбувається запліднення у квіткових рослин. Продовжити незакінчені речення, використовуючи запропоновані слова і словосполучення.
(спермії, зигота,насіннашкірка, пилкова трубка, центральна клітина, проростає, С.Г.Навашин, зародок, ендосперм, подвійне запліднення, розривається)
4.Індивідуальна робота на картках
ІІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Бесіда
Отже, із насінного зачатка розвивається ……насінина. Покриви насінного зачатка перетворюються на шкірку насінини.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку.
1.Слово вчителя.
У двох мудреців запитали, що таке знання?
Перший мудрець відповів: «Знання – це посудина, куди ми кидаємо монети і накопичуємо їх. Так і ми збираємо знання все життя».
Другий мудрець: «Знання – це вода, її ніколи не вистачає, і ми не можемо втамувати спрагу, тому що пити хочеться завжди. Так і знань завжди мало, завжди хочеться більшого».
Знань ніколи не буває багато. Не можна повністю випити посудини знань. Пізнаючи нове, хочеться пізнати ще більше. Нам здається, що посудина переповнилася й з останньою краплею вода переллється з неї. Не бійтеся! Краплі знань не переповнять ваш мозок через край! Ми вже досить знаємо про розмноження і розвиток рослин, але нові знання нам ніколи не зашкодять.
2. Повідомлення теми та мети уроку.
V. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
Лише в небагатьох рослин насінина здатна проростати відразу після дозрівання (верба, тополя). Насіння більшості рослин навіть за сприятливих умов, певний час не проростає, бо перебуває в стані спокою. У цей час у насінині процеси обміну речовин, зокрема дихання, майже припиняються, а вміст води становить не більш як 10-15 %. Тривалість періоду спокою у різних видів рослин неоднакова – від трьох тижнів до кількох місяців і навіть років.
Для того щоб пришвидшити вихід насіння зі стану спокою, його певними чином обробляють. Так, насіння яблунь, груш, вишень, слив витримують у вологому піску за зниженої температури (0…+5 С) до 90 діб і більше залежно від виду рослини. За цей час у насінині відбуваються зміни, завдяки яким вона набуває здатності до проростання. Іншим способом виведення насінини зі стану спокою є ушкодження її оболонок, що відкриває доступ воді та повітрю до зародка (конюшини, люцерни). Часто насіння зі стану спокою виводять, обробляючи його біологічно активними речовинами (наприклад, фітогормонами).
2. Умови які потрібні для проростання насіння ( розповідь вчителя з елементами бесіди, робота з зошитами, робота з малюнками)
Проростання насінини - це розвиток та вихід з насінини назовні проростка. Проростком називають рослину з моменту проростання і до формування перших справжніх листків. Після виходу насінини зі стану спокою для її проростання потрібна сукупність певних умов: достатня вологість, кисень, певна температура, а для деяких видів ще й світло.
Для проростання різних видів рослин потрібна різна температура. Наприклад, насіння озимої пшениці починає проростати за температури 0 ..+2С, а теплолюбної кукурудзи та перцю - +8…+10С.
Потрапляючи в сприятливі умови, насінина вбирає воду й бубнявіє. Водночас активується її дихання, запасні органічні речовини переходять у доступну для споживання зародком форму (наприклад, нерозчинний крохмаль перетворюється на розчинні цукру). Частина цих речовин витрачається на забезпечення забезпечення енергією, частина – на утворення речовин, необхідних для поділу та росту клітин.
Спочатку проростає зародковий корінь, потім – пагін. Корінь прориває насінну шкірку та росте в глиб грунту, а пагін спрямовується до його поверхні.
Перед сівбою людина чає визначити час висівання, глибину загортання насіння, а також перевірити його на схожість.
3.Глибина для зростання насінини (розповідь вчителя, робота з малюнками, робота в зошитах)
Оскільки під час зберігання насіння частина зародків може загинути через ураження шкідниками, пересихання чи з інших причин, перед сівбою треба перевірити на схожість.
Схожість насіння – це його здатність до проростання. Для перевірки схожості відбирають певну кількість насіння і висівають (наприклад, у теплиці). Якщо відсоток проростків буде низький, усе насіння потрібно замінити, бо існує небезпека не отримати врожаю.
Час сівби визначають з урахуванням умов, необхідних для проростання насіння того чи іншого виду рослин. Зокрема, холодостійкі види (овес чи горіх посівний) висівають раніше, ніж теплолюбні (огірки, дині, помідори). До того ж у південних районах певні культури висівають раніше, ніж у північних. Отже, для будь-якого виду сільськогосподарських культур визначено час сівби в тих чи інших районах країни. Проте щороку слід враховувати конкретні погодні умови.
Деякі рослини в певний період розвитку потребують дії низьких температуру
(жито, ріпак). Рослини, у яких плодоношення можливе лише після перебування в умовах низьких температур називають озимими. Тому їх висівають під зиму, проростки яких рослин зимують під снігом. Насіння рослин, які квітнуть і плодоносять без попереднього впливу низьких температур, висівають навесні. Їх називають ярими (ярий ячмінь, просо, гречка, горох, кукурудза, яра пшениця).
Ще однією умовою отримання високих врожаїв є оптимальна глибина загортання насіння. Навіть за своєчасного висівання, але недостатньої глибини загортання насіння може підсохнути і не прорости через нестачу вологи. А за надто глибокого загортання насіння проросткам важко пробитися на поверхню грунту. Крім того, з глибиною зменшується вміст кисню, необхідно для дихання проростків. Тому сходи можуть бути ослабленими.
4.Типи проростання насіння (розповідь вчителя, складання схеми, аналіз досліду з проростання насіння)
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
1.Інформаційна хвилинка – «Цікаво знати, що …»:
2.Життєві поради:
3. Біологічний диктант.
а) видозміни пагона; б) перші видозмінені листки зародка;
в) видозміни квітконіжки; г) частини плода.
2. Зародок квасолі має:
а) квітку; б) плід; в) кору; г) стебло.
3. Дві сім’ядолі є в насінинах:
а) цибулі; б) пшениці; в) гороху; г) кукурудзи.
4. Основну частину насіння жита займає:
а) зародок; б) сім’ядоля; в) ендосперм; г) оболонка.
5. Основні запасні поживні речовини в насінні квасолі розташовуються:
а) в ендоспермі; б) в оболонках;
в) в одній із сім’ядоль; г) в обох сім’ядолях.
6. У пшениці сім’ядоля:
а) містить основні поживні речовини;
б) відокремлює ендосперм від зародка;
в) відсутня; г) оточує зародок.
7. Насіння дихає:
а) іноді; б) завжди; в) тільки під час проростання;
г) тільки під час формування зародка.
8. За температури грунту 1-2 оС проростає насіння:
а) огірків; б) рису; в) жита; г) кукурудзи.
9. Під водою проростає насіння:
а) рису; б) льону; в) коноплі; г) маку.
10. Підземний тип проростання насіння характерний для такої рослини:
а) цибулі; б) квасолі; в) редьки; г) дуба.
11. Надземний тип проростання насіння характерний для такої рослини:
а) жита; б) квасолі; в) пшениці; г) дуба.
12. Дрібні насінини цибулі потрібно сіяти на глибину:
а) 1-2 см; б) 5-6 см; в) 10-12 см; г) 15-20 см.
Відповідь. 1-б. 2-г. 3-в. 4-в. 5-г. 6-б. 7-б. 8-в. 9-а. 10-г. 11-б. 12-а.
А які вам відомі казки, легенди, де мова іде про насіння?
А які українські звичаї, обряди пов’язані із насінням? (Вчитель розповідає про весільний обряд посівання зерном молодих, щедрування. Пропонує дітям пригадати щедрівки).
VІІ. Підведення підсумків уроку.
- Чи сподобався вам урок?
- Що нового ви дізналися?
- Чи знадобляться вам набуті знання у повсякденному житті?
VІІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
1.Опрацювати матеріал §37
2.Відповісти на запитання після параграфа
3. Виконати дослідницький практикум с.139