На даному уроці в учнів форму\ться поняття про пагін як складний і важливий надземний орган рослини, його розвиток; ознайомдюються з його складом, зовнішньою будовою, основними функціями, розвитком пагона з бруньки . На уроці використовуються елементи технологій критичного мислення. Додається презентація
Тема: Пагін і його будова. Його розвиток з бруньки.
Мета уроку: сформувати поняття про пагін як складний і важливий надземний орган рослини, його розвиток; ознайомитися з його складом, зовнішньою будовою, основними функціями, розвитком пагона з бруньки; розкрити особливості будови і функцій бруньок, їх класифікацію і біологічне значення; продовжити формувати вміння і навички роботи з текстом і малюнками підручника, виконувати лабораторне дослідження, працювати з натуральними об'єктами, гербарними зразками, робити відповідні висновки на підставі виконаних досліджень
Очікувані результати: учні мають описувати пагін та його будову; учні мають характеризувати роль пагона в забезпеченні надходження, транспорту і виведення речовин; учні мають вміти відрізняти вегетативну бруньку від генеративної; учні мають спостерігати в природі і розрізняти види стебел; учні мають робити висновок про зв’язок органів у рослинному організмі.
Тип уроку. урок засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Міжпредметні зв'язки: біологія рослин, с/г господарство.
Матеріали та обладнання: вкорочені та видовжені пагони живих або гербарних зразків рослин, таблиці «Пагін. Будова пагона», м\м дошка, обладнання для виконання лабораторних досліджень.
Хід уроку.
І. Розминка. ( лунає спокійна музика)
Добрий день, шановні учні! Я рада бачити вас сьогодні. Я бачу розумні обличчя та спокій у ваших очах. А зараз закрийте очі і подумки повторюйте за мною: "Я уважний, я добре думаю, я зосереджений, кмітливий, впевнений у собі." Відкрийте очі та погляньте на свого однокласника, усміхніться йому. У такому гарному настрої спробуємо працювати швидко і творчо, щоб отримати найвищі бали.
Девіз нашого уроку: “Мало знати, треба й застосовувати,
Мало хотіти, треба й робити!”
Гете
Отже, я розраховую на вашу підтримку і допомогу. Кожному з вас я хочу побажати, щоб ви на цьому уроці були:
«У» - усміхненими,
«С» - спокійними,
«П» - прогресивними,
«І» - інтелектуальними,
«Х» - хоробрими
ІІ Актуалізація опорних знань
Складаємо кластер на тему «Тканини», «Органи квіткової рослини»;
Вправа «Вірю не вірю» на тему «Корінь».
ІІІ Мотивація навчальної діяльності.
УЧИТЕЛЬ: Сьогодні у нас з вами незвичайний урок. Уявіть собі, що ми всі потрапили у гарне, чисте, справедливе царство. Кругом цього царства квітнуть яскраві квіти, ростуть могутні дерева, кущі та трави. А ви - жителі цього незвичайного царства. Править ним добра, щира, справедлива цариця Флора. Вона відправила телеграму і звертається до вас. Добрий день мої любі ! Я дуже рада привітати вас сьогодні. У нас сталася біда. Злий чарівник Торнадо сьогодні вночі побував у нашому чарівному лісі. Він переплутав все у лісі. Тепер я не можу з"ясувати де дерево, де кущ, а де трава та квіти. Тому я прошу вас допомогти привести все до порядку у казковому лісі. Допомогти розібратися, які ознаки має кущ, дерево та трава. З'ясувати функцію пагона у рослині. Які бувають бруньки. Найкращі , найактивніші учні отримають царську винагороду. За правильну відповідь будуть отримувати листики, які допоможуть в кінці уроку виставити оцінку за роботу на уроці.
А як підказка вам будуть загадки:
УЧИТЕЛЬ: Ну що ж , любі діти? Допоможемо нашій шановній цариці Флорі?
1) Живе один батько і тисячі синів має, всім шапки справляє, а собі не має. (Дуб.)
2) Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник.)
3) Біг через пліт, зачепивсь та й висить. (Гарбуз.)
— Чим рослини, про які йдеться у загадках, відрізняються одна від одної? (Дуб — це дерево, гарбуз — трав’яниста рослина, що чіпляється за опору вусиками, а соняшник — прямостояча трав’яниста рослина.)
Ці рослини мають різну будову надземних частин — пагонів, але останні мають схожу будову, а саме складаються зі стебла і листків. Тож сьогодні ми розглянемо будову пагона та будову бруньок. (Учитель повідомляє тему уроку, учні формулюють мету та визначають завдання заняття.)
IV. Сприйняття та засвоєння новою матеріалу.
Пагін розвинувся у рослин першим, він є обов'язковим органом у вищих рослин за будь-яких умов. Хоч би невеличкий, хоч би незвичайний, змінений, проте пагін. Оскільки першість серед наземних органів належить пагону, то варто ознайомитись з деякими його особливостями. Всі ви, мабуть, спостерігали як з першим весняним теплом бруньки, насамперед, верхівкові, набрякають і з них розвивається новий пагін. З настанням сприятливих умов клітини твірної тканини посилено поділяються, покривні лусочки розсовуються, відхиляються від стебельця, і назовні з'являється молоде стебло із зеленими листками. Згодом лусочки та листки відпадуть, а на місці їхнього прикріплення залишаться рубці Слайд 2.
1.Пагін - надземний вегетативний орган, його склад: стебло, бруньки, листки, основні функції стебла, їх характеристика і значення. Слайд 3.
2 Основні функції стебла, їх характеристика і значення. Слайд 4.
3. Брунька- це зачаток нового пагона. Вони поділяються на три типи. Слайд 5.
4. Брунька забезпечує ріст пагона та його галуження. Давайте ознайомимось з будовою бруньки Усі бруньки вкрито зовні ущільненими видозміненими листками - лусками. Вони захищають зачаткові листки та стебло від ушкоджень. Луски часто виділяють смолисті речовини (наприклад, у тополі, берези). Ззовні луски можуть бути вкриті густим пушком з волосків, що забезпечує їм додатковий захист від холоду та висихання. З вегетативної бруньки виростають стебло і листки, а з генеративної - квітка або суцвіття. Ці бруньки відрізняються між собою за розмірами, формою. Генеративні бруньки крупніші та мають більш округлу форму, ніж вегетативні. Всередині останніх розміщені лише зачаткові листки, тоді як у генеративних - зачаткові квітки. Слайд 6.
Робота в зошиті Лабораторне дослідження «Будова бруньки»
Цікаво
Деякі з пазушних та додаткових бруньок після зимівлі ріст не відновлюють. Це так звані сплячі бруньки. Вони можуть перебувати в стані спокою декілька років і відновлюють ріст у разі ушкодження верхівкової бруньки.
Найбільшою рослинною брунькою вважають головку капусти, маса якої коливається від 0,5 до 20 кг.
Елітний білий чай виробляється з найніжніших молодих бруньок чайного куща.
У тропічних країнах розводять капустяну пальму, велику верхівкову бруньку якої вживають у їжу.
V. Рефлексія
Гра «До сонця»
Уявіть себе квіточкою, що тягне руки-листя до сонця. А зараз, якщо ви згодні з твердженням, тягнемося до сонця, а якщо ні руки-листя не підіймаємо.
1. Рослина – це цілісний організм. (Так)
2. Корінь виконує функцію фотосинтезу. (Ні)
3. Листок – це вегетативний орган. (Так)
4. Пагін – надземна частина рослини. (Так)
5. Фотосинтез відбувається в листках рослини. (Так)
6. Стебло – генеративний орган рослини. (Ні)
7. Плід та насіння генеративні органи рослини. (Так)
8. Бруньки розташовані на корені. (Ні)
ІV. Підсумки уроку. Аргументація оцінок.
Фронтальна бесіда
1. Що таке пагін?
2. З яких частин він складається?
3. Що таке листок, стебло, брунька?
4. Що таке вузол, міжвузля, пазуха листка?
5. Чим відрізняються вегетативні та генеративні бруньки?
Вправа «Продовж речення»:
«Сьогодні на уроці мені сподобалось ….»
«Я дізнавсь про …..
Підраховування листочків. Виставлення оцінок.
VІІ. Домашнє завдання
Параграф 25
Індивідуальні та творчі завдання.
Хто з має бажання і йому цікаво як поспостерігати за пагоном може вдома провести дослідження.
1. Провести спостереження: скільки вегетативних і скільки генеративних пагонів (у якому співвідношенні) будуть розвиватися з бруньок наступною весною в рослин вашого саду: вишні, яблуні, сливи, смородини. Зробити висновок: чи буде ваш сад рясно цвісти весною?
2. Підфарбувати червоною або синьою фарбою склянку води і поставити в неї на 2–3 дні гілочки вишні або яблуні (бажано в тепле місце). Принести ці гілочки на наступний урок.