Різноманітність життя. (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про Віруси.
Мета уроку :Дати визначення віруси
познайомити із різноманітністю життя
ввести поняття “систематика”;
розглянути основні одиниці класифікації;
розкрити принципи поділу організмів на Царства живої природи і
дати Царствам стислу характеристику.
Виховувати бережливе ставлення до живої природи планети та екологічне мислення
Тип уроку : Засвоєння нових знань.
Обладнання : схеми, малюнки, таблиці,підручник ,зошит
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Що вивчає біологія ?
Які науки відносяться до біологічних ?
Назвіть ознаки живого?
Складання діаграми Вена «Природа».
Різноманітність життя. (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про Віруси.
Мета уроку :Дати визначення віруси
познайомити із різноманітністю життя
ввести поняття “систематика”;
розглянути основні одиниці класифікації;
розкрити принципи поділу організмів на Царства живої природи і
дати Царствам стислу характеристику.
Виховувати бережливе ставлення до живої природи планети та екологічне мислення
Тип уроку : Засвоєння нових знань.
Обладнання : схеми, малюнки, таблиці,підручник ,зошит
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Що вивчає біологія ?
Які науки відносяться до біологічних ?
Назвіть ознаки живого?
Складання діаграми Вена «Природа».
У лівому колі учні записують ознаки, притаманні живій природі, а в правому — неживій. У середній частині, яка утворена перекриванням двох кіл, учні записують спільні ознаки живої і неживої природи.
Очікувані відповіді учнів:
Спільні ознаки: живі організми та неживі тіла складаються з однакових хімічних елементів;
ознаки живих організмів: складаються з клітин, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, реагують на подразнення;
ознаки неживих тіл — не рухаються, не ростуть, не розмножуються, не мають клітинної будови тощо.
Вправа для порівняння. Знайти ознаки живого.
1.Сталактити і сталагміти – кам’яні нарости із солей кальцію в печерах, що збільшуються з кожним роком. Отже, вони ростуть.
2.Синичка щодня приносить своїм пташенятам гусінь та різних комашок. Вони їдять, отже, збільшуються у розмірах.
3.З великої гранітної брили шляхом подрібнення виробляють щебінь, тобто каменів стає багато, отже – це розмноження.
4.Кульбаба поширює вітром парашутики з насінинками, з яких виростають нові рослини. Це розмноження.
5.Під час дощу річка поповнюється водою – це називають живленням річки.
6.Рослина вбирає воду, вуглекислий газ та сонячне проміння, здійснює фотосинтез і так живиться.
7.На вершині гори є кратер вулкану, який періодично випускає дим – це дихання вулкану.
8.Дельфін вистрибує з води, вбирає повітря, так він дихає.
9.Дюни та бархани рухаються, коли вітер піднімає і перекидає пісок.
10.Соняшник рухається, повертаючи свої квіти до сонця.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Учені вважають, що на Землі існує близько 5 млн різних видів живих організмів. З давніх часів люди спостерігали за ними, вивчали, описували. Коли накопичилося багато відомостей про рослинний і тваринний світ, виникла необхідність систематизувати знання, розподілити організми за групами, тобто класифікувати їх. Живі організми почали об’єднувати в групи за подібними ознаками.
Розповідь вчителя :Імперія Неклітинні включає лише одне царство — Віра. Однак основну масу живих істот становлять організми, які мають клітинну будову. Клітинні організми утворюють два надцарства: Прокаріоти, або Доядерні, та Еукаріоти (Ядерні). До надцарства Прокаріоти входить одне царство — Дроб’янки, до якого належать бактерії і ціанобактерії. Еукаріоти об’єднують три царства: Тварини, Рослини і Гриби.
У 6-му класі ми будемо вивчати представників царств Дроб’янки, Гриби, Рослини та одноклітинних представників царства Тварини.
Діти ,а яке ж значення рослин у природі та житті людини?
До кінця ХІХ ст. ніхто вже не сумнівався, що кожну заразну хворобу викликає певний мікроорганізм, з яким можна успішно боротися. «Дайте тільки час,— говорили вчені-бактеріологи,— і скоро не залишиться жодної хвороби». Але минали роки, а обіцянки не виконувалися. Люди заражалися кором, ящуром, поліомієлітом, віспою, грипом. Від страшних хвороб помирали мільйони людей, а бактерій-збудників знайти не вдавалося.
Нарешті в 1892 р. російський учений Д. І. Івановський натрапив на правильний слід. Вивчаючи тютюнову мозаїку — хворобу листя тютюну, він дійшов висновку, що її спричиняє не бактерія, а щось дрібніше. Це «щось» проникає через найтонші фільтри, здатні затримувати бактерії, гине при нагріванні, і його не можна було побачити у світловий мікроскоп. Фільтрівна отрута! Таким був висновок ученого. Але отрута — це речовина, а збудник хвороби тютюну був схожий на організм. Він чудово розмножувався в листі рослин. Нідерландський мікробіолог і ботанік М. В. Беєрінк назвав це нове вірусом, додавши, що вірус являє собою «рідке, живе, заразне». У перекладі з латинської «вірус» означає «отрута».
Особливістю вірусів є те, що вони не мають клітинної будови та розвиваються тільки всередині клітин живих організмів, оселяючись у них. Поза клітинами віруси переходять у кристалічний стан, що сприяє їх збереженню. Найдрібніші віруси, наприклад збудник ящуру, за розмірами є ненабагато більшими, ніж молекули яєчного білка, проте трапляються й такі віруси (наприклад збудник віспи), які можна побачити у світловий мікроскоп.
Що ж таке віруси ?
Віруси – це неклітинні форми життя, які є внутрішньоклітинними абсолютними паразитами
Як ви вважаєте, якими шляхами вірус може потрапити до організму тварини, людини чи рослини?
Основні шляхи потрапляння вірусу до організму людини чи тварини:
Основні шляхи потрапляння вірусу до організму рослини:
IV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
§ читати та переказувати,вивчити класифікацію живих організмів