На уроці розпочинається формування знаннь учнів про зоологію як науку, про її основні завдання; ознайомити із загальними ознаками тварин, різноманітністю тваринного світу та його класифікацією; розвивати уміння порівнювати біологічні науки та їхні завдання; ознаки подібності та відмінності тварин з організмами інших царств; уміння логічно мислити та робити висновки..
Тема: Тваринний світ –складова частина природи. Роль тварин у житті людини.
Мета: почати формувати знання учнів про зоологію як науку, про її основні завдання; ознайомити із загальними ознаками тварин, різноманітністю тваринного світу та його класифікацією; розвивати уміння порівнювати біологічні науки та їхні завдання; ознаки подібності та відмінності тварин з організмами інших царств; уміння логічно мислити та робити висновки..
Основні поняття і терміни: тваринний світ, фауна, зоологія, гетеротрофи, автотрофи, біологічні способи боротьби, прокаріоти, евкаріоти, , систематичні категорії.
Обладнання: фотографії , картинки тварин, вологі препарати, таблиці, м\мдошка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Розминка.
Добрий день, шановні учні!.Я рада бачити вас сьогодні. Я бачу розумні обличчя та спокій у ваших очах. Тому я впевнена, що ми сьогодні проведемо з вами урок у співпраці і взаєморозумінні. За вікнами світить сонечко, яке також бажає нам плідної співпраці і підказує, що все буде у нас з вами добре.
Отож, посміхніться, бо усмішка сприяє успіху і вперед за знаннями в цікавий світ тварин.
Відгадайте загадки:
Узимку біленький, влітку сіренький, нікого не кривдить, а всіх сам боїться. (Заєць). Що за дивні рибаки: ставлять сіті на гілки, в травах сіті розставляють, нишком здобичі чекають. (Павуки). Чорний, а не ворона, рогатий, а не бик, шестеро ніг, але без копит. (Жук-олень). В зеленому жакеті репетує в очереті. Хоч плавати мастак, та не риба і не рак. (Жаба). Голова є, шиї немає, очі є, а брів немає, рот є, а не говорить; без ніг, а далеко ходить. (Риба). Умивається часто, але рушником не втирається. (Кіт). В мене є великий хист, я співаю, як артист, спів мій радісний усюди дуже люблять слухать люди. (Соловей). Взимку спить, літом бринить, понад води, понад сади літає, солодку росу збирає. (Бджола). По лужках, бережках, ходить чудо в двох мисках. (Черепаха).
Поясніть вислови:
Про що свідчать ці вислови і загадки ?
Про те, що весь час свого існування людина спостерігала за живою природою і за тваринами зокрема, знала їх спосіб життя, поведінку та сезонні зміни, які відбуваються з тваринами протягом року. Життя людини без тварин неможливо уявити. Всюди тварини супроводжують людину.
ІІ Актуалізація опорних знань
Підготовча бесіда. Пригадайте з курсів природознавства та біології 7 класу:
ІІІ Мотивація навчальної діяльності.
Розповідь з елементами бесіди. Тваринний світ — історична складена сукупність особин одного або багатьох видів тварин у межах якої-небудь території (або акваторії). Тваринний світ характеризується видовим складом (фауна) та чисельністю особин.
Як ви пам'ятаєте, усі живі організми нашої планети розділяють на імперії –надцарства - царства . Які царства живої природи ви знаєте? ( заповнення схеми «Живі організми»)
Так-от, тварини є одним із царств.
Отже, від сьогоднішнього дня ми починаємо досить детально знайомитися із тваринним світом. Наука, яка вивчає представників тваринного світу, особливості їх будови, поведінки та процесів життєдіяльності, називається зоологія. На сьогоднішньому уроці ми повинні з’ясувати, що у природі не існує “корисних” чи “шкідливих” тварин, а всі вони необхідні компоненти екологічних систем і вилучення будь-якого виду неминуче призведе до порушення рівноваги в природі.
IV. Сприйняття та засвоєння новою матеріалу.
Формулювання проблемного питання. Поміркуйте і скажіть, як саме тварини пов’язанні з іншими живими організмами і чи можливе життя у сучасних його проявах без тварин?
Розповідь з елементами бесіди.
Зоологія – наука про тваринний світ, будову та процеси життєдіяльності тварин їх поширення та значення на планеті.
2. Роль тварин у житті людини.
(Робота з підручником, запис у стандартному зашиті )
Дайте відповіді на запитання:
Назвіть галузі зоології
Яка роль тварин :
У природі
У житті людини
V Рефлексія
Фронтальна бесіда (контрольно-оцінна):
Доведіть, що тварини є складовою частиною природи.
Виконання завдань у практикумі.
Відмінності представників царства Тварини від інших царств живої природи
Характеристика |
Тварини |
Рослини |
Гриби |
Бактерії |
1. Особливості будови клітин |
|
|
|
|
2.Спосіб живлення |
|
|
|
|
3. Здатність до руху |
|
|
|
|
4. Здатність до переміщення |
|
|
|
|
VI Підсумок уроку. Аргументація оцінок.
Підкресліть твердження, яке ви ставите під сумнів
VII. Домашнє завдання.
Прочитати параграф 1, підготувати повідомлення про тварину яка вам подобається