Продовжити формувати в учнів поняття про життя тварин на планеті; розширити їхні знання про основні процеси життєдіяльності живих організмів на прикладі тварин (ссавців)
Тема: Основні життєві функції тварин.
Мета: Продовжити формувати в учнів поняття про життя тварин на планеті; розширити їхні знання про основні процеси життєдіяльності живих організмів на прикладі тварин (ссавців)
Обладнання: підручник, практикуми, тематичні малюнки до дидактичної гри, таблиці, м/д.
Основні поняття і терміни: подразливість, рух, живлення, дихання, виділення, розмноження, ріст і розвиток, обмін речовин та енергії, регенерація, ферменти, рефлекси.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І.Розминка
Вправа « Комплімент»
( Учні роблять по черзі один одному компліменти , зичать гарного настрою та плідної роботи на уроці .)
II. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда (підготовча). Пригадайте, які ознаки притаманні живим організмам. Дайте визначення (своїми словами), що таке: подразливість, рух, живлення, дихання, виділення, розмноження, ріст і розвиток. Що таке автотрофне і гетеротрофне живлення? Для яких організмів характерне автотрофне, а для яких — гетеротрофне живлення? Що таке прямий і непрямий розвиток? Пригадайте з курсу біології 7 класу: Чи властива подразливість і рух рослинам? Якщо так, наведіть приклади. Чи дихають рослини? Яким чином рослини розмножуються?
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Давайте подивимося на звичайні процеси очима біолога-дослідника. Чи можна сказати, що обмін речовин характерний для автомобіля? Ми заливаємо в нього пальне, воно піддається перетворенню в двигуні, в результаті чого виділяється енергія. Автомобіль пересувається (функціонує), продукти розпаду виділяються через вихлопну трубу. У чому підступ, ви зрозумієте, якщо вивчите особливості обміну речовин у тварин.
IV. Сприйняття та засвоєння новою матеріалу.
Пояснювальна бесіда, використовуючи знання учнів, оскільки все це вивчалося учнями з курсу «Природознавство» та «Біологія—7». Паралельно проводиться дидактична гра. Наприклад, встановлення ознаки живого за грою, а потім її пояснення вчителем.
Дидактична гра «Назви ознаку живого»
Мета: актуалізувати і розширити знання учнів про ознаки живих організмів.
Обладнання: картини навколишньої дійсності, зміст яких відповідає проявам ознак живого (наприклад, біг гепарда, поїдання листя комахами, розмноження риб, ріст ссавців тощо). На кожну ознаку має бути щонайменше три картини.
Ігрова дія: за картиною швидко визначити ознаку живого організму й дати їй визначення.
Правила гри: клас ділять на команди, кожній з яких по черзі показують картину. Виграє та команда, учасники якої наберуть більше балів за правильні відповіді.
Подразливість — властивість клітин живого організму активно змінювати свою життєдіяльність під впливом дії зовнішніх факторів — подразників. Подразливість є однією з основних характеристик живого стану, що зумовлює здатність організму пристосовуватись до мінливих умов існування.
Рух — зміна положення у просторі всього організму або окремих його органів.
Живлення — процес надходження в організм поживних речовин, необхідних для його нормальної діяльності. Є важливою ланкою зв'язку організму із зовнішнім середовищем.
Дихання — сукупність фізіологічних процесів, що забезпечують надходження в організм із зовнішнього середовища кисню, використання його клітинами і тканинами для окиснення органічних речовин з метою отримання енергії для життя і виділення з організму вуглекислого газу.
Виділення — процес видалення з організму шкідливих і непотрібних продуктів обміну речовин. Внаслідок обміну речовин у кров, лімфу та міжклітинну рідину безперервно надходять кінцеві продукти життєдіяльності (газоподібні, рідкі та тверді). Значення видільних процесів полягає у тому, що завдяки їм підтримується сталий склад внутрішнього середовища організму — гомеостаз.
Розмноження — відтворення організмом нових особин. Розмноження — одна з основних особливостей живих організмів, що забезпечує неперервність і спадкоємність життя.
Ріст — один із проявів індивідуального розвитку організмів, пов'язаний зі збільшенням їхньої живої маси. Відбувається внаслідок переважання асиміляційних процесів в організмі над дисиміляційними. У тварин ріст пов'язаний з поділом клітин, збільшенням їхніх розмірів і маси міжклітинної речовини.
Розвиток. 1) Індивідуальний (онтогенез), який виявляється в сукупності послідовних морфологічних, фізіологічних і біохімічних змін, що відбуваються в організмі з моменту зародження і до кінця життя. Розвиток включає взаємопов'язані кількісні (ріст) та якісні (диференціювання) перетворення. 2) Історичний розвиток (філогенез) організмів, їхніх систематичних категорій (видів, родів, родин та інших), а також органічного світу загалом протягом існування життя на Землі.
Обмін речовин та енергії — сукупність складних хімічних реакцій, завдяки яким відбувається накопичення організмом одних речовин, що супроводжується накопичення енергії у хімічних зв'язках і використання інших з метою отримання енергії. Обмін речовин та енергії — це безперервний процес, який забезпечує стабільний стан організму і пристосування його до умов зовнішнього середовища. Забезпечується процесами травлення, дихання та усіма іншими ознаками або функціями, властивими живим організмам.
V. Рефлексія
1. Доповніть речення та запам’ ятайте-
Системи органів тварин
1. . Виконання завдання у практикумі.
З'єднайте стрілками ознаку живого організму та її Прояв (визначення).
|
Обмін речовин та енергії
Ріст
Розвиток
Живлення
Розмноження
Рух
Дихання Виділення Відповідь на подразнення |
2. Вправа «Продовж речення»:
VІ. Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §5 дати відповіді на запитання в кінці параграфа.