Учні на цьому уроці поглиблюють знання про будову й функції клітин та тканин тваринного організму; визначають значення поділу тваринного організму на окремі функціональні складові частини, тобто клітини і тканини.
Тема: Тканини, органи і системи органів тварин,їх функції.
Лабораторна робота «Вивчення особливостей тваринних клітин та тканини
Мета: поглибити знання про будову й функції клітин та тканин тваринного організму; визначити значення поділу тваринного організму на окремі функціональні складові частини, тобто клітини і тканини, розвивати навички порівняння будови й функцій органел клітин та різних видів тканин між собою,вміння спостерігати побачене та робити висновки, розкрити значення поділу організму на функціональні складові частини: клітини і тканини.
Обладнання: мікроскопи, постійні мікропрепарати тваринних клітин, таблиці «Тканини тварин» та «Будова тваринної клітини».
Тип уроку: урок закріплення знань та вмінь.
Хід уроку
І.Розминка
Дорогі друзі! На початку уроку мені хотілося б звернутися до народної мудрості. Хтось дуже давно сказав правильні слова: «Від настрою, з яким ти вступаєш у день, залежать твої успіхи, тому намагайся кожного дня найти його позитивний початок». Цим позитивним початком стане сьогодні цей урок, на якому ви покажете, як багато знаєте й умієте. Але для початку оберіть фанти, які несуть у собі частинку мудрості та позитивного настрою. (Учні витягають фанти із скриньки)
«Знаходьте час для веселощів. Це – музика душі».
«Знаходьте час для роздумів. Це – джерело сили».
«Знаходьте час для гри. Це – шлях до молодості душі».
«Знаходьте час для навчання. Це – шлях до зірок».
Сьогодні на уроці ви будете у ролі знавців.
II. Актуалізація опорних знань.
1. З'єднайте стрічками термін з його визначенням.
Цілісна біологічна система, яка забезпечує
всі основні життєві процеси Орган
Система клітин та міжклітинної речовини, об'єднаних
спільною функцією, будовою та походженням Клітина
Основна структурна і функціональна одиниця всіх живих
організмів, елементарна біологічна система Тканина
Частина тіла, що має певну форму, будову, місце у тілі
та виконує одну або кілька функцій Організм
Анатомічне або функціональне об'єднання органів,
які в організмі виконують спільну функцію Система органів
2. Визначте, про яку тканину тваринного організму йдеться:
а) клітини цієї тканини утворюють суцільні пласти, які складаються з одного або багатьох шарів клітин, щільно прилеглих одна до одної. Міжклітинна речовина розвинена слабко. На зовнішній частині можуть знаходитись джгутики, війки;
б) ці тканини здатні до скорочення у відповідь на збудження;
в) тканина має здатність до збудження під впливом певних чинників та його проведення. В ній виникають імпульси, що мають електричну природу;
г) складаються з маси міжклітинної речовини та розкиданих у ній клітин. Прикладами цих тканин є кісткова тканина, сухожилки, зв'язки, склера ока, кров.
Дайте коротку характеристику цим видам тканин.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми з вами використовуючи знання про будову клітини та тканини тваринного організму виконаємо лабораторну роботу. Ми повинні пересвідчитися що клітини рослин та тварин мають як спільні так відмінні ознаки в будові, зазначити, як особливості будови тваринних тканин пов’язані з функціями, які вони виконують.
IV. Сприйняття та засвоєння новою матеріалу.
Виконайте лабораторну роботу № 1
Вивчення особливостей тваринних клітин та тканин.
Мета роботи: познайомитися з будовою та особливостями тваринних клітин та тканин; навчитися розпізнавати на мікропрепаратах основні типи тваринних клітин; пересвідчитися, що клітини рослин та тварин мають загальний план будови.
Обладнання: таблиці «Рослинна та тваринна клітини», «Тканини тваринного організму», мікроскоп, мікропрепарати тваринних тканин .
1. Роздивіться малюнки, зробіть підписи до них та позначте складові тваринної та рослинної клітини.
______________клітина ______________клітина
2. Розгляньте мікропрепарати тканин, запропоновані вчителем. Замалюйте їх.
3. Які тканини зображені на малюнку? Зробіть підписи до них.
________ __________ ___________ ______________
4 Зробіть висновок відповівши на запитання: які особливості будови рослинних тканин пов’язанні з функціями, які вони виконують?
V. Рефлексія
1. Випишіть номери ознак, характерних для:
Рослинних клітин____________________________________________
Тваринних клітин___________________________________________
2.. Поміркуйте
Яку з цих ознак ви не написали? Чому?
VI. Домашнє завдання
Повторити §3, 4