На даному уроці учні знайомляться з основною ознакою подібності представників усіх царств – клітинною будовою; розкрити особливості будови клітини тваринних організмів; формують знання про клітину як елементарну структурну і функціонувальну одиницю живого.
Тема: Клітинна будова тварин та особливості клітин тварин.
Мета: ознайомити учнів з основною ознакою подібності представників усіх царств – клітинною будовою; розкрити особливості будови клітини тваринних організмів; почати формувати знання про клітину як елементарну структурну і функціонувальну одиницю живого, розвивати уміння порівнювати будову рослинних і тваринних організмів, уміння аналізувати, співставляти та робити відповідні висновки.
Обладнання: таблиці «Будова рослинної і тваринної клітин».
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: клітина, цитологія, мембрана, ЕПС, мітохондрії, комплекс Гольджі.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Розминка.
Доброго дня. Сьогоднішній урок я б хотіла , щоб ми розпочали з такої вправи: «Закінчи речення одним словом “Я бажаю тобі…”».
2. Актуалізація опорних знань.
Давайте пригадаємо.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Зошит у клітинку, клітка для хом’яка, тваринна клітина. Чи є між ними щось спільне? Нічого крім назви. На що схожі клітини тварин і людини? Їх можна уявити у вигляді акваріума, заповненого мешканцями.
Проблемне питання.
Ми вже з вами вивчили будову рослинної клітини і знаємо яку функцію виконує кожна її частина. Як ви думаєте чи всі органели які є в рослині будуть і в тваринній клітині?
IV. Сприйняття та засвоєння новою матеріалу.
Будова та функції тваринної клітини
Компоненти тваринної клітини |
Особливості будови |
Функції |
Цитоплазматична мембрана |
|
|
Цитоплазма |
|
|
Ядро |
|
|
Запасні речовини ( включення) |
|
|
Мітохондрії |
|
|
Лізосоми |
|
|
Комплекс Гольджі |
|
|
Ендоплазматична сітка |
|
|
Рибосоми |
|
|
2. Відмінності між рослинною й тваринною клітиною
Відмінності між рослинною й тваринною клітинами також можна подати у вигляді таблиці, обговорюючи її в процесі заповнення.
Ознаки |
Рослинна клітина |
Тваринна клітина |
Пластиди |
Хлоропласти, хромопласти, лейкопласти |
Відсутні |
Спосіб живлення |
Автотрофний (фототрофний) |
Гетеротрофний |
Клітинний центр |
У нижчих рослин |
У всіх клітинах |
Целюлозна клітинна стінка |
Розташована зовні від клітинної мембрани |
Відсутня
|
Включення |
Запасні живильні речовини у вигляді зернин крохмалю, білка, крапель олії; вакуолі із клітинним соком; кристали солей |
Запасні живильні речовини у вигляді зернин і крапель (білки, жири, вуглеводи, глікоген); кінцеві продукти обміну, кристали солей, пігменти |
Вакуолі |
Великі порожнини, заповнені клітинним соком - водяним розчином різних речовин (запасні або кінцеві продукти). Осмотичні резервуари клітини |
Скорочувальні, травні, видільні вакуолі. Як правило дрібні |
IV. Рефлексія
1. Відповівши на запитання, у виділеному стовпці ви прочитаєте слово, що означає органелу клітини, яка складається з центріолей і бере участь у поділі клітин.
Відповіді: 1. Цитоплазма. 2. Рибосоми. 3. Сітка. 4. Лізосоми. 5. Ядерце. 6. Комплекс Гольджи. 7. Мембрана. 8. Мітохондрії. 9. Ядро. Закодоване слово — цитоцентр.
ІV. Підсумки уроку. Аргументація оцінок.
Доповніть речення та запам’ятайте :
Клітина - це _____________
Органели – це _______________
Фагоцетоз – це ________________
У тваринних клітин : клітинна стінка ___________; пластиди___________;
вакуолі_________; запасним вуглеводом є ____________; фагоцитоз властивий ____________;
VII. Домашнє завдання.
Вивчити параграф № 4.