Конспект уроку з біології для 11 класу на тему "Поняття про угруповання організмів. Структура біогеоценозу. Поняття про біогеоценоз та екосистему.

Про матеріал

Мета: сформувати поняття про біоценоз, біогеоценоз і екосистему, охаракте-

ризувати взаємозв'язки організмів у біогеоценозах; розвивати мовлен-

ня учнів, формувати науковий світогляд на основі знань про взаємозв'я-

зки організмів тваринного середовища; сприяти вихованню почуття

відповідальності за вчинки стосовно природи.

Перегляд файлу

 

 

 

F:\я.jpg

 

Білокінь Галина Олександрівна

учитель біології І категорії

Золотоколодязянської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Добропільської районної ради Донецької області

 


 

Урок біології

11 клас

Тема 

  Мета: сформувати поняття про біоценоз, біогеоценоз і екосистему, охаракте-

ризувати взаємозв’язки організмів у біогеоценозах; розвивати мовлен-

ня учнів, формувати науковий світогляд на основі знань про взаємозвя-

зки організмів тваринного середовища; сприяти вихованню почуття

відповідальності за вчинки стосовно природи.

  Обладнання: робочі зошити, опорні конспекти, схеми учнів, клубок ниток.

  Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Словникова робота

Дайте визначення понять:

популяція –

фотоперіодизм –

екологічні фактори бувають -

симбіоз –

типи симбіозу –

екологічна ніша –

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми уроку. Формулювання мети учнями.

Кромсая лед, меняя рек теченье,

Твердим о том, что дел невпроворот,

Но мы еще придем просить прощенья

У этих рек, барханов и болот,

У самого гигантского восхода,

У самого мельчайшего малька…

Пока об этом думать не охота,

Сейчас нам не до этого… пока.

Аэродромы, пирсы и перроны,

Леса без птиц и земли без воды…

Все меньше окружающей природы,

Все больше окружающей среды.                   ( Роб. Рождественский)

  У відомого американського письменника-фантаста Рея Бредбері є опо-

відання «І грянув грім» про те, як учений, збудувавши машину часу, ви-

рушив у далеке минуле Землі. Він мав бути надзвичайно обережним,

щоб своїми діями не змінити майбутнє, вчений усвідомлював це. Але…

один необережний крок і гине метелик, що сидів у траві. Один-єдиний

метелик. Що міг змінити він в історії планети? Повернувшись, учений не

впізнав навколишній світ. Своїм необачним кроком він змінив хід сві-

тової історії.

  Це оповідання має глибокий філософський підтекст, але ми звернемося

до його біологічного аспекту: чи могла загибель метелика, хоча б теоре-

тично, спровокувати значні зміни у світі?

  Отже, сьогодні ми дізнаємося про взаємозв’язки живих організмів у

природі.

  А давайте уявимо безмежні лісові простори: джунглі, тайга. На тисячі кі-

лометрів дерева, дерева, дерева.

  • Чого не вистачає?

Вірно, птахів, тварин ,грибів.

  • А чому ліс виникає не всюди, а на певній території? (клімат, рельєф, ґрунт, водойми)

  Отже, обов’язковим компонентом екосистеми лісу є нежива природа.

  1. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу
  1. Повідомлення учнів. Записи у зошитах.

Учень 1

Поняття про біоценоз.

Учень 2

Структури біоценозу.

Учень 3

Поняття про біогеоценоз та екосистему.

Учитель

Не слід плутати поняття біогеоценоз і екосистема. Біологія біогео-

ценозу є екосистемою (діброва, водойма). Але зверніть увагу на

частку «гео» у слові біогеоценоз, яка передбачає наявність ділянки

землі з однорідною рослинністю – біотопу. Для екосистеми ця умова

не є обов’язковою. Екосистемою може бути і краплина води з озера, і

мурашник, і лісовий пеньок, і цілий континент.

  Найбільша екосистема – біосфера планети Земля.

  Головні властивості екосистеми: цілісність і здатність до саморе-

гуляції та самовідновлення. А базуються вони на явищі симбіозу

 – взаємодії організмів в екосистемі.

І навіть у чарівному царстві флори

Серед рослин не затихають спори.

Дерева, трави вверх ростуть сповна,

За світло. простір в них іде війна.

А корні їх в землі несуть свій труд

За ґрунт і за вологу бій ведуть.

  • Про який тип взаємодії організмів іде мова?  (конкуренція)

А за які екологічні фактори? (світло, ґрунт, волога)

Учень 4

Структура біогеоценозу.

Учень 5

Властивості біогеоценозу.

Учень 6

Взаємозв’язки організмів в екосистемах.

Учитель

  Пропоную вам закрити очі й уявити себе на лісовій галявині.

  На ній ми зустрінемо 3 істоти: красоцвіта, квітогриза, гризоїда.

  • З чим вони у вас асоціюються? Пропоную намалювати ці істоти на дошці.

Красоцвіти – це рослина з великими квітками, стебло велике і міцне.

Квітогриз – це тварина, гризун. Лапки пристосовані, щоб залізти на ро-

                     слину, ротові органи – щоб гризти, мордочка витягнута.

Гризоїд – це хижак: міцні щелепи, великі зуби, очі, лапи з кігтями.

  • Якщо ці організми існують на одній галявині, то між ними є зв’язки. Які?  (Вони їдять один одного. Ставлю стрілки).
  • Чи тільки харчові зв’язки існують між ними?  (Квіткогриз може ховатися в заростях квіткоцвіта, або розносити його насіння; гризоїд – санітар для квіткогриза).

Таким чином ,ці організми пов’язані різними шляхами.

Давайте поміркуємо, наскільки міцні ці зв’язки.

  • Уявіть собі, що в наслідок епідемії різко скоротилася чисельність кві-

ткогризів. Як це вплине на інших?  (Красоцвіт розростеться, гри-

зоїдів стане менше, бо буде мало їжі).

Висновок

На цих прикладах ми розглянули одну з найважливіших властивостей

біогеоценозу – саморегуляцію.

  Зв’язки між організмами тривали довго, аж поки на галявині не з’я-

вилася людина.

  • Які зв’язки можуть виникнути в людини з цими організмами?

Квітогриз

Красоцвіт                                                         Гризоїд

Людина

  • Чи буде така система перебувати у стані рівноваги?
  • Чи з’явиться в ній слабка ланка? Хто буде нею?

  Людина – і сильна, і слабка ланка водночас. Вона сильна своїм ро-

зумом. Але цей розум не завжди вихований. Згадаймо слова

Екзюпері: «Ми у відповіді за тих, кого приручили». Тобто людина має

бути відповідальною за все живе, бути частиною природи, а не уявля-

ти себе хазяїном.

Учень 6

Взаємозв’язки у біогеоценозах. Правило конкурентного виключення.

  1. Осмислення нових знань
  1. Гра «Павутинка»

Учасники стають у коло, один із учасників тримає клубок, називає компонент лісової екосистеми і передає клубок іншому, тримаючи кінець нитки. Після того, як усі учасники будуть зв’язані ниткою, і утвориться густа сітка, учитель тягне за неї.

  • Що ви відчуєте?
  • Спробуйте викинути один із компонентів.

Що станеться?

  1. Учитель

Гармония лугов – для всех награда.

Она нас одаряет добротой,

Не рвите дикие цветы, не надо.

Любуйтесь первозданной красотой!..

Как часто мы небрежною рукою

Вторгаемся в круговорот Вселенной,

А мы ведь братья на земле одной,

Цените же Природы дар священный.

  1. Підсумок уроку                         

На уроці я:

  1. Рефлексія                               Дізнався…

Збагнув...

Тепер я…

  1. Д/з. Взяти інтерв’ю в одного з жителів поляни.

§32-34.

1

 

docx
Додано
24 січня 2018
Переглядів
3316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку