Мета: повторити і узагальнити знання про органи рослин; сформувати в учнів поняття про квітку як орган статевого розмноження рослини, що є видозміненим пагоном; ознайомити з будовою квітки у зв'язку з виконуваними функціями; розвивати інтелектуальні та розумові здібності, вміння узагальнювати, робити висновки, складати найпростіші опорні схеми, здійснювати міжпредметні зв'язки; виховувати любов до біології, формувати самостійну творчу компетентність, науковий світогляд.
Урок № Біологія 6 клас
Тема. Статеве розмноження рослин. Квітка. Лабораторне дослідження: будова квітки.
Мета:
Навчальна: повторити і узагальнити знання про органи рослин; Сформувати в учнів поняття про квітку як орган статевого розмноження рослини, що є видозміненим пагоном; ознайомити з будовою квітки у зв’язку з виконуваними функціями; сформувати поняття: квітка, квітконіжка, квітколоже, оцвітина, тичинка, маточка.
Розвиваюча: розвивати інтелектуальні та розумові здібності, вміння узагальнювати, робити висновки, складати найпростіші опорні схеми, здійснювати між предметні зв’язки; продовжити формування навичок виконання і оформлення лабораторного дослідження.
Виховна: виховувати любов до біології, формувати самостійну творчу компетентність, науковий світогляд.
Обладнання: таблиця « Будова квітки», квіти квітучих кімнатних рослин, модель квітки капусти, малюнки квіток, рушник, інструктивні картки.
Поняття і терміни. Квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав'язь, двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини.
Тип уроку: Комбінований з елементами лабораторних досліджень
Структура уроку
І. Організаційний етап (2 хв)
ІІ. Актуалізація опорних знань ( 3 хв)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.( 2 хв)
ІУ Мотивація навчальної діяльності.( 5хв)
У. Повторення вивченого матеріалу ( 5 хв)
УІ. Вивчення нового матеріалу.( 14 хв)
УІІ. Узагальнення й систематизація знань ( 7 хв)
УІІІ. Підсумок уроку.( 5 хв)
ІХ. Домашнє завдання.( 2 хв)
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Асоціативний кущ «
( звучить «Вальс квітів» П. Чайковського)
Квіти неперевершені,недосяжні, незбагненні. Квіти – це вершина краси. Звичайні, тендітні, маленькі, такі хисткі й недовговічні квіти – недосяжна вершина краси. Й моє серце тягнеться до квітів, як до неба, і цей шлях пізнання квітів і неба – завдовжки в життя. Минають весни й зими, настає і відходить осінь, буяє літо, а потім знову – холод, злива, сніги, буревії…А квіти завжди зі мною, квіти завжди в мені, в моєму світовідчутті. Квіти – це моє небо.
-багато -розмноження
-різнокольорові -запилення
-гарні -запліднення
-З ваших слів- пелюсток утворилася різнокольорова квітка.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-невипадково я повела мову про квіти. Тому що квіти – постійні супутники нашого життя. І сьогодні на уроці ви ознайомитеся з квіткою, її складовими частинами, і доведемо, що квітка – генеративний орган рослини.
- Отже епіграфом уроку будуть такі слова.
Цінуй, людино, доброту природи.
Все що дарує вона нам.
Тож бережи її ліси, поля, повітря, води-
То вічний і святий, величний храм!
-А девізом уроку такі:
Любіть квіти любі діти,
Гру барвистих кольорів.
Це окраса наших парків,
Наших шкіл і всіх дворів.
ІУ Мотивація навчальної діяльності.
-Але як ви знаєте дуже гостро стоїть проблема екологічного збереження рослин. Багато квітів знаходиться під загрозою зникнення, тому їх занесено до Червоної книги.
У. Повторення вивченого матеріалу.
-А зараз ми проведемо гру « Мозаїка». ( Складання і заповнення схеми на дошці)
Для гри потрібно два учня. Перший учень називає органи рослини, а другий – відшукує відповідний напис і прикріплює до дошки.
Органи
Вегетативні генеративні
Корінь пагін квітка плід насінина
Стебло листок
-Які органи ви не вчили?(генеративні)
- А саме ?( квітка, з якої утворюється плід і насінина)
Узагальнення схеми
УІ. Вивчення нового матеріалу.
-Отже, квітка – генеративний орган і саме про неї ви дізнаєтесь коли попрацюєте у групах
1.Будова квітки ( робота в групах за матеріалом підручника)
Завдання для І групи
-Що таке квітка?
-З яких частин складається квітка?
( учні показують частини квітки використовуючи модель «Квітка капусти»)
Висновок: отже, квітка – генеративний орган , здатний до розмноження: процесів запилення і запліднення)
Завдання для ІІ групи
Учні досліджують головні частини квітки( оформляють у вигляді схеми)
Головні частини квітки
Маточка тичинка
Приймочка стовпчик зав’язь пиляк тичинкова нитка
-Зробити висновок
Завдання для ІІІ групи
Учні заповнюють таблицю.
-Які частини квітки утворюють подвійну оцвітину? (Додаток 1)
№ п/п |
Частини квітки |
Опис |
Функції |
1. |
Чашечка |
|
|
2. |
Віночок |
|
|
-Якою вона може бути?
Оцвітина
Проста подвійна
(або чашечка або віночок) ( і чашечка і віночок)
-Зробити висновок.
2. Фронтальна бесіда
-Що таке квітка?
-З яких частин складається квітка?
-Назвати головні частини квітки.
-Які частини квітки утворюють подвійну оцвітину?
3. Хвилинка – цікавинка ( випереджальне завдання для учнів)
- Яке місце займають квіти в житті людини?
1 учень
560 тисяч квітів занесено до Червоної книги світу. В Україні 540 видів рослин.
2 учень
Дуже часто ми зустрічаємося з образом квітів в усній народній творчості. Це прислів’я, приказки, загадки, легенди. Найбільше мені запам’яталася така легенда – «Сон-трава». (Додаток 2)
3 учень
Красою квітів захоплювалися письменники. У творчості багатьох з них є поезії присвячені квітам. Це « Айстри» О.Олесь, « Ромашка» М.Познанська, « Мова квітів» Д.Білоус. ( Додаток 3)
УІІ. Узагальнення й систематизація знань
1.Лабораторне дослідження.
Тема. Будова квітки.
Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток.
Обладнання: різні типи квіток, лупа, препарувальний набір, муляжі,таблиці.
Хід дослідження
1.Розгляньте одну із запропонованих квіток.
2.Знайдіть у квітці квітконіжку, квітколоже, оцвітину, тичинки і маточку. Замалюйте схему будови квітки і позначте її частини.
3.Визначте кількість чашолистиків, пелюсток, тичинок, маточок.
3. Зробити висновок.
2.Значення квітів.
- Яке ж значення квітів у природі та житті людини?
1.Квітка – генеративний орган, тобто орган, пристосований до розмноження. З неї утворюється плід і насіння.
2.Бджоли збирають з квітів пилок і нектар та виробляють мед.
3.Квіти використовують як ліки.
4.З квітів виготовляють різні ароматичні речовини.
5.Квіти використовують як природний годинник, тому що деякі з них відкриваються і закриваються в певний час.
6.Є квіти барометри, за ними прогнозують погоду (якщо квіти акації сильно пахнуть , а квіти мальви, кульбаби уранці не відкрились – чекайте дощу).
7.Квіти відіграють естетичне значення для людини.
УІІІ. Підсумок уроку.
2. Виставка малюнків.
- Ми сьогодні з вами пересвідчилися, що квіти займають важливе місце і відображені не тільки в усній народній творчості, а і в інших видах мистецтва. Наша виставка свідчення тому. А з ваших малюнків я бачу, що ви справді любите квіти.
ІХ. Домашнє завдання.
Вивчити п. 33, дати відповідь на запитання. Скласти кросворд на тему « Квітка».
Додатковий матеріал
Додаток 1
№ п/п |
Частини квітки |
Опис |
Функції |
1. |
Чашечка |
Чашолистки зеленого кольору |
Захищають внутрішні органи від ушкоджень, підтримання квітки |
2. |
Віночок |
Складається з пелюсток, забарвлені яскраво |
Захищає тичинку і маточку, приваблює комах - запилювачів |
Додаток 2
Легенда « Сон-трава»
Молода дівчина пішла до весняного лісу збирати проліски. Все далі і далі йшла, найкращі квіти збирала в запашний букет. І все далі заглиблювалася, знаючи, що то лісовик сподобав її і заманює в лісові нетра.
Завів лісовий чарівник дівчину на глуху галявину, яка оточена велетенськими соснами, глибокими урвищами і височезною скелею, а з того боку, звідки прийшла дівчина, раптом виросли густі колючі терни, пройти через які годі було думати.
Стала дівчина посеред галявини, оглянулася навкруги і дуже злякалася. А лісовик тим часом, перевтілившись у молодого красеня, вийшов з-за стовбура старої сосни і став перед дівчиною, посміхаючись, сказав:
- Не бійся мене, дівчино красна. Я тобі зла не вчиню. Лише одне ти мусиш зробити: стати моєю, бо в цьому лісі я цар і повелитель, якому підвладне все.
- Ніколи в світі, - скрикнула дівчина, шукаючи очима дорогу до відступу. Але ж дороги не було. Вона вступила в боротьбу з лісовиком, який перевтілився у кощавого діда. Підскочило це страховисько до дівчини, вхопило її руками. З переляку й огиди вона щосили вдарила лісовика. Почувся тріск, ніби зламалася суха гілка, і потворний лісовий дух випустив дівчину, вхопившись руками за обличчя. Впав на землю і почав корчитися.
А тим часом дівчина поривалася бігти, але не могла зробити ні кроку: якась невідома сила тримала її на місці, ніби згортала в тенета млосної втоми. То лісовик, який вже знову звівся на ноги, напустив на дівчину змору. Руки її опустилися, ноги підкосилися і вона впала, заколисана дивним сном. Вона, мов біла хмаринка, покрилася голубизною весняного неба, танула на очах, а відтак і зовсім зникла. На тім місці, де вона лежала, пробилася з-під землі гарна фіолетова квітка, підставивши свою оксамитну чашечку теплому промінню сонця.
Так розповідає легенда. Тому і сон-травою називають цю квітку. А що свіже листя її отруйне, то це від гіркоти й огиди до злосливого лісовика. А ліки цілющі, якими багате висушене листя сон-трави, - то від щедрого і доброго дівочого серця.
Додаток 3
Вірш Д.Білоуса « Мова квітів»
Що каже свіжих квітів жмутик?
Про що їх мова не проста?
Верба – одвертість, айстра – смуток,
лілея біла – чистота.
Конвалія – любов таємна,
мак – юний цвіт, що не згаса.
Лавр – завжди успіх, слава певна,
а мальва – холодність, краса.
Дзвіночок польовий – то вдячність,
троянда – то любов свята.
Нарцис то горда необачність,
волошка – ніжність, простота.
Саранка-лілія – сміливість,
піон – життя багато літ,
фіалочка – сором’язливість,
любов минуща – первоцвіт.
Ми любим квіти дарувати,
й коли настане слушний час –
все те, що хочемо сказати,
букетик висловив за нас.