Конспект уроку з біології для 6-го класу на тему "Статеве розмноження рослин. Квітка."

Про матеріал

Мета: повторити і узагальнити знання про органи рослин; сформувати в учнів поняття про квітку як орган статевого розмноження рослини, що є видозміненим пагоном; ознайомити з будовою квітки у зв'язку з виконуваними функціями; розвивати інтелектуальні та розумові здібності, вміння узагальнювати, робити висновки, складати найпростіші опорні схеми, здійснювати міжпредметні зв'язки; виховувати любов до біології, формувати самостійну творчу компетентність, науковий світогляд.

Перегляд файлу

                                   Урок №  Біологія 6 клас

Тема. Статеве розмноження рослин. Квітка. Лабораторне дослідження: будова квітки.

Мета:

Навчальна: повторити і узагальнити знання про органи рослин; Сформувати в учнів поняття про квітку як орган статевого розмноження рослини, що є видозміненим пагоном;  ознайомити з будовою квітки у зв’язку з виконуваними функціями; сформувати поняття: квітка, квітконіжка, квітколоже, оцвітина, тичинка, маточка.

Розвиваюча: розвивати інтелектуальні та розумові здібності, вміння узагальнювати, робити висновки, складати найпростіші опорні схеми, здійснювати між предметні зв’язки; продовжити формування навичок виконання і оформлення лабораторного дослідження.

Виховна: виховувати любов до біології, формувати самостійну творчу компетентність, науковий світогляд.

Обладнання: таблиця « Будова квітки», квіти квітучих кімнатних рослин, модель квітки капусти, малюнки квіток, рушник, інструктивні картки.

Поняття і терміни. Квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав'язь,  двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини.

 

Тип уроку: Комбінований з елементами лабораторних досліджень

Структура уроку

І. Організаційний етап (2 хв)

ІІ. Актуалізація опорних знань ( 3 хв)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.( 2 хв)

ІУ Мотивація навчальної діяльності.( 5хв)

У. Повторення вивченого матеріалу ( 5 хв)

УІ. Вивчення нового матеріалу.( 14 хв)

УІІ. Узагальнення й систематизація знань ( 7 хв)

УІІІ. Підсумок уроку.( 5 хв)

ІХ. Домашнє завдання.( 2 хв)

 

                                                                  Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Асоціативний кущ «

( звучить «Вальс квітів» П. Чайковського)

  • А зараз діти закрийте очі і уявіть собі квітку, яку ви дуже любите.

Квіти неперевершені,недосяжні, незбагненні. Квіти – це вершина краси. Звичайні, тендітні, маленькі, такі хисткі й недовговічні квіти – недосяжна вершина краси. Й моє серце тягнеться до квітів, як до неба, і цей шлях пізнання квітів і неба – завдовжки в життя. Минають весни й зими, настає і відходить осінь, буяє літо, а потім знову – холод, злива, сніги, буревії…А квіти завжди зі мною, квіти завжди в мені, в моєму світовідчутті. Квіти – це моє небо.

  • А які асоціації викликає у вас слово « квітка»?

-багато                                                -розмноження

-різнокольорові                                 -запилення

-гарні                                                     -запліднення

-З ваших слів- пелюсток утворилася різнокольорова квітка.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

-невипадково я повела мову про квіти. Тому що квіти – постійні супутники нашого життя. І сьогодні на уроці  ви ознайомитеся з квіткою, її складовими частинами, і доведемо, що квітка – генеративний орган рослини.

- Отже епіграфом уроку будуть такі слова.

Цінуй, людино, доброту природи.

Все що дарує вона нам.

Тож бережи її ліси, поля, повітря, води-

То вічний і святий, величний храм!

-А девізом уроку такі:

Любіть квіти любі діти,

Гру барвистих кольорів.

Це окраса наших парків,

Наших шкіл і всіх дворів.

ІУ Мотивація навчальної діяльності.

-Але як ви знаєте дуже гостро стоїть проблема екологічного збереження рослин. Багато квітів  знаходиться під загрозою зникнення, тому їх занесено до Червоної  книги.

У. Повторення вивченого матеріалу.

-А зараз ми проведемо гру « Мозаїка». ( Складання і заповнення схеми на дошці)

Для гри потрібно два учня. Перший учень називає органи рослини, а другий – відшукує відповідний напис і прикріплює до дошки.

                               Органи

Вегетативні                           генеративні

Корінь    пагін                 квітка    плід      насінина

Стебло    листок

-Які органи ви не вчили?(генеративні)

- А саме ?( квітка, з якої утворюється плід і насінина)

Узагальнення схеми

  • Що таке орган?
  • Які органи мають вищі рослини?
  • Які ви знаєте вегетативні органи?
  • А які органи належать до генеративних?

УІ. Вивчення нового матеріалу.

-Отже, квітка – генеративний орган і саме про неї ви дізнаєтесь коли попрацюєте у групах

1.Будова квітки ( робота в групах за матеріалом підручника)

         Завдання для І групи

-Що таке квітка?

-З яких частин складається квітка?

( учні показують частини квітки використовуючи модель «Квітка капусти»)

Висновок: отже, квітка – генеративний орган , здатний до розмноження: процесів запилення і запліднення)

 

                Завдання для ІІ групи

Учні досліджують головні частини квітки( оформляють у вигляді схеми)

                                Головні частини квітки

                         Маточка                           тичинка

Приймочка   стовпчик  зав’язь           пиляк     тичинкова нитка

-Зробити висновок

    Завдання для ІІІ групи

Учні заповнюють таблицю.

-Які  частини квітки утворюють подвійну оцвітину? (Додаток 1)

п/п

Частини квітки

Опис

                  Функції

1.

Чашечка

 

 

2.

Віночок

 

 

 

-Якою вона може бути?

Оцвітина

                                  Проста                                    подвійна                                    

                (або чашечка  або віночок)                ( і чашечка і віночок)

 

-Зробити висновок.

2. Фронтальна бесіда

-Що таке квітка?

-З яких частин складається квітка?

-Назвати головні частини квітки.

-Які частини квітки утворюють подвійну оцвітину?

3. Хвилинка – цікавинка ( випереджальне завдання для учнів)

- Яке місце займають квіти в житті людини?

1 учень

560 тисяч квітів занесено до Червоної книги світу. В Україні 540 видів рослин.

2 учень

Дуже часто ми зустрічаємося з образом квітів в усній народній творчості. Це прислів’я, приказки, загадки, легенди. Найбільше мені запам’яталася така легенда – «Сон-трава».    (Додаток 2)

3 учень

Красою квітів захоплювалися письменники. У творчості багатьох з них є поезії присвячені квітам. Це « Айстри» О.Олесь, « Ромашка» М.Познанська, « Мова квітів» Д.Білоус.  ( Додаток 3)

УІІ. Узагальнення й систематизація знань

1.Лабораторне дослідження.

Тема. Будова квітки.

Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток.

Обладнання: різні типи квіток, лупа, препарувальний набір, муляжі,таблиці.

                                                   Хід дослідження

1.Розгляньте одну із запропонованих квіток.

2.Знайдіть у квітці квітконіжку, квітколоже, оцвітину, тичинки і маточку. Замалюйте схему будови квітки і позначте її частини.

3.Визначте кількість чашолистиків, пелюсток, тичинок, маточок.

3. Зробити висновок.

 

2.Значення квітів.

- Яке ж значення квітів у природі та  житті людини?

1.Квітка – генеративний орган, тобто орган, пристосований до розмноження. З неї утворюється плід і насіння.

2.Бджоли збирають з квітів пилок і нектар та виробляють мед.

3.Квіти використовують як ліки.

4.З квітів виготовляють різні ароматичні речовини.

5.Квіти використовують як природний годинник, тому що деякі з них відкриваються і закриваються в певний час.                    

6.Є квіти барометри, за ними прогнозують погоду (якщо квіти акації сильно пахнуть , а квіти мальви, кульбаби уранці не відкрились – чекайте дощу).

7.Квіти відіграють естетичне значення для людини.

 

УІІІ. Підсумок уроку.

  • Як ви гадаєте, чому саме ці слова я використала для епіграфа на уроці?
  • Так, діти, справді природа – це величезний храм. І наше з вами завдання берегти її.
  • Що ж таке квітка? Яка її будова?
  • Чому квітка – генеративний орган рослини ?

2. Виставка малюнків.

   - Ми сьогодні з вами пересвідчилися, що квіти займають важливе місце і відображені не тільки в усній народній творчості, а і в інших видах мистецтва. Наша виставка свідчення тому. А з ваших малюнків я бачу, що ви справді любите квіти.

ІХ. Домашнє завдання.

Вивчити п. 33, дати відповідь на запитання.    Скласти кросворд на тему          « Квітка».


 

Додатковий матеріал

                                                                                                 Додаток 1

п/п

Частини квітки

Опис

                  Функції

1.

Чашечка

Чашолистки зеленого кольору

Захищають внутрішні органи від ушкоджень, підтримання квітки

2.

Віночок

Складається з пелюсток, забарвлені яскраво

Захищає тичинку і маточку, приваблює комах - запилювачів

 

                                                                                                      

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Легенда « Сон-трава»

Молода дівчина пішла до весняного лісу збирати проліски. Все далі і далі йшла, найкращі квіти збирала в запашний букет. І все далі заглиблювалася, знаючи, що то лісовик сподобав її і заманює в лісові нетра.

Завів лісовий чарівник дівчину на глуху галявину, яка оточена велетенськими соснами, глибокими урвищами і височезною скелею, а з того боку, звідки прийшла дівчина, раптом виросли густі колючі терни, пройти через які годі було думати.

Стала дівчина посеред галявини, оглянулася навкруги і дуже злякалася. А лісовик тим часом, перевтілившись у молодого красеня, вийшов з-за стовбура старої сосни і став перед дівчиною, посміхаючись, сказав:

- Не бійся мене, дівчино красна. Я тобі зла не вчиню. Лише одне ти мусиш зробити: стати моєю, бо в цьому лісі я цар і повелитель, якому підвладне все.

- Ніколи в світі, - скрикнула дівчина, шукаючи очима дорогу до відступу. Але ж дороги не було. Вона вступила в боротьбу з лісовиком, який перевтілився у кощавого діда. Підскочило це страховисько до дівчини, вхопило її руками. З переляку й огиди вона щосили вдарила лісовика. Почувся тріск, ніби зламалася суха гілка, і потворний лісовий дух випустив дівчину, вхопившись руками за обличчя. Впав на землю і почав корчитися.

А тим часом дівчина поривалася бігти, але не могла зробити ні кроку: якась невідома сила тримала її на місці, ніби згортала в тенета млосної втоми. То лісовик, який вже знову звівся на ноги, напустив на дівчину змору. Руки її опустилися, ноги підкосилися і вона впала, заколисана дивним сном. Вона, мов біла хмаринка, покрилася голубизною весняного неба, танула на очах, а відтак і зовсім зникла. На тім місці, де вона лежала, пробилася з-під землі гарна фіолетова квітка, підставивши свою оксамитну чашечку теплому промінню сонця.

Так розповідає легенда. Тому і сон-травою називають цю квітку. А що свіже листя її отруйне, то це від гіркоти й огиди до злосливого лісовика. А ліки цілющі, якими багате висушене листя сон-трави, - то від щедрого і доброго дівочого серця.

 

 

 

Додаток 3

Вірш Д.Білоуса « Мова квітів»

                                  Що каже свіжих квітів жмутик?

                                  Про що їх мова не проста?

                                  Верба – одвертість, айстра – смуток,

                                  лілея біла – чистота.

                                  Конвалія – любов таємна,

                                  мак – юний цвіт, що не згаса.

                                  Лавр – завжди успіх, слава певна,

                                  а мальва – холодність, краса.

                                  Дзвіночок польовий – то вдячність,

                                  троянда – то любов свята.

                                  Нарцис то горда необачність,

                                  волошка – ніжність, простота.

      Саранка-лілія – сміливість,

                                  піон – життя багато літ,

                                   фіалочка – соромязливість,

                                  любов минуща – первоцвіт.

                                  Ми любим квіти дарувати,

                                  й коли настане слушний час –

                                  все те, що хочемо сказати,

                                  букетик висловив за нас.  

 

 

 

docx
Додано
10 лютого 2018
Переглядів
2091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку