"Конспект уроку з біології для 6-го класу на тему: "Запилення. Запліднення""

Про матеріал

Конспект уроку створений з метою: ознайомити учнів з основними процесами, які забезпечують розмноження квіткових рослин; сформувати знання про особливості запилення та запліднення; розглянути різні типи запилення: самозапилення, перехресне запилення, штучне запилення; показати роль подвійного запліднення у формуванні насінини.

Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

на тему:

«Запилення. Запліднення»

(6 клас)

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель біології

ЧНВК №13

Пінчук Г.Б.

Тема: Запилення. Запліднення

Мета.

Освітня: ознайомити учнів з основними процесами, які забезпечують розмноження квіткових рослин; сформувати знання про особливості запилення та запліднення; розглянути різні типи запилення: самозапилення, перехресне запилення, штучне запилення; показати роль подвійного запліднення у формуванні насінини.

Розвиваюча: розвивати увагу, спостережливість, логічне мислення та вміння порівнювати досліджувані об’єкти, робити висновки.

Виховна: виховувати любов до живого, бережливе ставлення до довкілля, вміння на практиці використовувати здобуті знання.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Форма уроку. Комбінований.

Міжпредметні зв’язки: географія

Матеріали та обладнання: таблиці «Будова квітки», «Запліднення», презентація «Запилення.Запліднення», проектор.

Основні поняття та терміни: запилення, перехресне запилення, самозапилення, штучне запилення, статеві клітини (гамети), спермії, яйцеклітина, центральна клітина, зародковий мішок, подвійне запліднення, зигота, ендосперм.

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний етап.
  2. Актуалізація опорних знань.
  1. Робота над тестами до теми «Квітка»

 

Тести «Квітка»

 

  1.     Квітка – це орган:

а) генеративний                  в) статевого розмноження

б) вегетативний                  г) нестатевого розмноження

  1.     Оцвітина квітки утворена:

а) пелюстками                     в) чашолистиками

б) тичинками                       г) маточками

  1.     Жіночі квітки містять:

а) тичинки і маточки          в) лише маточки

б) лише тичинки                 г) не мають маточок

 

  1.     Дводомна рослина:

а) містить двостатеві квітки         

б) на одній рослині є і жіночі і чоловічі квітки

в) на різних рослинах жіночі і чоловічі квітки                

г) без квіток

  1.     Голі квітки не мають:

а) маточок                           в) пелюсток

б) тичинок                           г) чашолистиків

  1.     Одинарну оцвітину мають:

а) картопля                          в) вишня

б) лілія                                 г) тюльпан

  1.     Двостатеві квітки мають:

а) яблуня                              в) верба

б) огірки                               г) груша

  1.     Вкороченим видозміненим пагоном є:

а) квітка                                в) листок

б) коренеплід                       г) корінь

  1.     Правильна квітка – це квітка через яку  можна провести:

а) одну вісь симетрії       

б) декілька вісей симетрії                          

в) ні однієї вісі симетрії

г) дві вісі симетрії

  1. Насінні зачатки знаходяться в:

 а) пиляках тичинок                          в) пелюстках

 б) зав’язі маточок                             г) чашолистиках

  1. Подвійну оцвітину мають:

 а) кропива                                         в) лілія

 б) шипшина                                       г) яблуня

  1. Однодомними рослинами є:

 а) кукурудза                                     в) огірок

  б) обліпиха                                       г) верба

 

  1. «Мозковий штурм»

 

  • Основні складові квітки, які забезпечують виконання її функції

 

  1.                  Мотивація навчальної діяльності.

 

  • Повідомлення теми та мети уроку

 

  1.                   Вивчення нового матеріалу (пояснення вчителя із використанням презентації та створенням схеми).

 

 

  1. Запилення (перенесення пилку з пиляків на приймочку маточки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Вправа «Склади уявний букет»

 (учні об’єднують у дві групи, кожна з яких отримує завдання створити букет з рослин запропонованих у одному із слайдів презентації «Запилення.Запліднення»). Перша група – букет із комахозапильних рослин, друга група – букет із вітрозапильних рослин.

 

  1. Запліднення (лекція-бесіда з використанням таблиць та презентації)

 

 Запліднення – процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин.

  •    Назвіть, будь ласка, статеві клітини, які Ви знаєте?
  •    Пригадайте, яку клітину, ми називаємо гаплоїдною, а яку диплоїдною?

Результатом запліднення є утворення зиготи, яка має диплоїдний набір хромосом, яка дає початок новому організму.

У покритонасінних рослин запліднення подвійне. Його відкрив у 1898 році С.Г.Навашин.

Розглянемо його послідовність.

Пилок, який утворюється в пиляках містить вегетативну та генеративну клітини. У зав’язі маточки міститься насінний зачаток з зародковим мішком, де знаходяться сім клітин: три коло пилковходу (дві гаплоїдні синергіди і одна гаплоїдна яйцеклітина, три – на протилежному полюсі (гаплоїдні антиподи)), а по центру – центральна диплоїдна клітина.

Після запилення вегетативна клітина пилкового зерна проростає у вигляді пилкової трубки, генеративна ділиться утворюючи 2 спермії, які рухаються пилковою трубкою і досягають зародкового мішка. Один спермій зливається з яйцеклітиною утворюючи зиготу, з якої формується зародок насінини. Другий спермій зливається з центральною диплоїдною клітиною і новоутворена триплоїдна клітина дає початок ендосперму – запасу поживних речовин. Із стінок насінного зачатка утворюються покриви насінини, а із стінок зав’язі, яка розростається утворюється оплодень.

Отже, насінина покритонасінних рослин містить крім зародка, запас поживних речовин, який використовується зародком у стані спокою та під час проростання насінини.

 

  1. Узагальнення і систематизація знань.

 

 

 

Біологічний диктант

 

  1. Перенесення пилку з пиляків на приймочку маточки – це………….
  2. У межах однієї квітки відбувається ……….
  3. Якщо пилок переноситься з однієї квітки на іншу, то це……………
  4. Для тополі характерне запилення за допомогою…………..
  5. У латаття пилок переноситься за допомогою води……….
  6. Конюшина запилюється……………
  7. Яйцеклітина міститься в ……………
  8. Спермії утворюються у результаті поділу………………..
  9. Вегетативна клітина проростає у…………………………………..
  10.  У результаті запліднення спермієм яйцеклітини утворюється……………….
  11.  Ендосперм утворюється в результаті запліднення другим спермієм……………………………
  12.  Подвійне запліднення відкрив ………………………………………….

 

 

  1. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
docx
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
6957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку