Конспект уроку створений з метою: ознайомити учнів з основними процесами, які забезпечують розмноження квіткових рослин; сформувати знання про особливості запилення та запліднення; розглянути різні типи запилення: самозапилення, перехресне запилення, штучне запилення; показати роль подвійного запліднення у формуванні насінини.
1
Конспект уроку
на тему:
«Запилення. Запліднення»
(6 клас)
Підготувала:
вчитель біології
ЧНВК №13
Пінчук Г.Б.
Тема: Запилення. Запліднення
Мета.
Освітня: ознайомити учнів з основними процесами, які забезпечують розмноження квіткових рослин; сформувати знання про особливості запилення та запліднення; розглянути різні типи запилення: самозапилення, перехресне запилення, штучне запилення; показати роль подвійного запліднення у формуванні насінини.
Розвиваюча: розвивати увагу, спостережливість, логічне мислення та вміння порівнювати досліджувані об’єкти, робити висновки.
Виховна: виховувати любов до живого, бережливе ставлення до довкілля, вміння на практиці використовувати здобуті знання.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Комбінований.
Міжпредметні зв’язки: географія
Матеріали та обладнання: таблиці «Будова квітки», «Запліднення», презентація «Запилення.Запліднення», проектор.
Основні поняття та терміни: запилення, перехресне запилення, самозапилення, штучне запилення, статеві клітини (гамети), спермії, яйцеклітина, центральна клітина, зародковий мішок, подвійне запліднення, зигота, ендосперм.
Хід уроку
Тести «Квітка»
а) генеративний в) статевого розмноження
б) вегетативний г) нестатевого розмноження
а) пелюстками в) чашолистиками
б) тичинками г) маточками
а) тичинки і маточки в) лише маточки
б) лише тичинки г) не мають маточок
а) містить двостатеві квітки
б) на одній рослині є і жіночі і чоловічі квітки
в) на різних рослинах жіночі і чоловічі квітки
г) без квіток
а) маточок в) пелюсток
б) тичинок г) чашолистиків
а) картопля в) вишня
б) лілія г) тюльпан
а) яблуня в) верба
б) огірки г) груша
а) квітка в) листок
б) коренеплід г) корінь
а) одну вісь симетрії
б) декілька вісей симетрії
в) ні однієї вісі симетрії
г) дві вісі симетрії
а) пиляках тичинок в) пелюстках
б) зав’язі маточок г) чашолистиках
а) кропива в) лілія
б) шипшина г) яблуня
а) кукурудза в) огірок
б) обліпиха г) верба
(учні об’єднують у дві групи, кожна з яких отримує завдання створити букет з рослин запропонованих у одному із слайдів презентації «Запилення.Запліднення»). Перша група – букет із комахозапильних рослин, друга група – букет із вітрозапильних рослин.
Запліднення – процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин.
Результатом запліднення є утворення зиготи, яка має диплоїдний набір хромосом, яка дає початок новому організму.
У покритонасінних рослин запліднення подвійне. Його відкрив у 1898 році С.Г.Навашин.
Розглянемо його послідовність.
Пилок, який утворюється в пиляках містить вегетативну та генеративну клітини. У зав’язі маточки міститься насінний зачаток з зародковим мішком, де знаходяться сім клітин: три коло пилковходу (дві гаплоїдні синергіди і одна гаплоїдна яйцеклітина, три – на протилежному полюсі (гаплоїдні антиподи)), а по центру – центральна диплоїдна клітина.
Після запилення вегетативна клітина пилкового зерна проростає у вигляді пилкової трубки, генеративна ділиться утворюючи 2 спермії, які рухаються пилковою трубкою і досягають зародкового мішка. Один спермій зливається з яйцеклітиною утворюючи зиготу, з якої формується зародок насінини. Другий спермій зливається з центральною диплоїдною клітиною і новоутворена триплоїдна клітина дає початок ендосперму – запасу поживних речовин. Із стінок насінного зачатка утворюються покриви насінини, а із стінок зав’язі, яка розростається утворюється оплодень.
Отже, насінина покритонасінних рослин містить крім зародка, запас поживних речовин, який використовується зародком у стані спокою та під час проростання насінини.
Біологічний диктант