Даний урок сформує в учнів поняття про основні типи рухів рослин та причини ,що їх зумовлюють; розвиватиме вміння порівнювати , встановлювати взаємозв'язки «причина-наслідок»; виховувати допитливого , екологічно грамотного громадянина.
Тема. Рухи рослин
Мета: Сформувати поняття про основні типи рухів рослин та причини ,що їх зумовлюють; розвивати вміння порівнювати , встановлювати взаємозв’язки «причина-наслідок»; виховувати допитливого , екологічно грамотного громадянина.
Завдання уроку :
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Терміни і поняття: рухи рослин, ростові рухи, тропізми , настії, тургорні рухи.
Обладнання: презентація «Рухи рослин», «Квітковий годинник», портрет Ліннея, фрагмент відеофільму «Рух рослин», проросла квасоля, горох, туш, чашка Петрі.
План – схема уроку
№ п/п |
Зміна видів діяльності |
Час (трива- лість) |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
І.
1.
|
Організаційний момент Вітання вчителя |
1 хв. |
Привітання |
Налаштування на урок |
ІІ.
2. |
Актуалізація опорних знань Фронтальна бесіда |
5 хв. |
Задати запитання, прийняти відповідь |
Відповіді на запитання, ідеї, версії |
ІІІ.
3. |
Мотивація навчаль- но – пізнавальної діяльності учнів Проблемне запитання |
2 хв. |
Зацікавлює, мотивує, демонструє фото |
Налаштовуються на засвоєння нової інформації, відповідають на запитання |
IV.
4. |
Повідомлення теми уроку, визначення завдань |
1 хв. |
Учитель повідомляє тему та визначає завдання з учнями |
Визначають завдання уроку |
V.
5.1
5.2.
5.3.
5.4. |
Засвоєння нових знань -Надання інформаціі Перегляд відео
інформації Заслуховуємо повідомлення учнів -Усвідомлення інформації Робота з підручни- ком, складання схеми -Запам'ятовування інформації Відповіді на запитання |
20 хв.
|
Спрямовує роботу учнів, схему,коригує роботу учнів
|
Опрацьовують матеріал підручника та виписують терміни у зошит, відповідають на запитання, заповнюють схему, самоперевірка,дописують речення, звітують про результати дослідів
|
VІ.
|
Первинний контроль знань «Термінологічне лото».
|
5 хв. |
Прикріплює на дошці листки з термінами на зворотньому боці |
Учні дають визначення термінам |
VІІ.
|
Систематизація та узагальнення знань «Знайди пару». |
6хв. |
Контролює правильність виконання завдання |
Виконують завдання на відповідність |
VІІІ.
|
Підсумок уроку
Оцінювання, похвала учнів
|
2 хв. |
Визначає завдання для учнів
|
Учні дають самооцінку |
ІХ.
|
Надання та пояснення домашнього завдання |
3хв. |
Повідомлення домашнього завдання, інструктаж щодо виконання домашнього завдання |
Учні записують в щоденники |
Хід уроку
І. Організація роботи
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Фронтальна бесіда
1. Яку функцію виконують вегетативні органи рослин?
2. Чи може рослина рухатися як тварина?
IІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Розповідь вчителя
Проблемне запитання : У чому ж секрет рухів рослин?
ІV.Повідомлення теми уроку та завдань для учнів. (Запис в зошити)
V. Засвоєння нових знань
Розповідь учителя, самостійна робота з підручником.
Передивитися відео «Рухи рослин» ( https://www.youtube.com/watch?v=K-KSs2h9LfI ), звернути увагу на рухи рослин. Обговорення.
Самостійна робота з підручником. Складання опорної схеми «Рухи рослин».
Діти виписують в зошити основні терміни: тропізми, настії, ростові рухи, гігроскопічні рухи, самостійні рухи.
Запитання до учнів:
Дослідницький етап.
Випереджувальне дослідницьке завдання .
Учні отримали випереджувальні завдання дослідницького і пошукового характеру , зараз заслухаємо результати їх дослідження.
Завдання групи №1.
Підготувати інформацію про «Квітковий годинник»
Відомий шведський натураліст Карл Лінней помітив , що квітки рослин з великими яскравими пелюстками розкриваються і закриваються періодично протягом доби і розробив такий «квітковий годинник». Ледве настане світанок першими відкриваються вогники маком , блакитні очі льону. Пізніше відкриваються сонячні кульки кульбабок, квітки цикорію, осоту городнього . Ввечері розцвітає матіола та нічна красуня , а латаття біле закриває пелюстки.
Завдання для групи №2. Дослід «Ріст кореня».
Хід роботи
Візьміть кілька проростків фасолі , нанесіть на них тушшю поперечні риски на відстані 2 мм одна від одної . Помістіть проросток у чашку залитою з невеликою кількості води (на дні).
- Запам'ятовування інформації
1. В якій частині корення відстань між мітками збільшилася?
2. Як і за рахунок чого корінь росте в довжину?
3. Що відбудеться з коренем , якщо в нього відрізати верхівку?
4. Складіть звіт про пророблену роботу, результати спостережень , зробіть висновок.
Завдання для групи №3.Дослід «Спостереження рухів рослин».
Хід роботи
Проростіть кілька насінин гороху. Пророслі насінини прикріпіть шпилькою до гумової пробки, що лежить у тарілці. На дно тарілки налийте воду. У кількох проростків відріжте кінчики коренів . Тарілку з проростками накрийте скляним ковпаком чи банкою. На другий день спостерігайте, як змінилося положення коренів в обох випадках.
- Запам'ятовування інформації
1. Чому змінилося положення кореня?
2. Яке значення кореня в житті рослин?
3. Що таке геотропізм?
4. Складіть звіт про пророблену роботу, результати спостережень , зробіть висновок.
VІІ. Первинний контроль знань.
«Термінологічне лото».
На дошці прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. Учні виходять до дошки, вибирають аркуш дають визначення терміну.
Наприклад: вусики винограду, настії, ростові рухи, геотропізми.
VІІІ. Узагальнення та систематизація знань.
Знаходження відповідностей «Знайди пару»
Відповідь на проблемне запитання поставлене на початку уроку
У чому секрет рухів рослин?
IX. Підведення підсумків.
Учні наводять приклади найцікавіших фактів , що розглядались на уроці, дають самооцінку роботи, оцінювання роботи учнів учителем.
X. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф «Рухи рослин»,підготувати відповіді на контрольні запитання в кінці параграфа, за бажанням скласти кросворд «Рухи рослин».
Список використаної літератури: