Тема. Корінь. Будова і функції.
Мета: ознайомити учнів з будовою та основними функціями кореня , значенням кореня для процесів життєдіяльності рослин; удосконалювати спостережливість, вміння порівнювати, аналізувати та робити висновки, самостійність; продовжувати виховувати бережливе ставлення до природи
Базові поняття та терміни: корінь, зони кореня, кореневий чохлик, зона поділу. Зона росту, зона розтягування, всисна зона, провідна зона, кореневі волоски, ксилема, флоема
Обладнання: підручник, зошит, проектор, комп’ютер, екземпляри кореня, лупи, модель кореня.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
В природі безліч таємниць,
Які людина прагне зрозуміти.
Навколо нас нема дрібниць,
І магію не можна пропустити!
І. Орг. момент.
ІІ. Психоемоційне налаштування на урок
Вправа «Бартер»
Я на свої долоні кладу свою повагу до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть знання, уважність, повагу. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що лежить на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер, а наскільки він успішний, побачимо в кінці уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Біологічний тест – контроль із взаємоперевіркою ( хто хоче підвищити бал задаємо додаткові питання один одному ) (слайд 2,3 )
Взаємоперевірка (слайд 4 )
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Чи доводилось вам за ручку тримати розкриту парасольку, коли дме сильний вітер? Це зробити дуже важко. Адже парасоля виривається з рук і летить за вітром. А якщо вже дуже міцно її тримати, вона може потягти і вас за собою. Крони багатьох дерев мають вигляд парасолі. А столітній дуб має крону у десятки разів більшу за парасолю. Яка ж величезна сила потрібна, щоб міцні дерева з товстими стовбурами та усіма гілками дерев втримати на місці під час вітру чи буревію? Звичайно потрібна сила могутнього велетня. Таку силу мають….
(Слайд 5)
V. Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, тема уроку: Корінь, його будова (відкрити зошити: число, класна робота, тема) ( Слайд 6)
Мета. Вивчити будову кореня; з’ясувати функції кореня як вегетативного органу рослини; продовжувати розвивати навички самостійності при роботі з таблицею. ( Слайд 7)
Будемо працювати за планом
VІ. Дом завдання. ( Слайд 8 )
VІІ. Вичення нового матеріалу.
Вчитель. Тлумачний словник української мови ось так тлумачить слово корінь:
( Слайд 9 )
Прослухайте вірш і дайте відповідь на запитання , що їх ставить автор.
Ми в букет зібрали маків полум’я,
Незабудок сонячну блакить.
Але потім квітів стало шкода нам,
Знов їх в землю посадили вмить.
Тільки вже вони рости не стали,
Вітерець дмухнув – вони упали.
То чому рости не стали квіти?
Бо не можуть без коріння жити!
Проблемне запитання
Перевірка на слайді 10
всмоктування води та мінеральних речовин
утримування рослини в ґрунті
дихання
запас поживних речовин
вегетативне розмноження
утримування у вертикальному положенні
(запис у зошит )
Учитель: А ще , всі органи рослини утворюють єдину цілісну систему – організм. Порушивши її цілісність, зірвавши рослину ми , ми прирікаємо її на загибель . А згадайте, яку роль рослини виконують у природі? ( Космічна роль – виділеня киснь, поглинання вул.. газу, пилу, шуму; укріплення грунту, виділення фітонцидів, які вбивають мікробів )
Щоб зрозуміти як працює корінь, необхідно знати особливості його будови.
Відкрийте підручники : автор Остапченко 23 ст. 87
автор Костіков 24 ст. 104
Ст. 104 автор Костіков
Руханка
По долині ми гуляєм,
Фізкультхвилинку починаєм.
Вправо – ліс, а зліва – поле,
Унизу іскриться море.
В небі сонечко сіяє
Разом з нами промовляє: раз , два, три, чотири, п’ять
Будем дружніми зростать.
Пояснення вчителя ( слайд 12 )
Підсумок уроку.
Оцінити урок. Закінчити речення ( робота у групах )
1 група
2 група
3 група
1.Урок біології – це урок який дає можливість дізнатися….
2. На уроці ми дізналися ….
Верхушка говорила с похвальбою:
“Моя обитель – небо голубое,
А ты, о корень, житель подземелья”.
Но корень возмутился: “Пустомеля!
Как ты смешна мне со своею спесью:
Не я ль тебя вздымаю к поднебесью?”
А.Ибрагимова.
Учитель обращает внимание учащихся на необычную форму урока - урок-исследование, в ходе которого учащиеся будут выступать в роли исследователей.
Учитель сообщает учащимся тему урока: “Корень. Внешнее строение корня”.
Учитель обращает внимание учащихся на строки из стихотворения, которые приведены в качестве эпиграфа к уроку и которые выступают в качестве главной идеи урока:
“ Как ни тонок, неприметен
Под землёю корешок,
Но не может жить на свете
Без него любой цветок!”