1
6 клас. БІОЛОГІЯ Дата ____________________
Тема: Плід. Способи поширення. Лабораторне дослідження будови плода. Інструктаж із БЖД
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: зображення плодів різних рослин, натуральні об’єкти (колекція плодів), мультимедійна дошка, завдання на картках.
Структура уроку
Етапи уроку |
Час, хв. |
1. Організаційний момент. |
1 |
2. Актуалізація опорних знань: Перевірка виконання учнями домашнього завдання.
|
|
3. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності. |
|
4. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу. |
|
5. Узагальнення і систематизація вивченого (виконання лабораторного дослідження). |
|
6. Підсумки уроку. Рефлексія. Оцінювання |
1 |
7. Домашнє завдання. |
1 |
Хід уроку
1. Організаційний момент.
Привітання. Побажання хорошого настрою. СЛАЙД 1
Епіграф уроку «Знання збираються по краплині, як вода в долині».
Рене Декарт (французький математик).
Тому давайте поповнимо нашу «біологічну долину» новими «краплинками».
2. Актуалізація опорних знань:
Перевірка Д/З.
1. Завдання «Вірю, не вірю» СЛАЙД 2 ( Якщо учні згодні – хлопають)
2. Термінологічна робота. Будова квітки СЛАЙД 3, суцвіття СЛАЙД 4; схема запліднення СЛАЙД 5. .Що буде коли квітка запилилась? СЛАЙД 6
І так, ми вже знаємо, що для утворення плоду з насінням потрібне запилення. А який ще процес відбувається в квітці, щоб утворився плід з насінням.
ЗапиленняЗаплідненняУтворення плоду з насінням
3. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
І так, тема нашого уроку Плід. Способи поширення. СЛАЙД 7
Проблемні завдання СЛАЙД 8
СЛАЙД 9-13 Цікаві факти. Гумен Катя
4. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.
Можна ще довго говорити про велику роль плодів у мистецтві, історії, релігії, але нас сьогодні цікавить плід як біологічний об’єкт. СЛАЙД 14-16
Плід – це видозмінена в результаті запліднення квітка. Плід – генеративний орган рослин, що розвивається із квітки. Плід утворюється із зав’язі маточки, але в його утворенні можуть брати участь й інші частини квітки. Квітконіжка перетворюється на плодоніжку. Наприклад, у формуванні запашних солодких плодів суниць бере участь квітколоже. У деяких рослин плоди утворюються без попереднього запліднення. Вони зазвичай не містять насіння (деякі сорти винограду, груші, цитрусові).СЛАЙД 17 СЛАЙД 18-19 Будова плоду. Складання учнями в зошиті опорної схеми. Оплодень захищає насіння.
СЛАЙД 20-21. Класифікація плодів.
СЛАЙД 22. Плоди можуть відрізнятися за формою, забарвленням, розмірами, вмістом води, кількістю насіння. За характером оплодня розрізняють сухі та соковиті, а за кількістю насінин плоди поділяють на однонасінні та багатонасінні.
Соковиті плоди – це плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому міститься 70-80% води. До соковитих плодів належать: кістянка ( вишня, слива, черешня, персик), ягода (смородина, помідори, картопля, виноград, баклажан), яблуко( груша, айва,горобина, яблуня), гарбузина (гарбуз, кавун, диня, огірок), помаранча (апельсин, мандарин, лимон).
Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий шкірястий або здерев’янілий, із незначним вмістом води. Вони бувають розкривними та нерозкривними, багатонасінними й однонасінними. До сухих плодів належать: зернівка (пшениця, жито, ячмінь, овес), сім’янка (соняшник, кульбаба, жоржина), горіх (ліщина, гречка, бук) – це все нерозкривні однонасінні плоди. До сухих розкривних багатонасінних плодів належать: листянка (півонія, магнолія, сокирки), біб (квасоля, горох, акація), стручок (редька, капуста), коробочка (мак, блекота, дурман).
Отже, сухі плоди відрізняються за кількістю насінин, характером оплодня та особливостями його розкривання.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ Богуш Н., Солоха А.
Отже…СЛАЙД 23-24
Навести приклади сухих та соковитих плодів. СЛАЙД 25-40. Отже СЛАЙД 41.
ПОВІДОМЛЕННЯ Шетеля М., Остапенко В. СЛАЙД 42-43
Багато предметів одягу зроблені з чистої бавовни. Бавовна – це природне волокно, яке дістають з коробочок бавовнику. Насіння в коробочках бавовнику покрите довгими тонкими волосками. Їх переробляють на пряжу, а з пряжі виготовляють різноманітні текстильні вироби. Каву готують з обсмаженого і розмолотого насіння кавового дерева (кавових бобів). Чим довше обсмажують насіння, тим темнішим і міцнішим виходить з нього напій. Плід кавового дерева – червона або фіолетово-синя ягода.
СЛАЙД 44. Найбільші плоди має гарбуз. Дуже великі плоди й у хлібного дерева, маса яких досягає 25 кг. Смажені плоди цього дерева за смаком нагадують м’якуш печеного хліба, змішаного з картоплею.
Висновок. Схема класифікації плодів СЛАЙД 45.
Проблемне питання. СЛАЙД 46.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ Павлюк М.
Відео.
СЛАЙД 47. Значення плодів. ПОВІДОМЛЕННЯ Рог П., _____________
Люди з давніх-давен вирощують рослини задля плодів. Зернівки жита, пшениці, кукурудзи дають людині хліб, печиво, крупи. З кістянок сливи, черешні, персика отримують джеми, мармелади, соки. З бобових готують овочеві страви, з сім’янок соняшника роблять олію. Ну, а хто ж не любить ласувати цитрусовими, суницями, виноградом, які не тільки смачні, а й багаті вітамінами..
5. Узагальнення і систематизація вивченого (виконання лабораторного дослідження).
СЛАЙД 48.
Лабораторне дослідження. (Нагадування правил техніки безпеки).
Тема. Будова плоду
Мета: ознайомитися з будовою плоду, встановити основні функції його частин
Обладнання та матеріали: плоди, підручник.
Хід дослідження
Назва рослини |
Сухий чи соковитий плід |
Тип плода |
Розкривний чи нерозкривний |
Однонасінний чи багатонасінний |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.На основі проведеного дослідження заповніть таблицю
4.Зробіть висновок. Чим відрізняються у будові сухі та соковиті плоди?
СЛАЙД 49. Гра «Словниковий дощ»
6. Підсумки уроку. Оцінювання
СЛАЙД 50. Рефлексія:
Я дуже рада за вас, діти,
Що ви змогли чогось навчитись.
Отож, старайтесь і надалі,
Щоби нові скорити далі,
Щоб знов могли чогось навчиться,
В житті, повірте, все згодиться.
7. Домашнє завдання СЛАЙД 51.
Дякуємо за увагу СЛАЙД 52.
Резерв
Відгадати загадку . Визначити тип плоду у відгаданої рослини .
золотий колосок,
Буде з мене мука
й паляниця м'яка.
(Пшениця)