"Плід. Способи поширення . Лабораторне дослідження будови плода. Інструктаж із БЖД

Про матеріал
Конспект уроку розроблений для класу в якому знаходиться учень з інклюзивною формою навчання
Перегляд файлу

1

 

6 клас. БІОЛОГІЯ                                                                       Дата ____________________

Тема: Плід. Способи поширення. Лабораторне дослідження будови плода. Інструктаж із БЖД

Мета:

  • ознайомити учнів з поняттям плід, дати йому характеристику; визначити особливості в зовнішній і внутрішній будові плодів; розвивати вміння визначати різноманітність плодів і класифікувати їх за особливостями будови; ознайомити школярів з основними засобами поширення в природі;
  • розвивати логічне мислення, інтелектуальні та творчі здібності; уміння порівнювати біологічні процеси у природі; уміння спостерігати та робити відповідні висновки та узагальнення;
  • виховувати екологічну культуру, бережливе ставлення до довкілля, до природи рідного краю; культуру спілкування.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:  зображення плодів різних рослин, натуральні об’єкти (колекція плодів),  мультимедійна дошка, завдання на картках.

Структура уроку

Етапи уроку

Час, хв.

1. Організаційний момент.

1

2. Актуалізація опорних знань:

Перевірка виконання учнями домашнього завдання.

 

 

3. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

4. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.

 

5. Узагальнення і систематизація вивченого (виконання лабораторного дослідження).

 

6. Підсумки уроку. Рефлексія. Оцінювання

1

7. Домашнє завдання.

1

Хід уроку

1. Організаційний момент.

Привітання. Побажання хорошого настрою. СЛАЙД 1

Епіграф уроку «Знання збираються по краплині, як вода в долині».

 Рене Декарт (французький математик).

Тому давайте поповнимо нашу «біологічну долину» новими «краплинками».

2. Актуалізація опорних знань:

Перевірка Д/З.

1. Завдання «Вірю, не вірю» СЛАЙД 2 ( Якщо учні згодні – хлопають)

  1.                Усі рослини утворюють насіння.( - )
  2.                У квіткових рослин насінина розвивається із насінного зачатка після подвійного запліднення. (+)
  3.                За будовою насіння квіткових рослин поділяється на дві групи: односім’ядольні і двоcім’ядольні. Головною відмінністю у їх будові є кількість сім'ядолей. (+)
  4.                В будові насінини розрізняють: насінну шкірку, запас поживних речовин, зародок. (+ )
  5.                У всіх насінних рослин сім’ядолі – це місце накопичення поживних речовин. ( - )
  6.                Для проростання насіння необхідні три основні умови: вологість, тепло і грунт. ( - )
  7.                Від передчасного проростання насіння захищають непроникність шкірки та речовини, що гальмують проростання. (+)

 

2. Термінологічна робота.  Будова квітки СЛАЙД 3, суцвіття  СЛАЙД 4; схема запліднення СЛАЙД 5. .Що буде коли квітка запилилась? СЛАЙД 6

І так, ми вже знаємо, що для утворення плоду з насінням потрібне запилення. А який ще процес відбувається в квітці, щоб утворився плід з насінням.

ЗапиленняЗаплідненняУтворення плоду з насінням

 

3. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

І так, тема нашого уроку  Плід. Способи поширення. СЛАЙД 7

Проблемні завдання СЛАЙД 8

 

СЛАЙД 9-13 Цікаві факти. Гумен Катя

  1. Стародавні греки вчинили правильно, коли до сузір’я олімпійських богів додали богиню землеробства. Адже навіть верховний бог Юпітер не міг жити без хліба. А що вже прості смертні!
  2. Ботаніки вважають, що пшениця не тільки основна, але й найдавніша зернова культура. Її плоди – зернівки – можуть тривалий час зберігати свою схожість, не втрачати смаку. У давніх житлах у Швейцарії знайшли зерна віком 4 тис. років, а в Єгипті в піраміді Дашур заховані в камінні вони пролежали 5300 років!
  3. Багато створено легенд і міфів створено у різних народів про різноманітні плоди, а дні збору врожаю перетворилися в свята. У Древній Елладі, наприклад, яблуко вважалося символом любові і присвячувалося богині краси Афродіті.
  4. Стародавні германці вірили, що дерева ці користуються заступництвом усіх богів - навіть блискавки їх не чіпають, і тому оточували свої житла яблуневими садами.
  5. Про золоті «молодильні» яблука розповідають і слов'янські народні казки.

 

4. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.

Можна ще довго говорити про велику роль плодів у мистецтві, історії, релігії, але нас сьогодні цікавить плід як біологічний об’єкт. СЛАЙД 14-16

Плід – це видозмінена в результаті запліднення квітка. Плід – генеративний орган рослин, що розвивається із квітки.   Плід утворюється із зав’язі маточки, але в його утворенні можуть брати участь й інші частини квітки. Квітконіжка перетворюється на плодоніжку. Наприклад, у формуванні запашних солодких плодів суниць бере участь квітколоже. У деяких рослин плоди утворюються без попереднього запліднення. Вони зазвичай не містять насіння (деякі сорти винограду, груші, цитрусові).СЛАЙД 17 СЛАЙД 18-19 Будова плоду. Складання учнями в зошиті опорної схеми. Оплодень захищає насіння.

СЛАЙД 20-21. Класифікація плодів.

СЛАЙД 22. Плоди можуть відрізнятися за формою, забарвленням, розмірами, вмістом води, кількістю насіння. За характером оплодня розрізняють сухі та соковиті, а за кількістю насінин плоди поділяють на однонасінні та багатонасінні.

Соковиті   плоди – це плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому міститься 70-80% води. До соковитих плодів належать: кістянка ( вишня, слива, черешня, персик), ягода (смородина, помідори, картопля, виноград, баклажан), яблуко( груша, айва,горобина, яблуня), гарбузина (гарбуз, кавун, диня, огірок), помаранча (апельсин, мандарин, лимон).

Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий шкірястий або здерев’янілий, із незначним вмістом води. Вони бувають розкривними та нерозкривними, багатонасінними й однонасінними. До сухих плодів належать: зернівка (пшениця, жито, ячмінь, овес), сім’янка (соняшник, кульбаба, жоржина), горіх (ліщина, гречка, бук) – це все нерозкривні однонасінні плоди. До сухих розкривних багатонасінних плодів належать:  листянка (півонія, магнолія, сокирки), біб (квасоля, горох, акація), стручок (редька, капуста), коробочка (мак,  блекота,  дурман).

Отже, сухі плоди відрізняються за кількістю насінин, характером оплодня та особливостями його розкривання.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ Богуш Н., Солоха А.

Отже…СЛАЙД 23-24

Навести приклади сухих та соковитих плодів. СЛАЙД 25-40. Отже СЛАЙД 41.

ПОВІДОМЛЕННЯ Шетеля М., Остапенко В. СЛАЙД 42-43

Багато предметів одягу зроблені з чистої бавовни. Бавовна – це природне волокно, яке дістають з коробочок бавовнику. Насіння в коробочках бавовнику покрите довгими тонкими волосками. Їх переробляють на пряжу, а з пряжі виготовляють різноманітні текстильні вироби. Каву готують з обсмаженого і розмолотого насіння кавового дерева (кавових бобів). Чим довше обсмажують насіння, тим темнішим і міцнішим виходить з нього напій. Плід кавового дерева – червона або фіолетово-синя ягода.

СЛАЙД 44. Найбільші плоди має гарбуз. Дуже великі плоди й у хлібного дерева, маса яких досягає 25 кг. Смажені плоди цього дерева за смаком нагадують м’якуш печеного хліба, змішаного з картоплею.

Висновок. Схема класифікації плодів СЛАЙД 45.

Проблемне питання. СЛАЙД 46.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ Павлюк М.

Відео.

 

СЛАЙД 47. Значення плодів. ПОВІДОМЛЕННЯ Рог П., _____________

Люди з давніх-давен вирощують рослини задля плодів. Зернівки жита, пшениці, кукурудзи дають людині хліб, печиво, крупи. З кістянок сливи, черешні, персика отримують джеми, мармелади, соки. З бобових готують овочеві страви, з сімянок соняшника роблять олію. Ну, а хто ж не любить ласувати цитрусовими, суницями, виноградом, які не тільки смачні, а й багаті вітамінами..

 

5. Узагальнення і систематизація вивченого (виконання лабораторного дослідження).

СЛАЙД 48.

Лабораторне дослідження. (Нагадування правил техніки безпеки).

Тема. Будова плоду

Мета: ознайомитися з будовою плоду, встановити основні функції його частин                        

Обладнання та матеріали: плоди, підручник.

                                                Хід   дослідження

  1. Розгляньте запропоновані вам плоди яблуні  та волоського горіха.
  2. Позначте на малюнках особливості будови плодів.

http://urok.in.ua/images/plid/tema-pliddocx_1.jpghttp://img.sc115.com/uploads/sc/pic/130405/1362563594485.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 Назва рослини

Сухий чи соковитий плід

Тип плода

Розкривний чи нерозкривний

Однонасінний чи багатонасінний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.На  основі проведеного дослідження заповніть таблицю

4.Зробіть висновок. Чим відрізняються у будові сухі та соковиті плоди?

СЛАЙД 49. Гра «Словниковий дощ»

6. Підсумки уроку. Оцінювання

СЛАЙД 50. Рефлексія:

  •              Сьогодні я навчився …
  •              Сьогодні я дізнався …
  •              Раніше я думав, що…
  •              Я зрозумів …

Я дуже рада за вас, діти,

Що ви змогли чогось навчитись.

Отож, старайтесь і надалі,

Щоби нові скорити далі,

Щоб знов могли чогось навчиться,

В житті, повірте, все згодиться.


7. Домашнє завдання СЛАЙД 51.

Дякуємо за увагу СЛАЙД 52.

 

 

 

Резерв

Відгадати загадку . Визначити тип плоду у відгаданої рослини .


  1. Без рук, без ніг,
    А в'ється, як батіг. 
    (Квасоля)
  2. На городі в нас грядки,
    На грядках – рясні листки:
    Там зростають малюки,
    Зелененькі …
    (Огірки)
  3. На городі виріс дужий,
    Круглий, жовтий і байдужий
    До червоних помідорів,
    До капусти і квасолі.
    Хто цей гордий карапуз?
    Здогадалися?...
    (Гарбуз)
  4. Народжується з квітки, 
    Його всі люблять дітки, 
    Заліза в нім багато, 
    Рум'яне і хрустке.
    А ну, скажіть,
    То що ж воно таке? 
    (Яблуко)
  5. Лампочка вгорі висіла, 
    Стала смачна, пожовтіла. 
    Діти лампочку зірвали,
    З апетитом скуштували. 
    (Груша)
  6. Маленькі плоди, мов сережки повисли.
      Червоні — солодкі, зелені — ще кислі. 
    ( Вишні, черешні)
  7. Батько синів тисячі має, 
    кожному шапочку справляє.
    (Дуб, жолуді)
  8. Червона кожушинка, 
    всередині вітамінка.
    (Шипшина)
  9. Парубійко я вродливий, 
    Дуже гарний, не шкодливий, 
    І росту собі на волі —
    На городі і у полі,
    Квіт до сонця повертаю,
    За те й назву собі маю.
    (Соняшник)
  10. На городі молода 
    Пишні коси розпліта, 
    У зеленії хустинки 
    Золоті хова зернинки.
    (Кукурудза)
  11. Ці плоди кругленькі, пишні і червоні, наче вишні, сонце люблять над усе.
    Їх не можна не любити. 
    Відгадайте, що це, діти?
    (Помідори)
  12. Маю жовтий вусок,

золотий колосок, 
Буде з мене мука

                 й паляниця м'яка. 
 

                      (Пшениця)


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Левкова Лариса Валентинівна
    Чудова розробка уроку. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 вересня 2019
Переглядів
1484
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку