Методична розробка застосування натуральної наочності в біології представлено у вигляді конспекту уроку на тему «Зовнішня будова листка».
Мета:
- освітня: сформувати поняття про будову листка (зовнішню будову) та його функції; сформувати знання про складні та прості листки, способи розташування їх на стеблі та типи жилкування листків;
- розвиваюча: допомогти розвивати вміння учнів розпізнавати листки за зовнішніми ознаками;
- виховна: виховувати повагу один до одного та інтерес учнів до уроку.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи: розповідь, бесіда, робота з підручником, гра «Відгадай», завдання на співвідношення,використання натуральних засобів навчання: робота з гербарієм, використання кімнатних квітів.
Основні поняття: листок, черешок, листкова пластинка, простий листок, складний листок, жилкування.
Внутрішньопредметні зв’язки: природознавство
Міжпредметні зв’язки: екологія
Література: Біологія: підручник для 6 класів загальноосвітніх шкільних навчальних закладів / Остапенко Л.І., Балан П.Г., Матяш Н.Ю.,Мусієнко М.М.
Славний П.С., Серебряков В.В., Поліщук В.П.- К: Вид-во «Генеза», 2014. -225с.
Обладнання: зошит, підручник, зразки гербарію, таблиці.
Хід уроку
а) Що таке пагін? ( Надземний вегетативний орган рослини, який складається із стебла, бруньок і листків)
б) Яке значення пагона в житті рослини?
в) Що таке листок?
г) Чи всі листки однакові ззовні, чому? Які мають відмінності?
3. Мотивація навчальної діяльності
Чи знаєте ви, що всі рослини називають «легенями планети»? Ця назва доречна тому, що зелені рослини здатні до фотосинтезу, в результаті якого не тільки утворюються поживні речовини, а й атмосфера збагачується киснем та очищається від вуглекислого газу. Які ж частини рослини відіграють важливу роль у збагаченні нашої планети киснем?
4. Вивчення нового матеріалу
Тема нашого уроку «Зовнішня будова листка». Відкрийте підручник на ст.. 107 параграф 28. Давайте разом сформуємо визначення «листок».
Листок – це бічна частина пагона, що обмежена в рості і виконує функції фотосинтезу, дихання і випаровування. (Як приклад, вчитель демонструє кімнатну рослину – діфенбахія плямиста (Рис.4)).
Рис.4. Рослина куточка живої природи кабінету біології - діфенбахія плямиста.
Зовнішня будова листка.
Листок складається з листкової пластинки і черешка. Листки, що мають черешок – називають черешковими ( яблуня,(Рис. 1) вишня), а листки, що не мають черешка – називають сидячими ( гвоздика, льон ). У деяких рослин основа листка розростається та охоплює стебло над вузлом (пшениця, жито, кукурудза (Рис.1)).
А) Б)
Рис.1. Гербарний зразок: а) кукурудзи; б) яблуні
Словник:
Листкова пластинка – розширена, плоска частина листка, що виконує функцію фотосинтезу, дихання, випаровування та вегетативного розмноження.
Черешок – звужена частина листка, що з’єднує листкову пластинку зі стеблом і регулює розміщення листка щодо джерела світла.
Завдання: а) учні співвідносять запропоновані кімнатні рослини вчителем до черешкових та без черешка – сидячих (Рис.2).
Рис.2. Кімнатні рослини (хлорофітум хохлатий, молочай біложилковий, монстера)
б) з живого куточка кабінету біології розгляньте кімнатні рослини (Рис.3), в чому їх подібність та відмінність. Відповідь обґрунтуйте.
Рис.3. Кімнатні рослини куточка живої природи
Біологічні цікавинки:
Форми листків. Існує велика кількість форм листків.
На зображенні (Рис. 5) представлено основні форми листків, а саме:
1- голчаста, 2 - лінійна, 3 - продовгувата, 4 - ланцетна, 5- овальна, 6- округла, 7 - ромбічна, 8 - лопатовидна, 9 - яйцевидна, 10 - оберненояйцевидна,
11-серцевидна, 12 - стріловидна,13 - списовидна, 14 - щитовидна, 15-ниркоподібна.
Рис.5. Форми простих листків.
Завдання: учні повинні назвати форми запропонованих листків (Рис.6):
Рис. 6. Форми листків
Відповідь: 1 – голчата, 2 – лінійна, 3 – ланцетна, 4 – округла, 5 – серцевидна, 6 – нирковидна.
Всі листки розподіляють на прості та складні. Простий листок – складається із черешка та однієї листкової пластинки. Складний листок – складається із черешка та декілька листкових пластинок. ( При листопаді складні листки опадають як один єдиний листок.)
Рис. 7. Типи жилкування.
Жилкування (Рис. 7). На листковій пластинці дуже добре видно жилки листків – це система провідних пучків, по яких відбувається рух мінеральних речовин та води; вони є «скелетом» листка і сполучають його із стеблом.
Жилкування листка – порядок розташування жилок у листковій пластинці.
Гра «Відгадай». Учні розділені на 2 команди. Кожна команда обирає назву та капітана. Учитель задає запитання кожній команді по – черзі. Перемагає команда, яка дає найбільше правильних відповідей.
5. Узагальнення і систематизація знань.
1) З яких частин складається листок? Показати дану частину рослини на прикладі діфенбахії плямистої, яку ми з вами вже розглянули . (Черешок та листкова пластинка)
2) Простий листок – це … Приведіть приклади відомих вам рослин з простими листками.
3) Складний листок – це… Приведіть приклади відомих вам рослин з складними листками.
4) Які типи жилкування ви знаєте?
Заповніть таблицю (Таблиця 2):
Таблиця 2
Рослина |
Листок простий чи складний |
Листок черешковий чи сидячий |
Тип жилкування |
Пшениця |
|
|
|
Дуб |
|
|
|
Шипшина |
|
|
|
Клен |
|
|
|
Акація |
|
|
|
Тополя |
|
|
|
Суниця |
|
|
|
6. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 28, вивчити конспект (основні поняття). Описати листок двох кімнатних рослин за прикладом таблиці 2. Рослини представлено на рис.8
А).
Б)
Рис.8 Кімнатні рослина куточка живої природи кабінету біології: а) традесканція; б) бегонія королівська.