Будова рослини. Органи рослин

Про матеріал
Розгорнутий план-конспект уроку з використанням багатьох методик та технологій.
Перегляд файлу

6 клас. БІОЛОГІЯ                                                                                             Дата _______________________

Тема: Будова рослини. Органи рослин

Мета:

  • поглибити знання учнів про вегетативні та генеративні органи вищих рослин, їхні функції; навчити розпізнавати вегетативні і генеративні органи у рослин, ознайомити учнів з рослинами рідного краю; 
  • розвивати допитливість, уяву, спостережливість, вміння працювати з підручником, додатковою літературою; порівнювати та робити узагальнюючі висновки; 
  • виховувати любов до природи, формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.

Основні поняття та терміни: орган рослини, корінь, пагін, стебло, бруньки, листок, вегетативні органи, генеративні органи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

1. Організаційний момент (привітання, налаштування учнів на гарний настрій)


Згадаємо девіз наших уроків.

ДЕВІЗ: Не просто слухати, а чути. 
Не просто дивитися, а бачити. 
Не просто відповідати, а міркувати. 
Дружно й плідно працювати.

2. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Але перш ніж ми розпочнемо нову тему, давайте пригадаємо та виберемо правильну послідовність понять, що відображає будь – який організм як єдину систему:

«Мозковий штурм»

а) органи — тканини — організм — клітини — молекули — системи органів;
б) молекули — тканини — клітини — органи — системи органів - органели;
в) молекули —органели – клітини — тканини — органи — системи органів — організм;
г) системи органів — тканини — організм — клітини — молекули – органели.

Ось іще на крок ми наблизилися до розгадки, якою буде тема нашого уроку, а для цього виконайте ще одне завдання, утворіть слова переставляючи букви, якщо правильно виконаєте завдання, то зможете визначити, про що піде бесіда. На цю роботу я виділяю не більше 1 хвилини.

Розв'яжіть кросворд розгадуючи анаграми, де ключовим словом буде тема нашого уроку.

http://school-first.at.ua/_bl/2/06110873.jpg1. нікорь — корінь;
2. нагіп - пагін; 
3. ткіква — квітка;
4. колтис — листок;
5. толбес — стебло.

Яким терміном ми можемо об’єднати ці слова? (Органи.)

 (Показ ілюстрацій: ромашка, огірок, каштан, бузок, береза, морква, кульбаба, мак).

Повідомлення теми, мети та завдань уроку. План уроку.

3. Вивчення нового матеріалу

Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.

- Пригадайте з початкової школи та курсу “Природознавство” основної школи, яка будова рослини, скажімо, тюльпана. Відповідно до цього скажіть, як називають частини тіла рослини.

- Всі рослини мають схожу будову. Кожна рослина складається з частин, які називаються органами. Кожен орган має свою назву: корінь, стебло, листок, квітка, плід з насінням.

Орган — це системи тканин, які мають спільне походження, певну форму і виконують певну функцію (визначення записують у зошит). Органи у рослин бувають вегетативні та генеративні. (Вчитель малює схему на дошці, а учні — у зошиті). 

Картинки по запросу картинка органи рослин1. Блок: Вегетативні органи:

Вегетативні органи — частини тіла вищих рослин, які виконують основні функції живлення та обміну речовин із зовнішнім середовищем. Основними вегетативними органами рослин є пагін (забезпечує фотосинтез) та корінь (забезпечує всмоктування води та мінеральне живлення).

Корінь: Слово вчителя. Прослухайте вірш і поясніть про що ж в ньому йде мова?


Зірвали маків ми букет червоних
й блакитних незабудок цілу жмуть,
Та жаль нам стало квітів цих яскравих,
Їх посадили в землю хай ростуть.
Та тільки от нічого не виходить;
Від вітру наші квіти похилило,
Чомусь вони осипались і в'януть,
Бо без коріння жить вони не стануть!
Хоч він тонкий і непримітний
Корінь цей в землі росте
Та без нього на планеті
Жодна квітка не цвіте.


Корінь – вегетативний підземний орган. Служить для поглинання води та мінеральних речовин і транспортування їх до надземної часті рослин, закріплює рослину в ґрунті, іноді в коренях запасаються поживні речовини.

Пагін – стебло з розташованими на ньому бруньками і листами (вегетативними органами). Бруньки – зачатки нових пагонів. Зберігають життєдіяльність і за несприятливих зовнішніх умов.

Брунька - зачатки нових пагонів. Зберігають життєдіяльність і за несприятливих зовнішніх умов.

Стебло   На ньому є листки, квіти, плоди. По стеблу поживні речовини рухаються до листків, квітів і плодів. Ці речовини підтримують життя рослин. Стебло може бути зеленого або коричневого кольору. Іноді запасає поживні речовини.

Листки   це зелені пластинки, розміщені на стеблі. Листки потрібні для дихання, випаровування, фотосинтезу.

Органи які забезпечують життєдіяльність рослинного організму – вегетативні (корінь, пагін).

(Обговорення функцій вегетативних органів.)

На пагоні можуть розвиватися генеративні органи: квітки, плоди, насіння. Крім основних функцій вегетативні органи виконують і додаткові функції, пов’язані з пристосуванням видів рослин до певних умов життя. Наприклад, на болотах поширена комахоїдна рослина росичка. (Слайд)

Повідомлення учня

Рід росичка налічує близько 160 видів. Назва рослини пов’язана з крапельками липкої рідини, які з’являються на листках. Росичка — ця невелика комахоїдна рослина із зібраними в розетку листками. Листя найбільшої рослини росички королівської може досягати в довжину до 60 см, а найменшої — росички карликової — близько 1 см. Квітки на довгих квітконіжках, зібрані в суцвіття, невеликі (близько 1 см), рожеві або білі. Живе росичка від двох до десяти років. Крапельки утворюються за рахунок роботи залозистих клітин і містять різні ферменти, які приваблюють комах і беруть участь у травному процесі. Одним з компонентів крапель є речовина, що паралізує пійманих комах,— кониїн. Комаха прилипає до крапельок росички, починає вириватися, і до неї тягнуться сусідні волоски листка, листок починає поступово скручуватися. Перетравлювання жертви середнього розміру відбувається кілька днів. Після того, як цей процес закінчився, листок розгортається і на ньому можна побачити рештки жертви — один лише хітиновий покрив. Поверхня листка стає на деякий час сухою, та, коли в рослини «розпалюється апетит», вона знову вкривається липкою росою і чатує на нову жертву. Багато крапельок на листках росички свідчать про її гарне самопочуття.

2. Блок: Генеративні органи рослин, їхні функції

Розповідь учителя (Слайд)

Органи, які забезпечують розмноження та поширення рослин називаються генеративними.

http://school-first.at.ua/_bl/2/s13509554.jpgУчитель пропонує учням, використовуючи знання з природознавства, закінчити схему: (квітка, плід, насіння)

Квітка - орган розмноження рослин.

Плід з насінням - утворюється з квітки після запилення і запліднення.

Робота з таблицею та текстом (опорним конспектом) «Значення органів для рослин».

4. Узагальнення та систематизація знань.

Уставити пропущені слова в тексті, використовуючи подані нижче підказки.

Органи вищих рослин залежно від їх функцій поділяють на ______________ та _________________. Корінь та пагін належать до ___________________ органів. Основними функціями кореня є _______________, ___________________ та проведення їх до надземної частини. Пагін складається із__________, _________ та _____________. Статеве розмноження здійснюють _____________ органи. До них належать ___________, _____________ та _______________ . Відповіді: вегетативні, генеративні, вегетативних, закріплення рослин у ґрунті, всмоктування розчинів мінеральних солей, стебла, листків, бруньок, генеративні, квітка, насінина, плід.

5. Закріплення нових знань та вмінь

Гра «До сонця»

Уявіть себе квіточкою, що тягне руки-листя до сонця. А зараз, якщо ви згодні з твердженням, тягнемося до сонця, а якщо ні руки-листя не підіймаємо.


1. Рослина – це цілісний організм. (Так)
2. Корінь виконує функцію фотосинтезу. (Ні)
3. Листок – це вегетативний орган. (Так)
4. Пагін – надземна частина рослини. (Так)
5. Фотосинтез відбувається в листках рослини. (Так)
6. Стебло – генеративний орган рослини. (Ні)
7. Плід та насіння генеративні органи рослини. (Так)
8. Бруньки розташовані на корені. (Ні)


6. Підсумок. Оцінювання учнів Домашнє завдання.

Більшість з вас дали правильні відповіді на твердження, а ті хто були не зовсім впевнені після виконання домашнього завдання зможуть подолати невпевненість та труднощі у вивченні даної теми.

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
24822
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку