6 клас. БІОЛОГІЯ Дата _______________________
Тема: Будова рослини. Органи рослин
Мета:
Основні поняття та терміни: орган рослини, корінь, пагін, стебло, бруньки, листок, вегетативні органи, генеративні органи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1. Організаційний момент (привітання, налаштування учнів на гарний настрій)
Згадаємо девіз наших уроків.
ДЕВІЗ: Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
2. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Але перш ніж ми розпочнемо нову тему, давайте пригадаємо та виберемо правильну послідовність понять, що відображає будь – який організм як єдину систему:
«Мозковий штурм»
а) органи — тканини — організм — клітини — молекули — системи органів;
б) молекули — тканини — клітини — органи — системи органів - органели;
в) молекули —органели – клітини — тканини — органи — системи органів — організм;
г) системи органів — тканини — організм — клітини — молекули – органели.
Ось іще на крок ми наблизилися до розгадки, якою буде тема нашого уроку, а для цього виконайте ще одне завдання, утворіть слова переставляючи букви, якщо правильно виконаєте завдання, то зможете визначити, про що піде бесіда. На цю роботу я виділяю не більше 1 хвилини.
Розв'яжіть кросворд розгадуючи анаграми, де ключовим словом буде тема нашого уроку.
1. нікорь — корінь;
2. нагіп - пагін;
3. ткіква — квітка;
4. колтис — листок;
5. толбес — стебло.
Яким терміном ми можемо об’єднати ці слова? (Органи.)
(Показ ілюстрацій: ромашка, огірок, каштан, бузок, береза, морква, кульбаба, мак).
Повідомлення теми, мети та завдань уроку. План уроку.
3. Вивчення нового матеріалу
Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.
- Пригадайте з початкової школи та курсу “Природознавство” основної школи, яка будова рослини, скажімо, тюльпана. Відповідно до цього скажіть, як називають частини тіла рослини.
- Всі рослини мають схожу будову. Кожна рослина складається з частин, які називаються органами. Кожен орган має свою назву: корінь, стебло, листок, квітка, плід з насінням.
Орган — це системи тканин, які мають спільне походження, певну форму і виконують певну функцію (визначення записують у зошит). Органи у рослин бувають вегетативні та генеративні. (Вчитель малює схему на дошці, а учні — у зошиті).
1. Блок: Вегетативні органи:
Вегетативні органи — частини тіла вищих рослин, які виконують основні функції живлення та обміну речовин із зовнішнім середовищем. Основними вегетативними органами рослин є пагін (забезпечує фотосинтез) та корінь (забезпечує всмоктування води та мінеральне живлення).
Корінь: Слово вчителя. Прослухайте вірш і поясніть про що ж в ньому йде мова?
Зірвали маків ми букет червоних
й блакитних незабудок цілу жмуть,
Та жаль нам стало квітів цих яскравих,
Їх посадили в землю хай ростуть.
Та тільки от нічого не виходить;
Від вітру наші квіти похилило,
Чомусь вони осипались і в'януть,
Бо без коріння жить вони не стануть!
Хоч він тонкий і непримітний
Корінь цей в землі росте
Та без нього на планеті
Жодна квітка не цвіте.
Корінь – вегетативний підземний орган. Служить для поглинання води та мінеральних речовин і транспортування їх до надземної часті рослин, закріплює рослину в ґрунті, іноді в коренях запасаються поживні речовини.
Пагін – стебло з розташованими на ньому бруньками і листами (вегетативними органами). Бруньки – зачатки нових пагонів. Зберігають життєдіяльність і за несприятливих зовнішніх умов.
Брунька - зачатки нових пагонів. Зберігають життєдіяльність і за несприятливих зовнішніх умов.
Стебло – На ньому є листки, квіти, плоди. По стеблу поживні речовини рухаються до листків, квітів і плодів. Ці речовини підтримують життя рослин. Стебло може бути зеленого або коричневого кольору. Іноді запасає поживні речовини.
Листки – це зелені пластинки, розміщені на стеблі. Листки потрібні для дихання, випаровування, фотосинтезу.
Органи які забезпечують життєдіяльність рослинного організму – вегетативні (корінь, пагін).
(Обговорення функцій вегетативних органів.)
На пагоні можуть розвиватися генеративні органи: квітки, плоди, насіння. Крім основних функцій вегетативні органи виконують і додаткові функції, пов’язані з пристосуванням видів рослин до певних умов життя. Наприклад, на болотах поширена комахоїдна рослина росичка. (Слайд)
Повідомлення учня
Рід росичка налічує близько 160 видів. Назва рослини пов’язана з крапельками липкої рідини, які з’являються на листках. Росичка — ця невелика комахоїдна рослина із зібраними в розетку листками. Листя найбільшої рослини росички королівської може досягати в довжину до 60 см, а найменшої — росички карликової — близько 1 см. Квітки на довгих квітконіжках, зібрані в суцвіття, невеликі (близько 1 см), рожеві або білі. Живе росичка від двох до десяти років. Крапельки утворюються за рахунок роботи залозистих клітин і містять різні ферменти, які приваблюють комах і беруть участь у травному процесі. Одним з компонентів крапель є речовина, що паралізує пійманих комах,— кониїн. Комаха прилипає до крапельок росички, починає вириватися, і до неї тягнуться сусідні волоски листка, листок починає поступово скручуватися. Перетравлювання жертви середнього розміру відбувається кілька днів. Після того, як цей процес закінчився, листок розгортається і на ньому можна побачити рештки жертви — один лише хітиновий покрив. Поверхня листка стає на деякий час сухою, та, коли в рослини «розпалюється апетит», вона знову вкривається липкою росою і чатує на нову жертву. Багато крапельок на листках росички свідчать про її гарне самопочуття.
2. Блок: Генеративні органи рослин, їхні функції
Розповідь учителя (Слайд)
Органи, які забезпечують розмноження та поширення рослин називаються генеративними.
Учитель пропонує учням, використовуючи знання з природознавства, закінчити схему: (квітка, плід, насіння)
Квітка - орган розмноження рослин.
Плід з насінням - утворюється з квітки після запилення і запліднення.
Робота з таблицею та текстом (опорним конспектом) «Значення органів для рослин».
4. Узагальнення та систематизація знань.
Уставити пропущені слова в тексті, використовуючи подані нижче підказки.
Органи вищих рослин залежно від їх функцій поділяють на ______________ та _________________. Корінь та пагін належать до ___________________ органів. Основними функціями кореня є _______________, ___________________ та проведення їх до надземної частини. Пагін складається із__________, _________ та _____________. Статеве розмноження здійснюють _____________ органи. До них належать ___________, _____________ та _______________ . Відповіді: вегетативні, генеративні, вегетативних, закріплення рослин у ґрунті, всмоктування розчинів мінеральних солей, стебла, листків, бруньок, генеративні, квітка, насінина, плід.
5. Закріплення нових знань та вмінь
Гра «До сонця»
Уявіть себе квіточкою, що тягне руки-листя до сонця. А зараз, якщо ви згодні з твердженням, тягнемося до сонця, а якщо ні руки-листя не підіймаємо.
1. Рослина – це цілісний організм. (Так)
2. Корінь виконує функцію фотосинтезу. (Ні)
3. Листок – це вегетативний орган. (Так)
4. Пагін – надземна частина рослини. (Так)
5. Фотосинтез відбувається в листках рослини. (Так)
6. Стебло – генеративний орган рослини. (Ні)
7. Плід та насіння генеративні органи рослини. (Так)
8. Бруньки розташовані на корені. (Ні)
6. Підсумок. Оцінювання учнів Домашнє завдання.
Більшість з вас дали правильні відповіді на твердження, а ті хто були не зовсім впевнені після виконання домашнього завдання зможуть подолати невпевненість та труднощі у вивченні даної теми.