10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи

Конспект уроку з біології для 7 класу на тему "Зеноводні"

Про матеріал

Конспект інтегрованого уроку (біологія, інформатика). У цікавій формі учні отримали та закріпили знання про пристосування земноводних до наземно-водного середовища, їх різноманіття та розмноження. На уроці були використані такі методи та прийоми як Карта розуму, ПОПС - формула, Сенквейн. За комп'ютерами виконували завдання створені у таких сервісах як learningapps, карти Google.

Перегляд файлу

 

Бердянська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №9

Бердянської міської ради Запорізької області


Усі матеріали уроку Ви можете переглянути на блозі «Знайомі незнайомці» (https://zem15nowodni.blogspot.com/). Цей блог був створений саме для цього уроку.

 

Мета уроку: 

Освітня

  •                      Ознайомитися з особливостями зовнішньої будови та пристосуваннями до напівводяного життя амфібій,  з різноманітністю, розмноженням і розвитком цих тварин та їх значенням у природі та  для життя людини.

                         Вдосконалити уміння і навички порівнювати різні групи тварин та роботи в мережі Інтернет.

Розвиваюча 

  •                      Розвивати: пізнавальний інтерес до вивчення біології, критичне мислення, здібності аналізувати знайдену в мережі Інтернет інформацію, компетентності.
  •                      Формувати загальнокультурну, комунікативну, природоохоронну та екологічну компетентності.

Виховна 

  •                      Сприяти вихованню дбайливого ставлення до природи.
  •                      Підвищувати особистісну самооцінку учнів.
  •                      Виховувати бережливе ставлення до засобів інформаційно-комунікаційних технологій, дотримання правил безпеки та санітарно-гігієнічних умов роботи в НКК.

Обладнання та матеріали: 

 Проектор, комп'ютери підключені до мережі Інтернет, мультимедійні презентації.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Терміни та поняття: земноводні, пуголовок,  резонатори, батрахологія.

Епіграф уроку «Жабам лише освіти не вистачає, а так вони на все здатні ...»

 

План уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Мотиваційний етап.

ІІІ. Постановка мети уроку.

IV. Актуалізація навчального матеріалу.

V. Вивчення нового матеріалу.

VІ. Підведення підсумків.

VIІ. Домашнє завдання.

VIІІ. Оцінювання.

 

Хід уроку

І Організаційний етап.

 

Я рада вас всіх бачити і сподіваюсь, що наш урок пройде в теплій, затишній обстановці і ви отримаєте багато нової, корисної для вас інформації.

 

 

     ІІ Мотиваційний етап.

До речі про інформацію. За все існування людства було придумано дуже багато корисних винаходів серед яких: гвинтокрил - амфібія, який здатен злітати та приземлятися  на водойми; машина амфібія, яка здатна пересуватися як по суші так і по воді, водонепроникний годинник  – амфібія.

 - Що об’єднує всі ці винаходи? (відповіді учнів)

- Як ви гадаєте, як пов’язана ця інформація з нашим уроком, адже ми вивчаємо тварин? (відповіді учнів)

Ми сьогодні будемо вивчати тварин, які здатні жити як на суходолі так і в воді. Це Земноводні,  друга назва Амфібії.  Слово амфібії походить з грецької - ті, що живуть подвійним життям.

Марк Твен казав, «Жабам лише освіти не вистачає, а так вони на все здатні ...», так це чи ні, ми з’ясуємо впродовж уроку, тема якого «Земноводні»

  ІІІ Постановка мети уроку.

  1.          Визначити риси пристосованості амфібій  до наземно-водного середовища.
  2.          Дослідити розвиток та розмноження земноводних.
  3.          Познайомитися з різноманітністю  та роллю в природі та житті людини.
  4.          Будемо вдосконалювати навички пошуку інформації в мережі Інтернет
  5.          Познайомимося з новими термінами

 IV Актуалізація навчального матеріалу.

Вчитель. Знання збираються по краплині, як вода в долині говорить українське прислів’я. Так і наші групи «Академія наук», «Мистецтво перетворення»,  «Навколо світу» по краплині збирали знання по обраній темі, систематизували, досліджували, обробляли  та оформлювали у цікавій формі. Щоб праця наших учнів не була марною - вирішено створити блог в Інтернеті, в який ввійшли всі роботи учнів. Цей блог може відвідати будь яка людина і побачити, які талановиті, розумні діти навчаються у 7 класі. Сторінки блогу будуть нам своєрідним планом уроку.

Вчитель. Іноді вчені проводять аналогію між земноводними та мохами. Справа у тім, що  земноводні, і мохоподібні — це перші організми (у світі тварин і рослин), які вийшли з водного середовища на суходіл. Проте вони не втратили зв’язку з водою. 

Перші земноводні з'явилися близько 300 млн. років тому.

-Пригадайте, кого вважають предками наземних хребетних тварин?

-Що дало підставу вченим так вважати?

    V Вивчення нового матеріалу.

 Сучасна фауна налічує приблизно 4 000 видів амфібій, які об’єднані у 3 групи хвостаті, безхвості та безногі.

Про різноманітність сучасних земноводних більш детально розповість  група «Навколо світу»

 

 

  Виступ групи

Ми повернулися з експедиції, де досліджували різноманітність земноводних і ось, що ми дізналися.

Земноводні – найменш чисельний клас хребетних тварин. Вивченням земноводних займається така галузь зоології, як батрахологія  від грецького батрахос – «жаба» і логос – «наука», «вчення»).

Цей клас налічує близько 4 тисяч сучасних видів, які належать до трьох рядів: Безногі, Безхвості і Хвостаті. В Україні сучасні земноводні представлені 17 видами, 2 рядами: безхвостими та хвостатими.

Отже, безногі земноводні. Вони поширені лише у тропіках.

Їхнє червоподібне тіло пристосоване до риючого способу життя. Кінцівки відсутні, очі дуже маленькі. Більшість видів цього ряду (наприклад, кільчаста черв’яга) живе у ґрунті, у прісних водоймах живуть водні черв’яги.

Хвостаті земноводні. Вони  поширені переважно у північній півкулі та в Центральній та Південній Америці. Представниками хвостатих земноводних є саламандри, тритони, протеї, сирени. У світі відомо близько 350 видів цих тварин. У них видовже­не тіло, хвостовий відділ добре розви­нений, передні та задні кінцівки роз­винені здебільшого однаково, іноді задня пара відсутня, як у сирен. Довжина тіла від кількох сантиметрів до 1,8 м завдовжки, як-от у японської велетенської сала­мандри.

Вага її може становити близько 25 кг. Кінцівки у неї не дуже великі, проте сильні й товсті.  Так як процеси обміну речовин протікають повільно, то вона може обійтися без їжі кілька тижнів, і навіть місяць.

У фа­уні України налічується 5 видів хвостатих амфібій. Серед них плямиста саламандра та чотири види тритонів (звичайний, альпійський, карпатський та гребінчас­тий) . Чорно - жовтим забарвленням саламандра попереджає про свою небезпечність. Її шкірні залози виділяють отруйну речовину, яка слугує для захисту від ворогів.

Безхвості земноводні поширених на всіх континентах, крім Антарктиди. У світі відомо близько 3500 видів.

Яскравим представником безхвостих є  жаби.

Їхнє тіло коротке. Задні кінцівки розвинені набагато краще за передні, між їхніми пальцями часто є плавальні перетинки. Розміри безхвостих земноводних відносно невеликі. Але є й винятки.

Справжнім велетнем серед безхвостих є жаба - голіаф. Її довжина становить до 90 см, а вага може перевищувати 3 кілограми. У голіафа дуже міцні ноги, завдяки яким середній стрибок цієї жаби перевищує 3 метри.

В Україні мешкає 12 видів безхвостих земноводних. Найбільш відомі це

ропуха зелена, жаба озерна, ропуха сіра.  У ропух шкіра горбкувата, її верхній шар роговіє, що захищає тіло від пересихання.

Квакша звичайна (деревна жаба) - єдиний вид земноводних у фауні України, який живе на кущах і деревах. Її легко відрізнити за яскраво - зеленим забарвленням та особливими круглими присосками на кінчи­ках пальців. Завдяки їм квакша може прикріплюватись до плоских предметів - листків, стовбурів дерев і навіть до скла - та пересуватися по вертикальних поверхнях.

У чистих джерелах, криницях та інших невеликих водоймах зустрічаються кумки. Вони мають темне забарвлення з яскравими жовтими чи червоними пляма­ми на череві.  Кумка червоночерева поширена скрізь в Україні, а жовточерева - лише в Карпатському регіоні.

Якщо вас зацікавили ці дивні створіння і ви бажаєте дізнатися більше про них та їх феноменальні властивості, відкривайте на блозі  сторінку  «корисні посилання» «Zoopicture». Крім того, ми зібрали інформацію про земноводних Запорізької області, які мають охоронний статус (демонстрація таблиці на блозі).

(вчитель звертає увагу на стенд, де зібрані земноводні, які занесені до Червоної книги України)

Вчитель. Отже, за особливостями будови тіла всіх Земноводних, об’єднано у 3 групи: безногі, безхвості і хвостаті. Вони добре і широко освоїли нашу планету. Зустріти їх можна не тільки на водоймах або болотах, як ми всі звикли, але навіть в глибині пустель. Але, звичайно, для цього в пустелі повинно бути невелике джерело води.

А зараз ми перевіримо які ви були уважним.

(Учні виконують он-лайн завдання на сервісі learningapps)

Уявіть себе в ролі Шерлока Холмса. За допомогою фото, Вам потрібно дізнатися до якої групи відносяться зображені тварини. Назву групи вписати у вільне поле. Якщо, всі відповіді будуть правильними, з’явиться цікава інформація про амфібій.

 (Жодна земноводна тварина не вживає воду звичайним способом - не п'є.)

-Як ви гадаєте,  яким чином вода потрапляє до внутрішніх органів земноводних? (Справа у тому, що уся вода, потрібна для  життя цих тварин, вводиться в організм тільки через шкіру, яка всмоктує вологу і виділяє її.)

Вчитель. Але це далеко не всі принади амфібій. Запрошую другу групу «Академія наук»

Виступ групи

До вашої уваги ми представляємо інформаційну модель пристосування земноводних до водного та наземного середовища. Модель виконана за допомогою карти розуму у вигляді багаторівневої схеми. Центральний об’єкт нашої схеми це жаба, об’єкти другого рівня – це середовища існування – вода та суходіл. А далі докладніше розглянемо об’єкти третього рівня, а саме ознаки пристосування в будові жаби.

КАРТА РОЗУМУ

Земноводні це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді.

Тіло амфібій коротке, складається з голови, тулуба та парних кінцівок. Голова з тулубом, на відміну від риб, з’єднується рухомо, що надає перевагу при полюванні. У жаб, ропух і деяких інших хвостовий відділ не виражений. Обтічна форма тіла полегшує пересування у водному середовищі. Тіло амфібій вкрито шкірою. Шкіра гола, без лусок, тому жаба приховує своє тіло під водою, яка необхідна їй для того, щоб її шкірні покриви не пересохли, адже тоді жаба гине. Дорослі амфібії дихають за допомогою легень та через шкіру, а їхні личинки – за допомогою зябер. У шкірі є багато залоз, які виділяють слиз, а часто й отруту. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. У деяких видів (саламандри плямистої, кумок, ропух) позаду голови є отруйні залози. Їхні виділення захищають цих тварин від нападу хижаків. У безногих та хвостатих земноводних добре розвинені кінцівки, які розташовані під тулубом, що забезпечує пересування на суходолі (стрибки). У водних амфібій на кінцівках є плавальні перетинки. На голові добре помітні очі. Вони мають повіки (нижня повіка  — прозора, верхня — шкіряста) та мигальна перетинка, яка закриває око. Сльозні залози та повіки захищають очі вид забруднення та зволожують їх. Попереду очей розташовані ніздрі,  за допомогою яких тварини дихають атмосферним повітрям. При занурені у воду, ніздрі закриваються клапанами.


Очі та ніздрі розташовані на верхній стороні голови.  Коли жаба ховається у воду, вона виставляє їх над поверхнею води. При цьому тварини можуть дихати повітрям та бачити, що відбувається поза водою. На відміну від риб, окрім внутрішнього вуха, у амфібії є й середнє. Яке захищено барабанною перетинкою, а у самців є спеціальні голосові міхури — резонатори. Особливо вони ними користуються у шлюбний період для зазивання самки. У хвостатих амфібій, особливо у личинок, добре виражена регенерація. У них можуть відновлюватися хвіст, кінцівки, кишечник, легені, очі.

 

 

 

Царівна –жаба: - Ой, ну і нудна у вас ця карта розуму, послухайте краще мене.

 

d:\Desktop\ac6192a9e0ffa71241c5186d3c718676.jpgЯ відома всім здавна:

І царівною була,

Мандрувала я по світу,

Мене добре знають діти.

 

Пристрибала я до школи…

Мене впізнали? Шкіра гола,

І слиз постійно виділяє,

Коротке тіло обтічну форму має.

 

Голова рухомо до тулуба приєдналась,

Очі й ніздрі на голові розташувались,

Як у людини, барабанні перетинки у вусі маю,

І різні звуки, як локатором, впіймаю.

 

А плавальні перетинки на лапках

Дають велику змогу:

Я вмію плавати безшумно, квапко,

Коли потрібна – плигну у воду.

 

Повіки, ніздрі, очі,

Наче у людини,

Про мене вже здавна

Складають казки та билини.

 

Всі, мабуть, перелічила свої ознаки,

Секрети видала свої…

З повагою до мене ставтеся, будь ласка,

Ви друзі, любії мої!

 

Вчитель.

Дякуємо тобі Царівно. Дійсно було дуже цікаво. А карта…

А карту ми спробуємо «оживити». 

Одне з головних правил складання інтелект-карти є те, що вона повинна бути асоціативною. Тому я підготувала картки-асоціації, а ваше завдання вгадати, яка ознака жаби закодована в тій чи іншій картці (картки-асоціації кріпляться на карту знань).

Я гадаю, що ви засиділись на одному місці, тому проведемо фізкультхвилинку.

Прошу встати.

Я буду називати ознаку. Якщо ця ознака стосується риб ви плескаєте у долоні, якщо земноводних ви плигаєте, а якщо ознака буде спільною і для Земноводних і для Риб ви одночасно і плигаєте і плескаєте у долоні.

Глибоко вдихнули, видихнули, займайте свої місця.

Виконуючи фізкультхвилинку ви побачили, що земноводні та риби мають як спільні ознаки, так і відмінності.

- У зв’язку з чим з’явилися відмінності у земноводних порівняно з рибами?

 

Вчитель.

Підростала - хвіст ростила,

Сукню темну я носила.

Підросла - зеленкувата стала,

Хвіст на весла поміняла.

 

Відомий вчений Ж. Сен-Ілер казав, що кожний, хто бажає переконатися в правдивості ідеї еволюції, може сам кожну весну бачити диво – вихід хребетних на суходіл. Цим дивом він вважав перетворення пуголовка на дорослу тварину.  

Розмноження та розвиток земноводних, як і риб, відбуваються у воді. Земноводні роздільностатеві тварини, яким здебільшого притаманне зовнішнє запліднення.

З настанням весни земноводні прокидаються від зимового заціпеніння та починають шукати водойми, які швидко прогріваються сонячними променями.

Навесні ви чуєте гучний жаб’ячий «спів».

Річ у тім, що в самців деяких видів жаб у кутках ротової щілини розвиваються особливі парні мішки – резонатори. Вони можуть роздуватися, підсилюючи звуки. У такий спосіб самці жаб сповіщають про свою присутність.

Більш детальніше про диво, а саме про розмноження та розвиток амфібій розповість група «Мистецтво перетворення»

Виступ групи

  1.     Роздивимося розмноження амфібій на прикладі жаби озерної.
  2.     Отже, прокинувшись від зимового заціпеніння, жаби скупчуються в прісних водоймах.
  3.     До цього часу у самок в яєчниках розвивається ікра, а у самців в сім’яниках – насіннєва рідина.
  4.     Самка жаби відкладає у воду безліч яєць. Їх називають ікрою. Самці випускають на ікру насінну рідину.
  5.     Ікринки земноводних мають прозорі оболонки, які оберігають внутрішній їх вміст від механічних пошкоджень.
  6.     Ікринки мають чорний пігмент, який поглинає тепло сонячних променів, необхідне для розвитку зародка.
  7.     Приблизно через тиждень,  після початку розвитку зародка, з ікринок вилуплюються личинки (пуголовки). У яких вже є голова і хвіст.
  8.     За зовнішнім виглядом і способу життя вони більше схожі на риб, ніж на своїх батьків.
  9.     У них є зовнішні зябра, які схожі на пір’я.
  10. Пуголовки  харчуються водоростями, зскрібаючи їх з каменів і вищих водних рослин.
  11. Через п’ять тижнів у пуголовка виростають задні кінцівки.  Зябра, які схожі на пір’я – зникають, у личинки розвиваються легені. Тепер вони, як і ми, можемо дихати повітрям.
  12. Незабаром у пуголовка виростають передні кінцівки, хвіст починає зменшуватися, змінюється форма голови, і вони стають схожими на дорослих безхвостих особин.
  13. Але пуголовок живе у воді. Значить час від часу йому потрібно випливати на поверхню, щоб вдихнути повітря.
  14. Від початку відкладання ікри до перетворення личинок у дорослих тварин проходить близько 2-3 місяці.
  15. У маленького жабеняти сильні задні кінцівки, - він чудово стрибає. Харчується він жуками, комахами і черв’яками, яких він сам і ловить.

16.Приблизно через 3 роки жаба сама готова відкладати ікру.

 

Вчитель. Дійсно перетворення пуголовка на дорослу особину є дивом.

- А як називається такий тип розвитку, запліднення?

- Дайте визначення термінам: пуголовок та резонатори.

 

Ось ми і підійшли до останньої нашої сторінки, яка має назву «Мученики науки»

Вчитель. У слов’янській міфології жаба асоціюється перш за все з родючістю, вологою й дощем. Вважалося, що ці істоти витягують із води новонароджених і приносять їх до хати. Як і зміям, у деяких регіонах їм приписували роль домашнього захисника, їх часто використовували у народній медицині, ворожінні й чаклунстві. А яка роль земноводних насправді?

Щоб з’ясувати яка роль земноводних в природі та житті людини я пропоную вам виконати завдання за допомогою Інтернет сервісу «Google карти» (див. додаток)

  1.     Перші 6 груп займайте місця за комп’ютером
  2.     Відкрийте на нашому блозі сторінку «Мученики науки»
  3.     Натисніть на словосполучення Гугл-карти.
  4.     У вікні, що відкрилося кожна група обирає своє завдання. 

І група – Ізраїль

ІІ група – Київ, Україна

ІІІ група – Колумбія, Південна Америка

IV група – Париж, Сорбона

V група – США, Північна Америка

VI група - Бердянськ, Україна

  5. Натисніть значок , уважно прочитайте текст та питання.

  6. В цьому тексті зашифрована одна з ролей земноводних в природі або житті людини.

  7. За допомогою Інтернету,  з’ясуйте на яку  роль є натяк у вашому завданні.

(Після виконання завдання учні озвучують своє питання та припускають, яка роль була закодована в цьому питанні. Виступи учнів порівнюються з правильними відповідями на слайді презентації)

Значення Земноводних:

  1. Є ланкою ланцюгів живлення (до пісні про коника) Київ
  2. Знищують комах, які завдають шкоди, тим самим регулюють чисельність комах (дорожній знак в Ізраїль)
  3. У деяких країнах, жаб вживають у їжу люди (ферма США) ;
  4. Отруйні амфібії небезпечні для людей, а також  джерело для отримання отрути для медицини (Колумбія)
  5. Є об’єктами лабораторних досліджень (Париж, Сорбона).
  6. Жаби у народних прислів’ях та приказках, повір’ях (Бердянськ, жаба-олігарх, яка сидить на бюстах людей)

 

 

Вчитель.

Отже, не дивлячись на зовнішню непривабливість жаб, не виникає сумніву, що їх необхідно охороняти, тому що вони відіграють величезну роль в природі та житті людини.

V. Підведення підсумків.

Ось і добігає кінця наш урок. Давайте подумки повернемося на його початок. Пригадаємо, яку мету ми ставили?

  • Визначити риси пристосованості амфібій  до наземно-водного середовища.
  • Дослідити розвиток та розмноження земноводних.
  • Познайомитися з різноманітністю  та роллю в природі та житті людини.
  • Вдосконалювати навички пошуку інформації в мережі Інтернет
  • Познайомилися з новими термінами

Поки всі працювали з гул-картами 2 групи складали  «Сенквейни». Давайте послухаємо.

Епіграфом нашого уроку та блогу є слова американського письменника М.Твена «Жабам лише освіти не вистачає, а так вони на все здатні». За допомогою ПОПС-формули доведіть чи спростуйте це твердження.

 

VIІ Домашнє завдання

  • Опрацювати параграф 18, дати відповіді на питання на сторінці 78. Вивчити терміни.
  • *Ознайомитися з презентацію «Земноводні України», яка розташована на блозі. Пройти он-лайн вікторину  «Земноводні України». Принести код.
  • *Для допитливих.

 

Оцінювання.

 

Оцінки за урок ви сьогодні поставити собі самостійно. В цьому вам допоможе лист самооцінки. В ньому 3 питання. Гадаю вони допоможуть вам визначитися з оцінкою. Я, можливо, внесу свої  корективи, якщо оцінка буде або завищена , або занижена. Остаточні оцінки ви зможете побачити вже вдома, завітавши на наш блог «Знайомі незнайомці». Лист самооцінки розташований на блозі, на правій панелі.

 

 

 

 

 

 


Додаток. Завдання до сторінки «Мученики науки»

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
2722
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку