Тема творчої роботи "Птахи-наші пернаті друзі" зумовлена умовами Всеукраїнської акції "День зустрічі птахів". Даний сценарій заняття пропонується для проведення виховного заходу в рамках тижня біології, Дня зустрічі птахів або як нетрадиційний підсумковий урок з теми «Птахи» для учнів 7 класу. Форма проведення - квест. Це інноваційна форма взаємодії учнів в групі-команді. Під час проведення заходу передбачено такі змістові лінії: «Екологічна безпека і сталий розвиток» - дають змогу учневі усвідомити причинно-наслідкові зв'язки у природі, «Громадянська відповідальність» - діти навчаються працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи., «Здоров'я і безпека» - дає учням змогу усвідомити значення сучасних технологій для вирішення екологічних проблем, дотримання правил безпечного поводження в довкіллі, «Підприємливість і фінансова грамотність» - націлює учнів на мобілізацію знань, практичного досвіду і ціннісних установок у ситуаціях вибору і прийняття рішень. Наскрізні змістові лінії послідовно розкриваються у процесі навчання й виховання учнів, є спільними для всіх предметів і корелюються з ключовими компетентностями. В даному заході прослідковуються
міжпредметні зв'язки: географія, українська література, трудове навчання, мистецтво, біологія. Для проведення даного квесту необхідні матеріали:підручник, наліпки у формі пташок , грамоти, дипломи, конверти, дидактичний матеріал-музичні треки, запис голосів птахів, слайд-презентація, фото птахів, малюнки, картки з завданнями для команд, плакат «Вершина слави».
Всеукраїнська акція «День зустрічі птахів»
Номінація «Найкращий організатор біологічних свят»
Урок(заняття)-квест
«Птахи - наші пернаті друзі»
(пропонується для проведення
виховного заходу
в рамках тижня біології,
Дня зустрічі птахів або як
нетрадиційний підсумковий урок з теми «Птахи»
для учнів 7 класу)
З досвіду роботи вчителя біології,
заступника директора з виховної роботи
Костринської ЗОШ-інтернату ІІ-ІІІ ступенів
Планчак Маріанни Михайлівни
2018
Урок(заняття)-квест.
Тема: «Птахи- наші пернаті друзі».
Мета:
Тип уроку(заняття): узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
Форма проведення : урок-квест.
Змістові лінії: «Екологічна безпека і сталий розвиток» - дають змогу учневі усвідомити причинно-наслідкові зв’язки у природі, «Громадянська відповідальність» - діти навчаються працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи., «Здоров'я і безпека» - дає учням змогу усвідомити значення сучасних технологій для вирішення екологічних проблем, дотримання правил безпечного поводження в довкіллі, «Підприємливість і фінансова грамотність» - націлює учнів на мобілізацію знань, практичного досвіду і ціннісних установок у ситуаціях вибору і прийняття рішень. Наскрізні змістові лінії послідовно розкриваються у процесі навчання й виховання учнів, є спільними для всіх предметів і корелюються з ключовими компетентностями.
Міжпредметні зв'язки: географія, українська література, трудове навчання, мистецтво.
Унаочнення: підручник, наліпки у формі пташок , грамоти, дипломи, конверти, дидактичний матеріал-музичні треки, запис голосів птахів, слайд-презентація, фото птахів, малюнки, картки з завданнями для команд, плакат «Вершина слави».
Люди птахів з кліток випускали,
щоб самим вільними стати
Цитата з фільму:
Перебіг заняття
І. Організаційний момент
1. Вітання.
2.Емоційне налаштування учнів на навчально-пізнавальну діяльність . Під мелодійні трелі солов'я (музичний трек) учні висловлюють свої очікування від заняття та налаштовується на працю. Доповнюють речення:
Я очікую...
Мені б хотілося....
Я хочу....
Мені здається......
Я буду намагатися.....
Бажаю всім....
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слово вчителя.
Я уважно вислухала ваші очікування та побажання, прийму їх до уваги. Буду намагатися їх виправдати , тому робитиму все можливе, що наш західне пройшов марно.
Учні, вам давно відомо, що 1 квітня – День зустрічі птахів. В цей день влаштовують конкурси малюнків, фотографій, проводять вікторини, ігри, розгадують загадки, співають пісні, читають вірші-все це з метою привернути увагу громадськості до проблеми приваблювання, охорони, поширення, збільшення чисельності та видового різноманіття перелітних птахів.
Ми з вами вже вивчали тему «Птахи». Отримали багато цікавої нової інформації з будови, процесів життєдіяльності та поведінки птахів. Тому, сьогодні ми проведемо квест, у якому покажемо, на що ми здатні, і як вміємо застосувати отримані знання. Для участі запрошуються дві команди- хлопці проти дівчат. Отже, назви команд «Вичурні павичі» та «Ніжні лебідки». Змагатися будете в десяти раундах. Винагородою будуть оцінки, смаколики та дипломи «Розумники». За кожну перемогу в раунді ви будете отримувати наліпку, а в кінці уроку будемо їх підраховувати та визначати переможця.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
І. Раунд «Знайомство»
Діти презентують свою команду( назву, девіз).
Наприклад:
Назва: «Ніжні лебідки». Девіз: «Хай болять від втоми ноги, ми доб'ємось перемоги! Ми лебідки ніжні, непереможні й білосніжні!!!»
Назва : « Вичурні павичі». Девіз: «До перемоги йдем і вміємо стояти, а енергію в житті будем завжди мати!»
ІІ. Раунд «Постріл»
Учні ставлять питання суперникам по черзі. Питання написані на клаптиках паперу, скрученого у вигляді куль і знаходяться в коробці.
1.Назвіть нелітаючих птахів?
2.Які знаєте пристосування до польоту у птахів?
3.Які птахи називають виводковими?
4.Яка будова яйця птаха?
5.Які види пір'я птахів?
6. Для чого потрібна куприкова залоза?
7.Чим харчується сова та синиця?
8.Як вивчають міграцію птахів?
ІV. Узагальнення та систематизація понять , засвоєння знань.
ІІІ. Раунд «Лови помилку»
Командам даються конверти з текстом, в якому допущені помилки. Потрібно знайти всі невірні твердження.
Додаток1
Завдання для команд
- текст з помилками « Значення птахів»
Матеріал для вчителя
- вірний текст« Значення птахів»
ІV. Раунд «Лавровий вінок»
Учасникам команд пропонуються картки із зображенням птахів. Учням потрібно визначити видову або родову назву птаха.
Додаток2.Завдання для команди «Вичурні павичі»
Зображення таких птахів : пінгвін, ластівка, синиця, сова ,соловей, волове очко, ківі , глухар.
Завдання для команди «Ніжні лебідки»
Зображення таких птахів : страус, горобець , дятел, іволга, очеретянка, гуска сіра , рябчик, орел.
V. Раунд «Мислитель»
Діти складають сенкан до теми «Птахи»
Наприклад:
птахи
теплокровні, легкі
літають, бігають, линяють
птахи- наші пернаті друзі
тварини
VІ. Раунд «Вершина слави»
Дітям треба назвати риси характеру людини , які найбільше відповідають назві птаха.
Завдання для команд
Соловей-
Сова-
Орел-
Синиця-
Зозуля-
Лебідь-
Горобець-
Ластівка-
Сорока-
Шуліка(яструб)-
Матеріал для вчителя
Соловей- мелодійність , співочість
Сова- мудрість, розважливість
Орел- мужність ,сміливість, безсмертя
Синиця- трудівниця
Зозуля -недбала мати
Лебідь –вірність, кохання
Горобець -безтурботність
Ластівка –доброта, щирість
Сорока -крадійка
Шуліка( яструб)- розбійник , ворог
Назви птахів прикріпленні на плакаті на сходинках до вершини слави. Діти слова- відповідність чіпляють у комірки сходинок і умовно піднімаються на вершину.
VІІ Раунд «Реклама»
Під музичний супровід та слайдшоу з зображенням птахів діти складають рекламний слоган використовуючи у назві слово « птах» або назву будь- якого птаха.
Наприклад: «Хочеш гарно вчитися, тобі допоможуть уроки Мудрої сови. Купи диск! Завантажуй! Стань розумним!» , « Відчуй силу, радість, легкість! Закружляй у танці! Літай в небі! Співай! Адже ти вживаєш в їжу перепелині яєчка. » або «Ти придбав черевики в Леомода , лети як птах.»
VІІІ Раунд «Майстри та майстрині»
З наперед заготовленого матеріалу учні складають і демонструють гніздо птаха. При цьому розповідають кому вони виготовили дану домівку. Наприклад: домівка шпака,дуплянка для синиць, гніздо вільшанки, лелеки...
ІХ Раунд «Пазл»
Додаток 3
Діти отримують конверт з імпровізованими паперовими пазлами, з яких потрібно скласти зображення птаха і назвати його. Хто справиться швидше, той і виграв.
Х. Раунд «Пісняри й піснярки»
Учасники команди по черзі виконують фрагмент пісні, в якій йдеться про птаха. Яка команда виконає більше пісень, та і виграє.
V. Підсумок уроку
1. Рефлексія. Метод «Кошик знань»
Я дізнався про….
Я зрозумів що…..
Урок мені сподобався, тому що….
Мені захотілося….
Мені запам'яталося…..
Мене зацікавило….
Мені знадобиться…..
2. Визначення переможців квесту за кількістю наліпок.
Сьогодні найкраще впоралася з усіма завданнями раундів квесту команда......... Ви отримуєте дипломи «Розумники». Ці опласки для вас. Команда, яка не виграла , але гарно працювала, отримує заохочувальні грамоти «За успіхи» . Вітаю всіх і хочу пригостити смаколиками –льодяниками у формі птахів.
VI. Домашнє завдання.
1. Пояснення домашнього завдання:
Підготувати повідомлення про птаха своєї місцевості
2. Заключне слово вчителя.
Сподіваюсь, що сьогодні ми вдало працювали і ви зрозуміли, що птахи - це наші пернаті друзі , що їх потрібно оберігати, дбати про них, особливо, взимку. Наше заняття - квест дало вам змогу відкритися, твочо співпрацювати, креативно мислити, отримати навики плідної роботи в команді.. Бажаю всім добра, здоров’я та успіху. До нових зустрічей.
Додаток1
Завдання для команд
Значення птахів у природі та житті людини
Птахи відіграють важливу роль у природі та житті людини. Саме за їх посередництвом відбувається поширення насіння рослин (наприклад, сойки, страуси, дрозди, кедрівки). Окремі види птахів (нектарниці, колібрі), живлячись нектаром рослин, сприяють самозапиленню квіток. Між птахами та іншими видами тварин у природі не існують складні взаємозв'язки. Одні види птахів (хижі) живляться іншими видами. Наприклад, хижі птахи поїдають, насамперед, здорових тварин, сприяюють природньому добору. Грифи, стерв'ятники поїдаючи загиблих тварин, є санітрами екосистем. У птахів спостерігаються різні види співжиття, коли дрібніші види птахів поселяються в колоніях більших птахів (шпаки селяться разом з граками). Постійна присутність ластівок біля табунів свійських і диких тварин на пасовищі пов'язана з тим, що великі ссавці принаджують багатьох комах, яких птахи ловлять у польоті. Комахоїдні птахи, як правило,не корисні для рослин, оскільки живляться личинками різних комах, що завдають рослинам великої шкоди. Особливо значну кількість комах поїдають горобцеподібні, приносячи величезну користь сільському й лісовому господарству. Проте є птахи, які завдають шкоду людині: живляться корисними для неї комахами (осоїди, бджолоїдки), нищать сади (шпаки), обламують гілки для будування гнізда (граки), продовбують кору й деревину (дятли), а також є природними резервуарами збудників інфекційних хвороб людини (голуби, качки). Багато рибоїдних птахів (пелікани, чаплі, мартини) є переносниками збудників гельмінтозів. Птахи є господарями кліщів (іксодових, гамазових) та їхніх личинок, які переносять хвороби людини і тварин (наприклад, енцефаліт).
У житті людини птахи мають велике значення, що виявляється у величезній ролі свійських птахів у сільському господарстві та птахів взагалі у знищенні шкідників сільського господарства. Птахи також становлять значну промислову (куріпки, перепілки, фазани, горобці) і декоративну (щиглики, папуги, канарки) цінність. Існує окрема галузь тваринництва, що займається розведенням сільськогосподарських птахів для отримання м'яса, яєць, пуху, пір'я – птахівництво. Свійськими птахами, яких розводять в Україні, є кури, гуси, індики, фазани, цесарки, голуби, ластівки тощо. Кури походять від диких банківських курей. Людина створила багато порід курей: несучі (леггорн, російська біла, орловська), м'ясні (плімутрок, кохінхін), м'ясо-яєчні (загорська, первомайська), декоративні (бентамка, падуан) тощо. Свійські качки походять від дикої качки-крижня, а породами для вирощування є мускусні, пекінські, сірі українські./уси походять від дикої сірої гуски. Предками порід гусей була дика сіра гуска. Людина розводить такі породи гусей, як великі сірі, холмогорські, горківські, заради м'яса та пір'я.
До Червоної книги України занесені 17 видів птахів: пелікан рожевий, пелікан кучерявий, баклан чубатий, жовта чапля, косар, коровайка, лелека чорний, червоновола казарка, лебідь малий, огар, гоголь, гага звичайна, скопа, шуліка рудий, лунь польовий, канюк степовий, змієі'д, орел-карлик, орел степовий, підорлик великий, могильник, беркут, орлон-білохвіст, стерв'ятник, гриф чорний, сип білоголовий, балобан, сокіл-сапсан, боривітер степовий, глухар, журавель сірий, дрофа, стрепет, кулик-сорока, кроншнеп великий, пугач, сич волохатий, сичик-горобець, сова довгохвоста, сипуха, сорокопуд сірий, шпак рожевий, очеретянка прудка, корольок червоноголовий та ін.
Для вчителя (червоним кольором виділені зайві слова та правильні терміни)
Значення птахів у природі та житті людини
Птахи відіграють важливу роль у природі та житті людини. Саме за їх посередництвом відбувається поширення насіння рослин (наприклад, сойки, страуси, дрозди, кедрівки). Окремі види птахів (нектарниці, колібрі), живлячись нектаром рослин, сприяють перехресному запиленню квіток. Між птахами та іншими видами тварин у природі не існують складні взаємозв'язки. Одні види птахів (хижі) живляться іншими видами. Наприклад, хижі птахи поїдають, насамперед, ослаблених і хворих тварин, сприяюють природньому добору. Грифи, стерв'ятники поїдаючи загиблих тварин, є санітрами екосистем. У птахів спостерігаються різні види співжиття, коли дрібніші види птахів поселяються в колоніях більших птахів (шпаки селяться разом з граками). Постійна присутність ластівок біля табунів свійських і диких тварин на пасовищі пов'язана з тим, що великі ссавці принаджують багатьох комах, яких птахи ловлять у польоті. Комахоїдні птахи, як правило, не корисні для рослин, оскільки живляться личинками різних комах, що завдають рослинам великої шкоди. Особливо значну кількість комах поїдають горобцеподібні, приносячи величезну користь сільському й лісовому господарству. Проте є птахи, які завдають шкоду людині: живляться корисними для неї комахами (осоїди, бджолоїдки), нищать сади (шпаки), обламують гілки для будування гнізда (граки), продовбують кору й деревину (дятли), а також є природними резервуарами збудників інфекційних хвороб людини (голуби, качки). Багато рибоїдних птахів (пелікани, чаплі, мартини) є переносниками збудників гельмінтозів. Птахи є господарями кліщів (іксодових, гамазових) та їхніх личинок, які переносять хвороби людини і тварин (наприклад, енцефаліт).
У житті людини птахи мають велике значення, що виявляється у величезній ролі свійських птахів у сільському господарстві та птахів взагалі у знищенні шкідників сільського господарства. Птахи також становлять значну промислову (куріпки, перепілки, фазани, горобці) і декоративну (щиглики, папуги, канарки) цінність. Існує окрема галузь тваринництва, що займається розведенням сільськогосподарських птахів для отримання м'яса, яєць, пуху, пір'я – птахівництво. Свійськими птахами, яких розводять в Україні, є кури, гуси, індики, фазани, цесарки, голуби, ластівки тощо. Кури походять від диких банківських курей. Людина створила багато порід курей: несучі (леггорн, російська біла, орловська), м'ясні (плімутрок, кохінхін), м'ясо-яєчні (загорська, первомайська), декоративні (бентамка, падуан) тощо. Свійські качки походять від дикої качки-крижня, а породами для вирощування є мускусні, пекінські, сірі українські./уси походять від дикої сірої гуски. Предками порід гусей була дика сіра гуска. Людина розводить такі породи гусей, як великі сірі, холмогорські, горківські, заради м'яса та пір'я.
До Червоної книги України занесені 67 видів птахів: пелікан рожевий, пелікан кучерявий, баклан чубатий, жовта чапля, косар, коровайка, лелека чорний, червоновола казарка, лебідь малий, огар, гоголь, гага звичайна, скопа, шуліка рудий, лунь польовий, канюк степовий, змієі'д, орел-карлик, орел степовий, підорлик великий, могильник, беркут, орлон-білохвіст, стерв'ятник, гриф чорний, сип білоголовий, балобан, сокіл-сапсан, боривітер степовий, глухар, журавель сірий, дрофа, стрепет, кулик-сорока, кроншнеп великий, пугач, сич волохатий, сичик-горобець, сова довгохвоста, сипуха, сорокопуд сірий, шпак рожевий, очеретянка прудка, корольок червоноголовий та ін.
Додаток2
Картки з зображенням птахів
Завдання для команди «Вичурні павичі»
Зображення таких птахів : пінгвін, ластівка, синиця, сова , соловей, волове очко, ківі , глухар.
«Вичурні павичі» |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
«Ніжні лебідки» |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання для команди «Ніжні лебідки»
Зображення таких птахів : страус, горобець , дятел, іволга, очеретянка, гуска сіра , рябчик, орел.
Додаток 3
«Пазл»
1