Конспект уроку з біології для 6-го класу на тему "Фотосинтез"

Про матеріал

ТЕМА: ФОТОСИНТЕЗ

Мета: Поглибити і узагальнити знання що основні функції живих організмів; розкрити поняття "фотосинтез", значення його в житті рослин і тварин, біосфери; пояснити значення рослин як посередників між сонцем (космосом) і Землею -та головним джерелом первинних органічних речовин і єди­ного джерела вільного кисню на планеті Земля.

Обладнання: 1. Таблиці "фотосинтез".

2.Малюнки дослідів.

3.Прилади та обладнання для демонстрації дослідів.

Хід уроку

1. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда за запитаннями:

-чим відрізняється живе від неживого?

-яві ви знаєте основні ознаки живого?

-що таке обмін речовин? (робота з схемою (“ Обмін речовин")

-звідки ж береться кисень для дихання?

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.

У класі з'являються два учні в костюмах космонавтів (чути звуки літаючого об'єкта)

1-й: Дивись, яка прекрасна ця голуба планета! Скільки зелені! Як яскраво

світить її зірка - Сонце!

2-й: Цікаво, який оклад атмосфери? Чим вони дихають? Наших повітряних запасів на довго не вистачить. А так хочеться побільше дізнатися про дивовижну планету.

1-й: Поглянь, йдуть земні істоти. Вони дуже схожі на нас.

2-й: Привіт, земляни! Ми прилетіли до вас із миром. Ми - посланці

планети Торн, що знаходиться в сузір”ї Стрільця.

Земляни: Ми раді вітати вас на нашшгоюнеті.

2-й: Друзі, нам потрібна ваша допомога В нас закінчується запас повітря.

Допоможіть його поновити.

1-й: Чим ви дихаєте? Який газовий склад вашої атмосфери?

Землянин: До складу нашої атмосфери входять гази: оксиген, нітроген, вуглекис­лий газ, інертні гази. Ми вдихаємо окшгеи, а видихаємо оксид вуглецю. А ви?

2-й: Чудово. Ш дуже схожі на нас зовні та й дихання відбувається у нас

однаково.

1-й: Ми можемо зняти скафандри і дихати земним повітрям.

2-й: Друзі, а чи надовго вам вистачить кисню? Як ви його добуваєте? З яких

речовин?

Землянин: Ми кисень для дихання не добуваємо хімічним шляхом. В цьому нам допомагають наші друзі - зелені рослини.

1-й: Ми цього не розуміємо. Але на Землі луже багато зелених рослин.

Земляни: Давайте з нами разом помандруємо в часі. Під час цієї подорожі ми дізнаємося як живляться рослин, як утворюють оксиген.


2

Учитель: Питання, як живляться рослини, як вони утворюють кисень цікавило людину з давніх давен. Ми садимо в землю маленький жолудь, а з нього виросте величезний дуб. Найстарішим в світі вважається Стелмузький дуб, що росте в Литві. Його вік - 2000 років, окружність стовбура - 6м. На Україні теж є дуби-довгожителі на схилах Кирилівського яру біля - села Мельники, Чигиринського району росте 1100-літшй луб. Його висота 30м., окружність стовбура - 8,65м. На окраїні Бережан, на Тернопільщині росте 600-жтаій дуб-гігант, 7м. в обхваті, гід назвою дуб Богдана Хмельницького.

Як же виростає велетень довгожитель з такої маленької насінини?

2. Історія вивчення фотосинтезу.

- Чим він живиться, з чого будує своє тіло? Про це ми дізнаємося гід час нашої мандрівки В класі встановлено машину часу, за допомогою якої ми перенесемося на декілька століть назад. Включаю пульт (музика).

Ми з вами знаходимось в стародавній Греції, в місті, де жив син придворного лікаря, учень Платона, Наставник Олександра Македонського - Аристотель. (384-322 роки до н.е.)

Чим і як живляться рослини? Відповідь Аристотеля була проста і доступна розумінню навіть простих афінян.

За столом садить і пише Аристотель.

Аристотель: "Рослини - це тварини, поставлені на голову органи розмноження у них нагорі, а голова знизу. За допомогою коренів, що відіграють роль рота,, рослина добуває з землі готову їжу. Тому вона і не виділяє нечистот. Скільки смаків в плодах, стільки ж їх в землі, якою живляться рослини." Учні починають записувати опорний конспект: "Теорії живлення рослин."

1. Ґрунтова теорія живлення (Аристотель).

Учитель: А зараз нас машина перенесла у XVI ст. в Голландію. Тут живе

великий

природодослідник і алхімік Ян Баптист Ван Гельмонт. Слухаємо його розповідь.

Ван Гельмонт: Я посадив гілку верби в горщик, наповнений землею, її вага ста­новила 200 футів, горщик був прикритий» щоб в нього не попав пил і сміття. Вербу я поливав дощовою водою. І нікому не дозволялося доторкатися до рослини. Рівно через 5 років я з допомогою садівника обережно дістав вербу з горщика, очистив її від землі, зважив і написав результат. Рослина за 5 років збільшилася в разі на 164 фути і З унції (1 фунт 16 фуищй). А земля втратила в вазі всього 2 унції. Отже... Аристотель не правий: вода! - тільки вода служить рослині їжею... Запис в зошити.

2. Водна теорія живлення Ван Гельмонта

Вчитель: Мандруємо дані. Англія, XVIII ст.. Ми знаходимося в хімічній лабораторії, господарем якої є джозеф Прістлі. Прстлі шукав спосіб очищення повітря, зіпсованого горінням і диханням людей і тварин. Його мучила така проблема: як протягом століть втратила свої животворної сили? Довго шукав їфістлі той регулятор, процес, який покращує повітря, доки не зробив дивовижне відариття.

Прістлі демонструє свій дослід (скляний ковпак, іграшкова миша, рослина). Прістлі; "Я помістив мишу під скляний ковпак. Через деякий час вона перестала рухатись, не могла дихати. Тоді я взяв пучок м'яти, поставив у склянку з водою і помістив під скляний ковпак, де бігала миша Миша залишалась живою, вона мала чим дихати. Мені пощастило. Я натрапив на метод виправлення повітря. Рослини виправляють повітря. Вони роблять його придатним для життя."

Запис в зошит.

4.Повітряна теорія живлення Прістлі,Ян Їнгенхауз) .

5.Вчитель: Як же рослина виправляє повітря? Який газ виділяють рослини? -

кисень. Як це довести? Про це нам розкаже Ян Інгенхауз.

Вчитель включає машину часу. Діти ми знову у XVIII столітті. Літо, селю біля Лондона 3 ранку до пізньої

ночі ставить свої досліди великий голландський вчений Ян Інгенхауз. Вчений розповідає і демонструє дослід.

Ян Інгенхауз: "Я помістив гілку елодеї під воду, прикрив скляною лійкою, а на пшику лійки надів пробірку з водою. На сонячному світлі з рослини крізь воду направлялися пухирці газу. Я цей газ зібрав, опустив у пробірку тліючу скіпку і вона яскраво спалахнула Так, рослини виділяють на світлі найчастіше кисень."

3. Чому і для чого листок зелений?

Вчитель: А зараз повернемося з минулого в наш час. Гід час мандрівки ми познайомилися з вченими і їхніми теоріями живлення рослин. Процес живлення рослин називається фотосинтез. Все своє життя присвятив вивченню фотосинтезу великий російський вчений К.А.Тімірязєв. Ось що він сказав про цей процес.»Дайте найкращому кухареві скільки завгодно свіжого повітря, скільки завгодно сонячного світла і цілу річку чистої води і попросіть його, аби з усього він приготував вам цукор, крохмаль, жири й зерно, - він вирішить, що ви з нього глузуєте. Але те, що здається неймовірно фантастичним людині, без перешкод відбувається в зелених листках рослин.» Вчитель бере в руки зелений листок.

-Діти, що в мене в руках?

-Це не просто листок Це фабрика фотосинтезу! Великий російський вчений
К А Тімірязєв присвятив все своє життя вивченню фотосинтезу.

Одна з його праць називається Чому і навіщо рослина зелена". — так чому листки зелені? (є хлорофіл)

Демонстрація знебарвленого листка (спиртова витяжка хлорофілу).

- Де міститься хлорофіл? - у хлоропластах.

Пігмент хлорофіл вловлює червоні промені світла, пропускаючи інші. Червоні промені найбільш потрібні для фотосинтезу.

.- Чому не чорний, не білий листок?

-А для чого потрібне світло рослині? Що відбувається в зелених листках на світлі?

-До дошки виходить 5 учнів, читають вірш і відкривають формулу фотосинтезу.

Розповідь вчителя про фотосинтез. Демонстрація дослідів, які доводять, що крохмаль утворюється в листках тільки на світлі. Учні виходять, стають біля дошки, читають вірші і відкривають формулу фотосинтезу.

На поляні лісовій

Жив трудяга земний -

Хлорофіл дорогий.

Працював він завжди
Від зорі й до зорі

І лиш спав у ночі

Він під звук комарів.

Рано знову вставав,

Вікна всі відкривав,

І з повітря він СО2 добував.

По судинах вода

До листочків текла

І за справу йому уже братись пора

От і сонця промінчик.

На листочок упав,

І цим воду і газ

Міцно він пов'язав.

В листочку цукор осів,

А малий оксиген у повітря злетів.

Вчитель: Рослини – автотрофи, їм характерний фотосинтез.

«фото» - світло

«синтез» - утворення.

Запис визначення фотосинтезу.

Фотосинтез це процес, при якому в зелених клітинах рослин з вуглекислого газу і води на сонячному світлі утворюються органічні речовини і кисень. Формула фотосинтезу:

Вуглекислий газ + вода хлорофіл органічні речовини + кисень

4. Умови утворення крохмалю в листках.

Демонстрація досліду німецького вченого Ю.Сакса.

-Чи у всіх клітинах рослин може утворюватися крохмаль?(Розгляд малюнка внутрішньої будови листка – клітини шкірочки, судинно-волокнисті пучки).

- Чи буде утворюватися крохмаль в листках, коли рослина була в темряві? Подивимося результати дослідів.

-Реактивом на крохмаль є йод. Нанесемо краплину йоду на зріз сирої картоплі. Зріз посинів – отже є крохмаль. А чому посиніла тільки половинка листка, яка була відкрита для сонячних променів? Отже для утворення крохмалю необхідне світло. Сонячна енергія.

-

5. Будова листка – пристосування до поглинання світла.

-Діти, подивіться на листкову пластинку. Як пристосувались рослини до найбільшого поглинання світла?

-Плоска поверхня листкових пластинок.

-Листкова мозаїка не затіняють один одного.

-Наявність черешка. Що повертає листок до світла?

-Є стебло, яке виносить листки до світла. Яке стебло у рослин, яким мало світла? (витягнуті пагони, бліді).

-Прозорість шкірочки. Чому клітини шкірочки прозорі?.

-

6. Вихідні речовини для фотосинтезу.

Ми вияснили, що для фотосинтезу необхідне світло. Які ж речовини необхідні для утворення крохмалю?

Демонстрація досліду з вуглекислим газом.

Рослина стояла на світлі, накрита ковпаком . Біля рослини стояла склянка з речовиною, що вбирає вуглекислий газ.

-Чому листок не посинів, коли ми його обробили йодом?

- Ще яка речовина необхідна для здійснення фотосинтезу? – Вода.

Під час фотосинтезу утворюється крохмаль, а виділяється побічний продукт – кисень. Ми в цьому переконалися, коли повторили дослід Яна Інгенгауза, про це говорив Прістлі.

Розповідь про даму, яка вирішила перевірити дослід Прістлі.

-Чому її боліла голова?

-Яка її помилка?

-Чи утворюється кисень вночі?

Демонстрація таблиці «Фотосинтез і дихання».

-Як живиться рослина?

-Як дихає рослина?

-Як відбувається газообмін в рослин?

-Які є пристосування в рослин для кращого газообміну?

-Плоска поверхня -0 не куля, щоб була більша площа стикання з повітрям.

- Наявність великої кількості продихів.

-Наявність міжклітинників.

7. Вплив людини на фотосинтез.

Учениця виносить піднос з муляжами овочів і фруктів, читає вірш:

Фотосинтез йде

На світлі цілий рік.

І людям він дає

Кисень і хліб.

Це важливий процес.

Знаю добре це я,

Без нього на Землі

Неможливе життя.

Фрукти, овочі, хліб, Вугілля, сіно, дрова -Фотосинтез усьому

Є голова

Повітря чисте буде*

Легко дихаєм ми.

І озоновий шар

Захищає живе.

Бесіда про значення фотосинтезу

Зараз зима, а на столі різні овочі, помідори, огірки, перець, редиска, цибуля. Як людина їх вирощує взимку?

Що можна зробити,щоб покращити фотосинтез, адже від цього залежить урожайність рослин, які вирощують в теплицях?

-внесення добрив;

-освітлення;

-тепло;

-збільшення СО2 - збільшення урожаю в 1,5 раза.

8. Значення фотосинтезу.

.

-Рослини всієї планети щорічно утворюють 40 млрд. тонн органічних речовин.

-Утворення атмосфери, озонового екрану.

-Кисень для дихання, роботи фабрик, заводів.

-Щорічно рослини виділяють в атмосферу 460 млрд. кисню (21% кисню в повітрі – на сталому рівні).

9. Боротьба з забрудненням повітря.

-Для чого здійснюють озеленення міст і населених пунктів?

-Які дерева ростуть в нашому місті?

Демонстрація гербарію: тополя, акація жовта, черемха.

-Чи залежить процес фотосинтезу від стану листка?

-А якщо листок пошкоджений?

Зелені рослини – наші легені – вбирають забруднення повітря, пил.

ДОВІДКА. Один гектар зелених насаджень поглинає за 1 год. – 8 кг СО2, це стільки, скільки видихає за 1 год. 200 людей. В середньому на одного жителя міста має бути 50м2 зелених насаджень.

10. Листок – фабрика фотосинтезу.

Листок - фабрика фотосинтезу, і не просто фабрика, а досконала фабрика.

- Досконала фабрика повинна працювати безшумно і милувати око – зелень заспокоює (Фото лісу).

-Замість того, щоб забруднювати довкілля, має його поліпшувати. (кисень, вуглекислий газ вбирає)

-Повинна виготовляти щось корисне й справді необхідне для всіх. (органічні речовини)

-Така фабрика повинна використовувати сонячну енергію (не електрику, вугілля, нафту).

-Ця фабрика працює і денну і нічну зміни.

Ш. Закріплення вивченого матеріалу,

БЕСІДА:

-Що означає слово фотосинтез?

-Яке значення фотосинтезу в життя рослин, біосфери?

-Чому зелена рослина виступає як посередник між Сонцем (космосом) і
Землею?

Загадки:

1.На фабрику - сіль та водиця,

І повітря згодиться;

А з фабрики - жир і мукиця,

І цукру крупиця.

2. Ховає сонце промінці

В колосся, в зерна, в калачі;

Калачами я наївся -

Літнім сонечком зігрівся.

3. Двоє правлять на Землі:

Красне Сонце

Та Зелене Зеренце.


Інопланетяни дякують за цікаву мандрівку, прощаються. Домашнє завдання: вивчити фотосинтез.

Перегляд файлу

ТЕМА: ФОТОСИНТЕЗ

Мета: Поглибити і узагальнити знання що основні функції живих організмів; розкрити поняття "фотосинтез", значення його в житті рослин і тварин, біосфери; пояснити значення рослин як посередників між сонцем (космосом) і Землею -та головним джерелом первинних органічних речовин і єди­ного джерела вільного кисню на планеті Земля.

Обладнання:   1. Таблиці "фотосинтез".

  1. Малюнки дослідів.
  2. Прилади та обладнання для демонстрації дослідів.

Хід уроку

1. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда за запитаннями:

  •       чим відрізняється живе від неживого?
  •       яві ви знаєте основні ознаки живого?
  •       що таке обмін речовин? (робота з схемою (“ Обмін речовин")
  •       звідки ж береться кисень для дихання?

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.

У класі з'являються два учні в костюмах космонавтів (чути звуки літаючого об'єкта)

1-й:   Дивись, яка прекрасна ця  голуба планета! Скільки зелені! Як яскраво

світить її зірка - Сонце!

2-й: Цікаво, який оклад атмосфери? Чим вони дихають? Наших повітряних запасів на довго не вистачить. А так хочеться побільше дізнатися про дивовижну планету.

1-й:    Поглянь, йдуть земні істоти. Вони дуже схожі на нас.

 2-й:       Привіт, земляни! Ми прилетіли до вас із   миром.   Ми - посланці

планети  Торн, що знаходиться в сузір”ї Стрільця.

Земляни:   Ми раді вітати вас на нашшгоюнеті.

2-й:    Друзі, нам потрібна ваша допомога В нас закінчується запас повітря.

Допоможіть його поновити.

1-й:    Чим ви дихаєте? Який газовий склад вашої атмосфери?

Землянин: До складу нашої атмосфери входять гази: оксиген, нітроген, вуглекис­лий газ, інертні гази. Ми вдихаємо окшгеи, а видихаємо оксид вуглецю. А ви?

 2-й:   Чудово. Ш дуже схожі на нас зовні та й дихання відбувається у нас

однаково.

1-й:     Ми можемо зняти скафандри і дихати земним повітрям.

 2-й:     Друзі, а чи надовго  вам вистачить кисню?  Як  ви його добуваєте? З яких

речовин?

 Землянин: Ми кисень для дихання не добуваємо хімічним шляхом. В цьому нам допомагають наші друзі - зелені рослини.

1-й:     Ми цього не розуміємо. Але на Землі луже багато зелених рослин.

 Земляни: Давайте з нами разом помандруємо  в часі. Під час цієї подорожі ми дізнаємося як живляться рослин, як утворюють оксиген.


2

Учитель: Питання, як живляться рослини, як вони утворюють кисень цікавило людину з давніх давен. Ми садимо в землю маленький жолудь, а з нього виросте величезний дуб. Найстарішим в світі вважається Стелмузький дуб, що росте в Литві. Його вік - 2000 років, окружність стовбура - 6м. На Україні теж є дуби-довгожителі на схилах Кирилівського яру біля - села Мельники, Чигиринського району росте 1100-літшй луб. Його висота 30м., окружність стовбура - 8,65м. На окраїні Бережан, на Тернопільщині росте 600-жтаій дуб-гігант, 7м. в обхваті, гід назвою дуб Богдана Хмельницького.

Як же виростає велетень довгожитель з такої маленької насінини?

 

2. Історія вивчення фотосинтезу.

- Чим він живиться, з чого будує своє тіло? Про це ми дізнаємося гід час нашої мандрівки В класі встановлено машину часу, за допомогою якої ми перенесемося на декілька століть назад. Включаю пульт (музика).

Ми з вами знаходимось в стародавній Греції, в місті, де жив син придворного лікаря, учень Платона, Наставник Олександра Македонського - Аристотель. (384-322 роки до н.е.)

Чим і як живляться рослини? Відповідь Аристотеля була проста і доступна розумінню навіть простих афінян.

За столом садить і пише Аристотель.

Аристотель: "Рослини - це тварини, поставлені на голову органи розмноження у них нагорі, а голова знизу. За допомогою коренів, що відіграють роль рота,, рослина добуває з землі готову їжу. Тому вона і не виділяє нечистот. Скільки смаків в плодах, стільки ж їх в землі, якою живляться рослини." Учні починають записувати опорний конспект: "Теорії живлення рослин."

1. Ґрунтова теорія живлення (Аристотель).

Учитель: А зараз нас машина   перенесла у XVI ст. в Голландію. Тут живе

великий

природодослідник і алхімік Ян Баптист Ван Гельмонт. Слухаємо його розповідь.

Ван Гельмонт: Я посадив гілку верби в горщик, наповнений землею, її вага ста­новила 200 футів, горщик був прикритий» щоб в нього не попав пил і сміття. Вербу я поливав дощовою водою. І нікому не дозволялося доторкатися до рослини. Рівно через 5 років я з допомогою садівника обережно дістав вербу з горщика, очистив її від землі, зважив і написав результат. Рослина за 5 років збільшилася в разі на 164 фути і З унції (1 фунт 16 фуищй). А земля втратила в вазі всього 2 унції. Отже... Аристотель не правий: вода! - тільки вода служить рослині їжею... Запис в зошити.

2. Водна теорія живлення Ван Гельмонта

Вчитель: Мандруємо дані. Англія, XVIII ст.. Ми знаходимося в хімічній лабораторії, господарем якої є джозеф Прістлі. Прстлі шукав спосіб очищення повітря, зіпсованого горінням і диханням людей і тварин. Його мучила така проблема: як протягом століть втратила свої животворної сили? Довго шукав їфістлі той регулятор, процес, який покращує повітря, доки не зробив дивовижне відариття.

Прістлі демонструє свій дослід (скляний ковпак, іграшкова миша, рослина). Прістлі;     "Я помістив мишу під скляний ковпак. Через деякий час вона перестала рухатись, не могла дихати.  Тоді я взяв пучок м'яти, поставив у склянку з водою і помістив під скляний ковпак, де бігала миша   Миша залишалась живою,  вона мала чим дихати.   Мені пощастило.  Я натрапив на метод виправлення повітря.  Рослини виправляють повітря. Вони роблять його придатним для життя."

Запис в зошит.

  1.                                           Повітряна теорія живлення Прістлі,Ян Їнгенхауз) .
  2.                                           Вчитель: Як же рослина виправляє повітря? Який газ виділяють рослини? -

кисень. Як це довести? Про це нам розкаже Ян Інгенхауз.

 Вчитель включає машину часу. Діти ми знову у XVIII столітті. Літо, селю біля Лондона 3 ранку до пізньої

ночі ставить свої досліди великий голландський вчений Ян Інгенхауз. Вчений розповідає і демонструє дослід.

Ян Інгенхауз: "Я помістив гілку елодеї під воду, прикрив скляною лійкою, а на пшику лійки надів пробірку з водою. На сонячному світлі з рослини крізь воду направлялися пухирці газу. Я цей газ зібрав, опустив у пробірку тліючу скіпку і вона яскраво спалахнула Так, рослини виділяють на світлі найчастіше кисень."

3. Чому і для чого листок зелений?

Вчитель:   А зараз повернемося з минулого в наш час. Гід час мандрівки ми познайомилися з вченими і їхніми теоріями живлення рослин. Процес живлення рослин називається фотосинтез.  Все своє життя присвятив вивченню фотосинтезу великий російський вчений К.А.Тімірязєв. Ось що він сказав про цей процес.»Дайте найкращому кухареві скільки завгодно свіжого повітря, скільки завгодно сонячного світла і цілу річку чистої води і попросіть його, аби з усього він приготував вам цукор, крохмаль, жири й зерно, - він вирішить, що ви з нього глузуєте. Але те, що здається неймовірно фантастичним людині, без перешкод відбувається в зелених листках рослин.» Вчитель бере в руки зелений листок.

 

  •       Діти, що в мене в руках?
  • Це не просто листок Це фабрика фотосинтезу! Великий російський вчений
    К А Тімірязєв присвятив все своє життя вивченню фотосинтезу.

Одна з його праць називається Чому і навіщо рослина зелена".   так чому листки зелені? (є хлорофіл)

Демонстрація знебарвленого листка (спиртова витяжка хлорофілу).

- Де міститься хлорофіл?  - у хлоропластах.

Пігмент хлорофіл вловлює червоні промені світла, пропускаючи інші. Червоні промені найбільш потрібні для фотосинтезу.

.- Чому не чорний, не білий листок?

  •       А для чого потрібне світло рослині? Що відбувається  в зелених листках на світлі?
  •       До дошки виходить 5 учнів, читають вірш і відкривають формулу фотосинтезу.

Розповідь вчителя про фотосинтез. Демонстрація дослідів, які доводять, що крохмаль утворюється в листках тільки на світлі. Учні виходять, стають біля дошки, читають вірші і відкривають формулу фотосинтезу.

На поляні лісовій

Жив трудяга земний -

Хлорофіл дорогий.

Працював він завжди
Від зорі й до зорі

І лиш спав у ночі

Він під звук комарів.

Рано знову вставав,

Вікна всі відкривав,

І з повітря він СО2 добував.

По судинах вода

До листочків текла

І за справу йому уже братись пора

От і сонця промінчик.

На листочок упав,

І цим воду і газ

Міцно  він пов’язав.

В листочку цукор осів,

А малий оксиген у повітря злетів.

       Вчитель: Рослини – автотрофи, їм характерний фотосинтез.

   «фото» - світло

   «синтез» - утворення.

Запис визначення фотосинтезу.

Фотосинтез це процес, при якому в зелених клітинах рослин з вуглекислого газу і води на сонячному світлі утворюються органічні речовини і кисень. Формула фотосинтезу:

 

 

Вуглекислий газ + вода         хлорофіл органічні речовини + кисень

 

4. Умови утворення крохмалю в листках.

    Демонстрація досліду німецького вченого Ю.Сакса.

  • Чи у всіх клітинах рослин може утворюватися крохмаль?(Розгляд малюнка внутрішньої будови листка – клітини шкірочки, судинно-волокнисті пучки).

- Чи буде утворюватися крохмаль в листках, коли рослина була в темряві? Подивимося результати дослідів.

  • Реактивом на крохмаль є йод. Нанесемо краплину йоду на зріз сирої картоплі. Зріз посинів – отже є крохмаль. А чому посиніла тільки половинка листка, яка була відкрита для сонячних променів? Отже для утворення крохмалю необхідне світло. Сонячна енергія.
  •  

5. Будова листка – пристосування до поглинання світла.

  • Діти, подивіться на листкову пластинку. Як пристосувались рослини до найбільшого поглинання світла?
  • Плоска поверхня листкових пластинок.
  • Листкова мозаїка  не затіняють один одного.
  • Наявність черешка. Що повертає листок до світла?
  • Є стебло, яке виносить листки до світла. Яке стебло у рослин, яким мало світла? (витягнуті пагони, бліді).
  • Прозорість шкірочки. Чому клітини шкірочки прозорі?.
  •  

6. Вихідні речовини для фотосинтезу.

Ми вияснили, що для фотосинтезу необхідне світло. Які ж речовини необхідні для утворення крохмалю?

Демонстрація досліду з вуглекислим газом.

Рослина стояла на світлі, накрита ковпаком . Біля рослини стояла склянка з речовиною, що вбирає вуглекислий газ.

  •                   Чому листок не посинів, коли ми його обробили йодом?

 -    Ще яка речовина необхідна для здійснення фотосинтезу? – Вода.

 Під час фотосинтезу утворюється крохмаль, а виділяється побічний продукт – кисень. Ми в цьому переконалися, коли повторили дослід Яна Інгенгауза, про це говорив Прістлі.

     Розповідь про даму, яка вирішила перевірити дослід Прістлі.

  •       Чому її боліла голова?
  •       Яка її помилка?
  •       Чи утворюється кисень вночі?

   Демонстрація таблиці «Фотосинтез і дихання».

  •       Як живиться рослина?
  •       Як дихає рослина?
  •       Як відбувається газообмін в рослин?
  •       Які є пристосування в рослин для кращого газообміну?

      -Плоска поверхня -0 не куля, щоб була більша площа стикання з повітрям.

      - Наявність великої кількості продихів.

  •       Наявність міжклітинників.

 

7. Вплив людини на фотосинтез.

Учениця виносить піднос з муляжами овочів і фруктів, читає вірш:

Фотосинтез йде

На світлі цілий рік.

 І людям він дає

Кисень і хліб.

 Це важливий процес.

 Знаю добре це я,

 Без нього на Землі

Неможливе життя.

Фрукти, овочі, хліб, Вугілля, сіно, дрова -Фотосинтез усьому

 Є голова

Повітря чисте буде*

Легко дихаєм ми.

 І озоновий шар

 Захищає живе.

 Бесіда про значення фотосинтезу

 

Зараз зима, а на столі різні овочі, помідори, огірки, перець, редиска, цибуля. Як людина їх вирощує взимку?

Що можна зробити,щоб покращити фотосинтез, адже від цього залежить урожайність рослин, які вирощують в теплицях?

  •              внесення добрив;
  •              освітлення;
  •              тепло;
  •              збільшення СО2  - збільшення урожаю в 1,5 раза.

 

8. Значення фотосинтезу.

.

-Рослини всієї планети щорічно утворюють 40 млрд. тонн органічних речовин.

  •              Утворення атмосфери, озонового екрану.
  •              Кисень для дихання, роботи фабрик, заводів.
  •              Щорічно рослини виділяють в атмосферу 460 млрд. кисню (21% кисню в повітрі – на сталому рівні).

 

9. Боротьба з забрудненням повітря.

 

-Для чого здійснюють озеленення міст і населених пунктів?

  •                   Які дерева ростуть в нашому місті?

Демонстрація гербарію: тополя, акація жовта, черемха.

  •              Чи залежить процес фотосинтезу від стану листка?
  •              А якщо листок пошкоджений?

Зелені рослини – наші легені – вбирають забруднення повітря, пил.

ДОВІДКА. Один гектар зелених насаджень поглинає за 1 год. – 8 кг СО2, це стільки, скільки видихає за 1 год. 200 людей. В середньому на одного жителя міста має бути 50м2 зелених насаджень.

 

10. Листок – фабрика фотосинтезу.

Листок - фабрика фотосинтезу, і не просто фабрика, а досконала фабрика.

- Досконала фабрика повинна працювати безшумно і милувати око – зелень заспокоює (Фото лісу).

  • Замість того, щоб забруднювати довкілля, має його поліпшувати. (кисень, вуглекислий газ вбирає)
  •              Повинна виготовляти щось корисне й справді необхідне для всіх. (органічні речовини)
  •              Така фабрика повинна використовувати сонячну енергію (не електрику, вугілля, нафту).
  •              Ця фабрика працює і денну і нічну зміни.

 

Ш. Закріплення вивченого матеріалу,

 

 БЕСІДА:

  •       Що означає слово фотосинтез?
  •       Яке значення фотосинтезу в життя рослин, біосфери?
  • Чому зелена рослина виступає як посередник між Сонцем (космосом) і
    Землею?

Загадки:

Інопланетяни дякують за цікаву мандрівку, прощаються. Домашнє завдання: вивчити фотосинтез.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 березня 2018
Переглядів
6227
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку