Урок біології з використанням ІКТ. Саме інформаційні технології здатні розкрити сутність складних явищ природи та у доступній формі подати їх суб'єктам навчальної діяльності. Використання різних методів та прийомів навчання пробуджує зацікавленість в учнів у вивченні павукоподібних , формує та розвиває в навички самостійної, пошукової, творчої роботи.
Тема. Загальна характеристика павукоподібних.
Мета уроку: дати загальну характеристику класу Павукоподібні, показати особливості його будови, пов’язані із життям на суходолі; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, схемами; виховувати бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати: учні називають загальні ознаки представників класу Павукоподібні; учні пояснюють особливості пристосованості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності павукоподібних до середовища існування.
Обладнання: мультимедійна презентація, відео-матеріал,таблиця «Ракоподібні»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. «Термінологічна розминка». Гетеротрофи; гермафродити ; роздільностатеві організми; двостороння симетрія, розвиток; розмноження; статевий диморфізм.
2.2. « Комп’ютерне тестування».
2.3. Індивідуальне опитування по темі «Ракоподібні» -Охарактеризувати зовнішню будову ракоподібних,на прикладі річкового рака.
-Особливості внутрішньої будови рака.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя . А зараз послухайте загадку,яка вкаже нам на назву тварини ,з якою ми будемо сьогодні знайомитися.
1) Не руками снувалося,
Не руками і ткалося,
Десь далеко вродилося,
У куточку вмостилося.
Сидить злодій тихо-тихо,
Комусь буде лихо-лихо. (Павук.)
А «візиткою» цієї тварини є…
2. Якої пряжі нема в продажі? (Павутини.)
3. Висить сито, руками не вито.(Павутин
Павуків можна побачити скрізь: у лісі, на городі, у саду, у будинках, на березі річки… Усі вони — прекрасні ткачі. За давньогрецькою легендою, уміння ткати павуки успадкували від лідійської дівчини Арахни. Рукодільниця наважилася викликати саму Афіну на змагання у ткацтві, за що й була жорстоко покарана: ображена богиня перетворила її на павука. У Греції павук так і називається — арахна, а наукова назва класу павукоподібних — Арахніди.
Повідомлення теми уроку.
Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати тип Членистоногі,і здійснимо подорож до країни Павукоподібні. Метою на уроці …
ІY. Засвоєння нового матеріалу
План
1.Поширення павукоподібних.
2. Особливості зовнішньої будови павукоподібних на прикладі павука-хрестовика
3. «Візитка» павука-хрестовика.
4.Особливості внутрішньої будови.
5.Місце павуків у фольклорі.
Розповідь учителя з елементами бісіди.
1.Поширення павукоподібних. Павукоподібні - одні з найдавніших наземних тварин, що відомі з силурійського періоду. Їх вік становить понад чотириста мільйонів років,тоді з'явилися перші безхребетні. На сьогоднішній день вони поширені повсюди. Нине деякі загони поширені виключно в тропічних і субтропічних поясах. Скорпіони мешкають також у помірному поясі, а павуки, косарики і кліщі в значній кількості зустрічаються і в полярних країнах.
2. Особливості зовнішньої будови павукоподібних на прикладі павука-хрестовика
Клас Павукоподібні — це численна (близько 60 тис. видів) група наземних членистоногих. До павукоподібних належать більше 10 рядів. Найбільш відомі представники: павуки, скорпіони, кліщі́. Мені здається кожен з вас у природі зустрічав маленького павучка з хрестом на спинному боці. Це павук-хрестовик..Характерні особливості цієї групи тварин ми будемо розглядати на прикладі павука-хрестовика, який належить до ряду Павуки.
Тіло павука-хрестовика різко поділене на головогруди й черевце. Головогруди з розташованими на них хеліцерами, ногощупальцями (педипальпами) та ходильними ніжками (чотири пари) як правило менші за черевце, спереду звужені й притуплені, черевце яйцеподібне. Головогруди покриті щільним твердим щитом, у передній частині якого розташовані очі — чотири пари.
Запитання до учнів:
— Пригадайте, яка будова органів зору характерна для ракоподібних.
— Як ви гадаєте, очі у павукоподібних прості чи складні
(Обговорення відповідей учнів.)
Учні приходять до висновку, що очі в павуків прості і зір у них слабкий: тільки незначна їх кількість може розрізняти предмети на відстані 20–30 см.
Розповідь учителя
Хеліцери короткі, на їхніх кінцях відкриваються протоки отруйної залози. Хеліцерами павук захоплює й убиває здобич, захищається від ворогів, розрізає нитки павутини. Ногощупальці схожі на кінцівки, але коротші та мають один кігтик і волоски, що служать для проціджування рідкої їжі. У статевозрілих самців ногощупальці видозмінені у зв’язку зі статевою функцією, їхні кінцеві членики перетворені в копулятивні органи, зазвичай дуже складно влаштовані.
Кінцівки покриті волосками, які місцями прилягають, місцями стирчать. Вони різні за формою та розмірами і виконують функції органів чуттів: дотикових і нюхових. Кінцівками павук-хрестовик натягує й розриває павутинні нитки, відміряє відстань між радіусами та витками спіралі павутини.
Черевце павука-хрестовика нечленисте, його сегменти злиті. Покрив черевця еластичний, густо вкритий волосками. На черевці відкривається статевий отвір, розташовані органи дихання — легені й трахеї — та павутинні бородавки.
3.Ловильна сітка павука-хрестовика Найбільш значущою ознакою павуків, яка відрізняє їх від інших є павутина, яка мала вирішальне значення в еволюції цього ряду. У всіх життєвих проявах, що підтримують існування виду, - добування їжі, розмноженні, розселенні й переживання несприятливих умов павуки користуються павутиною. З неї робиться притулок, пастка, з її допомогою відбувається складна процедура спарювання, з неї плететься яйцевий кокон та зимувальний мішок.
Павутина використовується протягом усього життя, аж до розмноження й турботи про потомство. У кожного павука своя “технологія виробництва” павутини.
Як будується ця сітка? Давайте переглянемо дуже цікавий відео-матеріал, з якого ми дізнаємося чому павуки не потрапляють у свої сіті, та як павук обвиває павутиною свою здобич.
Завдання для учнів: — Сформулюйте висновок про значення павутини.
4. Особливості внутрішньої будови павукоподібних Робота в групах (самостійна робота з підручником)
Завдання для груп:
I група — Які особливості будови та нервової системи та органів чуття павука-хрестовика?
II група — Які особливості будови дихальної ,кровоносної та видільної систем павука-хрестовика?
III група — Які особливості будови травної системи павука-хрестовика та особливості розмноження?
(Виступи представників груп, відповіді на запитання однокласників.)
Заповнення таблиці «Внутрішня будова павукоподібних»
Системи органів |
Органи, що їх утворюють |
Значення
|
|
|
|
|
|
|
5.Місце павуків у фольклорі
Павук став праобразом світлої міфологічної істоти – ткача і засновника світу. Павук – символ сонця.
Фольклорний матеріал, в якому зустрічається згадка про павука.
Про павука збереглося дуже мало згадок в українському фольклорі. Відлуння колись цілісного уявлення знаходимо в мові, повір’ях, у деяких обрядах, орнаменті вишивки.
Повідомлення учнів
5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. Вставити пропущені в тексті слова.
Дати характеристику класу Павукоподібні.
Павукоподібні — багатоклітинні тварини, у яких симетрія тіла ___________ (двобічна). Середовище життя __________ (наземно-повітряне). Покрив __________ (хітиновий). Тіло сегментоване, поділяється на відділи — _____________ (головогруди і черевце). Кінцівки мають ________ (членисту) будову. Павукоподібні мають _____ (чотири) пари ходильних ніг. Порожнина тіла ______________ (змішана). _______ (хеліцери) слугують для прокушування зовнішніх покривів здобичі і введення в неї отрути. Травлення в павука починається поза його _________ (організмом) і називається ______________ (зовнішнім). Органи дихання — _____________ (легеневі мішки і трахеї). Органи виділення — ___________ (мальпігієві судини).
5.2.Знайти зайвий термін,пояснити, чому він зайвий.
5.3. Розв'язати кросворд .
5.4.Бесіда.
1. Чому клас Павукоподібні належить до типу Членистоногі?
2. Які особливості процесу травлення павуків?
3. Назвіть відмінності між дихальною системою павуків і раків.
6. Підбиття підсумків уроку
Висновок
Важко повірити, але саме павука-хрестовика (Araneus diadematus) у нас плутають з підступним каракуртом частіше за інших. Павук-хрестовик - справжній друг людини: «Коли полювання особливо вдале, деякі павуки з роду аранеус (і серед них наш звичайний хрестовик) ловлять в своїх тенетах по п’ятсот комах за добу. Мухи в цьому улові переважають. На тілі однієї мухи налічується 26 мільйонів мікробів, від яких люди хворіють на туберкульоз, сибірську виразку, холеру, дизентерію, «різних глистів» . По хворобливості укус хрестовика нагадує укол шпильки і ніяких наслідків не викликає.
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу. Підручник параграф 22
7.2. Індивідуальні та творчі завдання. 1. Підібрати народні прикмети, пов’язані з павуками.
2. Робота в группах Опрацювати матеріал з теми (поширення, особливості будови та життєдіяльності, значення в природі та в житті людини):
I група — павуки;
II група — кліщі;
III група — скорпіони;
Кросворд «Павукоподібні»
По горизонталі:
1.Найбільший з павуків,що трапляються на території України.
2.Закручені нитки ловильної сітки,які утворюються з клейкої павутини і розміщуються по колу.
3.Павук,отрута якого 15 раз сильніша за отруту гримучої змії.
4.Як називається явище,за якого самці та самки одного виду відрізняються одне від одного розмірами,забарвленням,особливостями будови тощо?
По вертикалі:
5.Бородавки,які є на черевці павука.
6.Кількість пар ходильних ніг павука.
7.Павукоподібні-переносники інфекційних хвороб.
8.Травна залоза,протоки якої відкриваються у кишечник павука.